מילון פלילי ממלכתי (52)  |  

חלק ראשון
מ-א' עד ה'- שמות האישים המרכזיים במדינה המעורבים או החשודים בפלילים


בחודשים האחרונים הגיע לשיאו הליך מורכב של חקירות, בדיקות והשלכות מרחיקות לכת שבו כיכבו אישי ציבור מצמרת המדינה ומועמדים להתמנות לתפקידים ממלכתיים בכירים. בהליך זה השתלבה מגמה ברוכה של ניקוי אורוות משולבת בקביעת נורמות מוסריות חדשות ובצידה תופעה פסולה של חיסול חשבונות ופגיעה חמורה בכמה ארגונים ציבוריים מרכזיים.

תמונת מצב מעודכנת הכוללת את פעילותה האינטנסיבית של תנועת אומ"ץ בנושאים בעלי עניין שעומדים על סדר היום הציבורי מתפרסמת להלן בצורת מילון א"ב הכולל  מקבץ אקטואלי מקוצר בתוספת מידע בלעדי חדש. המילון יתפרסם בהמשכים:

אאולמרט אהוד המשפט שבו מואשם ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אולמרט בשורה של עבירות פליליות שביצע בשלוש פרשות מתנהל משום מה בעצלתיים בבית משפט המחוזי בירושלים. למרבה הצער ההתעניינות של התקשורת במעלליו של אולמרט פחתה במידה ניכרת וזו אולי הסיבה שאולמרט הפך לידוען מבוקש בהרצאות ובאירועים חברתיים. אומ"ץ פנתה בשנה החולפת כמה פעמים לפרקליט המדינה משה לדור כדי לברר מתי יוגש נגד אולמרט כתב אישום נוסף בנושא המינויים הפוליטיים של חברי מרכז הליכוד ומקורביהם שאולמרט ביצע בתקופה שבה כיהן כשר התמ"ת, ממלא מקום ראש הממשלה, שר התקשורת ושר האוצר ונענתה בתשובות מתחמקות ובלתי מחייבות אין בדעתנו להניח לעבירה זו שבה הורשע השר לשעבר צחי הנגבי.

עד היום לא ברור לנו מדוע הוענקה לאולמרט הנחה ושמו לא נכלל ברשימת הנאשמים בפרשת רשות המיסים. הנאשם המרכזי מנהל רשות המיסים לשעבר ג'קי מצא מונה לתפקידו בתקופה שבה שימש אולמרט כשר האוצר בהסכמתו של אולמרט. מנהלת לשכתו של אולמרט שולה זקן ואחיה איש העסקים יורם קארשי שרקחו את המינוי עומדים לדין פלילי בפרשה זו בגין הניסיון לשחד את מצא. התשובות שקיבלנו בנושא זה לא הניחו את דעתנו.

פניה נוספת של אומ"ץ למזכירות הממשלה בשאלה האם אולמרט הגיש כנדרש בחוק בקשה לפרסום האוטוביוגרפיה שלו המתפרסמת לסירוגין ב"ידיעות אחרונות" כתרגיל עוקף קבלת אישור נענתה בשלילה.
אין ספק שזו עבירה נוספת לכאורה שביצע העבריין הסדרתי אולמרט ועדיין תלויה ועומדת השאלה מדוע לא ננקטים נגדו הצעדים המתאימים. 

בניצב בר לב אורי הקרבן העיקרי של פרשת אורלי אינס שהחשידה את  הקצין הבכיר המוערך בהטרדה מינית וחסמה את דרכו הוודאית לתפקיד המפכ"ל בסיועם הפעיל של גורמים מזוהים בצמרת המשטרה והמשרד לביטחון פנים. קיים עדיין חשד שגם המפכ"ל הנוכחי רב ניצב דודי כהן השונא את בר לב שנאה תהומית בחש בקדירה. עניינו של בר לב יוכרע בקרוב ע"י היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטין.

קרבן אחר של הפרשה, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים לשעבר חגי פלג שהוחשד בהתנכלות כלפיה אחרי שניתקה את יחסיה האינטימיים עמו התפטר מתפקידו. בתשובה לפניית אומ"ץ הודיעה נציבות המדינה כי עניינו יתברר בקרוב בבית הדין למשמעת של הנציבות.

אומ"ץ בודקת מידע מחשיד שעל פיו היה מעורב בפרשה זו מאחורי הקלעים שר הפנים אלי ישי המכיר את אינס מתקופת עבודתה במשרד הרווחה בתקופה שבה הוא היה שר הרווחה. ישי יעץ לאינס עפ"י החשד כיצד לפעול בפרשה זו.
בשלב זה אין ודאות אם יוארך הסכם העסקתה של אינס במשרד הפנים בפרויקט "עיר ללא אלימות" שבאמצעותו השתכרה מילוני שקלים קיים מידע סותר בנושא זה.

אומ"ץ העבירה באחרונה למבקר המדינה חומרים מחשידים על תפירת מכרזים לפרויקטים שונים עבור אינס במשרד הרווחה ובמוסד לביטוח לאומי בתקופות שבה שימש ד"ר יגאל בן שלום מנכ"ל המשרד והמוסד לביטוח לאומי ובעיריית אילת. עפ"י דרישתנו הועברו אלינו פרוטוקולים הקשורים לפטור ממכרזים אך לא קיבלנו עדיין פירוט כספי אודות הכנסותיה הכספיות מאחר שאינס לא נתנה היתר לכך.

גאלוף גלנט יואב מידע ראשוני על חשדות לביצוע עבירות ע"י אלוף גלנט בהרחבת שטחי הקרקע של ביתו במושב עמיקם בדרכים לא חוקיות לכאורה הגיע לאומ"ץ כבר לפני ארבע שנים ע"י קבוצת תושבי המושב שמאוחר יותר עתרו לבג"ץ ונדחו על הסף בבית המשפט. סייענו להם בדרכים שונות בפניה לגופים שונים אלא שפסיקת הבג"ץ היוותה מעין תמרור "עצור".

באותה עת לא העלנו על דעתנו אפשרות שמינהל מקרקעי ישראל הגיש מסמך כוזב לבג"ץ וכי התצהיר שהגיש אלוף גלנט לבג"ץ לקה בחשד לאי אמירת אמת.

הגילויים המרשימים של העיתונאי קלמן ליבסקינד בנושא קרקעות במושב עמיקם היו אחת הסיבות לכך שהוענק לו בשעתו אות אומ"ץ בגין הצטיינות מקצועית.

אחרי שנחשפו בחודשים האחרונים עובדות מסוג אחר בעניין ניסיון למנוע  את מינויו של גלנט כרמטכ"ל באמצעות חשיפת מסמך מפוברק שזויף ע"י קצין צה"ל בכיר במילואים בועז הרפז פנינו למבקר המדינה בבקשה שבידוק את תהליך בחירת הרמטכ"ל החדש והתנהלותם מאחורי הקלעים של כל הגורמים הבוחשים לרבות לשכתו של הרמטכ"ל הנוכחי. בדיקה זו נמצאת בעיצומה.
במקביל צפה מחדש פרשת הקרקעות של עמיקם ונחשפו עובדות מרשיעות חדשות שלא מנעו מועדת טירקל (העוסקת בבחינת כשירותם של מועמדים לתפקידים ציבוריים רגישים) לאשר את מינויו של גלנט מבלי שטרחה להתייחס לעובדות הללו.
פניותינו לוועדה להעמיק את בדיקת ציציותיו של גלנט נענו בתשובה מתחמקת ואילו היועץ המשפטי לממשלה סירב לבחון את הנושא מחדש בנימוק שהמשנה שלו אישר את המועמדות.

לא נותר לאומ"ץ אלא לפנות אל מבקר המדינה גם בנושא הקרקעות ואמנם המבקר טרף בסוף השבוע שעבר את כל הקלפים והיועץ המשפטי ביקש לעכב את תשובתו לבג"ץ לעתירה שהגישה התנועה הירוקה במטרה למנוע את מינויו של גלנט.

עד היום אני מיצר על כך שהיועצים המשפטיים של אומ"ץ המליצו שלא להיענות בחיוב לפנייתה של התנועה הירוקה להצטרף לעתירה שהוגשה והולידה סערה ציבורית אולי משום שלא כל החומרים היו לפניהם.
אבל גם כך עמדתנו ברורה וחד משמעית: בנסיבות שנוצרו ובהעדר נורמות מוסריות של שמירת כללי המינהל התקין וטוהר המידות לא יוכל אלוף גלנט לשמש כרמטכ"ל.

ד. ניצב דנינו יוחנן לפני למעלה משנתיים פנתה תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק את התנהלותם הלא ראויה של מפכ"ל המשטרה רב ניצב דודי כהן ושל ניצב יוחנן דנינו שכיהן אז כמפקד המחוז הדרומי בפרשת רצח שני סוכנים סמויים של המשטרה בתקופה שבה כיהן כהן כמפקד מחוז המרכז ודנינו כראש אח"ם (אגף החקירות והמודיעין) במטה הארצי. באותו מעמד הבענו תמיהה על כך שחומרים מחשידים בנושא זה שהועברו למשרד מבקר המדינה ע"י שני קציני משטרה בכירים לשעבר ניצב משנה בדימוס ישראל אברבנאל וניצב משנה בדימוס סיימון פרי לא נבדקו.

בתגובה לכך נמסר לנו כי צמרת המשטרה ביקשה לעכב את הבדיקה של המבקר בנימוק שקיימת בדיקה משטרתית פנימית ומחשש שכל בדיקה חיצונית עלולה לפגוע בהליך הסגרתם לארה"ב של האחים אברג'יל שעמדו בראש ארגון פשע מסוכן.
אחרי הסגרתם של האחים אברג'יל התברר בדיעבד כי המשטרה הטעתה לכאורה את משרד מבקר המדינה שהחל בבדיקה אינטנסיבית וזימן למטרה זו עשרות עדים ביניהם אברבנאל ופרי.

בדיקת משרד מבקר המדינה שלא הסתיימה עדיין קיבלה משנה חשיבות בעקבות החלטתו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ למנות את דנינו כמפכ"ל הבא.

מינויו של דנינו קיבל אישור מוקדם של היועץ המשפטי לממשלה שהסתמך על הבדיקה המוקדמת של ועדת טירקל שעשתה קיצורי דרך למרות שנותרו כמה שבועות למועד חילופי המפכ"לים.

בעניין דנינו עשתה הועדה ללא ספק עבודה רשלנית אולי משום שהיו"ר שופט טירקל היה טרוד באותה עת במקביל בניהול ועדה חשובה אחרת שמונתה ע"י הממשלה לבחינת המשט התורכי לעזה. כך, למשל, הועדה  לא טרחה לזמן למתן עדות בפניה את שני הקצינים המתלוננים אברבנאל ופרי ואת עורך הדין פנחס פישלר שהעניק להם ייעוץ משפטי וריכז בידיו חומרים רבים.

אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה בבקשה שמשרדו יבחן את דרכי התנהלותה של ועדת טירקל מחשש שיש צורך ברביזיה בדרכי עבודתה של הועדה. במקביל הגשנו לבדיקת המבקר שלושה נושאים משמעותיים נוספים המטילים לטעמנו עננה על מינויו של דנינו. אני לא חותם עדיין על כך שהמינוי של דנינו שאושר בינתיים ע"י המשלה הינו סופי. במציאות החדשה שנולדה במדינה הכול יתכן.

ה. הולנדר שמואל נציב שירות המדינה לשעבר שמואל הולנדר פרש באחרונה מתפקידו בשעה לא טובה ולא מוצלחת בתום 14 שנות כהונה שבה גילה התנהלות בעייתית של מי שהיה אמור להיות מופת וסמל לרבבות עובדי המדינה.

מבקר המדינה פרסם בעבר שני דוחות שבהם מתח ביקורת חריפה על הולנדר והציג אותו כמי שבועט בתקשי"ר (קנון שירות עובדי המדינה) שהוא אמון על כיבודו יותר מכל עובד אחר.

אחד הדוחות הוקדש לעוזרת האישית שלו לשעבר סימה אלפסי שזכתה בנסיבות תמוהות לקידום חריג בניגוד לכללי מינהל התקין.
בהקשר לכך קבע המבקר, בין השאר, כי, עוד בטרם סיימה אלפסי את תפקידה בלשכתו של הולנדר, הבטיח לה הנציב שלא כדין את מעמדה בתפקיד ראש האגף למשאבי אנוש שהיה שונה מתפקידה הקבוע ומהכשרתה המקצועית.

הולנדר הנציב פטר את אלפסי מהצורך לעבור מבחן או מעמידה בפני ועדת בוחנים, כנדרש בתקשי"ר. אישורו של הנציב שינתה הנציבות את תקן משרתה של אלפסי פעמיים בתוך 8 חודשים על מנת להפכה לסמנכ"ל מינהל, לצורך שדרוג מעמדה ללא מכרז, בניגוד להנחיות הנציבות. אלפסי קיבלה שכר שלא כדין, תוך התעלמות מהתקשי"ר ומהכללים שעל אכיפתם והטמעתם אחראים בשירות המדינה.

אלפסי לא קופחה גם בשכר שהסתכם ב כ-30 אלף שקלים לחודש כיאה לעובדת בכירה בשירות המדינה שכר בכירים.
בתגובה לדוח מבקר פתחו הולנדר וכמה ממקורביו בהתקפה אישית על מבקר המדינה וכמה מעובדיו הבכירים. למרבה הצער זכה הנציב לגיבויים של ראשי הממשלה אולמרט ונתניהו אולי משום שהוא סייע להם להכשיר כמה שרצים.

בנושא זה התריעה בעבר אומ"ץ כמה פעמים על פעילות תמוהה של הנציבות בכמה תחומים והצביעה על מערכת קשרים תמוהה בין אישים  שונים במדינה.

באחרונה בודקת אומ"ץ ממצאים מחשידים שעל פיהם הולנדר ואלפסי ואולי גם עובדים נוספים היו שותפים פעילים לכאורה ל"תפירת" כמה מכרזים בשירות המדינה. השיטה לאייש בועדות המכרזים מקורבים למיניהם. החומרים יועברו לבדיקתו של משרד מבקר המדינה שיקבע אם יש בהם ממש.

מאחר שהולנדר פרש בינתיים מתפקידו, כאמור, נראה שעל הכוונת יהיו הפעם עובדים בכירים בנציבות ואלפסי ביניהם.

הולנדר עצמו פנה באחרונה ברוב חוצפתו לועדת האיתור לבחירת המנכ"ל החדש של מפעל הפיס וביקש להציע את מועמדותו.
אומ"ץ הביעה הסתייגות מעצם הגשת המעמדות והולנדר שלא ידע את מקור המידע שלנו הכחיש כדרכו את את פנייתו.

ביקש הנציב לשעבר ללכת אל הכסף ונשאר ללא תאוותו בידו.


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • מרדכי
    30/01/2011 11:48:16
    מה אומר ומה אדבר סדום ועמורה
  • חושם
    30/01/2011 08:00:07
    ארץ שמנהיגיה אוכלים אותה
  • מונסליזה
    29/01/2011 22:29:47
    כתמיד אריה יורה למרכז האם היית פעם צלף?
  • מאיר
    29/01/2011 22:22:21
    שריך סוררים וחברי גנבים
  • גיא רוסו
    29/01/2011 22:20:08
    אם הייתי אזרח אמריקאי שגר בטקסס, שקוראים לו ג'ו ,הייתי מרים טלפון לסנטור הנבחר שלי ואומר לו שבפעם הבאה שהוא מצביע בעד כספי סיוע בטחוני לישראל הצנועה, מדינה ששר הביטחון שלה גר באקירוב והרמטכ"ל המיועד שלה גר בבית המקדש השלישי, הוא יכול לשכוח מהקול שלי! כנראה שעושים כסף יפה מאוד במערכת הביטחון בישראל אז למה אני חייב לגור בטריילר? איבדנו את הבושה ואנחנו לא מבינים איזה מחיר נשלם על זה....
  • שאולי
    29/01/2011 22:17:49
    כל בעלי הכוח והסררה הם השולטים, הם הנהנים מההפקר. אנחנו חיים במערב הפרוע. אנרכיה מוחלטת
  • יעלה
    29/01/2011 22:09:35
    אריה כמה שאתה צודק, כל מילה בסלע. אנחנו אכן מתקרבים לעולם השלישי, הכל יתכן והכל אפשרי. אין לדעת כיצד ינהגו אוכפי החוק התקשורת והועדות למיניהן.
  • רונית
    29/01/2011 22:07:50
    מזמן התייאשתי ממערכת הצדק במדינה. החרדים ממשיכים להתבטל ולא לשרת בצה"ל מקבלים קצבאות חינם. גלנט השתלט על אדמות ציבור משפטו של אולמרט בקושי מתקיים,
    אנו שייכים לעולם השלישי אלו היה לי אומץ , הייתי יוצאת להפגנה נגד הממסד השלטוני למען צדק שלטוני. הגיע הזמן שנלמד ממדינות הערביות, שהנבחרים אינם מורמים מהעם. הם שווים לנו. די לאדישות העם. היכן הסטודנטים ??????
    אריה כבר 40 שנה נלחם למיגור השחיתות הציבורית, השתתף בחשיפת שחיתות גלנט. עם ליבסקינד. מגיע ברכות. מחברי אומץ אנו מעריצים אותך ואומץ ליבך ..
    ת ב ו ר ך מכל הלב.
  • לעובר ושב
    29/01/2011 21:23:20
    זלמן רבינוביץ
  • יעל
    29/01/2011 21:20:17
    בא לי לבכות
  • עובר ושב
    29/01/2011 21:04:33
    מעניין מי יופיע באות זין במילון
  • לירוחם
    29/01/2011 20:47:21
    רק החרדים ובני המיעוטים יכולים היום לארגן הפגנות ענק
  • תגובתי לירוחם
    29/01/2011 20:23:52
    מצדיק את ירוחם. הצבור הישראלי אדיש
    . במדינה מתוקנת גלנט ואולמרט
    . היו נזרקים . אצלנו הענייים חיים ב'קושי הנבחרים מורמים מהעם .
    והחרדים לא מתפקדים
  • ירוחם
    29/01/2011 19:59:24
    אם היתה נערכת היום בכיכר רבין הפגנה נגד השחיתות היו באים 30 אזרחים לכל היותר.אזרחי המינה דואגים לעצמם ולא לגורל המדינה. אבוי לנו שהגענו למצב הזה
  • חזאי הטמטום הישראלי
    29/01/2011 19:40:57
    אין מה להוסיף על הנאמר פרט לצורך העז ליצור שיטת משטר אחרת אשר תענה טוב יותר, הן לצרכי פנים והן לצרכי חוץ.

    אריה - שאפו וצריך לבנות דור המשך לך!
  • רבקה גימל
    29/01/2011 19:37:59
    ראשית - מדובר בעדנה אלפסי אשר סיימה גימל כיתות ותג"ת של הנציבות, לתפארת המדינה.
    . שנית - הולנדר היה נפסל בבג"צ וברוך שפטרנו.
  • לאורה
    29/01/2011 19:44:38
    הנושא של דיסטניק טופל ופורסם בהרחבה. אני מקורב דווקא לבעלי הדרגות בחיל האוויר שבו שירתתי
    אריה
  • אורה
    29/01/2011 19:34:56
    גם בנושא ראש מועצת בנימינה דיסטניק
    לא מצאת עניין לטפל ובעתיד הקרוב גם פה
    תיצר על שלא טיפלת כמו בנושא גלנט אולי אתה מקורב לבעלי הדרגות בחיל הים
  • שושי
    29/01/2011 19:24:27
    חייבים לקחת דוגמא מארצות הערביות ,ולהפגין למען הצדק ונקיון השלטוני .
    מדינה משוחתת. נבחרייה מושחתים . אפשרו לחרדים להיות בטלנים והחלשים לחיות בעוני
  • ע. בן-יוס
    29/01/2011 18:44:51
    שלא נטעה: גם כאן מתקרבים האזרחים לנקודת רתיחה שכבר הבעירה אש במדינות שכנות. השחיתות בצמרת מקרבת אותנו לרגע של אמת.
  • גדעון
    29/01/2011 16:32:07
    אצלנו במדינה, בית המישפט נמצא בכלי התיקשורת. אפשר לבטל את מישרת השופטים והפרקליטות.
  • אור
    29/01/2011 16:28:10
    מבקר המדינה טעה שפירסם את חוות דעתו לפני שהיועץ המישפטי, בחן את הנתונים. למעשה זה סוג של פסק דין.
  • שועלי
    29/01/2011 16:18:00
    בושה וחרפה באיזו מדינה אנו חיים
  • חבר ותיק
    29/01/2011 15:42:46
    חבל שלא פירסמת את המילון במכה אחת ואתה מותיר אותי במתח לקראת החלקים הבאים
    עיצוב: סטודיו נעמה