פורעי חוק מוניציפליים (95)  |  

אין מניעה לפרקליטויות המטפלות בתיקיהם של ראשי הערים החשודים בפלילים להמשיך בהליכים נגדם ולהגיש את כתבי האישום גם בתקופת הבחירות לכנסת, שכן מועד הבחירות לרשויות המקומיות הוא רק בעוד שנה וחצי. אבל המציאות העגומה מלמדת שברגע שהמדינה נכנסת לעידן של בחירות מכל סוג שהוא, העבריינים ממשיכים לחגוג  תקציר העבירות הפליליות המיוחסות לרוכברגר, אביטן, בר, אוחיון, גפסו ולחיאני

 
לראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני הייתה השבוע סיבה טובה לרקוד רומבה פסהדובלה וצ'ה-צ'ה-צ'ה לא רק עם כוכבי התוכנית הטלוויזיונית "רוקדים עם כוכבים", אלא גם עם כמה עובדים בכירים בעיריית בת-ים, שעל-פי החשד עברו על החוק למענו וקיימת לגביהם המלצה של המשטרה להעמידם לדין פלילי.

הסיבה לכך היא פרוזאית למדי ואופיינית להתנהלותה הבעייתית של מערכת אכיפת החוק במדינה, שנוהגת לעיתים לצפצף בעצמה על החוק, בכך שאינה אוכפת אותו ואינה ממצה את הדין עם אישי ציבור עבריינים. מסתבר שהקדמת הבחירות לכנסת לחודש ספטמבר הקרוב עלולה להביא להקפאת ההליכים הפליליים נגד שורה של ראשי ערים שסרחו בתקופת כהונתם, ולגבי חלקם הסירחון עדיין לא פג.

לכאורה אין מניעה לפרקליטויות המטפלות בתיקיהם של ראשי הערים החשודים בפלילים להמשיך בהליכים נגדם ולהגיש את כתבי האישום גם בתקופת הבחירות לכנסת, שכן מועד הבחירות לרשויות המקומיות הוא רק בעוד שנה וחצי. אבל המציאות העגומה מלמדת שברגע שהמדינה נכנסת לעידן של בחירות מכל סוג שהוא, העבריינים ממשיכים לחגוג ולפעמים הם גם רוקדים בכמה חתונות בעת ובעונה אחת.

"דוגמה שלילית לאזרחי המדינה"
עוד בטרם נכנסה המדינה לסחרור של הבחירות הממשמשות ובאות, זיהתה תנועת אומ"ץ את הסחבת הממושכת בנושא זה, שקיימת בקרב הפרקליטויות המחוזיות ופנתה לפרקליט המדינה משה לדור מתוך כוונה לצלצל בפעמונים. בפנייה של אומ"ץ אל לדור ב-16 באפריל ש.ז נאמר בין השאר:

"תנועת אומ"ץ העבירה בשנים האחרונות לגופי אכיפת החוק - משרד מבקר המדינה, המשטרה, רשות המיסים והרשות למניעת הלבנת הון - חומרים רבים נגד שורה של ראשי ערים ורשויות שחשודים בביצוע מעשים פליליים.

במהלך השנים נחקרו ראשי הערים הללו והמשטרה אף המליצה להעמידם לדין פלילי בביצוע עבירות שונות.

לצערנו חרף פניותינו החוזרות ונשנות קיימת סחבת תמוהה בהגשת כתבי אשום למרות שלמרבית ראשי הערים הללו נערכו כבר שימועים.

מתברר שתיקים אלה שמצויים בפרקליטות מונחים עדיין כאבן שאין לה הופכין בין השאר בגלל סיבוכים פנימיים בפרקליטות לא מוגשים כתבי האישום.

המדובר הוא בראשי הערים הבאים:

- ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכבגר (חלפו ארבע וחצי שנים מאז הגשת המלצת המשטרה).
- ראש עיריית חדרה חיים אביטן (חלפ שנתיים וחצי).
- ראש עיריית רמת גן צבי בר (שנתיים)
- ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו (שנתים).
- ראש עיריית פתח תקוה יצחק אוחיון (שנה).- ראש עיריית בת ים שלמה לחיאני (חצי שנה).

כידוע, הולך וקרב מועד מערכת הבחירות לרשויות המקומיות וראשי הערים הללו ממשיכים לכהן בתפקידם חרף המלצת המשטרה להעמידם לדין. קיים חשש סביר שרובם או כולם יציגו את מועמדותם מחדש ועלול להיווצר מצב בלתי נסבל.

אנו פונים אליך בבקשה לפעול לזירוז הטיפול בתיקים הללו על-מנת למנוע מצב שבו ניתנת דוגמה שלילית לאזרחי המדינה שגם ראשי ערים שבצעו עבירות פליליות יכולים להמשיך לכהן בתפקידם".


בשלב זה לא התקבלה תשובתו של פרקליט המדינה, אולי משום שהוא טרוד עדיין בתיקו של שר החוץ אביגדור ליברמן שנפתח לפני תריסר שנים ועדיין לא התקבלה בו ההכרעה. עם זאת, טענה באחרונה פרקליטות המדינה שהיא מפעילה מאמץ מיוחד לטפל ב"תיקים תקועים" של אישי ציבור, בין השאר באמצעות הקמת צוות מיוחד למלחמה בשחיתות השלטונית ברשויות המקומיות. הצוות החל אולי לפעול, אבל אין עדיין בשורה לשוחרי הצדק.

העבירות הפליליות המיוחסות לראשי הערים 

מענייןלבדוק אלו עבירות פליליות מיוחסות לראשי הערים שעניינם תלוי ועומד בפרקליטות עוד לפני שהוקם הצוות החדש:
                                               ▪  ▪  ▪

יצחק רוכברגר - ראש עיריית רמת השרון 
המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, שהועברה לפרקליטת מחוז תל אביב לכלכלה ומיסוי בחודש נובמבר 2007, הייתה בתום חקירה בחשד שרוכברגר חתם על חשבוניות פיקטיביות בתקופה שבה כיהן בשנים 2006-2004 יו"ר קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות המסונפת להסתדרות.

כעבור כמה חודשים, במחצית 2008, הוגשה לפרקליטות המלצה נוספת של המשטרה להעמיד לדין את רוכברגר גם בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף מסמך והפרת אמונים, וזאת בפרשה שבה נחשד בקבלת החזרי הוצאות בניגוד לחוק. בתגובה לפניית עיתון "דה-מארקר" בנושא זה, שהייתה לפני זמן קצר, הודיעה הפרקליטות ש"החלטה בתיק על בסיס כל תשתית הראיות שנאספה עד לעת האחרונה עתידה להתקבל בהקדם".

חיים אביטן - ראש עיריית חדרה 
גם לגבי ראש עיריית חדרה חיים אביטן, שקופת השרצים שלו התמלאה בתקופת ההשהיה בקבלת ההכרעה, נוהגת הפרקליטות בסלחנות בלתי מובנת.

בחודש אוגוסט 2009 העבירה המשטרה לפרקליטות המדינה המלצה להעמיד לדין את אביטן בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. אביטן נחשד במעורבות אישית במינוי אחד ממקורביו, יפים רויזמן, לתפקיד מנכ"ל "החברה לטיפול והשבת מי הביוב באזור נחל חדרה".

החקירה, שהחלה שלוש שנים קודם לכן, העלתה שאביטן, שכיהן באותה העת כיו"ר ועדת המכרזים העירונית, תמך במועמדותו של רויזמן לתפקיד למרות שבעת ובעונה אחת החזיק ב-5% ממניות חברה שהייתה בבעלות רויזמן. אביטן לא טרח לדווח על קשריו העסקיים עם רויזמן והשתתף בהצבעה שהובילה לבחירתו למרות ניגוד העניינים הבולט. הפרקליטות ניסתה לגמגם וענתה כי נדרשה השלמת החקירה של המשטרה, אך למרות ההשלמה לא הוגש כתב אישום נגד אביטן.

צבי בר - ראש עיריית רמת גן 
מקרהו של ראש עיריית רמת גן צבי בר חמור יותר משני המקרים הקודמים, לאור העובדה שפרקליטות מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה כבר סמכה את ידיה על המלצת המשטרה מחודש אפריל 2010, להעמיד את בר לדין בגין קבלת שוחד בסך 2 מיליון שקלים מחמישה קבלנים ויזמי נדל"ן, ובמקביל גם בהלבנת הון והפרת אמונים.

לגבי בר ניתן לציין עוד כי לראשונה בתולדות המדינה חולט רכוש של איש ציבור שתיקו הפלילי תלוי ועומד. גם השימוע שנעשה לו לא שינה את עמדת הפרקליטות. ניתן אפוא היה לצפות שקצב הגשת כתב האישום יהיה מהיר יותר, מה גם שבינתיים הוגש כבר כתב אישום נגד אחד מנותני השוחד לבר, אבל בפועל יש עדיין סחבת תמוהה בלשון המעטה.

ההסברים שניתנו לאומ"ץ שביקשה הסברים לדחיות החוזרות ונשנות בעניינו של בר, הם דחוקים ובלתי מקובלים. אנחנו לא שוללים אפשרות של הגשת עתירה כדי שהפרקליטות תמצא סיבות משכנעות יותר עבור שופטי בג"ץ. בשלב זה הצליחה אומ"ץ לבלום תוכנית הזויה של הנהלת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על שמו של צבי בר.

יצחק אוחיון - ראש עיריית פתח תקוה 
ראש עיריית פתח תקוה יצחק אוחיון הוא הרביעי ברשימת ראשי הערים שעניינם תלוי ועומד בפרקליטות מחוז המרכז זמן רב מדי.

בחודש מרס 2011 המליצה המשטרה להעמיד לדין את ראש העיר פתח תקוה יצחק אוחיון שנחשד בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. על-פי החשד, קיבל אוחיון כספים וטובות הנאה מקבלנים לשם קידום פרויקטים של בנייה בעיר שסייעו לו לכאורה לממן את קמפיין הבחירות לראשות העירייה ב-2008.

בתשובה לשאלות נשנות וחוזרות של אומ"ץ, טענה הפרקליטות שההחלטה תתקבל בקרוב. כנראה שהמילה "בקרוב" קיבלה משמעות רחוקה בשפה העברית.

שמעון גפסו - ראש עיריית נצרת עילית 
גם תיקו של ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו הועבר בראשית 2011 על-ידי המשטרה לפרקליטות מחוז הצפון, מתוך כוונה שיועמד לדין פלילי.

גפסו נחקר בחשד לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים, בכל הקשור להפעלת שוק מזון וביגוד במתחם השוק העירוני.

גם פרקליטות מחוז צפון אינה נחפזת להגיש כתב אישום נגד גפסו, בנימוק שהתיק מורכב ורב-היקף. כאילו שהתיקים נגד ראשי הערים החשודים האחרים רזים יותר.

שלומי לחיאני - ראש עיריית בת-ים 
אחרון-אחרון לא חביב ברשימה זו, הוא ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, שנוהג כמי שהתיק הפלילי שלו לא מזיז לו בכלל, ובין ריקוד אחד למשנהו רוקם תוכנית להיות ביום מן הימים ראש הממשלה.

בחודש ספטמבר 2011 המליצה המשטרה לפרקליטות מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה להעמיד לדין את לחיאני בגין שורת עבירות של שחיתות שלטונית. בהודעת המשטרה נאמר בין השאר, כי היחידה לחקירת פשיעה כלכלית שחקרה את החשדות נגד לחיאני "סבורה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת כנגד לחיאני בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים על-ידי עובד ציבור, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות". מאז, נראה לנו שיש סחבת בלתי מובנת בהגשת כתב אישום נגד לחיאני.

אומ"ץ לא הרפתה מנושא זה, מחשש שגורמים מסוימים קיבלו רגליים קרות. הייתה לכך סיבה נוספת: בניגוד לראשי הערים האחרים החשודים בפלילים שנזהרים שלא להתעמת בפומבי עם הפרקליטות, לחיאני לא נמנע מלהשתלח תכופות בכלי התקשורת במשטרה ובפרקליטות.

בחודש אוקטובר אשתקד פנתה אומ"ץ אל עו"ד אלה רובנציק, פרקליטת מחוז תל אביב כלכלה ומיסוי שפרשה בינתיים מתפקידה: "מזה למעלה מארבע שנים נפתחה חקירה בחשד שראש עיריית בת-ים שלמה לחיאני עבר שורה של עבירות פליליות חמורות. תנועת אומ"ץ ליוותה את החקירה והעבירה חומרים רבים לגופי אכיפת החוק".

במקביל פנינו כמה פעמים לפרקליטות לגבי לוח הזמנים של הגשת כתב האישום נגד לחיאני: "אנו מבקשים לדעת מתי יש בכוונת הפרקליטות להגיש את כתב האישום נגד לחיאני.

"פנייתנו נובעת בין השאר מהעובדה שלחיאני אינו מהסס להשתלח בכלי התקשורת ובגופי אכיפת החוק בנושא הנדון, ואינו נמנע מלזרות חול בעיני הציבור במסירת מידע מגמתי או חלקי על פרשת החשדות נגדו".

בתשובה לכך הודיעה לנו פרקליטת המחוז שתיק החקירה נגד לחיאני וחשודים נוספים בעירייה הועבר לפרקליטות רק לאחרונה. עו"ד רובנציק הוסיפה: "מדובר בפרשה רבת עניינים, דמויות והסתעפויות אשר נחקרה ע"י משטרת ישראל זמן רב. אם ובמידה ויתקבלו החלטות בקשר להגשת כתב אישום, יעשו אלה רק לאחר לימוד חומר החקירה הרב, ניתוחו ושקילת הסוגיות המשפטיות שעולות ממנו".

בשולי תשובתה אמרה פרקליטת המחוז לשעבר שהפרקליטות עושה מאמץ להשלים את ההליך בהקדם האפשרי, אך לא תוכל לנקוב במועד השלמת ההליך. מאז היו פניות נוספות של אומ"ץ אל הפרקליטות, אך למרבה התמיהה מועד קבלת ההכרעה אינו נראה באופק. זו אולי הסיבה לאופטימיות של לחיאני ולעובדה שהוא מרבה לרקוד בפומבי ובאותה הזדמנות גם לצפצף על שלטון החוק.