שר הפנים החוצה (48)  |  

שר הפנים אלי ישי נושא באחריות לכשלים של מערך הכבאות

היה צורך בחוצפה בלתי נדלית מצידו של סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי יש לתבוע בראיונות בתקשורת להקים ועדת חקירה ממלכתית שתצביע על הגורמים האשמים להתפשטותה ההרסנית בנפש ובגוף של השריפה הענקית ביערות הכרמל.


ישי אמר, בין השאר, דברים חמורים ביותר: "הועדה צריכה לקבוע את הגורמים האחראים לכך שמערך הכיבוי במדינה אינו פועל כנדרש לא בימים רגילים ולא בתקופות חירום".

קצין כבאות והצלה הנוכחי רב טפסר שמעון רומח נראה מגוחך למדי בשידורי הטלוויזיה כאשר ניסה להעניק גיבוי לתביעתו של השר הממונה עליו ובכך ביקש להסיר ממנו את האשמה למצבם החמור של שירותי הכיבוי במדינה.

רומח נראה עלוב שבעתיים כאשר גמגם כשנתבקש להשיב מדוע היו במחסני כיבוי האש 10 טון בלבד של חומרים כימיים לבלימת התפשטותן של שריפות למרות שמבקר המדינה תבע בשעתו שהכמות המינימאלית תהיה 150 טון.

"לא צפינו שהחורף הזה יהיה חם בחודש דצמבר ולא יהיו גשמים" אמר ולא הבין כי בדבריו אלה הוא מקלל את השר יותר מאשר הוא מברך אותו. הוא העניק לישי שירות דב למהדרין.  
 
קודמו בתפקיד קצין כבאות והצלה ראשי לשעבר שלמה כהן היה כן יותר כאשר קבע שאין צורך בהקמת ועדת חקירה נוספת לבחינת המצב הבלתי נסבל של שירותי הכבאות במדינה שנפגעים מהבירוקרטיה השגרתית של משרד הפנים ומהעדר תיאום ברמה הדרושה עם הגופים האחרים המופקדים על הערכות לשעת חירום.

שר הפנים לשעבר אברהם פורז טען אף הוא בסוף השבוע שאין מקום להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האחראים להיקפו של האסון הלאומי. בתקופת כהונתו כשר הפנים דרש פורז במפגיע, לדבריו, לערוך שינויים מפליגים בשירותי הכיבוי במדינה הכפופים כיום לעיריות ולתאגידים מוניציפאליים והצביע על תקלות ארגוניות ומבצעיות.

אולי בגלל פרישתו המוקדמת לא עלה בידו של פורז לבצע רפורמה הכרחית של הקמת מערך כיבוי ארצי שהייתה כורח המציאות העגומה. 

לפני חצי תריסר שנים פרצה שריפת ענק בהרי ירושלים שכילתה ישובים ואלפי דונמים של חורש ורק בנס לא הסתיימה באבדן נפש. בעקבות זאת הוקמה ועדה ממלכתית בראשותו של מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל עמוס לפידות שבחנה באורח יסודי את נושא הערכות שירותי הכיבוי לשריפות ענק במקומות אסטרטגים.

ועדת חקירה נוספת הוקמה אחרי השריפה הקודמת ביערות הכרמל שהייתה קטנה אמנם יותר בהיקפה אבל התייחסה גם לסכנת הפגיעה במתקנים חיוניים.

כמקובל במדינה מונחות ההמלצות הללו במגירות של משרד הפנים כאבן שאין לה הופכין. אפשר לשלוף אותן מיד וליישם את ההמלצות באיחור ניכר של שנים במקום להקים ועדת חקירה נוספת. אין כבר מקום במגירות המלאות. 
     
אחרי מלחמת לבנון השנייה שבה נחשף העורף האזרחי במדינה באורח מצמרר ובצפון המדינה פרצו שריפות בעקבות מטרי הקטיושות המליצה ועדת וינוגרד לבדיקת מחדלי המלחמה, בין השאר להגביר את המשאבים והאמצעים להגנת העורף ולחזק את התיאום בין כל הגופים העוסקים בכך (פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית, משטרת ישראל, שירותי הכבאות ומד"א).

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הצהיר אמנם באורח חגיגי כי כל הוחל ביישום המלצות הועדה לגבי ההגנה על עורף המדינה אך בפועל לא יושמו מרבית המלצותיה של הועדה. אולמרט זרה כדרכו חול בעיניים. ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו שירש את מחדליו לא העמיד את נושא מערך הכבוי הכושל בראש דאגותיה של ממשלתו.
 
לפני כשנה נאלצה הממשלה בכל זאת להתמודד עם נושא הכבאות כאשר פרצה שביתה של הכבאים ברחבי המדינה כדי להתריע על המצב החמור ועל כך שהם לא מסוגלים לשאת באחריות לגורלם של אזרחי המדינה. כדוגמא מרתיחה לכך הם ציינו שבכמה תחנות כיבוי קטנות פועלות עדיין כבאיות מיושנות מדגם מגירוס שנוצרו בשנות השישים.

הכבאים טענו כי שירותי הכבאות אינם ערוכים כראוי להגנה על אזרחי המדינה הן מבחינת תקני כוח האדם והן מבחינת הציוד המיושן וחומרי הכיבוי הדלים שעומדים לרשותם לפעילות השוטפת שלא לדבר על הכמות המוגבלת של החומרים במחסני החירום לעיתות של מלחמה.

כיום משרתים בכל תחנות הכיבוי ברחבי המדינה 1500 כבאים בלבד. משמעות הדבר היא שלמרות שהתקן הבינלאומי מחייב להחזיק כבאי אחד לכל 1000 תושבים ואילו בישראל מגיע לעשירית מהכמות הנדרשת.

השביתה הסתיימה אחרי שניתנו הבטחות להגדלה משמעותית של התקציבים לחידוש הציוד ולהגדלת התקנים. 

(פרט מאלף בשעה שנתניהו ביקר בסוף השבוע את פצועי השריפה בבית החולים רמב"ם בחיפה סיפר לו כבאי פצוע מול המצלמה שמסכת החמצן המיושנת שלו הפסיקה לפעול, ראש הממשלה הנהן בראשו. לאחר מכן הוסיף וסיפר לנתניהו כי בתחנת הכיבוי שבו הוא עובד יש מכוניות כיבוי הנוסעות כבר 20 שנה על כבישי ההצלה. נתניהו דילג על הערה זו אולי משום שרק באחרונה הוחלט לרכוש 4 מכוניות שרד בטיחותיות יקרות עבורו).

לפני כמה שבועות אישרה הממשלה במפתיע להגדיל את תקציבם של שירותי הכבאות בסכום של כ 100 מילון שקלים.

ההחלטה שאמורה הייתה להיטיב עם שירותי הכבאות לא מצביעה על שינוי הכיוון אלא הינה תולדה של פאניקה.

מבקר המדינה העביר קודם לכן למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר טיוטות של דו"ח ביקורת חמור על שירותי הכיבוי המצביע על שרשרת מתמשכת של מחדלים וכשלים מצידם של כל הגורמים האחראים לכך במישור הממלכתי והמוניציפאלי. 
 
כמקובל במדינה החל רשומון: משרד האוצר טען שמרבית הסכום הועברו כבר למשרד הפנים שלא השכיל לנצלו ואילו משרד הפנים טען שהסכום עדיין לא הגיע ליעדו.

כך או אחרת הבעיות החמורות של שירותי הכבאות במדינה שנחשפו בשריפות הענק במלוא ערוותן ובאות לידי ביטוי בעיקר בימי חירום ובעת שריפות ענק, היו ידועות היטב לכל הגורמים הרלבנטיים במערכת השלטונית ואלה עמדו מנגד.

אבל מי שנושא באחריות עליונה לכך בשלב זה הוא לא אחר מאשר שר הפנים ישי חרף הבנתו המוגבלת בנושאים ביטחוניים שניזונה משירותו הצבאי כמש"ק לענייני דת ביחידת תובלה קטנה (ראש הממשלה אולץ לצרף אותו מטעמים קואליציוניים לקבינט המצומצם הסודי של שרי השביעייה שמנה קודם לכן חצי תריסר שרים).
ישי טען בימים האחרונים להגנתו כי בתקופת כהונתו של אריאל שרון כראש הממשלה היה השר היחיד בממשלה שהצביע נגד הפסקת הפעלת מסוקים לצרכי כיבוי שריפות אך בלהט השריפה האחרונה הדבר נשכח.

מי שנתן תזכורת לכך היה ראש הממשלה שדאג ליטול לעצמו את התהילה בימים האחרונים כאשר סיפר כי בעת  ביקורו האחרון ביוון דן, בין היתר, עם השלטונות המקומיים ברכישת מטוסי כיבוי.

ישי טען עוד כי עוד לפני כשנה עוד טרם שהגיעה אליו טיוטת דו"ח מבקר המדינה שיגר מכתב אל ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו ואל שר האוצר יובל שטייניץ לפני שנה שבו התריע על המצב החמור ששורר בתחום מערך הכבאות ועל הצורך הדחוף להגדיל את התקנים ולהצטייד בציוד חיוני לשעת חירום.

מקורביו דאגו להדליף לתקשורת כי הוא אף העלה את הנושא הבעייתי באחת מישיבות הממשלה והציע להעביר את שירותי הכבאות למשרד לביטחון פנים, דבר שאין לו כל תיעוד.

אבל מעשים וסיפורים אלה מצביעים על "כיסוי תחת" מוקדם לכל צרה שלא תבוא יותר מאשר פעילות אינטנסיבית מעשית שהייתה חייבת להתבצע באורח רציף וללא לאות.

לישי אין גם הסבר לכך שעד כה לא נרכשה כמות גדולה של חומרים מעכבי שריפות שהעדרם היה קריטי באסון הלאומי הנוכחי ביערות הכרמל.

ישי נושא באחריות מיניסטריאלית בשל העובדה המצערת שמרבית תחנות כיבוי האש הגדולות במדינה כפופות, כאמור, לעיריות ולאגודי ערים.

משרד הפנים אשר מתקצב את תחנות הכיבוי הללו חייב לפקח על פעילותן להיות מעודכן בנושאי כוח האדם, המשאבים ובעיקר לגבי אופי התפקוד המבצעי של התחנות הללו.

תנועת אומ"ץ לא תיתן לו לברוח מהאחריות.

בסוף השבוע פנתה אומ"ץ אל ראש הממשלה נתניהו בדרישה לפטר מתפקידו ביום ראשון הקרוב את סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי. זאת בשל אחריותו המיניסטריאלית והאישית למחדל הנוראי הקשור לשריפת הענק בצפון המדינה.

בפניית אומ"ץ נאמר בין השאר: "האסון הלאומי ביערות הכרמל קיפח את חייהם של עשרות אזרחים גרם נזקים אדירים וחשף כשל חמור ביותר של משרד הפנים, האחראי ישירות על מערך הכיבוי במדינה, מבחינת אי העמדת תקציבים מתאימים לרכישת ציוד וחומרי כיבוי חיוניים ואי חידוש הצטיידות.

מאות הכבאים שפעלו ביממה האחרונה, בניסיון לכבות את שריפת הענק בצפון למנוע פגיעות בנפש וברכוש, גילו עבודה מופתית תוך הקרבה וחירוף נפש, אך למרבה הצער והחרפה הם מצאו עצמם חסרי חומרי כיבוי חיוניים ביותר עם ציוד לקוי בחלקו ועם היעדר כלי רכב מתאימים לגישה לאזור מיוער מסוג זה. גם היעדרם של מטוסי כיבוי, שיוכלו להשתלט על השריפה מלמעלה, מצביע על עומקו של המחדל.

כידוע, הוקמו בשעתו שתי ועדות חקירה ממלכתיות, בעקבות שריפות ענק שפרצו ברחבי המדינה, שהתריעו על תפקודו של מערך הכבאות במדינה, הצביעו בין השאר על הצטיידות לקויה ועל מחסור חמור בכוח אדם. ההמלצות של שתי הועדות הללו לא יושמו עד היום.

עפ"י פרסומי התקשורת, מבקר המדינה העביר בשבועות האחרונים לעיונו של משרד הפנים טיוטה של דו"ח על מערך הכיבוי במדינה שבה הצביע בין השאר על הסכנות הצפויות במקרה של אסונות לאומיים, אך גם הערות הללו לא זעזעו את אמות הסיפים של משרד הפנים. שר הפנים לא צלצל בפעמונים באוזניך ולא הפעיל את מלא כובד משקלו כדי לחייב את משרד האוצר להירתם לפעילות משותפת למען פתרון בעיה ביטחונית חמורה זו.

בהמשך הפניה נאמר "תנועת אומ"ץ גילתה רגישות מיוחדת לנושא מערך הכבאות הלקוי במדינה והתריעה על כך לא אחת בפני קצין הכבאות הראשי, הכפוף לשר הפנים.

רק לאחרונה העבירה אומ"ץ למשרד מבקר המדינה ממצאים חמורים על מחדלים רבים במערך הכבאות בתל-אביב. בתגובה לכך הודיע משרד מבקר המדינה לאומ"ץ כי ממצאים אלו ייבחנו במסגרת הדו"ח הסופי על מערך הכבאות שהמבקר עומד לפרסם בקרוב.
אנו פונים אליך בבקשה להתעלות מעל השיקולים הקואליציוניים הצרים, הקשורים בשיתופה של מפלגתו של שר הפנים – ש"ס והקואליציה בראשותך, ולהעמיד את בטחון הפנים של המדינה ושלום אזרחיה לנגד עיניך ולפטר לאלתר את שר הפנים בהקדם.

אין צורך להמתין להמלצות ועדת חקירה נוספת לחקר האסון הלאומי בצפון, בטרם שיוסקו  מסקנות אישיות. הכתובת הייתה רשומה מזמן על קירות משרד הפנים ושר הפנים לא השכיל לקרוא אותה ועל כך הוא חייב לתת את הדין".

לטובת מי שיש לו עדיין ספיקות לגבי אופיו של שר הפנים ישי ומידת אחריותו אני מבקש לצטט קריאה של  ישי לציבור החרדי המתפרסמת באתר: "חדרי חדרים": "כאילו נצנצה בי רוח הקודש, כאילו ניבאתי את העתיד להתרחש. אבל ברור שלא נבואה הייתה זו, כי אם התבססות על נתונים אותם הכרתי היטב. אני  קורא לציבור הדתי והחרדי להתלכד מול דברי ההסתה המופנים שוב לעברנו, ולעשות הכול כדי להוציא את האמת לאור. לא בכדי התעקשתי ואני מתעקש על הקמתה של ועדת חקירה. רק ועדת חקירה ממלכתית תמצא את האשמים האמיתיים במצב שנוצר. ואני יודע בדיוק מה יגלו שם. רק אז תיאלץ התקשורת לעמוד מול האמת  ואולי גם להתנצל על שליפת ההאשמות בלתי בדוקות נגד שר הפנים החרדי, שנוח להם להציגו כשעיר לעזאזל".

לקרוא ולא להאמין.

השר ישי אתה לא שעיר לעזאזל אתה רק נושא באחריות ולא תוכל לברוח ממנה.