הטובל והשרץ (70)  |  

שר המשפטים יעקב נאמן שימש עד הגנה במשפטו של אולמרט ב-96' וסייע רבות לזיכויו  בימים אלו שלף לעזרת אולמרט במשפט המתנהל נגדו את חוות דעתו המשפטית בנוגע לתרומות לאישים פוליטיים בין מערכות בחירות  נאמן טובל והשרץ אולמרט בידו - מה שמותיר אותו "טמא"
 
לא נפלתי מהכיסא ולא אחזה אותי תדהמה כאשר סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שעומד עתה לדין באשמת ביצוע שורה של עבירות פליליות, ביקשו השבוע להגיש לבית המשפט חוות דעת משפטית שנכתבה בשעתו על-ידי שר המשפטים עו"ד פרופ' יעקב נאמן, המכשירה תרומות שקיבל אולמרט לצרכים פוליטיים.

אולמרט נאשם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במרמה - בפרשות "ראשונטורס", "מעטפות הכסף" ו"מרכז ההשקעות". הוא אינו נאשם בעבירה של קבלת שוחד, אף שהמשטרה המליצה להעמידו לדין בקבלת שוחד בפרשת המעטפות שקיבל מטלנסקי.

לא הופתעתי גם מכך שלטענת הפרקליטים היה זה דווקא נאמן שפנה אליהם וביקש להביא לידיעתם את דבר קיומו של המסמך, על-מנת לנסות לסייע לחברו הטוב להיחלץ מהבוץ העמוק שבו הוא שקוע עד צוואר. העובדה שנאמן כיום הוא שר המשפטים המופקד על שמירת שלטון החוק, לא מפריעה לו ככל הנראה לסייע לעבריין סדרתי מסוגו של אולמרט, שהוא פורע חוק אובססיבי שלא לשאת בעונש שראוי לו.

כאשר התמנה עו"ד פרופ' יעקב נאמן, פרקליטם לשעבר של בנימין נתניהו, אהוד אולמרט ואביגדור ליברמן, לתפקיד שר המשפטים, היו פרשנים פוליטיים ומומחים לענייני מוסר שטענו כי נאמן ביקש לחזור למשרד המשפטים בעיקר כדי לטהר את שמו, אחרי שבקדנציה הקודמת שלו בתפקיד זה נאלץ לפרוש בעקבות כתב אישום פלילי שהוגש נגדו. העובדה שנאמן זוכה בשעתו מעבירה של הצהרת תצהיר כוזב לבג"ץ (עבירה שחרצה את גורלו של אלוף גלנט לשבט) וחזר למעמדו המשפטי הרם, לא החזירה לו את כבודו האבוד ודחפה אותו מחדש לחיים הפוליטיים המסואבים. נאמן היה חייב להוכיח לעין כל שהוא כשר וראוי לשמש כשר המופקד על שלטון החוק במדינה ובכירי הפרקליטות ש"תפרו לו תיק", כביכול, סרים מחדש למרותו. ניתן להגדיר את צעדו של נאמן במשפט אחד: "הלך הזרזיר אל העורב", ואפשר גם לעדכן את המצב ולקבוע בלי להניד עפעף: "הלך הצבוע אל השקרן".
בשלב זה לא ברור אם לחוות הדעת של נאמן יהיה משקל בעת הקראת פסק הדין, מאחר שהיא נוגעת לקבלת תרומות מתאגידים ולא מאנשים פרטיים.

סייען של אולמרט   
אני מצר על כך שהוחלט בהסכמת שני הצדדים, שהמסמך יוגש לבית המשפט ונאמן לא יעמוד על דוכן העדים ולא ייחקר על-ידי איש פרקליטות המדינה שכפוף לו מנהלית. חקירה מעין זו הייתה חושפת מן הסתם את נאמן כמי שפיו וליבו אינם שווים, וזאת אנו יודעים כבר מזמן. אולי היה נחשף גם בחקירה הנגדית של התביעה כי אולמרט ונאמן חלקו בעבר גם את הבעלות על הבית המפואר ברחוב כ"ט בנובמבר, שבו התגוררו משפחת אולמרט ומשפחת אחת מבנותיו של נאמן. כזכור, נערכה בשעתו בדיקה של מבקר המדינה וחקירה של המשטרה סביב עסקת מכירת הבית לאיל ההון היהודי-אמריקני אברהמס.

למעשה, אין זו הפעם הראשונה שנאמן מנסה לסייע לאולמרט כדי שלא ישב מאחורי סורג ובריח. בפעם הקודמת זה היה ב-1996, בתקופה שבה כיהן אולמרט כראש עיריית ירושלים, עשה היטב לביתו במהלך שירותו הציבורי ונערך לקראת זינוק לצמרת המדינה. באותה עת הוגש כתב אישום נגד אולמרט באשמת רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומסירת הצהרה כוזבת ביודעין. אולמרט ביצע את העבירות הללו באמצעות הגשת חשבוניות כוזבות בבחירות לכנסת ב-1988, כאשר כיהן יחד עם מנחם עצמון כגזבר משותף של הליכוד. אחרי שנחשפה פרשה זו, נפתחה חקירה מסועפת של שלטונות המס. עצמון הועמד לדין בראשית שנות התשעים והורשע למגינת ליבו. עצמון דחה הצעה לשמש עד מדינה נגד אולמרט תמורת השמטת שמו מכתב האישום ומאוחר יותר הצטער על כך.

הטיפול בשאלת העמדתו לדין של אולמרט התנהל בעצלתיים בנסיבות מוזרות ונגרר כמה שנים לא טובות. אולמרט הכוחני פנה כבר בתחילת החקירה אל כמה אישים מרכזיים בליכוד, בהם ראש הממשלה דאז יצחק שמיר ושר הביטחון באותה עת משה ארנס, ואיים עליהם לחשוף פרטים בנושא גיוס כספים למערכת הבחירות של הליכוד שהיו ללא ספק מביכים ומסבכים אותם.

מי שניסה לפתור את הבעיה מאחורי הקלעים היה שר המשפטים דאז דן מרידור, שפנה אל אישים מרכזיים ברשות המיסים וביקש להוריד פרופיל בחקירה של חברו הטוב אולמרט. למרידור, המתחסד הלא ידוע, לא הפריעה העובדה שהוא מכסה על עבירות פליליות. כדרכו בקודש הכחיש מרידור את מעורבותו בפרשה מצחינה זו, אבל נאמנה עלי עדותם של אנשי מערכת המיסים.

גם דורית ביניש, שכיהנה בראשית שנות התשעים כפרקליטת המדינה והייתה סמוכה על שולחנו של מרידור, לא הזדרזה להגיש כתב אישום נגד אולמרט. כאשר שאלתי אותה בשעתו על כך, השיבה: "אולמרט מתוחכם מאוד, קשה לבסס את הראיות נגדו".

בעקבות עתירה שהגישה עמותת אמיתי, שהיה לי הכבוד להיות אחד מפעיליה, לחייב את המדינה להגיש כתב אישום נגד אולמרט, נאלץ היועץ המשפטי באותה עת, מיכאל בן יאיר, להגיש את כתב האישום נגד אולמרט. לאמיתו של דבר, היו לאולמרט חששות כבדים. לראשונה בחייו הוא לא הצליח למנוע הגשת כתב אישום נגדו כפי שעלה בידו לעשות פעמים לא מעטות שבהן השתמש בשיטות נלוזות, חצה קווים אדומים וסעיפי חוק בלי להניד עפעף. אחד מחבריו הקרובים ביותר של אולמרט סיפר לי שאולמרט אמר לו ערב תחילת הדיונים במשפטו: "הפעם אכלתי אותה, כנראה שאכנס לשבת בכלא".

מי שפעל ללא לאות למענו של אולמרט היה לא אחר מאשר נאמן שפעל לסירוגין כחברו וכפרקליטו, וכל האמצעים הלא כשרים הוכשרו על-ידו. נאמן טרח לצלצל לעצמון בעת שהלה שהה בחו"ל ומשך אותו בלשון כאילו אמר לו שהוא עסק בפועל בגיוס התרומות ולא אולמרט שעסק ב"דברים הגדולים". נאמן שימש, איך לא, עד הגנה במשפטו של אולמרט ואין ספק שעדותו סייעה רבות לזיכויו. לעומת זאת, התעלם בית המשפט מעדותו של עצמון שסתר את עדותו של נאמן ואת התרשומת שערך מהשיחה ביניהם.

בעת קריאת פסק הדין נכחו באולם המשפטים חברי להקת המעודדים של אולמרט, שהבינו היטב כי אם אולמרט יורשע בדין הם לא יצאו נשכרים מכך. על קבוצה זו נמנו, בין השאר: רוני בר-און, אז עורך דין פלילי ועסקן של בית"ר ירושלים שברקורד הציבורי השלילי שלו רשום ניסיון נפל להתמנות ליועץ המשפטי של הממשלה באמצעות תרגיל מסריח בסיועו הסמוי של אולמרט; איש העסקים מוטי זיסר, אחד מאילי ההון שאולמרט סייע לחברם לשלטון; הקבלן דודיק אפל, שניסה לשחד את אולמרט בפרשת האי היווני; והעיתונאי דן מרגלית, שאצלו חל עירוב תחומים בין עיתונאי בלתי תלוי לבין חבר אישי בתקופה שלפני התפכחותו.

אולמרט יצא זכאי בדין וכך נסללה דרכו ללשכת ראש הממשלה במקום שתהיה לעבר כלא מעשיהו. בדרך ללשכה המשיך אולמרט ביתר שאת במעשי העבריינות שלו שעל חלקם הוא עומד עתה לדין. כמה שנים לאחר מכן אמר לי עצמון: "לעולם לא אסלח לנאמן על כך שמשך אותי בלשון כדי לעזור לאולמרט בכל מחיר".
 
הספר הביוגרפי של נאמן  
אחרי שנאמן נבחר לשר המשפטים, פנתה אליו תנועת אומ"ץ בדרישה שיימנע מלעסוק בענייניהם של שלושת לקוחותיו לשעבר - אהוד אולמרט, בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. מנהל לשכתו של שר המשפטים השיב לנו כי נאמן התכוון ממילא לנהוג כך. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד.

בכינוס השנתי של חברי לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב והמרכז שנערך כעבור זמן מה באילת, השתלח השר נאמן בתקשורת, בגין טיפולה המתלהם לטעמו בפרשת הולילנד ועל השפיטה המוקדמת, כביכול, של החשודים בפרשת הולילנד. כוונתו האמיתית של נאמן היא, כמובן, להגן על שמו הרע של אולמרט שנחשב לאחד מגיבוריה של פרשת שחיתות גדולה זו וממתין עתה לשימוע אחרי שהתקבלה כבר החלטה עקרונית בפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום בפרשה זו.

נאמן לא היסס להעניק לאולמרט הנחה כאשר נמנע מלהתערב בסוגיית פרסום ספרו האוטוביוגרפי של אולמרט, שפרקים ממנו פורסמו בחודשים האחרונים בידיעות אחרונות. מאחר שבדיקת אומ"ץ העלתה שאולמרט לא טרח לבקש אישור מוקדם כנדרש מוועדת השרים המיוחדת שאמורה לדון באישור ספריהם של אישי ציבור, פנינו אל ראש הממשלה בנימין נתניהו בנדון.

בפנייה אל נתניהו נאמר בין השאר: "בימים האחרונים התעוררה סערה ציבורית בעקבות פרסום פרקים מספר חדש שמתכוון לכתוב ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. סערה זו לוותה בדברים בעל-פה שהוסיף אולמרט המעלים גם חשד לגילוי סודות מדינה בניגוד לחוק. ככל הידוע לנו, טרם הייתה פנייה של אולמרט או מי מטעמו כדי לקבל היתר כנדרש להוצאת הספר ותוכנו לא הועבר לידי ועדת שרים בנושא מתן אישור לפרסומים לאישי ציבור שאמורה לדון בנושא זה.

"לעניות דעתה של אומ"ץ קיימת בעיה בהרכבה של ועדת השרים שאמורה לדון בספרו של אולמרט אם וכאשר יוגש אישור. נראה לנו ששלושת השרים חברי הוועדה מנועים לדון במתן אישור הספר:

1. שר הביטחון אהוד ברק מככב בספר.
2. שר המשפטים ד"ר יעקב נאמן, המשמש כיו"ר הוועדה, היה בעבר פרקליטו של מר אולמרט והוא נחשב חבר קרוב שלו.
3. שר החוץ אביגדור ליברמן נחשב חבר קרוב של אולמרט.

"נודה לך באם תפעל לקביעת צוות חדש של שרים בנושא הנדון אם יהיה צורך לדון באישור הספר של אולמרט".

ראש המשלה נתניהו התחמק כדרכו מלהחליט, ואילו שר המשפטים נאמן, שמשמש כאמור כיו"ר הוועדה, לא הגיב. לפעמים מתחשק לי לכתוב את הספר הביוגרפי על נאמן עצמו. יהיו בו ללא ספק גילויים מאלפים רבים. יש לי גם שם בעל אופי משפטי לספר: "נאמן על תנאי".


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • תגובה לעמיחי
    11/09/2011 15:47:06
    אולמרט אלוף המושחתים. תמיד ידע לצאת בזול משוד הקופה הצבורית. הפעם ינצל את בריאותו למרות השחיתות בהולילנד, ולא יוכנס לכלא.
  • אייל
    11/09/2011 15:36:21
    נאמן שר המשפטים מונה ככניעה לליברמן. נאמן, במקום לשרת את המדינה והצבור, חשוב לו חבריו ושליחיו המושחתים
  • ריילי
    11/09/2011 15:27:31
    זקן לא מוכנה להעיד נגד אדונה אולמרט לא מתוך חוזק ואומץ אלא מתוך חולשה. היא מקווה שאולמרט התכמן עם חבריו הקרובים לשלטון,, יעזרו לה לצאת בזול מהכלא
  • אוריה
    10/09/2011 17:19:09
    נאמן אינו נאמן
  • לעמיחי
    10/09/2011 16:53:43
    אתה מתכוון לתת אלוף יאצ'ה. אולמרט נוהג כאילו הוא מעל החוק. הגיע הזמן להראות לו את הדרך למעשיהו.
  • עמיחי
    10/09/2011 16:01:02
    פורסם על תת אלוף שתרם רבות לבטחון ישראל, ישב מעל שנה, בבית הסוהר כי לא קיבל הייתר לפרסם ספר שלו. אולמרט מפרסם ספר ללא הייתר. הוא מעל החוק.
  • אריאל ת"א
    10/09/2011 15:51:49
    נהניתי בטקס. חוויה מרשימה. תודה ל"אומץ" תודה לאריה יו"ר העמותה. לוחם אמיתי שהעדיף היושר הפנימי על כסף ונהנתנות ובעיקר הוקרה לזוכים "אות אומץ"
  • רוני
    10/09/2011 15:43:34
    אולמרט, קצב, ליברמן, לא ישבו יום אחד בבית הסוהר, המשפט של ליברמן כבר שנים לא נקבע, אריה צדקת כשאמרת לי לא לחפש צדק בבית המשפט. רק רקבון ושחיתות
  • אחד שמזדהה אתך
    10/09/2011 14:26:55
    אריה אבנרי, אתה גיבור הדור. הרבה חושבים כמוך אך מ-פ-ח-ד-י-ם. אתה לוחם אמיתי עשרות שנים אולי חצי מאה+, אתה אכן "אריה מי לא ירא". ישר כוח!
  • שועלי
    10/09/2011 13:11:25
    כל הנוכלים זורמים לאותו הים של בתי המשפט והים אינו מלא
  • אלי
    10/09/2011 12:00:53
    נאמן ווינשטיין משתפים פעולה עם המושחתים הקרובים לצלחת השלטונית. כל עוד הם בתפקידם אין סכוי למדינה מתוקנת
  • ליאור
    10/09/2011 11:55:23
    שר המשפטים נאמן, פועל למען אולמרט. בטענה שמותר לקבל תרומות. בהיותו עו"ד בעת האישור, אין תוקף למסמך. בושה לנאמן המשתף פעולה עם אולמרט. מושחתים
  • לאריה יו"ר אומץ
    10/09/2011 11:44:57
    הטקס ב 1.9 במוזיאון היה מדהים. הצבור האכפתי, שבא בהמוניו, נהנה בגדול. תודה לכל חברי אומץ ובעיקר לאריה ולדוברת אומץ רותי על תרומתם למיגור השחיתות
  • רוני
    10/09/2011 11:40:25
    למרות התיקים הכבדים של אולמרט, זקן, קצב , לא שהו בבית הסוהר.יום אחד. כל עוד וינשטייין יועץ משפטי, ונאמן שר המשפטים, אין צדק במערכת המשפט.
  • שי
    10/09/2011 11:35:06
    מערכת אכיפת החוק חזקה על מרגול 10 ימים בבית הסוהר. ליברמן, אולמרט, זקן, קצב, יום אחד לא היו בבית הסוהר. הם מעל החוק.. להם מותר לשדוד וקצב לאנוס
  • שוש
    10/09/2011 11:25:55
    "תדע מי חבריך ותדע מי אתה" נאמן חברו של אולמרט ליברמן בחר בנאמן כשר המשפטים. וינשטייין אינו מתפקד. נבחר בגלל חולשתו לתפקיד. אין דין ואין דיין
  • אילנה עמרמי ירימי
    10/09/2011 11:15:21
    אריה, להנות מכתיבתך, להתרגז מהשחיתות, להגיע אלינו לרחובות לתאומו המושחת, שוקי פורר בעל הקלון, שיצא בספרו נגד 5 שופטים: לא מגיע לי קלון". הצילו
  • היכן האור בקצה המנהרה?
    10/09/2011 10:50:02
    מעניין איזה עוד ספינים, המצאות ועדים יהיו לאולמרט המגה מושחת שמשפטו נמשך כאורך הגלות. אמנם נתניהו נחשב ללא מושחת אך עצם הרכבת הקואליציה כדי לחסום הדרך לקדימה עם מושחתים כליברמן שגם משפטו נמשך שנים רבות ונתינת שלמונים לש"ס מכספי מעמד הביניים אזרחים הגונים וחרוצים שתורמים למדינה מכל הבחינות ואינם מצליחים לגמור את החודש; גם סיפור טרכטנברג לדעתי הוא כסת"ח של נתניהו. בקיצור השחיתות והמושחתים ימשיכו לחגוג ויעזור להם יעקב נאמן כפי שאריה כתב במאמרו המצוין.
  • דניאל
    10/09/2011 09:16:27
    צמד חמד נכלולי
  • לע. בן יוסף
    09/09/2011 22:26:13
    היכולת שלך לכתוב ביקורת ממצה ומדויקת בשני משפטים מדהימה
  • ע. בן-יוסף
    09/09/2011 21:36:08
    היכולת של אריה אבנרי לשרטט דמותם של אנשים מפוקפקים בצמרת המדינה חוזרת ומוכיחה עצמה ברשימה מושחזת זאת. לטעמי מכבר נאמן מבחיל.
  • ד"ר יעקב ניר
    09/09/2011 21:06:19
    מערכת המשפט הינה כה ותרנית ואינה מבצעת את תפקידה כיאות. השחיתות בוקעת ופורצת ותהרוס את המדינה, ואלה בכורסותיהם משחקים ב"צדק", וב"חוסר ראיות". התעוררו!
  • חושם
    09/09/2011 20:49:41
    במדינת הגמדים רעש מהומה
  • שועלי
    09/09/2011 20:27:59
    נאמן הוא צדיק קטן . עד היום אני סבור שהזיכוי שלו באשמת זיוף תצהיר היה מפוקפק
  • רענן יגאל
    09/09/2011 19:47:41
    הלכו הרמאי אל השקרן ואל הנוכל ואל המושחת והחליטו לנהל את המדינה שלנו. מה תגידו?? גם מחאת המיליון לא תשנה דבר. ראו הוזהרתם!
  • נאמן הפודל של אולמרט. 2 מושחתים
    09/09/2011 19:30:34
    נאמן שר המשפטים. אינו מהימן בושה שהיועץ המשפטי אינו מתפקד ופוגע בשלטון החוק. אריה כבוד היה להשתתף בטקס אומץ. יבורכו כל חברי אומץ שושפרי.
  • אור
    09/09/2011 19:01:58
    "אמור לי מהם חבריך ואומר לך מי אתה" כשקוראים את הרשימה של אבנרי, זו המסקנה. זהו שר המישפטים במדינת ישראל.
  • יהודה ר.
    09/09/2011 18:31:10
    השר יעקב נאמן הוא סכנה לטוהר המידות. ברור שאולמרט יבחר בו כעד הגנה. שניהם מאותו ה"כפר". ביבי נותן לשחיתות לחגוג בכך שבחר בנאמן לשר משפטים
  • חיותה
    09/09/2011 18:49:15
    הגיע הזמן לחשוף את דמותו הלא נאמנה של שר המשפטים שלנו
  • משקיף
    09/09/2011 18:26:25
    הלך הנוכל אל המושחת
  • חבר ותיק
    09/09/2011 18:22:45
    הלך הרמאי אל השקרן
    עיצוב: סטודיו נעמה