מילון פלילי ממלכתי (55)  |  

חלק רביעי - רקב במערכת המיסים

הפעם ברשימה השחורה: ג'קי מצא פרשת השחיתות החדשה שנחשפה בימים האחרונים ברשות המיסים היוותה חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של פרשות בגוף ממלכתי רגיש זה


מ. מצא ג'קי  פרשת השחיתות החדשה שנחשפה בימים האחרונים ברשות המיסים שבמרכזה עומד דוד ואנונו פקיד שומה חקירות מרכז (בטעות נכתב בכלי התקשורת כי הוא שימש כמנהל היחידה הארצית למודיעין שטח) היוותה חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של פרשות בגוף ממלכתי רגיש זה.

פרשות אלה שבהן היו מעורבים בכירים בנציבות מס ההכנסה ובמכס, כללו, בין השאר, קבלת שוחד, הלבנת הון, זיוף מסמכים, קבלת דברים במרמה, מכירת מידע סודי מתוך המאגר ועוד והגבירו את חוסר האימון של הציבור הרחב ברשות המיסים.

רק באקראי לא התפתחה במדינה תופעה של חיסול אישים פוליטיים באמצעות הלשנות לשלטונות המס במסגרת פעולות לסיכול מועמדים לתפקידים ממלכתיים. בשעתו נעשה כבר ניסיון נואל בתחום זה שלא צלח. 

מומחים בעלי שם טענו שההחלטה שקיבל בשעתו בנימין נתניהו כאשר כיהן כשר האוצר למזג את נציבות מס ההכנסה, המכס ומע"מ התגלתה כשגויה לפחות מבחינת התפרצותם של מוקדי שחיתות שנבעו בעיקרם מהעצמה שיש לעובדי הרשות הבכירים שיכולים לחרוץ גורלות של נישומים וחשודים לשבט או לחסד בעיקר כאשר מדובר בכסף גדול. 

תנועת אומ"ץ טיפלה במרוצת השנים בפרשות השחיתות התכופות במערכת המס  המשולבת, העבירה לרשויות החוק חומרים שהגיעו לרשותה, ערכה מעקב שוטף אחר החקירות שהיו בעייתיות בגלל מערכות יחסים אישיות בין חוקרים ונחקרים.

בין השאר הצביעה אומ"ץ על כך שמינויים בכירים ברשות המיסים הפכו להיות מקח וממכר פוליטי. שרים וחברי כנסת הצליחו להחדיר את מקורביהם לתפקידי מפתח בענף המיסים לקראת ימי סגריר.

אומ"ץ העבירה מידע מודיעיני סודי על עבירות פליליות שביצעו אישי ציבור בכירים במישור הממלכתי והמוניציפאלי שהיה קשור בהתחמקות מתשלומי מס והלבנת הון אבל מרביתם לא הבשילו לחקירות ונבלמו בדרך.

מקרים בודדים הסתיימו בתשלומי כופר סמויים ללא הגשת כתבי אישום פליליים וללא חשיפה תקשורתית, פריבילגיה שמעניקים שלטונות המס לאורך השנים לאילי הון ומיוחסים למיניהם. 
 
בנוסף פעלה אומ"ץ למען הענקת הגנה של משרד מבקר המדינה על חושפי מעשי השחיתות שהצביעו על מערכות יחסים פסולות בין אנשי מס לבין אילי הון או עברייני צמרת לצערי לא תמיד בהצלחה בגלל תנאים מגבילים. 

גם באורח אישי נזדמן לי ללוות כמה מהמעורבים בימים רחוקים שבהם לא העליתי על דעתי שאני מקיים קשרים מקצועיים עם עבריינים פוטנציאליים.

דוד ואנונו, החשוד העיקרי בפרשת השחיתות הנוכחית, הורשע בעבר ע"י בית דין משמעתי של נציבות שירות המדינה בגלל שימוש ברכב ממשלתי למטרות פרטיות כאשר שימש עובד מחלקת ההוצאה לפועל של מס ההכנסה.

ואנונו ננזף אמנם ע"י שלושת השופטים שלא מנעו בפסק דינם את המשך קידומו המקצועי אבל נציבות מס ההכנסה החליטה להקפיא קידומו ללא הגבלת זמן.

ואנונו פנה אלי בשעתו כדי שאסייע לו באמצעות כתבה עיתונאית, סיפר לי על העוול שנגרם לו נוכח בעיותיו האישיות ועל נסיבות הנסיעה הפרטית שאותה הוא תיאר כמעידה חד פעמית. פרסום המקרה כהדלפה ללא אזכור פגישתנו החסויה לא הניע את אמות הסיפים.

כאשר התמנה ג'קי מצא כמנהל רשות המיסים, בנסיבות חמורות שיחשפו רק כעבור שנים, קודם ואנונו לתפקיד פקיד שומה חקירות מרכז ודומה היה שנעשה לאיש צדק מאוחר.

למרבה הבושה עלה שמו של ואנונו כאשר פרצה פרשת הולילנד, אחת מפרשות השחיתות הגדולות במדינה. המשטרה עצרה את ואנונו כחשוד בקבלת שוחד והלבנת הון תמורת סיוע ליזמי הפרויקט. הוא שוחרר בערבות.

ואנונו הוחזר לתפקידו במס ההכנסה ועוד בטרם הוחלט באם להגיש נגדו כתב אישום בפרשה הקודמת פרצה הפרשה החדשה.

בעת הדיון בבית המשפט בבקשה להארכת מעצרו טען נציג המשטרה כי ואנונו חשוד בכך שלאורך שנים קידם את עניינם של אנשי עסקים ברשות תמורת שוחד בסך בהיקף של מיליוני שקלים.

אחד האנשים שעלול להפליל את ואנונו הוא לא אחר מאשר שמואל דכנר שהיה בעבר מנהל חברות שקרסו והפך לאחר מכן ליזם ומתווך בתחום הנדל"ן שידו הייתה בכל.

דכנר התמחה בעיקר כאשר היה מדובר בקבלת רישיונות והיתרים ממשרדי ממשלה ורשויות ממלכתיות בדרך עקלקלה תמורת תשלום טובות הנאה לנבחרי ציבור ולעובדי מדינה וגבה לכיסו "דמי לא יחרץ".

בשעתו, כאשר כיהן דכנר כמנכ"ל קבוצת חברות ה"מאגרים" הציבורית שקרסה בעקבות אי סדרים כספיים חמורים אמר לי דכנר: "אם אפתח את הפה שלי אני עלול להכניס לכלא כמה אנשים ידועים אבל אני מעדיף לשתוק".

ואמנם, דכנר שתק בדומה לנזיר מיומן ממנזר השתקנים. אפילו חוקרי המשטרה לא הצליחו לדובב אותו באותה פרשה מצחינה.
אבל מאז זרמו הרבה מים דלוחים בביצת השחיתות המפעפעת ובימים טרופים אלה מוכן דכנר השקוע בחובות מעל צוואר להסגיר את כל שותפיו לדברי העבירות שביצעו בצוותא.

אין ספק שהדמות המרכזית המסמלת את השחיתות שפשתה במרוצת השנים בשירותי המיסים במדינה היא זו של מנהל רשות המיסים לשעבר ג'קי מצא שהורשע בימים אלה במסגרת עסקת טיעון בעבירות של הפרת אמונים וסיוע לקבלת שוחד מבלי שנקבע לו קלון.

בפרשת שחיתות חמורה זו היו מעורבים שורה של עובדים ברשות המיסים ושלוחותיה. למרבה הצער לא כולם נתנו את הדין. כמה מהם יושבים עדיין ליד הקופה הציבורית שהפרישה "מעשר" לכיסים פרטיים.

הייתה לי הזכות המקצועית להיות בשעתו העיתונאי הראשון שחשף לראשונה את מצא בפומבי באמצעות פרסום כתבת פרופיל על מצא שבה הצבעתי על דרכו לצמרת המיסים בגיל צעיר מאוד של מי ששני הוריו היו עובדי מס הכנסה זוטרים.

בשיחות רבות שהיו לי עם מצא הוא נתגלה כמקצוען בעל כושר ארגוני מוטיבציה ונחישות אבל קשה היה להתעלם מהמעטפת של התמימות.

לעיתים היה נדמה לי שמדובר באדם בעל חזון בשל דבריו הנחרצים על הצורך להעמיק את שיתוף הפעולה עם המשטרה למיגור הפשע המאורגן הגואה במדינה, בדומה לנעשה בארה"ב.

באותה עת לא העליתי על דעתי שמינויו של מצא ע"י אהוד אולמרט שכיהן אז כשר האוצר נעשה ביזמתם של שלושה ממקורביו בהם ראש לשכתו שולה זקן, אחיה איש העסקים יורם קרשי ובן בריתם רו"ח קובי בן גור.

אחרי שהשלושה שכנעו את מצא כי הוא חב להם את המינוי שלו הוא איפשר להם בלית ברירה לעשות במערכת המסים כבתוך שלהם, דאגו למינויים של עובדי מס בכירים  שפעלו בשירותם בכל הנוגע לקביעת שומות פיקטיביות והתעלמות מביצוע עבירות מס.

מצא היה המריונטה שלהם, מעין תינוק מגודל שנפל בשבי אצל חבורת עברייני צווארון לבן בעלי אינטרסים וחסרי מעצורים. 
יהיה מעניין להיווכח בקרוב באיזו מידה יעלה בידי מצא לבוש מדי האסיר להפליל את שולחיו כאשר יעיד במשפטם שבו הם אמורים לתת את הדין על עבירות פליליות שביצעו במהלך פעילותם מול רשות המיסים. (בשלב זה עומדת זקן לדין יחד עם הבוס שלה לשעבר אולמרט  במשפט פלילי אחר).

עד היום לא ברור לי מדוע הוחלט שלא לחקור ולא להעמיד לדין את אולמרט בפרשת מינויו של מצא כיו"ר רשות המיסים.

אין לי ספק שאולמרט היה מעורב במינוי של מצא לא רק מהבחינה המקצועית והיה מודע היטב למשמעות המעשית שעשויה לצמוח מכך למקורביו וגם התועלת האישית קופחה כפי שהוכיחה המציאות העגומה.

כך, למשל, מצא התחמק בשעתו מלהנחות את מחלקת החקירות של הרשות לחקור מידע מאלף שהעבירה אליו אומ"ץ אודות מערכת קשריהם העסקיים הסמויה שנרקמה בין אהוד אולמרט לבין בן בריתו הפוליטי אברהם הירשזון והייתה רווית "חגיגות פיננסיות". (אולי לא במקרה סירב הירשזון לבקשתו של אולמרט לבוא לבקרו בכלא ..גם בעת חופשתו הראשונה של הירשזון מהכלא בשבת החולפת הוא הקפיד  שלא לפגוש את אולמרט. פיו מלא עדיין מים ושניהם יודעים למה, כמה ומדוע).

במקביל פנתה בשעתו תנועת אומ"ץ אל מצא בדרישה לקבל מידע על הסכומים המופרזים שדווחו לשלטונות המס ששילמו אילי הון מקומיים וגופים כלכלים שרכשו ציורים פרי מכחולה של עליזה אולמרט על מנת להשוותם עם שוויים הריאלי של הציורים הללו.

מצא התחמק מלמסור לנו את המידע בנימוק שהמדובר הוא במידע חסוי  למרות שנושא זה יכול היה להוות שלוחה נוספת לקבלת שלמונים בתפקידים הציבוריים שמילא אולמרט ויכול היה להיטיב עם נדבניו.

כיום, בראיה לאחור, נראה לי שמצא חשש מאוד מידו הארוכה של אולמרט. לעומת זאת לא הייתה לו בעיה להפגין יחס מזלזל כלפי יורשו השר האסיר אברהם הירשזון.

פרט מאלף: אחד מרוכשי הציורים של עליזה אולמרט היה איל ההון הישראלי  ג'ו אלמליח המתגורר כיום בארה"ב ששמו שורבב בימים האחרונים לעימות משפטי פרטי שהתפתח בין אולמרט לבין פרקליט המדינה משה לדור.

הרקע לעימות שהסתיים בתביעת דיבה בסך 150 אלף שקלים שהגיש אולמרט נגד לדור היו דברים שאמר לדור בראיון עם גידי ויץ ב"הארץ" על הלוואות שמנות שהעניק אלמליח לאולמרט ולטענתו לא הוחזרו.

בעקבות אירוע זה שיגרה השבוע אומ"ץ מכתב אל פרקליט המדינה שבו נאמר בין השאר: "תנועת אומ"ץ פנתה בשנים האחרונות כמה פעמים אל משטרת ישראל ומאוחר יותר לפרקליטות המדינה בנושא גביית חוב של הלוואה בסך 75 אלף דולר שהעניק בשעתו איש העסקים ג'ו אלמליח לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בתקופה שבה כיהן אולמרט כראש עירית ירושלים.

בימים האחרונים עלה נושא זה מחדש בעקבות ראיון עם פרקליט המדינה משה לדור בעיתון "הארץ" שהביא להתנצחות בין אולמרט ללדור.

במסגרת זו התגלה כי אלמליח הזרים בשעתו לחשבונו של אולמרט סכום נוסף בסך 100 אלף דולר שאולמרט לא דיווח עליו ולא ברור אם זו הלוואה נוספת או תשלום בעל אופי אחר שיש בו חשד לקבלת טובת הנאה.

אומ"ץ מבקשת ממך להורות למשטרת ישראל לחקור בעניין הסכום הנוסף כדי לברר את מהות הענקת תשלום זה ואת מערכת קשריהם של אולמרט ושל אלמליח כדי להסיק האם הייתה ביניהם מערכת קשרים חריגה של הון ושלטון.

בהקשר לכך אנחנו מבקשים להפנות את תשומת ליבך לכך שאלמליח גילה בשעתו כי רכש כמות של ציורים פרי מכחולה של גב' עליזה אולמרט, דבר המעלה תהיות נוספות לגבי מהות מערכת היחסים ששררה בין השניים".

בספרי "זעקי ארץ מושחתת" חשפתי כיצד עלה בידיו של אולמרט לחמוק מהעמדה לדין פלילי בשורה של הלוואות תמהות שקיבל לאורך השנים מאילי הון ואנשי עסקים שחפצו בשירותיו הציבוריים. חלקן אמנם דווחו לשלטונות המס אבל מטרתן הוסוותה וגם השאלה אם הוחזרו מעולם לא נבדקה.

מתוך מעקב ממושך אחר התנהלותו העבריינית של אולמרט לאורך שנים למדתי לדעת שהוא דאג להתחבר אישית עם עובדי מס בכירים בתקווה שיסייעו לו להסוות את דרכי התעשרותו המהירה בדרכים עקלקלות תוך ביצוע עבירות מס במהלך שירותו הציבורי הממושך. אחד מהם היה אברהם צרפתי שהיה בעבר האיש החזק בנציבות מס ההכנסה בזכות תפקידיו כמשנה לנציב, ראש מחלקת החקירות והממונה על קומנדו מס שלא השכיל להבין שדברי המתיקות והחנופה שלחש אולמרט באוזניו היו מלאכותיים ומעושים.

גם בחקירה שנפתחה נגדו בשעתו בקבלת הלוואה תמוהה בסך 50 אלף דולר מבנק צפון אמריקה הצליח אולמרט המתוחכם והערמומי להתל בחוקריו שלא השכילו להבין אם המדובר הוא בקבלת טובת הנאה שכר טרחה או סתם הלוואה בתנאים מוזרים. 

זאת ועוד: יתכן שזו הייתה הסיבה לכך שכתב אישום בשעתו נגד אולמרט בעבירות מס שביצע כאשר כיהן בשלהי שנות השמונים כאחד משני גזברי הליכוד הוגש באיחור של שנים למרות שנגד הגזבר השני מנחם עצמון הוגש כתב אישום מידי והוא הועמד לדין בביצוע אותן עבירות.

פרקליטת המדינה דאז דורית ביניש (כיום נשיאת בית המשפט העליון) טענה אז באזני טענה מוזרה שאין די ראיות נגדו. חברו של אולמרט השר דן מרידור שכיהן אז כשר המשפטים לחץ על נציבות מס ההכנסה שלא יוגש כתב אישום.  צרפתי טען שהניצבות העבירה את החומרים במועד לפרקליטות.

אגב אולמרט יצא זכאי באותו משפט בנסיבות תמוהות ובסיוע חריג מאחורי הקלעים שהושיט לו חברו עו"ד פרופ' יעקב נאמן כיום שר המשפטים.

על רקע הגילויים הללו נשמע כה עלוב הגילוי שפורסם באחרונה ב"ידיעות אחרונות" על תמריצים כספיים מיוחדים שמקבלים עובדים שמטרטרים לשווא נישומים קטנים.

חברת הצוות המשפטי של אומ"ץ עו"ד נאווה טמיר פנתה אל רשויות המס ולגורמים  נוספים. בעקבות העלאת הנושא על סדר היום הציבורי נערך באחרונה דיון מיוחד בנושא זה ביזמת השדולה הפרלמנטארית למאבק בשחיתות. 
        
אין ספק שאת בדיחת השבוע סיפק המנהל הנוכחי של רשות המיסים יהודה  נסרדישי שאמר בעקבות חשיפת פרשת השחיתות החדשה "רשות המסים אינה מושחתת. אין צורך לנקות את האורוות. נושא טוהר המידות עומד אצלנו במקום הראשון במעלה".

אשרי מי שלא מאמין.

לא צריך לנקות את האורווה הסוסים כבר ברחו. צריך פשוט לבנות אורווה במתכונת שונה ולמנות הנהלה חדשה לרשות בעלת יכולת פיקוח יעילה יותר.
 


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • קיבלת מכתב איום משקלאר?
    19/02/2011 23:02:17
    אתה לא לבד! הוא מנסה להוריד את כולם! הוא מפחד! הדו"ח עליו חמור ביותר!!!! רק אתה תוכל לאלץ את רה"מ ויו"ר הרשות להעיף אותו. אתה האחרון שמפחד ממנו! פעל!!
  • שערורית שקלאר
    19/02/2011 22:56:16
    האם אתה ער לדו"ח מבקר המדינה שנמסר ביום שישי האחרון לראש הממשלה. ליושב ראש ולמבקרת האמיצה של רשות השידור. חשוב מאד שלא תפספס! תתקשה להאמין! תבדוק !
  • עובר אורח
    19/02/2011 11:16:01
    ג''קי המסכן, באחד העתונים הופיעה כותרת מרושעת על ג''קי מצא "ג''קי המרטש".נכון היה לכתוב "ג''קי התמים" שנפל ברשתה של שולה זקן והבוס שלה לשעבר אהוד אולמרט
  • חושם
    19/02/2011 10:39:34
    ארץ אוכלת יושביה הישרים
  • יערה
    19/02/2011 10:07:57
    הכל כל כך מושחת,בקושי נקודות אור.
    וכאשר יש מנהיגים מאותו סוג
    העשירים מתעשרים והעניים מתים מרעב.
    גלובליזציה בכיעורה.
  • עובד מערכת המיסים
    19/02/2011 07:10:29
    חבל שבגלל כמה תפוחים רקובים כל מערכת המיסים כולה מוכפשת. יש אצלנו עובדים ותיקים מסורים וישרים שנזקיים להשלמת הכנסה
  • יודע דבר
    18/02/2011 21:30:13
    תמימותו של ג'קי מצא עלתה ביוקר. האיש חשב שמערכת יחסים עם קצת רוטקציה אין בה להרע לו. לא הבין מי הנחשים ומה המטרה האמיתית. כך נפל במלכודת.
  • אילנה עמרמי
    18/02/2011 21:15:00
    אריה יקירי, אין עליך!!! כל מילה פגז, והכל ביחד צוללת גרעינית, כל גרעין מושחת- צולל . שבת שלום
  • ליובל
    18/02/2011 18:51:59
    בורובסקי מתגלה כצבוע הוא התאכזב מביבי שלא הצליח לתפור לו תפקיד של יו"ר רשות השידור ונציב שירות המדינה ומהמר על ליברמן
  • יובל
    18/02/2011 18:48:42
    בורובסקי בשידור היום בערוץ הראשון זיכה את ליברמן מכל אשמה ואמר ששילם עונשו בעינוי דין. מה דעתכם?? אריה על מה אתה נלחם בכלל?
  • כתבתי לח"כ לוי ישראל ביתנו
    18/02/2011 18:41:46
    כתבתי לה מתי יעלו לנו קיצבאות בטוח הלאומי.
    עד היום לא ענתה. תתבייש ..............
  • וינשטיין יועץ משפטי נכשל בתפקידו
    18/02/2011 18:32:19
    מה עם פרשת הולילנד . וינשטיין פוגע באכיפת החוק \
  • אתמול דיברו על צמיחה
    18/02/2011 18:31:16
    העשיריםן מתעשרים ואנו החלשים נחלשים.מתי נקבל העלאת בטוח לאומי?????????
    נקח דוגמא מהמצרים.!!!!!!!!!!!!!!לצאת להפגין
  • שועלי
    18/02/2011 18:21:35
    מדוע מבקר המידנה לא מעניק הגנה לחושפי שחיתויות
  • אתמול דיברו על צמיחה
    18/02/2011 18:18:44
    העשירים מתעשרים ואנו החלשים נחלשים. מתי נקבל העלאת בטוח לאומי?????????
    נקח דוגמא מהמצרים.!!!!!!!!!!!!!!
  • אןלמרט נלחם נגד לדור
    18/02/2011 18:08:42
    חוצפתו של אולמרט מרקיעה שחקים 17 שנה לא החזיר הלואה. בושה לתקשורת ששתקה. אולמרט איש מושחת מעורר בי בחילה.
  • יהושע
    18/02/2011 17:23:03
    מעוטי היכולת לא מקבלים לעולם כופר. הם לא מרוויחים ולא יכולים להעלים מס
  • חבר
    18/02/2011 16:45:23
    איזה ידע איזה היקף פעילות
  • דוידי
    18/02/2011 16:41:08
    ג'קי היה נאיבי ושילם את המחיר של אדם שחשב על עצמו שהוא מממש חלומות, למרות שהכל הגיע בדרך בחיבוק אינטרסנטי מהאנשים הלא נכונים..
  • אור
    18/02/2011 16:29:04
    אולמרט שכח שהוא כבר לא בשלטון.שהוא עוד אזרח במדינה נקודה.חושב שנשארו עוד כאלה שהוא יכול להפחיד אותם כדרכו לאורך עשרות שנים.
  • לאילנה
    18/02/2011 16:11:07
    ג'קי מצא היה חייב לשמור על החוק ולא להיסחט תמורת משרה נחשקת ע"י מאפיונרים
  • אילנה
    18/02/2011 15:44:07
    האם ג'קי מצא הוא קורבן? אחרת כיצד היה עליו לנהוג תחת הלחצים של אולמרט, שולה זקן ,יורם קרשי וואנונו???
  • כהן גדעון
    18/02/2011 13:08:35
    סליחה טעות לגבי ההלוואה של אולמרט כמובן כפי שציין מר אריה אבנרי בנק צפון אמריקה בשנת 81
  • כהן גדעון
    18/02/2011 13:01:23
    עדין זוכר הלואה מבנק איגוד ואת החשבוניות הכפולות בשנות ה-80 שבו חוקר מס אמר לי , אם יסגור את התיק נגד אולמרט יקודם.
  • בן דוגית
    18/02/2011 12:16:27
    לשאלת המאה אלף של אלמליח, האם יתכן שזה "החזרה" של "ההלואה" שנאלץ אולמרט להחזיר לו בסך -75 אלף דולר? אבנרי החוקר המנוסה ימשיך בחשיפותיו הנוקבות.
  • אורי מאירי
    18/02/2011 11:56:49
    כמה עוד אנשים יאלצו לשבת מאחורי הסורגים בגלל אהוד אולמרט המושחת? ואולמרט עדיין מהלך בגאוה בין הבריות והטייקונים. עד מתי?
    אריה מאמר ענק!
  • רביב
    18/02/2011 11:22:10
    לא יאומן עד היכן הגיעו זרועות התמנון של אולמרט, אין פרשת שחיתות אחת במדינה שאולמרט לא שותף לה או יוזם. הגיע זמן לסיים משפט אולמרט.
    עיצוב: סטודיו נעמה