דוח שבועי (35) - מינויים לא ראויים  |  

השור המועד דני עטר אינו הופך לפרה מניבה. אומ"ץ הצליחה לבלום את מינויו של אבריאל בר-יוסף לראש המועצה לביטחון לאומי.  נתניהו ממשיך לדחוף את רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה 


                                                                 ▪ ▪ ▪

1. דני עטר וקק"ל 

הכל היה צפוי מראש. שור מועד אינו יכול להפוך לפרה מניבה. יו"ר קק"ל החדש דני עטר, בעל קופת שרצים מעברו הציבורי, הוכיח בתקופת כהונתו הקצרה שהוא אינו ראוי לתפקידו החדש.

עטר זוקף לחובתו כבר כמה מהלכים שנוגדים את המינהל התקין וטוהר המידות, כמו למשל מינויו לסגנו של עו"ד שלמה דרעי (אחיו של שר הפנים אריה דרעי), החשוד במעורבות בפרשת השחיתות החדשה שבמרכזה עומד אחיו.

בכירים בקק"ל טוענים, שהארגון סובל ממצוקה כספית. מנהלי היערות התריעו באחרונה, כי בגלל הקופה הריקה אין להם השנה תקציב לטפל בשריפות ביערות. השבוע האשים השר לשעבר עוזי לנדאו, המשמש כיו"ר עמית בקק"ל, את עטר בביצוע מעשים חריגים ללא קבלת אישור של המוסדות המוסמכים בארגון. בכירים אחרים טוענים, כי בתקופתו הקצרה של עטר כבר חלה התדרדרות בתדמית קק"ל.

עטר מנסה ליצור את הרושם שהוא בא לנקות את האורווה, אבל בפועל חומרי הניקוי שלו מזוהמים. קשה להתרשם גם מההודעה שמסר לוועדת ביקורת המדינה בעניין הכפפת קק"ל למשרד מבקר המדינה. ההחלטה הזו ריקה מתוכן, שכן קודמו אפי שטנצלר פתח לפני למעלה משנה את דלתות קק"ל בפני משרד מבקר המדינה, המשלים בימים אלה דוח ראשון.

ההמלצה הצינית לבחור בעטר כמועמד המחנה הציוני ליו"ר קק"ל, זכתה באופן מפתיע לגיבוי מאחורי הקלעים של יועצי חרש בעלי אינטרסים ואנשי תקשורת חפים מרבב, ונראית תמוהה. הם היו מוכנים לעשות הכל כדי לסלק את שטנצלר מתפקידו, ולשם כך מוכנים היו אפילו להכשיר טרף.

בזמנו פנתה אומ"ץ למבקר המדינה, בבקשה שיבדוק את המידע לפיו כאשר כיהן עטר כראש המועצה האיזורית גלבוע, הוא רכש לבנו בית ביישוב הקהילתי גן-נר. "לצד הווילה ברחוב החצב היה שטח ציבורי שבו לא ניתן לבנות ללא היתר. מתברר שלמרות זאת נסללה דרך עפר שהובילה לווילה פרטית דרך השטח הציבורי. זאת ועוד, מתברר כי בינתיים שופר שביל הגישה לבית שמגיע כיום עד לפרצה בחומה שסביב הבית, שהפכה לחניה צמודה, וזאת למרות שתוכנית הבנייה אוסרת על שימוש בשטחים ציבוריים למטרות פרטיות. אנו מבקשים את התערבותך בנדון".

לפני שפנינו למבקר, ביקשנו את התייחסותו של עטר למידע שברשותנו. הוא מסר, כי לא היה מעורב כלל בהחלטות שהתקבלו לגבי בנו והכחיש בצורה גורפת שפעל בניגוד למינהל תקין. משרד המבקר החל לבדוק את העניין לעומק. אגב: בזמנו קנס מבקר המדינה את עטר באלפי שקלים על חריגות מהכללים בענייניו הכספיים בפריימריז במפלגת העבודה בשנים 2006 ו-2009.

בחירתו של עטר לרשימת המחנה הציוני לכנסת גרמה להרמת גבות, לאור ההכרזות המוקדמות על הכוונה לכלול ברשימה רק אנשים נקיים. תזכורת קטנה: עטר נחקר בשעתו ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בחשד לעבירה של מרמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, בעקבות דוח של מבקר המדינה בנושא הסעות תלמידים לבתי ספר ולמוסדות חינוך. למרות שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק ולא להעמיד את עטר לדין, נדף מפרשה זו ריח רע שהצביע על אופיו של עטר, שהיה מאז ומתמיד אדם שנוי במחלוקת.

עטר לא מסתפק במעלליו בישראל. צילומים שבוצעו בשעתו על-ידי חוקרים פרטיים שעקבו אחרי נסיעה שלו גילו, כי מה שאמור היה להיות אירוע פרידה רשמי מעיר תאומה בגרמניה, הפך לסיור בין מסעדות, קניונים ואף ביקור בבית ההימורים. בדיקה שנעשתה לאחר מכן העלתה שהנסיעה לא אושרה מלכתחילה, וכי בעצם המדובר היה במשלחת מיותרת שטסה לבילוי של יומיים וחצי ללא מטרה ראויה. עטר הכחיש שעסק בהימורים. זה האיש בידיו הפקיד המחנה הציוני את קרקעות המדינה.

מי שאמר בשעתו מילים כדורבנות בנושא זה היה סגן השר לשעבר, אברהם כ"ץ-עוז, שקבע חד וחלק: "מי שחמאה מרוחה על פניו, מוטב שלא ילך בשמש". על פניו של עטר מרוחה כמות סיטונאית של חמאה. כל מילה נוספת מיותרת.

2. אבריאל בר-יוסף והמל"ל  

אומ"ץ זוקפת לזכותה את עיכוב מינויו של תא"ל (מיל.) אבריאל בר-יוסף לתפקיד ראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי). המינוי של בר-יוסף היה מונח באחרונה על סדר יומה של הממשלה, במסגרת המינויים שביצע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכמה תפקידים בעלי אופי ביטחוני רגיש.

בידי אומ"ץ מצוי תיק עמוס מסמכים, שמטילים צל כבד על התנהלותו של האיש ומצביעים על כך שאינו ראוי לתפקיד. הפנייה הראשונה שלנו הייתה אל מבקר המדינה, יוסף שפירא, שהעדיף להעביר את תפוח האדמה הלוהט ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

מנדלבליט היה כבר בתמונה קודם לכן, הן בעקבות פנייה מקבילה של אומ"ץ והן בשל פניה של לשכת ראש הממשלה. בזמנו פנינו לנתניהו וביקשנו לעכב את המינוי, בלי שפורטו כל הסיבות. נתניהו לא רצה להסתבך, והעדיף להעביר את הטיפול לגורמים המשפטיים של משרדו בכוונה שהטענות ייבדקו. ואמנם, אומ"ץ העמידה לרשותם את החומרים שבידה, והתברר שאין מנוס מחקירת משטרה שאמנם החלה בימים האחרונים.

התלונה המפורטת של אומ"ץ שנועדה לסכל את מינויו של בר-יוסף מדברת בעד עצמה:

בכלי התקשורת פורסם לאחרונה, כי בכוונת ראש הממשלה למנות את המשנה לראש המל"ל, תא"ל (מיל.) אבריאל יוסף-יוסף לראש המל"ל וכי יביא זאת לאישור הממשלה (כפי שקובע החוק).

אומ"ץ כבר העירה בעבר, בעקבות דוח מבקר המדינה על תהליך מינויי רמטכ"ל, כי תהליך מינויי בכירים במערכת הביטחון מתבצע "במחשכים", ללא אמות מידה וללא תהליך ברור ושקוף המתחייב ממינויים חשובים אלה, ומהחשש לזילות המינוי ואובדן אמון הציבור בנושאי התפקיד ובממנים. לצערנו כך כבר קרה עם החלטת שר הביטחון וראש הממשלה על מינויי האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל, וכך חזר וקרה בפארסה של החלטת השר לביטחון פנים וראש הממשלה למינוי תא"ל (מיל.) גל הירש למפכ"ל.

לאומ"ץ הגיע מידע משמעותי, לכאורה, על חשד לפגיעה בטוהר המדיות ע"י בר-יוסף שמעמיד את המועמדות שלו בסימן שאלה. למותר לציין את חשיבותה ומרכזיותה של המל"ל בביטחון הלאומי ובעיקר לאחר חקיקת חוק המל"ל. לא בכדי היו כל ראשי המל"ל, עד היום, מהדמויות הבכירות ביותר במערכת הביטחון (אלופים, ראשי אגפים בארגוני הביטחון או ראש ארגון ביטחוני).

על-מנת שלא ניקלע שוב לפארסה של מינויי מרכזי על-ידי ראש הממשלה, דורשת אומ"ץ, כי טרם הבאת המינוי לאישור ועדת טירקל, המוגבלת בעיקרה ביכולת הבדיקה שלה, ייבדקו על ידכם ביסודיות ובדחיפות הטענות נגד תא"ל (מיל.) בר-יוסף. בדיקה זו הכרחית למען הסר כל ספק הן לטובת תא"ל (מיל.) בר-יוסף והן לנוכח מרכזיות וחשיבות המינוי.

מפאת רגישות העניין לא פירטנו במכתב את הטענות. אומ"ץ תעביר לאלתר את מלוא המידע שברשותה לגורמים הבודקים שייקבעו. אומ"ץ יוצאת שוב בקריאה לממשלת ישראל ולכנסת לפעול לחקיקה ולתהליך ברור למינויי ראשי מערכת הביטחון וראש המל"ל. זאת ועוד: לאחרונה הגיע לאומ"ץ מידע ממקורות שונים המעמיד בספק את יושרו האישי של בר-יוסף ואם הוא ראוי לתפקיד החדש.

ה"פטרון" של אבריאל הוא שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, המיודד איתו. שטייניץ קידם את בר-יוסף בוועדת החוץ והביטחון כאשר עמד בראשה, ואח"כ עמד איתו בקשרים גם בתפקידיו כשר לעניינים אסטרטגיים וכשר האוצר. המינוי התמוה של בר-יוסף כיום לראש המל"ל נדחף על-ידי דוד שירן, שהיה בעבר ראש המטה של שטייניץ, וכיום מועסק בלשכת ראש הממשלה.

לדעתנו ראוי לבדוק את החשדות לקבלת טובות הנאה ע"י בר-יוסף, וגם לבדוק את קשריו התמוהים עם איש עסקים פרטי מגרמניה ועם השר שטייניץ. תנועת אומ"ץ מוכנה להעמיד עד שימסור מידע מפורט על כל הנקודות המפורטות לעיל.

בשלב זה לא הסתיימה החקירה המשטרתית. מסתבר שגם היועץ המשפטי לממשלה בודק כמה היבטים של המינוי ואינו מזדרז להביאו לאישור הממשלה. אומ"ץ ממשיכה לעמוד על המשמר.

3. רן ברץ וההסברה 

בימים האחרונים עלתה במפתיע על סדר היום שאלת מינויו של רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה של משרד ראש הממשלה. מסתבר שמי שניסה להפשיר את המינוי המוקפא היה לא אחר מאשר בנו החייל של ראש הממשלה, אבנר נתניהו, שגדל וצומח לתפארת מדינת ישראל ולא מבייש את אמו-הורתו שמעורבת בדברים אחרים לרבות מינויים בלשכה.

נתניהו ג'וניור הוא חייל שמנוע מלעסוק בפעילות פוליטית. אבל הוא היה פעיל לפני הקלעים גם בבחירות האחרונות לכנסת: לא היסס להשיא עצות, לתת הוראות ולקבוע מהלכים שונים כדי לסייע לאביו לשרוד. נתניהו-הבן לוחץ עכשיו על אביו לצפצף על חוות דעת שלילית על ברץ ולהביא את מינויו לאישור הממשלה.

נתניהו חטף סנוקרת כאשר נאלץ בזמנו להקפיא את מינויו של ברץ. הסיבה הרשמית להקפאת המינוי הייתה הדלפת דברים חמורים שהשמיע בשנים האחרונות בפומבי ברץ בגנות נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ודברים חמורים לא פחות שאמר על נשיא המדינה,ראובן ריבלין, ועל בג"ץ. בין היתר אמר ברץ על הסכם הגרעין עם אירן, כי מדובר בסובלנות לאנטישמיות איסלאמית, וכי האטום הוא המתנה שקיבל האיסלאם כתוצאה מכך. על תופעת הענווה של ריבלין אמר, כי הדבר מרמז על היותו "שולי" ואין לייחס לה משקל. על בג"ץ אמר, כי הוא ממעט לקרוא את כתביהם המתיימרים, והוסיף שפסקי הדין אינם ענייניים וכתובים באריכות יתר.

לא בכדי הביעה שגרירות ארה"ב בישראל מורת רוח מהמינוי. אפילו לנתניהו היה ברור שיש גבול לחוצפה ולהתרסה כלפי ממשלת ארה"ב. ברץ ספג ביקורת חוזרת מריבלין, שבחר גם להזהיר מפני פגיעה ביחסי ישראל-ארה"ב, והכל בגלל פוסט בפייסבוק.

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 2, כי כמעט חמישה חודשים מאוחר יותר, מנסה נתניהו להעביר את המינוי. במכתב ששיגר לנציבות שירות המדינה, הוא ביקש לבחון את התאמתו של ברץ לתפקיד ולאשר את מינויו. אולם הנציב משה דיין הבהיר, כי קיים קושי גדול באישור המינוי ואמר, כי "ספק גדול שברץ עומד בתנאי הסף הנדרשים". נציבות שירות המדינה טרם דנה בפנייתו של נתניהו ונראה שאינה מתרגשת מלחציו של הבן.

לפני כמה ימים התייחס נתניהו לדבריו של דיין ואמר, כי מדובר בטענה מגוחכת. "הניסיון לפסול את המינוי מונע משיקולים זרים ומביורוקרטיה אבסורדית והוא לא יצלח", הצהיר. כיפוף הידיים מצוי בעיצומו. אומ"ץ אינה מתכוונת לעמוד מן הצד נוכח התייחסותה הבוטה של לשכת ראש הממשלה כלפי נציבות המדינה, שנוגדת את כללי המינהל התקין.