ה"טבח" המטריד (96)  |  

מסתבר שלמרות הפרשה המבישה, בה נחשד נתן אשל בהטרדת עובדת בלשכת ראש הממשלה, המשיך בנימין נתניהו להתייחס אליו כאיש אמונו הקרוב, והטיל עליו שליחויות שונות, בעיקר בתחום הפוליטי. לאחרונה גם נראה אשל מסתודד בארבע עיניים עם ראש הממשלה במהלך "השבעה" של אביו המנוח  מעניין מי משלם לאשל שכר עבור פעילותו המתמשכת בלשכת ראש הממשלה...

 
המאסטר שף הפוליטי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא התקשה השבוע למצוא "טבח פוליטי" מיומן, קונדוקטור וקומבינאטור משופשף ומיומן, שעליו הוא הטיל להכין עבורנו מנה עיקרית מצחינה של תבשיל קואליציוני עם שליחיו של שאול מופז, שהחל את הקריירה הפוליטית העלובה והמזגזגת שלו כתחמן מתלמד, ועתה קיבל תואר של נכלולי מדופלם.

לא קשה לזהות את זהותו של ה"טבח" האישי של ביבי - זהו נתן אשל, מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, האיש שהעניק בשנים האחרונות שירותים פוליטיים ואישיים לבנימין ושרה נתניהו, והמשיך לשרת את אדונו לשעבר המיליארדר שלדון אדלסון, חברו הטוב של ביבי, שהעסיק אותו בעבר בחינמון "ישראל היום" וממשיך לפרוס עליו את חסותו.

נתניהו דיבר בשני קולות. מצד אחד הוא הכריז שיעשה הכל כדי למנוע פגיעה במערכת המשפט, ומצד שני הוא לא נמנע מלעקוף את שלטון החוק או להתעלם ממנו בנושאים חשובים לו, בעיקר בתחום הפוליטי, כמו, למשל, בפרשת אשל.

פרשת נתן אשל 
לנתניהו לא הפריעה העובדה ששלושה עובדים בכירים בלשכתו פנו בראשית השנה, בעצתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד מני מזוז, ליועץ הנוכחי עו"ד יהודה וינשטיין, והגישו תלונה נגד אשל בחשד של הטרדה מינית של עובדת ותיקה בלשכה, שכינויה היה ר', שכלפיה הפעיל אשל אמצעים לא כשרים נוספים של פגיעה בפרטיותה בצורה אובססיבית כיאה לאופיו.

וינשטיין לא הורה משום מה על חקירה משטרתית כפי שנעשה, למשל, לגבי שר המשפטים לשעבר חיים רמון, אלא העדיף להעביר מידע זה לחקירה בנציבות שירות המדינה. הנימוק הפורמאלי היה שעובדת הלשכה ר' העדיפה שלא להתלונן נגד אשל. מאוחר יותר סירבה ר' לשתף פעולה גם עם חוקרי נציבות שירות המדינה.

בעקבות החקירה הוסכם על עסקת טיעון, לפיה יעמוד אשל לדין משמעתי בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, שבו יבקשו הצדדים עונש מוסכם של נזיפה חמורה, ויתפטר משירות המדינה. במקביל, התחייב אשל שלא לעבוד יותר בשירות המדינה.

בסוגריים אני מבקש לציין פרט מאלף: כאשר נודע לאומ"ץ כי ההסדר כולל גם תשלום פיצויים נכבדים לאשל, פנינו אל היועץ המשפטי בעניין זה:
"על-פי הסדר שנחתם בימים אלה בין נציבות שרות המדינה לבין נתן אשל לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה, נקבע כי ישולמו לו פיצויים בסך 120,000 ש"ח מקופת המדינה. (אשל דרש סכום גבוה יותר אך הוחלט להפחית את הסכום.)
מאחר שאשל הודה במסגרת ההסדר בהתנהגות לא הולמת, התפטר מתפקידו והתחייב שלא לעבוד יותר בשרות המדינה, נראה לנו שאין מקום לשלם לו תשלום כלשהו מהקופה הציבורית.
תנועת אומ"ץ סבורה שהנציבות גילתה נדיבות רבה מדי כלפי אשל בהסדר שנקבע עימו ותשלום הפיצויים נראה לנו מיותר".
עד כה לא התקבלה תשובה של היועץ המשפטי.

חזר ללשכה מהחלון 
מסתבר שלמרות הפרשה המבישה, המשיך ראש הממשלה להתייחס אל אשל כאיש אמונו הקרוב, והטיל עליו שליחויות שונות בעיקר בתחום הפוליטי והמפלגות החרדיות. בשלב הראשון הדבר נעשה בחשאי, מבלי שאשל הגיע ללשכת ראש הממשלה. נתניהו שמר על ערוץ שיחות טלפוני קבוע עם אשל ומדי פעם נפגש איתו במשכן הכנסת ואירח אותו במעונו הרשמי. מדי פעם קלטו המצלמות את אשל ממשיך לצעוד לצידו של ביבי במסדרונות הכנסת כפי שנהג לפני ישיבות הממשלה. עולם הזוי כמנהגו נוהג.

גם רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, שאשל סיפק לה בעבר שירותי דיווח קבועים על מעשיו ופגישותיו של ביבי, ממשיכה לשמור על קשר עם אשל. באחרונה אשל גם העיד במהלך דיון משפטי בתביעה שהגישה שרה נתניהו - תביעת נזיקין נגד עובדת משק בית לשעבר. עדותו של אשל הציגה, כמובן, את שרה נתניהו כאישה טובה, ישרה, מבריקה ומעסיקה למופת.

אומ"ץ לא הייתה יכולה לעמוד מן הצד נוכח חזרתו של אשל בחלון ללשכת ראש הממשלה שממנה הושלך מהדלת, והחליטה להפנות את תשומת ליבו של היועץ המשפטי לממשלה עם העתק פורמאלי למבקר המדינה. בפניית אומ"ץ נאמר:
"כידוע פרש מתפקידו לפני כמה שבועות בשל התנהגות לא הולמת מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר נתן אשל במסגרת הסדר טיעון עם נציבות שירות המדינה על דעתך שעל פיו התחייב הנ"ל שלא להיות מועסק יותר בשירות המדינה.
על-פי מידע שהגיע לתנועת אומ"ץ ממשיך אשל להופיע באורח קבוע למשרד ראש המשלה ואף כי אין לו חדר קבוע הוא מקיים מגעים הן עם ראש הממשלה והן עם אנשי הלשכה.
במקביל נודע לאומ"ץ כי אשל פועל בשירותו של ראש הממשלה בקיום קשרים בעלי אופי פוליטי עם ראשי המפלגות החרדיות וגורמים פוליטיים אחרים.
אנו מבקשים לדעת האם פעילותו של אשל אינה חורגת מההסדר שהושג בשעתו עם הנציבות.
תלויה ועומדת גם השאלה האם אשל מקבל תמורה כספית עבור עבודתו החדשה והאם גם עניין זה אינו מנוגד להסכם".
תשובתו של היועץ המשפטי: "הנושא עדיין נמצא בטיפול". גם מבקר המדינה ממתין לה בעניין רב.

מגעים עם אנשי מופז 
בשבועות האחרונים, לקראת ההחלטה על הקדמת הבחירות, הטיל נתניהו על אשל לנהל מגעים עם כמה מהמפלגות, במיוחד המפלגות החרדיות. במהלך "השבעה" של ראש הממשלה על אביו בנציון נתניהו, הגיע אשל לבית אביו המנוח של נתניהו לכמה שעות מדי יום. מדי פעם הסתודד עם נתניהו בארבע עיניים.

מאוחר יותר נודע שגם במהלך "השבעה" ניהל אשל מטעמו של נתניהו מגעים עם אנשיו של מופז לקראת גיבוש ההסכם הקואליציוני, שאושר על-ידי חברי הכנסת האופורטוניסטים של קדימה, שהעדיפו להמשיך להצמיד את ישבניהם לכיסאות הכנסת ומושבי המכוניות הצמודות שלהם.

עוד לפני שנרקחה העסקה הפוליטית בין הליכוד לבין קדימה, ניסה אשל למרק את עצמו מפרשת ההטרדה המינית ופנה לנציבות שירות המדינה בבקשה שחרף עסקת הטיעון שחתם עליה, תיקו ייפתח מחדש וקלונו האישי יימחק. הנציבות הודיעה לו שהתיק סגור והוא לא יכול להיות יותר עובד מדינה. מעניין מי משלם לו שכר עבור פעילותו המתמשכת בלשכת ראש הממשלה.

אפילוג 
כאשר נמסר באחרונה על הסכמה כללית להקדים את הבחירות ל-4 בספטמבר, התכוונה אומ"ץ לפנות אל כל ראשי המפלגות שהיו אמורות להתמודד במערכת הבחירות הקרובה, בקריאה לחתום על התחייבות להיאבק בשחיתות השלטונית.

בבחירות הקודמות הייתה פנייה דומה של אומ"ץ. נתניהו וראשי המפלגות האחרות התחמקו מלהתחייב, פרט לציפי לבני מנהיגת קדימה לשעבר. אבל ציפי לא עמדה בדיבורה, הקיפה את עצמה בפוליטיקאים מושחתים וגייסה נוכלים פוליטיים נוספים להעניק לה שירותים נוספים.

ביטול הקדמת הבחירות ייתר את הפנייה שלנו אל הקואליציה המעובה בסיעת קדימה. אל מופז אין טעם לפנות, האיש שהתחזה לישר והתהדר בכך, הפך לחלק מהשחיתות השלטונית. אפשר אולי רק להתנחם בכך שנותר למופז קמצוץ של בושה. הוא נמנע מלהזמין למשכן הכנסת את בני משפחתו לטקס השבעתו כמשנה לראש הממשלה כדי שלא יחזו בחרפתו.