שלי בלי מסיכה (93)  |  

איך נראית מנהיגת מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', בלי מסיכה? לא כל-כך טוב. ניתן לראות בפניה ניצנים של צביעות ואפילו יהירות. נחמיה שטרסלר: "מדובר במי שלא כיהנה מעולם בתפקיד מיניסטריאלי ומי שאין לה שום ניסיון בנושאי חוץ וביטחון. גם בנושאי כלכלה וחברה היא מאחזת עיניים"

 
ישראל מצטיינת יותר מכל מדינה אחרת בעולם במספרם של המועמדים בעיני עצמם לתפקיד ראש הממשלה. ללא קושי ניתן לספור על שלוש ידיים את מספרם של שרי הממשלה הסבורים שהם ראויים לכהן בתפקיד קשה ומורכב זה, כולל כאלה שאין להם בכלל רקע ביטחוני לקבל הכרעות גורליות לעתיד המדינה. לא צריך להתאמץ יתר על המידה כדי לאתר קהילה נכבדה של חברי כנסת, ראשי ערים, אישי ציבור ואקדמיה שסבורים שאם ייבחרו לתפקיד ראש הממשלה יוכלו להתמודד עם הבעיות הקשות והמורכבות של המדינה.

לשבחה קצר המועד של מנהיגת מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', נאמר בשעתו אחרי שנבחרה לתפקיד רם-דרג זה, כי היא הודיעה במפורש שעיניה אינן נשואות לכס ראש הממשלה. שלי הבינה אולי בחושיה הבריאים שהיא חסרת ניסיון בסיסי בנושאים מדיניים וביטחוניים, וברזומה שלה לא מופיעים כלל תפקידים ביצועיים משמעותיים.

אבל אחרי שיריבתה הפוליטית ח"כ ציפי לבני כשלה בבחירות הפנימיות בקדימה ונאלצה להעביר את הנהגת המפלגה לח"כ שאול מופז, עלה לפתע מפלס היהירות של שלי. באופן מפתיע החליטה יחימוביץ', אחרי שצברה כנראה במשך כמה חודשים בקורס מזורז כישורים מתאימים ויכולת הנהגה לאומית, שהיא מועמדת ראויה לראשות הממשלה וקראה תיגר על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כתב על כך השבוע הפרשן הכלכלי של הארץ, נחמיה שטרסלר: "אין גבול לעזות המצח. הרי מדובר במי שלא כיהנה מעולם בתפקיד מיניסטריאלי ומי שאין לה שום ניסיון בנושאי חוץ וביטחון. גם בנושאי כלכלה וחברה היא מאחזת עיניים. היא נוהגת לדבר גבוהה-גבוהה על סוציאליזם אבל אינה סוציאליסטית בכלל. במקום אידיאולוגיה היא פיתחה זיווג משונה של פופוליזם ורייטינג".

הבגידה בפרץ עם עיני 
מי שגם הניד בראשו היה שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, שמכיר אותה מקרוב ויודע אלו מטלות כבדות-משקל מונחות על כתפיו הרחבות של ראש ממשלת ישראל. ח"כ פרץ היה זה ששכנע בשעתו את שלי, בעת שהייתה עיתונאית מוערכת בעלת רגישות חברתית אמיתית, לנטוש את המצלמה והמיקרופון ולצלול לחיים הפוליטיים. (זמן קצר ביותר לפני שחצתה את הקווים, הספיקה שלי לעבור עבירה אתית חמורה בכך שראיינה את מטיבה ח"כ פרץ בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2).

מסתבר ששלי השתלבה היטב בחיים הפוליטיים העכורים ובגדה בח"כ פרץ אחרי שחברה אל אויבו הפוליטי במפלגה, יו"ר ההסתדרות עופר עיני. גם עיני נושא על דש בגדו תו של בוגד פוליטי בח"כ פרץ, האיש שגידל אותו ודחף אותו לראשות ההסתדרות כיורשו. אחרי כל זאת, אין להתפלא על כך ששלי בלמה באחרונה את מועמדותו של ח"כ עמיר פרץ לתפקיד מועמדה של מפלגת העבודה לראשות ההסתדרות, ובכך סללה למעשה את הדרך לעיני לכהונה נוספת.

הגנה על שחיתות בהסתדרות 
מאבקה הבלתי נלאה של ח"כ שלי יחימוביץ' למען שמירת שלטון החוק, פעילותה המתמשכת נגד החיבור ההרסני בין ההון לבין השלטון ויוזמתה הברוכה להקמת שדולה פרלמנטארית נגד שחיתות, זיכו אותה בשנת 2007 בקבלת אות אומ"ץ. שלי קיבלה את האות בזכות ולא בחסד. אבל בעת "ספירת מלאי", אי-אפשר להתעלם מכמה חריקות וחריגות שנראו לנו תמוהות בלי לשון של המעטה.

כך, למשל, הבינה תנועת אומ"ץ הודות להצתה מוקדמת שלה, מדוע נמנעה שלי בעקשנות לצרף להצעת החוק המעניק הגנה על חושפי שחיתויות סעיף הכולל גם הגנה על אלה שעשו זאת בארגוני עובדים. לשלי היה חשוב כנראה שלא יחשפו מעשי שחיתות בין כותלי ההסתדרות שבה פועל בן-בריתה הפוליטי עיני. למרות אמצעי בלימה אלה, נחשפו בחודשים האחרונים על-ידי אומ"ץ, News1 ותוכנית "המקור" בערוץ 10, שורה של מעשי שחיתות לכאורה שבהם מעורב עיני. המשטרה חוקרת בימים אלה את הפרשות הללו וקולה של שלי נדם.

הגנה היקפית מוזרה לדליה 
לא פחות מכך הטרידה אותנו שאלת ההגנה ההיקפית המוזרה שהעניקה ח"כ יחימוביץ' ליו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ דליה איציק, כאשר כיהנה כיו"ר ועדת האתיקה של הכנסת. אומ"ץ העבירה חומרים מרשיעים נגד ח"כ איציק בכמה תחומים לבדיקת מבקר המדינה, בהנחה שהחומרים יצדיקו דוח ביקורת חריף ויועברו ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיכריע אם יש מקום להורות על חקירת משטרה פלילית נגד איציק.

למרבה ההפתעה, הדוח שפרסם מבקר המדינה על מעלליה של ח"כ איציק היה צמחוני וגרם להרמת גבות בקרב גורמים שונים המכירים את העובדות המסואבות לאשורן. במקום אנחה מדוח חמור שהיה בלתי נמנע, זכתה ח"כ איציק להנחה של סוף העונה.

במקביל להעברת החומרים למבקר המדינה, הגישה אומ"ץ בחודש נובמבר 2009 לוועדת האתיקה של הכנסת, קובלנה נגד ח"כ איציק בגין עבירות על תקנון הכנסת ופגיעה במינהל תקין וטוהר המידות, שחלקן בוצעו בין כותלי המשכן בתקופת כהונתה כיו"ר הכנסת וביקשה לדון בה בנפרד. ח"כ יחימוביץ' התחמקה לאורך כחצי שנה מלדון בקובלנה מסיבות שאני יכול לנחשן ונימקה זאת בכך שהיא ממתינה לדוח מבקר המדינה. בתקופה זו הפעילה איציק הכוחנית וחסרת-המעצורים לחצים כפולים הן על משרד מבקר המדינה והן על חברי ועדת האתיקה. המידע שמור ומתויק באומ"ץ.

אחרי שפורסם הדוח, אומ"ץ פנתה פעם נוספת אל ח"כ יחימוביץ' בחודש מאי 2010 וביקשה ממנה לדון בקובלנתה נגד ח"כ איציק. בפנייה נאמר: "תנועת אומ"ץ הגישה בשעתו קובלנה נגד ח"כ דליה איציק בגין שימוש בכספי ציבור לתועלתה הפרטית, שחרג מכללי המנהל התקין.

"ב-1 בדצמבר 2009 הודעת לנו כי ועדת האתיקה תדון בקובלנה לאחר שתקבל לידיה את דוח מבקר המדינה בעניין זה".

"מאחר שמבקר המדינה הגיש הבוקר את הדוח שלו ליו"ר הכנסת, הכולל פרק מיוחד על הכנסת לרבות על יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק, אנו מבקשים מהוועדה להמשיך בדיוניה בנושא זה.

אנו מבקשים להעיר שהעובדה שמבקר המדינה נהג בסלחנות כלפי ח"כ איציק, אינה משחררת לדעתנו את הוועדה שאת עומדת בראשה מלדון בנושא לגופו של עניין ובמלוא כובד הראש".

בחודש אוגוסט 2010 הודיעה לנו ח"כ יחימוביץ' בשעה לא טובה ולא מוצלחת, כי ועדת האתיקה החליטה ש"לאור קביעתו של מבקר המדינה שלפיה לא מצא לנכון להצביע על דופי בפעילותה של ח"כ דליה איציק, החליטה ועדת האתיקה של הכנסת כי אין במעשיה משום הפרת אחד מכללי האתיקה". החלטה זו הייתה בדיחה במערומיה שלא הביאה כבוד לוועדה ולעומדת בראשה.

ניצנים של צביעות 
בדרך להגשמת חלומה לראשות הממשלה עשתה שלי כמה מהלכים שניתן לפרשם כניצני צביעות. כאשר פרצה מחאת הקוטג' היקר, לא יצאה שלי מעורה ולא הפריעה לה העובדה שהצרכנים משלמים מחיר מופקע לתנובה. צריך לזכור שהיה זה בתקופת הפריימריז במפלגת העבודה וכל קשר אינו מקרי בהחלט.

והלאה: שלי הביעה תמיכה בוועדים הגדולים במשק (חברת החשמל, נמלים, רכבת ועוד) ולא הפריע לה שהמדובר הוא בקבוצות לחץ שלוחות-רסן שמחזיקות את המדינה בגרונה ונוהגות באזרחים כבני-ערובה. שלי רואה אולי לנגד עיניה את גולדה מאיר, האישה הראשונה שכיהנה כראש הממשלה.

העובדה שלפני זמן קצר נתנה שלי את ידה לבחירתו של משה דבוש כאחד מנציגי מפלגת העבודה בדירקטוריון החדש של הקק"ל, למרות שבעבר הוא הורשע על-ידי בית משפט השלום ברמלה בעבירות של קבלת שוחד ואף ריצה עונש מאסר, זועקת לשמיים הפוליטיים. חוסר הרגישות של מנהיגת מפלגת העבודה לעברו הפלילי של הנציג הציוני מדאיג ומבשר רעות.

לסיום רציתי להביא לידיעתה של שלי, שבטרם התמנתה גולדה כראש הממשלה, היא מילאה את התפקידים הבאים: ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית (בין השאר קיימה בתוקף תפקידה שיחות סודיות עם המלך עבדאללה בירדן ועם אישים בינלאומיים לפני הקמת המדינה), צירת ישראל במוסקבה, שרת העבודה, שרת החוץ ומזכירת מפא"י. כל מילה נוספת מיותרת.