עטר(ת) ראשה של קק"ל  |  

האיש שנבחר להיות מועמד לאחד מתפקידי המפתח של העם היהודי, הוא בעצם עסקן אפור בעל קופת שרצים  על ההמלצה לבחור בח"כ דני עטר כמועמד מפלגת המחנה הציוני לתפקיד יו"ר הקרן הקיימת


▪ ▪ ▪
כנראה שאין גבול לבושה; מאחורי הקלעים רקחו בימים האחרונים כמה מראשי המחנה הציוני - מנהיג המפלגה, יצחק (בוז'י) הרצוג, חברי הכנסת איתן כבל ועמיר פרץ, בשיתוף עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, תרגיל פוליטי מסריח. הם החליטו להמליץ על בחירתו של חבר הכנסת דני עטר כמועמד המפלגה לתפקיד יו"ר קק"ל במקומו של היו"ר הנוכחי אפי שטנצלר, פעיל ותיק במפלגה, שכיהן בעבר מטעמה כראש עיריית גבעתיים.

בוז'י התגלה בפרשה זו כדו-פרצופי. בשורה של שיחות שהיו לבוז'י בשבועות האחרונים עם שטנצלר, הוא התחייב לתמוך בו, אך ככל הנראה הוא לא יכול היה לעמוד בלחציו של כבל, שנושף כל העת בעורפו הפוליטי. כבל חשק בעצמו בתפקיד יו"ר קק"ל, ורק אחרי ששטנצלר חש בפומבי את מניעיו האמיתיים, ויתר על התפקיד ושיגר במקומו את עטר.

למעשה יש מכנה משותף בין כבל ועטר: שניהם חסרי כישורים אישיים למלא תפקיד זה, ולא בכדי קיימת התנגדות לבחירתם בקרב הצירים בחו"ל.

גיבוי מפתיע

ההמלצה הצינית לבחור בעטר זוכה באופן מפתיע לגיבוי מאחורי הקלעים של יועצי חרש בעלי אינטרסים ואנשי תקשורת חפים מרבב ונראית תמוהה. הם מוכנים לעשות הכל כדי לסלק את שטנצלר מתפקידו, ולשם כך מוכנים אפילו להכשיר טרף.

לאמיתו של דבר, האיש שנבחר להיות מועמד לאחד מתפקידי המפתח של העם היהודי, הוא בעצם עסקן אפור בעל קופת שרצים שחלקה נצבר במהלך שירותו הציבורי כראש מועצת גלבוע.

לפני כמה ימים, בעיתוי אקראי, פנתה אומ"ץ אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק מעלל חדש לכאורה של עטר. בפנייה נאמר, בין השאר:
"תנועת אומ"ץ קיבלה לאחרונה מידע לפיו, בתקופה שח"כ דני עטר כיהן כראש המועצה האזורית גלבוע, רכש לבנו בית צמוד משלו בישוב הקהילתי גן-נר.

"לצד הווילה ברחוב החצב היה שטח ציבורי שבו לא ניתן לבנות ללא היתר. מתברר שלמרות זאת נסללה דרך עפר שהובילה לווילה פרטית דרך השטח הציבורי.

"זאת ועוד, מתברר כי בינתיים שופר שביל הגישה לבית שמגיע כיום עד לפרצה בחומה שסביב הבית, שהפכה לחניה צמודה, וזאת למרות שתוכנית הבנייה אוסרת על שימוש בשטחים ציבוריים למטרות פרטיות. אנו מבקשים את התערבותך בנדון".
לפני שפנינו למבקר, ביקשנו את התייחסותו של עטר למידע שברשותנו. הוא מסר, כי לא היה מעורב כלל בהחלטות שהתקבלו לגבי בנו והכחיש בצורה גורפת שפעל בניגוד למינהל תקין. אחרי תשובת-הדחק הזו החלטנו לעלות מדרגה, ומשרד המבקר כבר בודק את העניין לעומקו.

בחירה תמוהה

בחירתו של עטר לרשימת המחנה הציוני לכנסת הנוכחית גרמה להרמת גבות, לאור ההכרזות המוקדמות על הכוונה לכלול ברשימה רק אנשים נקיים. תזכורת קטנה: עטר נחקר בשעתו ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בחשד לעבירה של מרמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, בעקבות דוח של מבקר המדינה בנושא הסעות תלמידים לבתי ספר ולמוסדות חינוך. למרות שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק ולא להעמיד את עטר לדין פלילי, נדף מפרשה זו ריח רע שהצביע על אופיו של עטר שהיה מאז ומתמיד אדם שנוי במחלוקת.

כדי ללמוד על רמת המוסריות של האיש המתיימר לעמוד בראש גוף כלכלי אדיר, החולש על חלק הארי של קרקעות המדינה, כדאי לציין שהעיתונאי מוטי גילת מישראל היום (שזכה השבוע יחד עם צוות תחקירניו לאות הוקרה של אומ"ץ) מקדיש לעטר פינה קבועה בטור השבועי שלו, החושף מעשי שחיתות ציבוריים. להלן קטע לדוגמה מ"הפינה" האחרונה של עטר בישראל היום:
"חבר הכנסת דני עטר מהמחנה הציוני כבר לא יו"ר המועצה האזורית גלבוע, אבל ממשיך לשלוט בה מרחוק. על פיו יישק דבר.

"עכשיו מסרבת המועצה להשיב על שאלות 'ישראל היום' בנושאים כספיים של עטר (שעוד נידרש אליהם), לרבות ארגון טובות הנאה למקורבים; בשימוש בכספי מועצה יקרים להכפשת יריב פוליטי, עובד נור, ועוד ועוד.

"חטאו הגדול של נור: הוא לא רוקד לצלילי חלילו של עטר. הוא לא שחה אתו בתעלות הביוב. הוא לא חייל שלו.

"הוא לא היה בובה של היו"ר לשעבר הנגוע שנים בשחיתות. זו נקודת זכות חשובה.

"ואכן, זו הייתה דרכו של עטר מימים ימימה, לעשות בכספי ציבור כבתוך שלו.

"אם היו בעבר כאלה שניסו לפצות פה ולמחות על הפגיעות החוזרות ונשנות של עטר במינהל התקין ובטוהר המידות, הם נרדפו על ידו".
פיטורי סרק

אחת מאלה שנרדפה על ידו בעבר, הייתה מבקרת הפנים של המועצה, יעל אשל, שפוטרה על-ידי עטר כאשר ניסתה למלא את תפקידה באמונה. מבקר המדינה, בתוקף תפקידו המקביל כנציב תלונות הציבור וכמי שמגן על חושפי שחיתות בגופים ציבוריים, ביטל את הפיטורין וקבע בהקשר לכך בין היתר:
"מממצאי הבירור עולה, שלמועצה אכן לא היה עניין אמיתי בעריכת ביקורת פנימית ראויה. עמידתה האיתנה של המתלוננת על קיום ביקורת פנימית ראויה והליכי ביקורת תקינים, לרבות דיון בדוחות שערכה בוועדת הביקורת ובמליאת המועצה, וכן כוונתה לערוך ביקורת בנושאים רגישים, אשר לפי התלונה שקיבלה הייתה לראש המועצה וסגניו מעורבות בהם, הם שהיו הגורם האמיתי לפיטוריה. תוכנית ההבראה של המועצה הייתה אך כיסוי ודרך נוחה להסוות את המניע האמיתי לפיטורי המתלוננת ולא העילה להם".
(במסגרת המאבק החריף שהתנהל בין עטר לאשל, היא הגישה נגדו תביעת לשון הרע. בית משפט השלום בנצרת דחה את תביעתה של אשל, אך בעקבות ערעור שהיא הגישה לבית המשפט המחוזי, חויב עטר לשלם לה פיצויים בתוספת הוצאת משפט).

כוכב בדוחות המבקר

מסתבר שעטר כיכב בשעתו בדוחות מבקר המדינה בנושאים כספיים, איך לא. כך, למשל, בדוח מבקר המדינה משנת 2006 לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות (פריימריז) לכנסת ה-17, נמצא כי עטר לא ניהל את מערכת חשבונותיו לפי הנחיות מבקר המדינה, ולכן חויב לשלם סכום של 7,671 ש"ח לאוצר המדינה.

שנתיים לאחר מכן, דוח מבקר המדינה בעניין תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות לראשי מועצות אזוריות בינואר 2009, מצא, כי עטר לא דיווח על תרומות שקיבל בשווה-כסף מוועדי יישובים במועצה, ולא כלל בהכנסותיו את מלוא המימון שקיבל מאוצר המדינה. בנוסף, הוא ניהל את חשבונותיו שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. משום אלה, המליץ המבקר לקנוס את עטר בסכום של 13,242 ש"ח אשר ינוכו מהשלמת מימון הבחירות שלו.

עטר לא מסתפק במעלליו בישראל. צילומים שבוצעו בשעתו על-ידי חוקרים פרטיים שעקבו אחרי נסיעה שלו גילו, כי מה שאמור היה להיות אירוע פרידה רשמי מעיר תאומה בגרמניה, הפך לסיור בין מסעדות, קניונים ואף ביקור בבית ההימורים - על חשבון כספי הציבור. בדיקה שנעשתה לאחר מכן העלתה שהנסיעה לא אושרה מלכתחילה, וכי בעצם המדובר היה במשלחת מיותרת שטסה לבילוי של יומיים וחצי ללא מטרה ראויה. עטר הכחיש, כמובן, שעסק בהימורים.

זה האיש בידיו מבקש המחנה הציוני להפקיד את קרקעות המדינה. מי שאמר באחרונה מילים כדורבנות בנושא זה, היה סגן השר לשעבר, אברהם כ"ץ-עוז, שקבע חד וחלק: "מי שחמאה מרוחה על פניו מוטב שלא ילך בשמש". על פניו של עטר מרוחה כמות סיטונאית של חמאה. כל מילה נוספת מיותרת.