אהרונוביץ' - השר לחוסר ביטחון פנים (85)  |  

 
אין ספק שהאחריות הכוללת על מחדליה וכשליה של משטרת ישראל נופלת על כתפיו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שנכשל בתפקידו ומקבל ציונים שליליים במרבית ה"מקצועות" שהוא נבחן בהם כנבחר ציבור  וזה עוד לא הסוף...

 
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' יכול היה השבוע לשחרר אנחת רווחה. על-פי הדלפות בתקשורת, מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, לא הטיל עליו אחריות אישית להתרחשות אסון הכרמל למרות שביום שבו נספו עשרות צוערים וכמה קציני משטרה בכירים, הוא פיקד על פעולות ההצלה ותיאום הכוחות שפעלו בשטח.

אהרונוביץ' קיבל בשעתו הנחה תמוהה מהיועץ המשפטי הנוכחי יהודה וינשטיין בעקבות פרשת השריפה ביערות הכרמל. בפנייה אל היועץ המשפטי נאמר בין השאר:
"אומ"ץ פונה אליך בבקשה להורות על חקירה משטרתית בפרשת אחריותו האישית של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והמשרד לביטחון פנים בפיקוד על מהלך כיבוי שריפת הענק שפרצה ביערות הכרמל.

"בשריפה זו קיפחו את חייהם 43 צוערי שירות בתי הסוהר, כבאים ואנשי משטרה ויש צורך לבדוק האם ננקטו כל הצעדים הדרושים והאם ניתנו כל ההנחיות שהיו מחויבות מהמציאות בשטח כדי למנוע את כניסת האוטובוס למלכודת האש.

"אנו מודעים לכך שהמשרד לביטחון פנים מופקד על משטרת ישראל ולעניות דעתנו עלולה להיווצר בעיה אובייקטיבית בחקירה מעין זו, ולכן נראה לנו שאם תיענה בחיוב לבקשתנו, יהיה צורך למנות צוות חוקרים בלתי תלויים של גוף חיצוני, אולי השב"כ.

"אומ"ץ פנתה מיד לאחר כיבוי הדליקה ביערות הכרמל, שהוגדרה כאסון לאומי, אל ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בבקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האחראים להתנהלות בעת האסון".
היועץ המשפטי לממשלה, המתחרה בסנגוריה הציבורית בכל הנוגע לקבלת הכרעות בתיקיהם של אישי ציבור החשודים בפלילים, לא הרים כצפוי את הכפפה הלוהטת.

למרבה האירוניה, הועבר במהלך השנה החולפת בעקבות אסון הכרמל מערך כיבוי האש ממשרד הפנים, שבו "מככב" השר אלי ישי, שעלול להיות הקורבן הראשי של האירוע הטראומטי, למשרד לביטחון פנים. מי שהיה סבור לתומו שהאכסניה החדשה של מערך הכיבוי תביא למהפכה יסודית וחיונית שתחסוך בעתיד חיי אדם, אינו מודע די הצורך למציאות הישראלית. מתברר שמרבית איגודי הכבאות העירוניים הכפופים לעיריות ולמועצות אזוריות ברחבי המדינה, עדיין פועלים ומהווים חממה לחלוקה נדיבה של ג'ובים עתירי שכר, מכוניות צמודות והטבות למיניהן. גם האווירה הכללית ששוררת בקרב הכבאים אינה מעודדת ביותר. אין מה לחפש גאוות יחידה ובאופק הקרוב מצפה שביתה כללית חדשה של הכבאים בנושאי שכר נמוך והיעדר ציוד בסיסי.

"משטרת לואי דה פינס"
 
הביטחון האישי של אזרחי המדינה בתקופת כהונתו של אהרונוביץ' ירד לשפל חדש. שרשרת מעשי השוד האחרונים בבנקים ובבתי דואר שחשפו בפעם המי יודע כמה את אוזלת ידה של שהמשטרה, היא סימפטום לכרסום הבלתי פוסק בביטחונם האישי של אזרחי המדינה לזילות חייהם ולהפקרת רכושם. תפקודה הכללי של המשטרה לקוי מיסודו ובעייתי במרבית תחומי פעילותה, ולא במקרה קיים חוסר אמון בסיסי של אזרחי המדינה כלפי גוף אכיפת החוק המרכזי במדינה.

חבר מועצת אומ"ץ, עו"ד פנחס (פיני) פישלר, הפך בשנים האחרונות למטיף בשער שחושף בשיטתיות את מחדליה המתמשכים של משטרת ישראל, שמפרסמת נתונים שקריים על היקף פעילותה בשורה של תחומים לרבות מערך החקירות הכושל. עו"ד פישלר לא מתעצל וחושף חדשים לבקרים עבירות, לעיתים חמורות, שמבצעים קצינים ברמות שונות שמקרינות גם על השוטרים מן השורה. לא בכדי הדביק פישלר למשטרה את הדימוי הלא מחמיא של "משטרת לואי דה פינס", שמקומם נגדו את צמרת המשטרה. מאז הוא הפך לכתובת אמינה לקבלת מידע מאלף על המתרחש במשטרה, שמשמש בסיס לפעילותה של אומ"ץ בתחום זה.

בהקשר לכך כדאי לציין שבשעתו ערך ארגון שבי"ל (שקיפות בינלאומית לישראל) דוח בקרב מדגם של אזרחי המדינה, סביב השאלה מי הם הגופים הממלכתיים והציבוריים שנתפסים בעיניהם כמושחתים ביותר. למרבה התדהמה, הופיעה משטרת ישראל באחד המקומות הראשונים. במסגרת דיון שנערך בשעתו בוועדת הפנים של הכנסת בדוח זה, נזעק ניצב יואב סגלוביץ', ראש אח"ם, להגן על שמה הרע של המשטרה: "משטרת ישראל אינה מושחתת. המדגם הזה מעוות את המציאות", אמר. ספק אם כל חברי הכנסת שנכחו בישיבה בירכו על המוגמר. על כגון זה כבר נאמר: "אשרי המאמין".

זאת ועוד: בדוח האחרון של מבקר המדינה שפורסם לפני כמה שבועות, הוא התריע נגד הנוהל הפסול של סגירה סיטונית שנתית של מאות אלפי תיקי חקירה תחת הכותרת: "אין עניין לציבור". אומ"ץ מנהלת מאבק פומבי ממושך בנושא טעון זה והיא צלצלה בפעמונים וקבעה, שכגוף המייצג את האינטרסים של הציבור למען מינהל תקין וצדק משפטי, יש לנו דווקא עניין לדעת את הסיבות שגרמו לסגור תיקים פליליים רבים שלאזרחי המדינה יש בהם עניין רב. אין בדעתנו להניח ולהרים ידיים עד שהתופעה הנלוזה הזו תעבור מן המשטרה.

פרט מאלף: מבקר המשרד לביטחון פנים, יצחק שגב, הוסיף בימים האחרונים שמן על המדורה המשטרתית כאשר הצביע בדוח שפורסם משום מה באיחור, על ליקויים חמורים ועבירות על החוק שנעשו בשנים האחרונות על-ידי המשטרה במהלך סגירת תיקים ובחקירת תלונות שהוגשו נגד שוטרים. המבקר תבע בהמלצותיו "לערוך שינוי מהותי ויסודי בתרבות הארגונית בנושא החקירות במשטרה", על כל המשתמע מכך.

אין ספק שהאחריות הכוללת על מחדליה וכשליה של משטרת ישראל נופלת על כתפיו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שנכשל בתפקידו ומקבל ציונים שליליים במרבית ה"מקצועות", שהוא נבחן בהם כנבחר ציבור.

מי מפחד מאורלי אינס? 
 
אהרונוביץ', חבר מפלגת "ישראל ביתנו" שהתמנה לתפקידו במסגרת הסכם קואליציוני מפוקפק שבמסגרתו התאפשר לחשוד העיקרי שר החוץ אביגדור ליברמן, מנהיגו של אהרונוביץ', להשתלט על שלטון החוק ולמנות את נציגיו בתפקידי מפתח בגופי אכיפת החוק. במסגרת הסכם סחיטה קואליציוני הזוי, נטל על עצמו הדיקטטור של מפלגת "ישראל ביתנו", שר החוץ אביגדור ליברמן, אחד הלקוחות הנחקרים הוותיקים ביותר של המשטרה, את הזכות המפוקפקת למנות את השרים המופקדים על אכיפת החוק (משפטים וביטחון פנים) ושורה של תפקידים בעלי מפתח המאפשרים לו מעורבות יתר בתחום התחיקה במדינה.

אהרונוביץ' נכנס לתפקיד השר הממונה על המשטרה בטקס חגיגי שנערך במגרש המסדרים של המטה הארצי, שבו נכח למרבה הבושה ליברמן בעצמו ולא בכבודו. אהרונוביץ' נחשף בעת הופעתו בתוכנית 'פגוש את העיתונות' בערוץ 2 במלוא עליבותו, כאשר גמגם בתשובה לשאלה מדוע נכח ליברמן בטקס חילופי השרים שבו נכחה הקצונה הבכירה של המשטרה, לרבות ראשי אגף החקירות. בעצם, מה ציפו ממנו שיאמר.

זמן קצר אחרי שאהרונוביץ' החל לכהן בתפקידו, הוא הטיל מסך עשן לא סמיך, כאשר הכריז שלא יהיה מעורב כלל בענייני החקירות של אישי ציבור בכלל ושל מנהיג מפלגתו ליברמן בפרט. אבל ליברמן לא היה זקוק לשירותיו הישירים של אהרונוביץ' ומינה לתפקיד מנכ"ל המשרד לביטחון פנים את נאמנו חגי פלג, על-מנת שישמש כאיש הקשר שלו עם המשטרה. למרבה צערו של הבוס, מעד פלג כאשר הסתבך בגלל קשריו הבעייתיים עם ד"ר אורלי אינס ונאלץ לפרוש מתפקידו בטרם עת. אגב, ד"ר אינס ממשיכה לרדוף את פלג ובאחרונה הגישה נגדו תלונה נוספת למשטרה בנושא של הטרדה מינית. אהרונוביץ', החושש משום מה מידה הארוכה של אינס, האריך את החוזה שלה עם המשרד.

פליטות פה שאינן במקום
  
לפני כשנה הכריז אהרונוביץ', לא במפתיע, בראיון לתקשורת, כי על-פי הערכתו לא יוגש בסופו של דבר כתב אישום נגד ליברמן. אומ"ץ מחתה בפני ראש הממשלה על דבריו החמורים של אהרונוביץ' וביקשה אותו לקרוא את השר לביטחון פנים לסדר, אך נתניהו, החושש המתמיד מליברמן, שתק כדרכו כסרדין. זמן קצר לפני שפרקליטות המדינה הודיעה לליברמן על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום פלילי כפוף לשימוע, מעד אהרונוביץ' פעם נוספת כאשר הכריז ב"שבת תרבות" בבאר שבע, שלא ייפול מהכיסא אם לא יוגש כתב אישום נגד ליברמן. אני מצפה בקוצר רוח לשמוע איזו הצהרה נוספת יפריח אהרונוביץ' בתום הליך השימוע שנערך בימים אלה לליברמן.

אי-אפשר שלא להזכיר את הודעתו של השר לביטחון פנים אהרונוביץ' לפני כשנה וחצי, על כוונתו לקצץ את מספר התקנים של יחידת הדגל המשטרתית למאבק בשחיתות הציבורית, להב 433, וזאת בנימוק שבכוונתו להגדיל את מספר התקנים החסרים ביחידות משטרתיות אחרות.

התסריט הבא אינו דמיוני: היה ברור שבמוקדם או במאוחר יוכלו שרים, ראשי ערים, חברי-כנסת ומנכ"לים של חברות ממשלתיות לחדש את תהליך התעשרותם, במהלך שירותם הציבורי, תוך ביצוע עבירות פליליות. למערך החקירות של המשטרה לא יהיה כוח-אדם מספיק ומיומן כדי להתמודד איתם ולחשוף את מעלליהם ומעשי העבריינות שלהם. או אז, כבר לא יישמעו הקריאות "מדינת משטרה" אלא "מדינת משטר רע" וגם משטר מושחת.

בתגובה לכך פנתה אומ"ץ אל ראש הממשלה וכתבה לו:
"יחידת להב 433 זקפה לזכותה בשנים האחרונות הישגים מקצועיים מרשימים. בין השאר היא אחראית להרשעתם של ראשי המדינה משה קצב ושר האוצר אברהם הירשזון, להעמדתו לדין של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, להמליץ להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, ראש עיריית רמת גן צבי בר ואישים אחרים וכל קיצוץ בתקניה עלול לחבל בהמשך עבודתה.

"לא יעלה על הדעת שבמקום להיאבק בשחיתות השלטונית הגואה תצומצם יכולתם של גופי אכיפת החוק, במקום להרחיב את יכולת ביצועם.

"אומ"ץ פונה אליך בבקשה להורות לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ לגייס תקציבים מתאימים למשטרה להשלמת התקנים החסרים וזאת לא על חשבון פגיעה בעבודתה של יחידת להב 433".
נתניהו לא התערב כדרכו כדי שלא להתעמת עם ליברמן. בינתיים הוקפאה התוכנית.

כפיפות ברורה למפכ"ל דנינו 
 
ואקורד צורם אחרון לסיום: קצין המשטרה המצטיין סגן ניצב אפרים ארליך, הידוע בכינויו "קרמשניט", נרדף בעבר על-ידי מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס דודי כהן, בשל מעשי שחיתות שחשף במשטרה ובגין עבירת תנועה חמורה שביצע המפכ"ל. השר הממונה על המשטרה אהרונוביץ' עמד מנגד ולא נקף אצבע.

כאשר התרעתי בשעתו באוזניו של אהרונוביץ' על הרחקתו של "קרמשניט" מהמאבק בפשיעה במרכז הארץ לתפקיד זניח במשטרת חברון, ועל קיפוחו המשווע בהעלאתו בדרגה, הבטיח לי אהרונוביץ' שכאשר המפכ"ל יתחלף, העניין יוסדר. אהרונוביץ' לא עמד בדיבורו והפר את ההבטחה.

מסתבר שלמפכ"ל הנוכחי רב-ניצב יוחנן דנינו, יש גם חשבון אישי עם "קרמשניט" שנחשב בעל יושר קיצוני שלא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של דנינו, שיש לו מה להסתיר והוא ממשיך לנטרל ולבלום את "קרמשניט". אומ"ץ התריעה על כך כמה פעמים בפני מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על פרשת ההתנכלויות החוזרות ונשנות כלפי "קרמשניט" והעבירה אליו חומרים מאלפים בנדון. המבקר שיגר כבר לדנינו כמה הערות אזהרה.

אין לי ספק שהדוח שהוא אמור לפרסם בקרוב בנושא זה יגרום לשר לביטחון פנים להתבייש לעמוד מול הראי, בגלל אוזלת ידו ופחדיו להתמודד עם מפכ"לים שהוא, כפי שמסתבר, כפוף להם וזאת בניגוד לכללי המינהל התקין.


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • יובל
    01/02/2013 19:08:15
    אפלטון כל כך צדק..
  • עיתונאי ותיק
    05/02/2012 07:21:00
    הגיע הזמן לחשוף את כל מחדליה וכשליה של המשטרה שגורמים אינטרסנטים מטייחים אותם
  • מנחם
    04/02/2012 19:24:12
    למען הגילוי הנאות, אני גימלאי משטרת ישראל מתחום החקירות...לא הסתרתי את דעתי במכתביי לשר , למפכ"ל , למפקדי מחוזות, למבקר המשרד לביטחון פנים ולקצין תלונות מחוזי, שאינני מכיר את המשטרה בה שרתתי...עוד ציינתי, שאנחנו חיים במדינת חוק של התרשלות ...משטרתית, חוק של סחבת , והאמון במערכת אכיפת החוק נותר לאלה לאלה נזקקו למשטרה באופן אישי... וזאת לנוכח טיפולים רשלניים מהולים בזילזול, אי דיווחי אמת, סגירת תיקי פ"א (תלונות) ללא חקירה באמתלה של חוסר עניין לציבור, אי גביית תלונות וסגירת אירועים בדו"חות פעולה...האמור לעיל מגובה במסמכים ועדויות מוקלטות...ומהי תגובת המשטרה ?..התעלמות מן המציאות והפעלת רימוני עשן מילוליים..זהו איפוא הזמן האמיתי להמליץ על אמצעי התגוננות אזרחית נגד אותם מחדלאים וזאת לנוכח כשל מערכתי....
  • יוסף המגיד
    04/02/2012 10:53:23
    אין לצפות משר לא מפותח לדבר, הבחור נולד בדישון, חור שאני בין היחידים היודע היכן הוא, ומשם לא יצאו ולא יצאו חתני פרס נובל אפילו ליושרה. הנכון לעת הזו למזער ציפיות.
  • מנחם שלומוביץ
    04/02/2012 08:39:25
    לאחרונה כתבתי לשר ולמפכ"ל כי אנו חיים במדינת חוק חוק של התרשלות משטרתית וסחבת, האמון במערכת אכיפת החוק כבר מזמן נותר לאלה שלא התעסקו עמן באופן אישי
  • שוש/פרי
    03/02/2012 21:56:20
    אהרונוביץ ניסה להשפיע על תהליך ההחלטה בענין התיק המשפטי של הבוס ליברמן הוא התכוון בכל מילה שלו
  • אלמוני
    03/02/2012 21:55:22
    אהרנוביץ טעה כשנתן חוות דעת על יו"ר המיפלגה שלו
  • אזרח פגוע
    03/02/2012 21:42:08
    דנינו מושחת צמרת שסוגר תיקים נגד בכירים בפרקליטות, למרות הראיות שיש נגדם.
  • ע. בן-יוסף
    03/02/2012 21:12:34
    הרשימה מקיפה היטב שורת בעיות ואריה אבנרי מציג תמונה מעיקה. העמדת המשטרה לפיקוח שלוחו של ליברמן יותר מבעייתית. ואילו את יחידת להב צריך לשמור מכל משמר.
  • חבר ותיק
    03/02/2012 20:13:08
    טוב שהעלת על סדר היום הציבורי מחדש את פרשת ההתנכלות לסגן ניצב קרמשינט
  • משקיף תנועה
    03/02/2012 18:05:55
    כל חברי הכנסת של ישראל ביתנו עבדים נרצעים של ליברמן
  • אוריאל
    03/02/2012 17:13:20
    חבל שאהרנוביץ מיהר לתת חוות דעת על יו"ר המיפלגה שלו ליברמן, בנושא המישפטי. היה צריך לומר שהוא בוחר לשתוק בנושא עד שיתברר מה החלטת היועץ אחרי השימוע.
  • איש העם
    03/02/2012 15:57:58
    אריה,ברגע של גילוי לב אני מוכן להודות ששקלתי להצביע לליברמן בבחירות הבאות אבל בגלל טיפוסים כמו אהרונוביץ ליברמן יכול לשכוח מקולי. קשה לי למצוא אחד שיצביע בעד רשימת ישראל ביתנו רק בגלל אהרונוביץ. חוץ ממנו ואשתו.

  • אביבה פליס
    03/02/2012 15:25:23
    מידע מאלף אודות מצב מסובך ומורכב. זה הכל כדי שלנתניהו תהיה גועליציה יציבה ואפשרות להמשיך לנהל בדרכו המושחתת את המדינה. ישר כוח לאריה אבנרי
    עיצוב: סטודיו נעמה