נוחי הטייקון החברתי   |  

 
אני שם נפשי בכפי, נוטל אחריות מקצועית ואישית וקובע באורח חד-משמעי שהסיבה העיקרית לכך היא שאיל ההון נוחי דנקנר הינו בעיני אדם ישר ובעל עקרונות, תופעה חריגה לחלוטין בקרב חבורת הטייקונים במדינה


ברשותכם אני מבקש לפתוח בהערה אישית: במרוצת שנות עבודתי כעיתונאי חוקר בידיעות אחרונות ובמעריב ובמהלך פעילותי הציבורית בתנועת אומ"ץ כאחראי על פרויקט ההון והשלטון טיפלתי במרבית הטייקונים במדינה.

על "לקוחותיי" נמנו, בין השאר, האחים עופר, יוסי מימן, יצחק תשובה ,מוטי זיסר, לב לבייב, אילן בן דב, אליעזר פישמן, שרי אריסון, משפחת שטראוס, האחים גינדי, סטף ורטהימר ומי לא.
אף אחד מהם לא זכה להנחה ממני. כמה מהם נאנחו. רק בטייקון אחד לא נגעתי במאבקי הבלתי נלאה בשחיתות הציבורית ולא במקרה. זהו נוחי דנקנר יו"ר קבוצת אי.די.בי הטייקון שהוכפש השבוע על-ידי פעילים במהפכה החברתית על לא עוול בכפו.

אני שם נפשי בכפי, נוטל אחריות מקצועית ואישית וקובע באורח חד-משמעי שהסיבה העיקרית לכך היא שאיל ההון נוחי דנקנר הינו בעיני אדם ישר ובעל עקרונות, תופעה חריגה לחלוטין בקרב חבורת הטייקונים במדינה.

נוחי נגס למעשה באקסיומה שאי-אפשר להיות איל הון מצליח בלי להתעמת עם החוק או לעקוף אותו. אבל יש סיבה נוספת שאינה מוטלת בספק: נוחי הוא טייקון יוצא דופן בנוף הישראלי שהנושאים החברתיים אינם מרפים ממנו ומהווים חלק בלתי נפרד מסדר יומו העסקי.

במהלך מלחמת לבנון השנייה גילה נוחי פעילות ענפה ומעורבות אישית בחלוקת כמויות אדירות של חבילות מזון ופריטים שונים לחיילים בלבנון וברמת הגולן ולתושבי ישובי הספר על גבול הלבנון. במרוצת חצי תריסר השנים שחלפו מאז המלחמה נמשכה ביתר שאת פעילותו של נוחי למען הקהילה בישראל תוך שימת הדגש על ישובי הנגב והגליל, עוטף עזה ומגזר המעוטים. למעשה הוא מקדיש 25 אחוז מזמנו לסיורי סיוע חברתיים ברחבי המדינה.

קבוצת חברת אי.די.בי שינתה את סדר העדיפות של יעדיה והעלתה את עיקרון התרומה לקהילה למקום השני אחרי מקסום הרווחים לטובת בעלי המניות לרבות ציבור המשקיעים מקרב הציבור. (בחזונה של אי.די.בי נאמר: "מנחה אותנו הגישה שגורלה של מדינת ישראל תלוי בראש וראשונה באחדותו של העם ובנכונות להתגייס על-מנת לחזק את חוסנה ועמידותה של החברה הישראלית"..). המשמעות המעשית הינה הזרמה שנתית של עשרות מיליוני שקלים לצרכים קהילתיים וחברתיים.

רשימת חלקית של הפרויקטים שמומנו על-ידי קבוצת אי.די.בי הינה מרשימה ביותר: סיוע להקמת מעבדות מדעים ברמת הגולן ושילוב עשרות תלמידים בתוכנית התקשוב של משרד החינוך, הקמת מרכז סמינרים בקיבוץ רביד, תמיכה בתוכנית הלימודים וסיוע להקמת מוקד העירוני בחורפיש, הקמת מרכז לרפואה דחופה (מיון וטראומה) בבית החולים רמב"ם בחיפה, הקמת מרכז ספורט ומעון יומי וחלוקת מלגות לימודים אקדמאיים בחצור הגלילית, הקמת מרכז לנפגעי תקיפה מינית בבית החולים פורייה בטבריה, סיוע להקמת אמפיתיאטרון, שדרוג מערכות המחשוב בבתי הספר ובגופי תרבות שונים בכרמיאל, דרוג בתי הספר בלוד, סיוע למוסדות מגדל אור במגדל העמק, ייזום והקמת היכל תרבות בקריית שמונה ובמעלות תרשיחא, הקמת מתנ"ס עירוני בנתיבות, הקמת מרכז נוער, מעבדת מחשבים וחלוקת מלגות בנצרת ובנצרת עלית.

פרק בפני עצמו מהווה פעילותה של הקבוצה בקווי העימות בצפון ובדרום ביזמתו ובפיקוחו האישי של נוחי. אי.די.בי אימצה למעשה את קריית שמונה והיא מסייעת לה ברוחב לב בשורה של תחומים מטרה למנוע סגירתם של מוסדות שונים בגלל מצוקה כספית בשיפוץ היכל התרבות בקידום אירועי תרבות וספורט ועוד. פעולות בהיקף דומה ביצעה אי די בי בישובי עוטף עזה בשדרות ובאופקים בהם חלוקת מחשבים אישיים לתלמידים, תמיכה באירועי תרבות וספורט, שיפוץ בתי ספר ומבני ציבור ועוד.

פרט מאלף: באזור עוטף עזה יש לנוחי בת ברית נאמנה והיא אמו זהבה, מתנדבת חברתית ותיקה שבזכות פעולות ההתנדבות שלה זכתה בערב יום העצמאות האחרון להדליק משואה. התפוח לא נפל מהעץ אלא נותר עליו. לא בכדי הצליחה קבוצת אי.די.בי לעודד ולרתום גופים נוספים במגזר העסקי לתרום מכספם ומזמנם לטובת עשייה מתמשכת ומתמשכת למען הקהילה.

יש לי סיבה שולית לכאורה נוספת המדברת בשבחו של נוחי ומצביעה על אופיו: אחרי שראש הממשלה המגה מושחת אהוד אולמרט פרש מתפקידו ומהחיים הציבוריים הציעה לו משפחת לבנת בעלת חברת "תעבורה" ושותפה בכירה בקבוצת אי די בי תפקיד בכיר בעסקיה המסועפים. הדעת הייתה נותנת שדלתותיו של קונצרן אי.די.בי יפתחו בפניו של אולמרט והוא ישתמש בו כקרדום להמשך החפירות שלו. אבל נוחי התייצב מול שותפיו כחומה בצורה וחסם את אולמרט ועל כך הוא ראוי בעיני לכל מחמאה. הפתגם העממי קובע שמי ששוהה במחיצתו של כלב סופו שידבקו בו קרציות. נוחי נותר נקי.

אין ספק שיש ממש בטענות שהעלו פעילי המחאה כלפי קבוצת אי די בי לגבי יוקר המחירים ברשת שופרסל, המונופול בייצור מלט, הגבלות שונות המוטלות על לקוחותיה של חברת סלקום ועוד ואלה אמורות להיבדק ע"י ועדת המומחים שמינה ראש הממשלה. אבל מכאן ועד לצירופו של נוחי לרשימת הטייקונים שמתכננים "תספורות" שיפגעו בציבור הרחב הדרך רחוקה.

שמו הטוב של נוחי יקר לו והוא יעשה הכול כדי שקבוצת אי.די.בי תעמוד בהתחייבויותיה חרף הקשיים שהיא נקלעה אליהם. נוחי דנקנר ראוי לאשראי של תנועת המחאה החברתית כי ביסודו של דבר הוא פעיל חברתי לכל דבר אבל מצידו השני של המתרס.