נציבי הכסף המלוח (26)  |  

הידיעה שפורסמה בימים האחרונים בכלי התקשורת על כך שנציב מס ההכנסה לשעבר יאיר רבינוביץ נחקר ברשות להגבלים עסקיים בחשד לביצוע עבירות עפ"י חוק ההגבלים העסקיים במהלך מעורבותו במכרז לרכישת נדל"ן מסחרי לא הפילה אותי מהכיסא.

עברו חלפו מזמן הימים שבהם הענקתי אשראי בלתי מוגבל בתחום המוסר האישי לאישים ממלכתיים שמופקדים על אכיפת החוק או אמונים על קופת המדינה. גם הם בשר ודם ועצמות  ותחמונים.

נער הייתי וגם זקנתי ומצאתי עובדי ציבור רמי דרג לא מעטים היושבים על תקן של צדיקים גמורים. חלקם הינם עבריינים לא פוטנציאלים כבר במהלך שירותם הציבורי ואחרים דואגים מראש לעשות לביתם עפ"י הכלל הלא בדוק: "שלח עוגתך על פני המים".

פישמן סגר - הלקוחות לרבינוביץ'

יאיר רבינוביץ ואני נהלנו בעבר מאבקים מקצועיים משותפים נגד עברייני מס כבדים או טייקונים כלכליים שנויים במחלוקת וראיתי בן ברית נאמן ואמין. כך היה, למשל, כאשר בעליה לשעבר של תשלובת "פיקנטי" משה בדש שיגר אחרינו חוליות של חוקרים  פרטיים כדי לדלות מידע במטרה לבלום את פעילותו בנציבות ואת פעילותי בתקשורת.
אני לא יודע אם רבינוביץ הכין לעצמו מראש במהלך שירותו הציבורי לקוחות מקרב נישומים נבחרים למשרד רואי החשבון הפרטי שפתח אחרי פרישתו.

אבל אני כן יודע מתוך קריאה בספרי "חידת פישמן" שאיל ההון אליעזר פישמן, שהינו רואה חשבון במקצועו, זכה להטבות מפליגות בהטבות מס. אחרי שפישמן החליט לסגור את משרד רואי החשבון שלו הוא טרח להעביר את לקוחותיו דווקא למשרדו הפרטי של רבינוביץ.

לא קשה לנחש את המשמעות העסקית של מהלך זה.

"טהורת המידות"  נחקרת
     
במהלך עבודתי המקצועית ב"ידיעות אחרונות" ואחר כך ב"מעריב" כיסיתי לאורך שנים את נציבות מס ההכנסה ונזדמן לי להכיר מקרוב שורה של נציבי מס ועובדים בכירים בשלטונות המס.

היו ביניהם עובדי ציבור ישרים מסוגם של אליעזר שילוני, יוסי לוין, משה גביש ויוני קפלן שהיו בהחלט יכולים להוות דוגמא אישית בהתנהלותם הציבורית.
אבל היו גם נציבים לשעבר שפישלו בקטן או בגדול והוציאו שם רע למערכת המיסים.

כך היה לגביה של נציבת המס לשעבר טלי ירון אלדר שניסתה להקרין בשיחות אתי את דאגתה המיוחדת לשמירת טוהר המידות במדינה. אבל ההר של המנהל התקין הוליד עכברה.
כעבור זמן, אחרי שירון אלדר פרשה מתפקידה, נחקרה ירון אלדר במשטרה כחשודה בכך ששיתפה פעולה עם רואה החשבון אביגדור יצחקי, לשעבר חבר כנסת, בניסיונו להערים על שלטונות המס בשליחות אחד מלקוחותיו. הפרשה עדיין נותרה פתוחה.

מצא, נייגר ונציבים אחרים

נציב מס אחר לשעבר ג'קי מצא שנשא בתואר מנהל רשות המסים שנהג להתפאר באוזני על תכניתו להיאבק במשפחות הפשע המאורגן באמצעות עבירות מס, הסתבך בעצמו בפלילים ועומד עתה לדין באשמת קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

קבוצה של אנשי עסקים ועברייני מס שקשורה בשולה זקן (מנהלת לשכתו לשעבר של ראש הממשלה העבריין אהוד אולמרט) שטענה כי פעלה למען מינויו ניסתה להפעיל את מצא, לעשות שימוש בסמכויותיו ולנתב את פעילותו בשרותה.

אני לא שוכח את נציב מס ההכנסה לשעבר דב נייגר שנחשף באחת ממדינות דרום אמריקה כשהוא ממיר מטבע חוץ בניגוד לחוק וזכה למחילה ואת הנציב לשעבר דורון לוי שפעל לכאורה בשירותם של אילי הון שהקימו פרויקטים יוקרתיים בירושלים וזכו להעדפות שונות של שלטונות מס הכנסה, נחקר על כך ונאלץ להיפרד מתפקידו.

היה כבר מי שאמר שלכסף אין ריח אבל כאשר מעורבים בו נציבי מס יש סביבו סרחון.