הדיקטטור הפרלמנטרי (103)  |  

שלושת התפקידים הציבוריים של ח"כ חיים כץ יצרו לו מעמד מיוחד בכנסת, שבה הוא נהנה ממרחב ממוגן מפני טילי ביקורת ציבורית, מטיל את מרותו על סביבתו ונוהג לפי הכלל שעל פיו יישק כל דבר, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה. מי שמסרב לח"כ כץ יכול רק לנשק לו...

 
אין ספק שצריך מידה רבה של חוצפה לצפצף על כללי המינהל התקין ולהיות נהנתן, ובעת ובעונה אחת לעמוד בראש ועדה פרלמנטרית שמטפלת בנושאי חברה ורווחה ולטפל בעוולות שנגרמות לבני הגיל השלישי ובבריאותם של ניצולי השואה. למי שלא ניחש עדיין, ה"כוכב" הפעם הוא ח"כ חיים כץ, המכהן בעת ובעונה אחת בשלושה תפקידים ציבוריים: יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יו"ר ארגון עובדי התעשיה האוירית (תע"א) ויו"ר סיעת "עוז" בהסתדרות.

המציאות העגומה מלמדת שלאורך השנים זכה כץ למידה מוגזמת של חסד מאנשי משרד מבקר המדינה ומחברי ועדת האתיקה של הכנסת. שלושת התפקידים של ח"כ כץ יצרו לו גם מעמד מיוחד בכנסת, שבה הוא נהנה ממרחב ממוגן מפני טילי ביקורת ציבורית, מטיל את מרותו על סביבתו ונוהג לפי הכלל שעל פיו יישק כל דבר, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה. מי שמסרב לח"כ כץ יכול רק לנשק לו.

במקביל מוצא עצמו ח"כ כץ בעשור האחרון בעמדת כוח מרכזית בליכוד, כמי שיכול לסייע לאלה שמכרכרים סביבו להיבחר לכנסת, בסיועם של אלפי עובדי התעשיה האוירית שהתפקדו לליכוד וסרים למרותו. רבים מאלה שהתפקדו לליכוד במרוצת השנים זכו לקידום בשכרם ובתנאי עבודתם. כמה מאלה שסירבו מנימוקים אידיאולוגיים חשו עצמם מאוימים ומוחרמים. בפריימריז של הליכוד מוסעים העובדים בשעות עבודתם באוטובוסים מיוחדים שארגון העובדים מעמיד לשירותם, ודבר זה מנוגד לחוק הבחירות ומעלה חשד לשוחד פוליטי.
 
שכר ועונש - לא אצל כץ 
לפני זמן קצר פנתה תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה בבקשה שיתערב כדי למנוע מעלל נוסף של הח"כ המצפצף על החוק ועל כללי המינהל התקין. בפנייה נאמר בין השאר:
תנועת אומ"ץ פנתה בשעתו אל משרד מבקר המדינה והפנתה את תשומת לבו לכך שעובדי התעשיה האוירית שגויסו ע"י יו"ר הארגון ח"כ חיים כ"ץ להצטרף לליכוד (חלקם נגד רצונם) הפסיקו את עבודתם ביום הבחירות הפנימיות לליכוד ואורגנו עבורם אוטובוסים.

"תנועת אומ"ץ מבקשת להתריע מראש על יסוד מידע המצוי בידה כי ביום שלישי הקרוב עומדים להפסיק אלפי עובדים בתעשיה האווירית את עבודתם בעיצומה ולצאת בהסעה מאורגנת במכוניות פרטיות של בעלי תפקידים בתע"א כדי להשתתף בהצבעה בפריימריז של הליכוד. אנו פונים אליך בבקשה שמשרדך יתערב לאלתר בנדון ויפעל לסיכול פגיעה נוספת במינהל תקין".
בתגובה לכך קיבלנו הודעה שהנושא נבדק ולאור ממצאי הבדיקה הוחלט שלא לנקוט בפעולות.
משום מה, תגובת מבקר המדינה למעלליו הפוליטיים של כץ נעשתה מאז ומתמיד כקול ענות חלושה. גם הפעם הוא נמנע מלהתערב במבצע ההסעה הפוליטי. מי שסבר לתומו שגם לגבי ח"כ כץ פועל העיקרון של שכר ועונש טועה.

תופר לעצמו חליפות 
כץ ידוע גם כמי שממליך מלכים, וזו הסיבה שהוא מקיים קשר מיוחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. משה פייגלין, בעל הגייסות בליכוד, יכול לקבל אצלו שיעורים פרטיים. אילו חפץ, ח"כ כץ היה מכהן, ללא ספק, כבר בממשלה הנוכחית כאחד משרי הליכוד, אבל הוא העדיף מסיבות טקטיות לכהן רק כיו"ר ועדה פרלמנטרית, כדי שלא ייאלץ לוותר על תפקידיו האחרים בעלי ערך המוסף.

לקראת הקדנציה הבאה של הכנסת, מתכוון ח"כ כץ להמליך את עצמו לממשלה והוא כבר תפר לעצמו חליפות. כץ יהיה מי שיחליט איזה תיק יקבל בממשלה הבאה. לשם כך הוא כבר פקד קבוצה גדולה נוספת של עובדי תע"א לליכוד. פרט מאלף: חלק מהמתפקדים של התע"א הם בני-משפחה מדרגה ראשונה, שנייה ושלישית.

גם את המילה נפוטיזם הס מלהזכיר בקרב חברי ארגון עובדי התעשיה. עובד שלא הצליח להכניס לעבודה בחברה את רעייתו, בנו, בתו, גיסתו, כלתו או נכדו (אין צורך למחוק את המיותר), הוא פשוט לא-יוצלח.
 
נסיעות במימון ארגון עובדי תע"א 
כץ ידוע כאוהד מושבע של משחקי כדורגל בינלאומיים ושל הקבוצות המובילות בליגות האירופיות. למטרה זו הוא נוסע לחו"ל כדי לצפות במשחקים בחברת בנו יאיר, שהוא כדורגלן הנמנה עם עובדי התע"א. את הכרטיסים וההוצאות הנלוות של ח"כ כץ מממנת קופת ארגון עובדי התעשיה האוירית המסובסדת במסגרת עידוד פעולות ספורט בקרב העובדים.

הקשר בין הפעילות הספורטיבית של עובדי התע"א לבין נסיעותיו הפרטיות של יו"ר הארגון לחו"ל אינו מקרי בהחלט. תנועת אומ"ץ ליוותה בשנים האחרונות את נסיעותיו של כץ והתריעה על כך בפני מבקר המדינה, אך משום מה זכה כץ ליחס מיוחד גם מאנשי משרד המבקר. בעקבות נסיעתם האחרונה של כץ ובנו לחו"ל, פנתה תנועת אומ"ץ אל דב בהרב, יו"ר התעשיה האוירית:
"על-פי מידע שהגיע לתנועת אומ"ץ, מימנה התעשיה האוירית בימים האחרונים את נסיעתו של יו"ר ארגון העובדים, חבר הכנסת חיים כץ וכמה מבני משפחתו לאיטליה למשחק כדורגל בינלאומי.

ככל הידוע לנו, אין זו הפעם הראשונה שח"כ כץ נוסע למשחקי כדורגל בחו"ל וכנראה במימון התעשיה האוירית.

נודה לך באם תעביר לנו האם אומנם מומנה נסיעתו של חבר הכנסת כ"ץ לחו"ל ע"י התעשיה האוירית ומי הגורם שהחליט על כך".
בתשובה לפנייה הודיע לנו יהודה בכר, מנהל מחלק משאבי אנוש של תע"א, כי חבר הכנסת כץ עמד בראש קבוצה של עובדי החברה שנסעה לאיטליה במסגרת פעילות ספורטיבית משותפת עם עובדי חברת אלאיטליה, שהיא לקוחה של התע"א.

"בנו של חבר הכנסת כ"ץ, יאיר, נימנה על עובדי תע"א משתתף כשחקן בקבוצת עובדי התע"א מזה שנתיים והוא נטל חלק בנסיעה האמורה כמו שחקני הקבוצה האחרים", נאמר בתגובה. "יצוין שמלבדו ומלבד חבר הכנסת כ"ץ אשר שימש, כאמור, כיו"ר הקבוצה לא השתתף איש ממשפחתם בנסיעה זו".

ה"סיוע לחבר" קובי מימון 
לפני כשנה, בעיצומה של המחאה החברתית, הוכיח חבר הכנסת כץ את עוצמתו הפוליטית, כאשר נרתם למסע הסברה שניהל איל הנפט והגז קובי מימון בקרב שרי הממשלה וחברי הכנסת, כדי למנוע מסקנות מרחיקות-לכת של ועדת ששינסקי, שהיו יכולות לצמצם את רווחיו האדירים. כץ לא נרתע מכללי המינהל התקין והאתיקה המקצועית, וביקש מכמה שרים לפגוש את מימון. במקביל בחש כץ מאחורי הקלעים בקרב חברי ועדת הכלכלה. להיטותו של חבר הכנסת כץ לסייע לקובי מימון הוגדרה כ"סיוע לחבר", אבל בפועל הוא ביקש לסייע לאיל הון, בעליה של חברה לחיפושי נפט, שכץ וכמה מחבריו להנהגה מחזיקים בה חבילות מניות.

אומ"ץ הגישה לוועדת האתיקה של הכנסת תלונה נגד ח"כ כץ, שבה נאמר בין השאר:
"בשעתו פנה אומנם חבר הכנסת כ"ץ לוועדת האתיקה של הכנסת והודיע שאין לו כוונה להשתתף בדיונים על המלצות ועדת ששינסקי בנושא תמלוגי הגז. פנייה זו נבעה מכך שבעליה של חברת ישראמקו, קובי מימון, שהינה בעלת זכויות בקידוח תמר, הינו לטענתו חברו האישי.

מאוחר יותר התברר כי ח"כ כץ גם מחזיק מניות בחברה זו. ערכן של המניות הללו צמח בשנתיים האחרונות במידה ניכרת.

לעומת זאת נהג לכאורה ח"כ כץ בניגוד אינטרסים מובהק ובניגוד לתקנון האתיקה של הכנסת כאשר פעל שהוועדה שהוא עומד בראשה תדון בנושא שקשור בחברות הנסחרות בבורסה.

ח"כ כץ לא סיפר כלל לחברי הוועדה כי יש לו לכאורה אינטרסים אישיים בהצעת חוק זו מה גם שאפשר לאחד ממנהלי חברת ישראמקו להיות נוכח בעת הדיון שנערך בוועדה.

אנו תובעים לערוך בירור יסודי בוועדת האתיקה של הכנסת ולקבוע האם ח"כ עבר על חוקי האתיקה ולהסיק את המסקנות הנדרשות".
למרבה הפלא, ועדת האתיקה לא מצאה מקום לנזוף בח"כ כץ.

שלי נוטה לו חסד 
בכלל, הרושם שהתקבל בתקופה שבה כיהנה ח"כ שלי יחימוביץ' כיו"ר הוועדה, שהיא נוטה לו חסד מיוחד. כאשר פנתה בשעתו אומ"ץ לוועדת האתיקה וביקשה לדון בכפל התפקידים של כץ, התקבלה תשובה לקונית מיחימוביץ': "כידוע עניין כפל כהונתו של ח"כ חיים כ"ץ נדון בשנים האחרונות כמה פעמים בוועדת האתיקה של הכנסת אשר קבעה כי אינה מוצאת מניעה כי ח"כ כ"ץ ימשיך לכהן בתפקידים שונים בתעשיה האווירית כאשר הדבר נעשה ללא תמורה”.

ח"כ כץ היה מאז ומתמיד אדם חסר רגישות לכללי המינהל התקין. זו הייתה אולי הסיבה שהוא נתן את ידו בשעתו לבן-בריתו, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, לבטל את הבחירות להסתדרות בהסכמה מוקדמת. רק הודות לפעילותם של גופים ציבוריים, בהם אומ"ץ, שפנו לבית המשפט, סוכל המהלך הציבורי.

הזרזיר והעורב והעוגה ההסתדרותית 
כץ צבר בעוצמה רבה, בתפקידו בראש אחד מארגוני העובדים הגדולים במדינה, כאשר הצליח להשיג לאלפי העובדים תנאי שכר והטבות בלתי מקובלים במשק. כך נסללה דרכו להפוך לאחד המנהיגים הבולטים בהסתדרות העובדים הכללית. כץ לא רצה לפעול במסגרת סיעת הליכוד בהסתדרות שנמוגה בהדרגה, והעדיף להקים סיעה עצמאית בשם "עוז", שהפכה לשותפה בכירה בקואליציה ההסתדרותית תמורת אתנן נדיב.

כך, למשל, ניסה בעבר ח"כ כץ במסגרת פעילות הוועדה לדחוף מחדש את קופת החולים הכללית המולאמת לחיקה של ההסתדרות, בעידודו הסמוי של יו"ר ההסתדרות עיני, שהתגלה כמגלומן בעל נטיות של התרחבות. אומ"ץ פנתה בנדון אל ראש המשלה בנימין נתניהו בתוקף תפקידו כשר הבריאות והפנתה את תשומת ליבו למהלך הסמוי המתבשל. טעות היא לחשוב שח"כ כץ דואג רק לבן-בריתו בהסתדרות. בסתר ליבו הוא קיווה שעיני יממש את החלטתו לפרוש מתפקידו בהסתדרות ולהשתלב בקרב אילי הון שהוא כל כך אוהב להתחכך בהם. אבל עיני החליט ברגע האחרון לרוץ פעם נוספת לראשות ההסתדרות וכץ חבר אליו מחדש.

הזרזיר והעורב מנקרים ביחד את העוגה ההסתדרותית וממתינים בנקודת הזינוק לתפקיד הבא שלהם שתמיד שכרו בצידו.