הדוח יוליד עכבר (102)  |  

עיתוי פרסום הדוח על השריפה בכרמל - שבועיים לפני פרישת מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מתפקידו - מעורר חשש שהדוח יעבור בשבועות הקרובים סירוס, ביקורת, פסילה ודחיקה לקרן זווית  אילו הייתה קמה ועדת חקירה ממלכתית, המלצותיה החד-משמעיות החמורות היו מביאות להדחתם של השרים, קציני המשטרה, קציני שב"ס וטפסרי כבאות
 
למעלה משנה וחצי אחרי אסון הכרמל, שבו קיפחו את חייהם 44 צוערי שב"ס וקציני משטרה בכירים, פרסם השבוע מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בשעה לא טובה ולא מוצלחת דוח חריף החושף שורה של כשלים חמורים בהיערכות מערך הכיבוי, המטילה צל כבד על מוכנות העורף לעת מלחמה.

עיתוי פרסומו של הדוח, שבועיים לפני פרישת המבקר מתפקידו, מעורר חששות קלים שהדוח יעבור בשבועות הקרובים כור ריכוך של סירוס, ביקורת, פסילה, הכפשה ודחיקה לקרן זווית והמשכיל בעת הזו יחריש, וכי תהיה לו ברירה אחרת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזדרז להודיע שעה קלה אחרי פרסום הדוח, שאין בדעתו להסיק מסקנות אישיות כלפי השרים ישי ושטייניץ. מומלץ גם לא להתרגש יתר על המידה מהאשמות הדדיות בין האישים המעורבים באסון, כשכל אחד מהם ינסה לגמד את חלקו ו"לענק" את אחריותו של זולתו. היינו כבר בסרט הזה כמה פעמים, אנחנו כבר צופים בפרומו.

תובע כללי או סניגור ציבורי? 
העובדה שמבקר המדינה העביר ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, את ממצאי הדוח לבחינת ההיבטים המשפטיים, אינה מעידה על כך שיוגשו כתבי אישום. וינשטיין אינו מקבל כדורים להנחתה חוזרת, אלא טומן אותם בארגז המציאות שלו העמוס לעייפה. המציאות העגומה מלמדת שהיועץ המשפטי מעדיף לתפקד כסניגור ציבורי יותר מאשר כתובע כללי בכל הנוגע לאישי ציבור שסרחו. כך הוא ינהג, ככל הנראה, לגבי השרים שמעדו בפרשת אסון הכרמל ואולי גם לגבי האשמים האחרים המככבים בדוח המבקר.

הגנה על המזוקן ובעל הבלורית 
השורה הראשונה היא התעלמות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מממצאי הדוח. המבקר קבע שנתניהו נושא באחריות כוללת מאחר שלא טרח להכריע במחלוקת שהייתה בין שר האוצר לשר הפנים. ראש הממשלה כבר שידר מיד אחרי פרסום הדוח, שידאג לכך שלא תיפול שערה אחת מזקנו של שר הפנים אלי ישי או מבלוריתו של שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, שהמבקר הטיל עליהם אחריות מיוחדת.

גם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שעליו הטיל המבקר אחריות כוללת, לא יינזק מהדוח. נהפוך הוא, אחרי אסון הכרמל הועברה האחריות על מערך הכבאות ממשרד הפנים והוא נבעט כבר כלפי מעלה.
 
לו בג"ץ היה מקבל את עתירת אומ"ץ 
בעתיד הקרוב לא יהיה מי שיגן על הדוח מאחר שעידן לינדנשטראוס מגיע לסיומו. המבקר בעל השיניים החדות חוזר לעיר מגוריו בחיפה. מדירתו הוא יוכל לצפות מדי יום בכרמל המתחדש. העובדה שהוא לא יקרא בפומבי להדחתם של שר הפנים ושר האוצר, תהיה בעוכרינו. כל הסימנים מעידים על כך שגם יורשו של לינדנשטראוס, השופט יוסף שפירא, שהחל כבר השבוע את תקופת החפיפה, יחמוק מ"לחפוף" את ראשיהם של האישים שהדוח "צולב" אותם.

הכל יכול היה להיות אולי אחרת, אילו בג"ץ היה מקבל את העתירה שהגישה אומ"ץ מיד לאחר אסון הכרמל, באמצעות עורך הדין שמואל שנהר, שבה דרשנו להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון הכרמל. העתירה נדחתה בנימוק שמבקר המדינה החל בבדיקה ויש להמתין למסקנות בדיקתו.

אומ"ץ סירבה קודם לכן להיענות לבקשתו של מבקר המדינה למשוך את העתירה, ונותרת עתה ללא תאוות מיצוי מסקנות המבקר בידה. רק אחרי שהתרשמנו שעשרות אנשי משרד מבקר המדינה עושים מלאכת קודש המשתקפת בדוח הרציני ובעל המשקל הסגולי שפורסם השבוע, משכנו את העתירה.

בנסיבות שנוצרו אנו מאמינים שאילו הייתה קמה ועדת חקירה ממלכתית, המלצותיה החד-משמעיות החמורות היו מביאות להדחתם של השרים, קציני המשטרה (שנותרו בחיים), קציני שב"ס וטפסרי כבאות שנשאו בכל סוגי האחריות.

אפילוג לסיום - אליהו וינוגרד 
אין ספק שהדמות הקומי-טראגית בפרשה זו הוא השופט בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד, שגויס ברגע האחרון על-ידי השר ישי, להעניק לו טיהור רטרואקטיבי.

אחרי מלחמת לבנון השנייה החליט ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שנשא באחריות אישית למחדלי המלחמה, למנות בעצמו את בודקיו. אולמרט בחר בוינוגרד לעמוד בראש הוועדה שנושאת מאז את שמו של וינוגרד, לא לתפארת מדינת ישראל.

למרבה הצער, דחה קודם לכן בג"ץ, ברוב של ארבעה נגד שלושה שופטים, עתירה של אומ"ץ שדרשה להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקירת מחדלי וכשלי מלחמת לבנון השנייה. אילו הייתה קמה ועדה כזו, אולי הכל היה נראה אחרת, מאחר שהיא הייתה נושכת ולא רק נובחת.

ואומנם, כעבור שנים, כאשר התברר לוינוגרד שדוח ועדת הבדיקה שהוא עמד בראשה מונח במגירה כנייר שאין לו הופכין, הביע את צערו הפומבי על כך שהתפתה לקבל עליו את התפקיד כפוי הטובה.

בפרשת אסון הכרמל יש לוינוגרד סיבה נוספת להצטער. במסגרת השירותים המשפטיים המקצועיים מככב וינוגרד גם בסרט תעמולה שהפיקה שס, שנועד לפאר ולרומם את אלי ישי האיש שבזכותו שוקם, כביכול, מערך הכבאות במדינה. וינוגרד הפגין עליבות רבה בדברי השבח שהעטיר בסרטון על השר ישי והפך לכוכב מזדמן בתעמולת בחירות של שס משולבת בטיהור השרץ שתופץ ביוטיוב.

על כך ניתן לומר שזקנתו המשפטית לא מביישת את צעירותו השיפוטית.


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • לליאור
    24/06/2012 13:11:40
    60000 אלף מסתננים חדרו לישראל בתקופה של 3 שנים שערוריה ואוזלת יד של הממשלה . ,התנהלות זו מוכיחה אין הנהגה ראויה
  • אלי
    24/06/2012 08:10:22
    אם תהיה נורמה ששרים בישראל יקחו על עצמם אחריות גם אם הם לא האחראים הבלעדיים למחדל, יגדל הסיכוי למניעת נזקים העלולים לקרות כתוצאה מהזנחה ומ"אי-עשייה "
  • כבר מאוחר לסרס
    23/06/2012 22:46:44
    http://www.youtube.com/watch?v=7hhAKmlpHTs&feature=share
  • ליאור
    23/06/2012 22:03:57
    60000 מסתננים חדרו לישראל. ישראל הסיעה אותם מהגבול הדרומי לתחנה המרכזית עכשיו נזכר ישי להחזרתם. עשה הצגה בנתבג. מדוע ביבי וישי לא פעלו להחזרתם
  • תגובתי לעברי בן יוסף
    23/06/2012 22:03:33
    מצדיקה אותך בהחלט. ברק ונתניהו דואגים רק לעצמם ולרכושם, חשוב להם מנעמי השלטון. הבעיה שהצבור ייבחר שוב בביבי למרות שבקושי מתפקד, לחיץ ולחוץ.
  • שוש
    23/06/2012 20:13:52
    ברק שוב הצליח להתחמק מביקורת של מבקר המדינה. לאחר מלחמת לבנון השניה בהיותו שר הבטחון היה אחראי על מוכנות העורף לחירום הוא נכשל בגדול.
  • א.ל. רמת-גן
    23/06/2012 18:31:56
    "...בדו"ח השרפה ניכשל המבקר ביחס לשר האוצר... הוא כתב עליו דברים שלא מתקבלים על הדעת.ביקורתו על שטייניץ שלוחת רסן וגורמת לשר עוול גדול" מישאל חשין.
  • חדוה יחזקאלי
    23/06/2012 18:20:09
    אכן צודק אריה אבנרי שההר יוליד עכבר. דו"ח קשה ללא אפשרות אכיפה אז מה שינו חכמים בתקנתם?
  • חדוה יחזקאלי
    23/06/2012 18:17:40
    מעניין שהמבקר מפנה אצבע מאשימה לשר אלי ישי ולשטייניץ. נדמה לי שהמבקר דילג על גורמים בשטח שבגלל חוסר מיומנות נתנו הוראות שהכבידו והקשו על הפינוי
  • למגיב לרוני
    23/06/2012 14:36:40
    הלוואי ושרי הממשלה היו מתפקדים כפי שתפקד המבקר בכל שנות כהונתו. עוד נתגעגע אליו
  • לרוני
    23/06/2012 14:16:29
    המבקר בתפקידו לא נותן פסקי דין או גזר דין.ביקורת נועדה לתקן.המבקר הנוכחי לא ממלא את תפקידו האמיתי.אהבת הפירסום הפכה אותו לעוד פוליטקאי...וחבל
  • אוריאל
    23/06/2012 12:44:10
    מכבי אש נתבקשו לעשות רפורמה.אותו המבקר הגיש דו"ח ב2007! ואמר שכל שקל שינתן להם נזרק לפח.אבל הוועדים החזקים לא נתנו לעשות רפורמה!לא לשכוח גם את זה.
  • אורן
    23/06/2012 11:16:37
    בבקורת של המבקר לא הוזכרה אחריותו של שר הבטחון ברק שלא הפיק לקחים ולא יישם לאחר מלחמת לבנון השניה כבוי אש וכבוי אוויר.
  • רוני
    23/06/2012 11:00:49
    המסר של לינדנשטראוס: יחד עם הסמכויות באה האחריות של השר והממשלה. לא עוד עבודת חפיף האופיינית לנבחרי צבור
  • שי
    22/06/2012 21:51:12
    המדינה בהתרסקות. מערכת הצבורית בהתרסקות, כמעט לא פועלת. הראשון שפעל למען לקיחת אחריות מינסטרלית הוא לינדנשטראוס, עם לכתו הכל יתמסמס ולא ייושם
  • דפנה
    22/06/2012 21:50:16
    כשמערכת התביעה עובדת כ "סנגור לאומי" ניתנת הלגיטמיציה לשחיתות.
  • שושפרי
    22/06/2012 21:40:47
    באותו יום בו התפוצצו עשרות טילים בעוטף עזה נתניהו דיבר על אירן הגרעינית תושבי הדרום מופקרים ובמקום לדאוג לרווחתם ולבטחונם הוא אובססיבי בקשר לאירן .
  • לעברי בן-יוסף
    22/06/2012 19:46:54
    אני מסכימה עם כל מילה שכתבת, אבל ראה אפילו להפגין לא נותנים לנו יותר ודפני ליף נעצרה היום ונתניהו יושב על בטוח עם קואליציה של 94 מנדטים. רוב הציבור אטום. גזענות זו מילה גסה אבל היא חלק ממצבנו היום (ראה ש"ס). אכן מאוד מפחיד
  • לאוריאל
    22/06/2012 19:29:20
    אכן האסון הוא במותם של 44 אנשים אבל שכחת את קיבוץ בית אורן שנשרף כמעט כולו ועוד בכל האזור ועמדנו חסרי אונים מול מכבי אש שלא תיפקד - שכחת????
  • נו, באמת!
    22/06/2012 18:40:57
    מדוע לעו"ד א' וינוגרד אסור מה שמותר לעו"ד אחרים - לייצג תמורת שכ"ט אנשים הזקוקים לייצוג?
    ומדוע לעו"ד אחרים מותר להתראיין בעניין לקוחותיהם, ולו אסור?
  • דורון.
    22/06/2012 16:53:40
    להתגולל על שר האוצר הכי טיפשי.האם נאשים את שר האוצר במותם של אנשים ממחלות שאין להם תרופות או מתאונות דרכים?האם המבקר ניהל פעם תקציב של משק בית? לנהל תקציב ולדעת לומר לא,עושה כל אחד כהורה, ומסביר לילדיו שיש דברים שהוא נותן ויש שאין לו.תחשבו על זה קצת בהגיון.הדו"ח של המבקר הפעם ירד מהפסים.

  • אוריאל
    22/06/2012 16:49:24
    המבקר פיספס את העיקר! מי באמת אשם באסון, מהו האסון? 44 אנשים נשרפו! למה? כי כמה קצני מישטרה טעו! לזה לא היה צריך דו"ח שהגיע אחרי כשנתיים.
  • חבל על המדינה
    22/06/2012 16:28:46
    אדון נתניהו כבר הוכיח לנו שמצפצף על כולנו כל הציבור כל אזרחי המדינה, המחאה שהייתה בקיץ שעבר כאילו לא הייתה, תפקוד כזה לקוי כמו של ראש הממשלה הנוכחי לא היה מאז קום המדינה, הוא מצפצף על כולנו, התעוררו. לעולם לא להכניס פתק נתניהו בקלפי כי או אז נגמרת לנו המדינה
  • עברי בן-יוסף
    22/06/2012 15:05:39
    בלשון משל ונמשל לא הדו"ח הוא העכבר ובודאי שלא מחברו וצוותו הראויים להוקרה עמוקה, אלא כולנו עכברים מפוחדים ואולי חסרי-אונים מול המפלצות הפוליטיות שעומדות בראש המדינה. לצערי אין לי ביטוי אחר להסתייע בו לתאר את תחושותיי לגבי אנשים שחיינו מופקדים בידיהם ואלה אינם יודעים מהי אחריות.

    אריה אבנרי כבר בעצם הכותרת שלו פגע לאמיתו של דבר באחת החולשות המדאיגות ביותר של הישראלים. רובנו מוגי-לב. בני עם בריא בנפשו היה קם ובועט בכל עוצמתו בפוליטיקאים אטומי הלב האלה הטוענים למנעמים בלבד ולא למרורים שאלה לעתים מנת חלקו הטבעי של נבחר ציבור.

    אבל אנחנו לא עם בריא אלא חולה, ואולי חולה מאד. אם איננו ממלאים בשאגות מחאה כיכרות, כי אז נכונה הגדרתו של השומר הנודע שפירא מפתח תקוה שביקר בחריפות את הנוער בזמנו ואמר (על-פי השמועה!) בזו הלשון: "אתם נוער אתם? אתם חרא!". בהשראה זו ניתן לסכם את הרשימה הקשה לעיכול של אריה אבנרי באמירה לגבי טיבנו כעם.

    לא היתה ממשלה רעה, מעוותת וחולה סופנית כממשלה הנוכחית בראשותו של "המלך הערום". בכל מדינה בריאה לא היו נשארים האחראים לאסון הכרמל על מקומם מיד עם סיום הכיבוי והמנהל הראשי, "השחקן המעופף" נתניהו, היה הראשון לקום וללכת. לא נשכח את האיש היהיר והמנותק בעת ובעונה אחת, בטיסת הפלאים "הפיקודית" שלו במסוק המרחף – וכמובן שומר מרחק מענני הפיח ותמרות העשן, שלא יקשו עליו ועל שריו לראות את שלפניו.

    האנשים האלה אינם רואים דבר ולא יראו. טוב עשה אבנרי – מעשה נכון לעשותו – שפרש את היריעה של פעולות עמותת אומ"ץ בנושא הזה. ואילו לאלה מאתנו שאינם שיכורי משיחיות מטורפת לא נותר בשלב זה, אלא להודות על-כך שמבקר המדינה המשלים תפקידו היה אתנו לפחות לפרק זמן קצוב. הוא השאיר אחריו כתב אישום שלא היה דומה לו מכבר.
  • הבושה של וינוגרד הזקן - בצע כסף????
    22/06/2012 14:27:52
    בשביל בצע כסף הפך להיות סטטיסט זול בסרט זול. בושה. ממש בושה.
    עיצוב: סטודיו נעמה