חבר הכנסת המחסל (120)  |  

צריך מידה רבה של חוצפה לצפצף על כללי המינהל התקין וטוהר המידות, להיות נהנתן, ובעת ובעונה אחת לעמוד בראש ועדה פרלמנטרית שטיפלה בנושאים של עוולות חברתיות של מוכי-גורל למיניהם  על מעללי ח"כ חיים כץ; וגם: מדוע הוציא כץ חוזה סיכול ממוקד ליו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה-הכהן?

 
שמו של חבר הכנסת חיים כץ עלה השבוע בכלי התקשורת כדמות מפתח לקראת הפריימריז הקרובים ברשימה המשולבת "הליכוד-ביתנו" שייערכו בעוד זמן קצר. בין השאר דווח שכץ מכין רשימת חיסול לקראת ההצבעה החשאית, וצאן מרעיתו, הכולל אלפי מצביעים ממושמעים, כולם עובדי התעשיה האוירית (תע"א), יצביעו לרשימת המועמדים לכנסת עבור אלה שהבוס ינחה אותם וימחקו מרשימת המומלצים את אלה שכץ לא רוצה לפגוש בכנסת הבאה.

אחד הבולטים בהם הוא חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן, שכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת היוצאת והתעמת עם כץ על-רקע רצונו הנקלה של זה לסייע לטייקונים שהוא חפץ ביקרם. שלא תתבלבלו חלילה. כץ עשה זאת לא לשם שמיים, אלא למען הכיס הפרטי שלו וכיסיהם של להקת המחוללים שלו - ועל כך ידובר בהרחבה בהמשך.

לא בסוגריים אני מבקש לציין שלחבר הכנסת שאמה-הכהן יש חלק נכבד בפעילותה של אומ"ץ לחשיפת מעלליו הפליליים של ראש עיריית רמת גן צבי בר ובגיוס קבלן רמת-גני שסיפר לנו ולמשטרה על תשלומי שוחד לכאורה לבר. (ברוב חוצפתו הכריז בר על התמודדות פעם נוספת בבחירות לראשות העיר, מאחר שכתב האישום הפלילי שהוכן נגדו בגין קבלת שוחד עדיין תקוע בפרקליטות ועדיין לא הוגש לבית המשפט.) אני מאמין שעל אפו ועל חמתו של כץ ייבחר לכנסת הבאה שאמה-הכהן כדי שימשיך במאבקו נגד השחיתות הציבורית שכץ מבקש לעודד.
 
חוזה על כרמל שאמה-הכהן 
 
מדוע הוציא חיים כץ חוזה של סיכול ממוקד על כרמל שאמה-הכהן?
                                      .  .  .
מסתבר שלפני כשנה וחצי, בעיצומה של המחאה החברתית, הוכיח חבר הכנסת כץ את עוצמתו הפוליטית, כאשר נרתם למסע הסברה שניהל איל הנפט והגז קובי מימון בקרב שרי הממשלה וחברי הכנסת. מימון ביקש למנוע את יישומן של המסקנות מרחיקות-הלכת שעליהן החליטה ועדת ששינסקי, שהיו יכולות לצמצם את רווחיו האדירים.

כץ לא נרתע מכללי המינהל התקין והאתיקה המקצועית, וביקש מכמה שרים לפגוש את מימון. במקביל בחש כץ מאחורי הקלעים בקרב חברי ועדת הכלכלה. להיטותו של חבר הכנסת כץ לסייע לקובי מימון הוגדרה כ"סיוע לחבר", אבל בפועל הוא ביקש לסייע לאיל הון, בעליה של חברה לחיפושי נפט, שכץ וכמה מחבריו להנהגה מחזיקים בה חבילות מניות.

מי שנתקע לכץ בדרכו להסוות את פעילותו למען חיבור ההון לשלטון הוא שאמה-הכהן ששימש, כאמור, כיו"ר ועדת הכלכלה ויצא נגד ניסיונם של הטייקונים, ביניהם מימון, להשתלט על דיוני הכנסת ולהכתיב לחברי הכנסת את החלטותיהם באמצעות לוביסטים, שליחיהם לדבר עבירה מסוגו של כץ.

אומ"ץ הגישה בשעתו לוועדת האתיקה של הכנסת תלונה נגד ח"כ כץ, שבה נאמר בין השאר:
"בשעתו פנה אומנם חבר הכנסת כץ לוועדת האתיקה של הכנסת והודיע שאין לו כוונה להשתתף בדיונים על המלצות ועדת ששינסקי בנושא תמלוגי הגז. פנייה זו נבעה מכך שבעליה של חברת ישראמקו, קובי מימון, שהינה בעלת זכויות בקידוח תמר, הינו לטענתו חברו האישי. מאוחר יותר התברר כי ח"כ כץ גם מחזיק מניות בחברה זו. ערכן של המניות הללו צמח בשנתיים האחרונות במידה ניכרת.

לעומת זאת נהג לכאורה ח"כ כץ בניגוד אינטרסים מובהק ובניגוד לתקנון האתיקה של הכנסת כאשר פעל שהוועדה שהוא עומד בראשה תדון בנושא שקשור בחברות הנסחרות בבורסה. ח"כ כץ לא סיפר כלל לחברי הוועדה כי יש לו לכאורה אינטרסים אישיים בהצעת חוק זו מה גם שאפשר לאחד ממנהלי חברת ישראמקו להיות נוכח בעת הדיון שנערך בוועדה.

אנו תובעים לערוך בירור יסודי בוועדת האתיקה של הכנסת ולקבוע האם ח"כ עבר על חוקי האתיקה ולהסיק את המסקנות הנדרשות".

למרבה הפלא, ועדת האתיקה הפרלמנטרית בראשותו של חבר הכנסת יצחק וקנין משס לא מצאה מקום לנזוף בח"כ כץ.

נטיית החסד של יחימוביץ' כלפי כץ
למעשה, כך נהגה ועדת האתיקה של הכנסת עד לפני שנתיים כאשר יו"ר מפלגת העבודה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' עמדה בראשה. בכלל, הרושם שהתקבל בתקופה שבה כיהנה יחימוביץ' כיו"ר הוועדה, שהיא נוטה חסד מיוחד לחבר הכנסת כץ.

ביטוי מוחשי לכך ניתן כאשר אומ"ץ פנתה בשעתו לוועדת האתיקה וביקשה לדון בכפל התפקידים של כץ. בתגובה התקבלה תשובה לקונית מיחימוביץ': "כידוע עניין כפל כהונתו של ח"כ חיים כץ נדון בשנים האחרונות כמה פעמים בוועדת האתיקה של הכנסת אשר קבעה כי אינה מוצאת מניעה כי ח"כ כץ ימשיך לכהן בתפקידים שונים בתע"א כאשר הדבר נעשה ללא תמורה”. מה שיחימוביץ' לא סיפרה הוא שכץ שימש גם קבלן קולות סמוי שלה.

הנחות לחבר הכנסת המשולש 
ואומנם, צריך מידה רבה של חוצפה לצפצף על כללי המינהל התקין וטוהר המידות, להיות נהנתן, ובעת ובעונה אחת לעמוד בראש ועדה פרלמנטרית שטיפלה בנושאים של עוולות חברתיות של מוכי-גורל למיניהם.

חבר הכנסת המשולש הוא חיים כץ, שכיהן בכנסת היוצאת בעת ובעונה אחת בשלושה תפקידים ציבוריים: יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יו"ר ארגון עובדי תע"א ויו"ר סיעת "עוז" בהסתדרות.

המציאות העגומה מלמדת שלאורך השנים זכה חבר הכנסת כץ למידה מוגזמת של חסד מאנשי משרד מבקר המדינה ומחברי ועדת האתיקה של הכנסת. שלושת התפקידים של ח"כ כץ יצרו לו גם מעמד מיוחד בכנסת, שבה הוא נהנה ממרחב ממוגן מפני טילי ביקורת ציבורית, מטיל את מרותו על סביבתו ונוהג לפי הכלל שעל פיו יישק כל דבר, כולל חברי-כנסת מהאופוזיציה. מי שמסרב לח"כ כץ יכול רק לנשק לו.

שורה של גופים ואישים ממלכתיים, בהם שרי הביטחון והאוצר, רשות החברות הממשלתיות, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה לשעבר העניקו לכץ הנחות לא רק בסוף העונה. גם המשטרה לא טיפלה לאורך השנים בתלונות שהגיש עובד תע"א אמיר חרמוני על ההתנהלות הכספית הבעייתית של ארגון העובדים. חרמוני שילם מחיר יקר על שהעז להתמודד מול כץ על ראשות ארגון העובדים ופוטר מעבודתו.

מבצע ההסעה הפוליטי 
ח"כ כץ התמקם בעשור האחרון בעמדת כוח מרכזית בליכוד בזכות היותו, כאמור, מי שיכול לסייע לאלה שמכרכרים סביבו להיבחר לכנסת, וזאת בסיועם של אלפי עובדי תע"א שהתפקדו לליכוד במצוותו וסרים למרותו. רבים מאלה שהתפקדו לליכוד במרוצת השנים זכו לקידום בשכרם ובתנאי עבודתם. כמה מאלה שסירבו מנימוקים אידיאולוגיים חשו עצמם מאוימים ומוחרמים. בפריימריז של הליכוד מוסעים העובדים בשעות עבודתם באוטובוסים מיוחדים שארגון העובדים מעמיד לשירותם, ודבר זה מנוגד לחוק הבחירות ומעלה חשד לשוחד פוליטי.

בשעתו פנתה אומ"ץ אל מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בבקשה שיתערב כדי למנוע מעלל נוסף של הח"כ המצפצף על החוק. הפנינו את תשומת לבו של המבקר לכך שהריטואל חוזר על עצמו בכל מערכת בחירות פנימית בליכוד - אלפי עובדי תע"א שגויסו על-ידי כץ להצטרף למפלגה זו (חלקם נגד רצונם) הפסיקו את עבודתם ואורגנו עבורם אוטובוסים ומכוניות פרטיות של המנהלים ובעלי תפקידים. בתגובה לכך קיבלנו הודעה שהנושא נבדק, ולאור ממצאי הבדיקה הוחלט שלא לנקוט בפעולות.

משום מה, תגובת מבקר המדינה למעלליו הפוליטיים של כץ נעשתה מאז ומתמיד בקול ענות חלושה. גם הפעם הוא נמנע מלהתערב במבצע ההסעה הפוליטי. מי שסבר לתומו שגם לגבי ח"כ כץ פועל העיקרון של שכר ועונש - טועה.
 
אין ארוחות חינם 
כץ גאה במיוחד על הקשר האישי לאורך שנים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השבוע ביקש נתניהו מכץ לסייע לו בשיבוצו של הרכש החדש שלמה מעוז במקום ריאלי ברשימת הליכוד-ביתנו לכנסת. מעוז אמור למלא חלל ריק שהותיר אחריו שר התקשורת והרווחה משה כחלון. אצל כץ אין ארוחות חינם ואין נתינה בלי תמורה. ככל הנראה הבטיח לו ביבי תפקיד של שר אם ירכיב את הממשלה הבאה.

ואמנם, לקראת הקדנציה הבאה של הכנסת כץ כבר תפר לעצמו חליפות. כץ יהיה מי שיחליט איזה תיק יקבל בממשלה הבאה והוא כמובן נושא עיניו לתיק כלכלי. אם כך, הוא כבר פקד קבוצה גדולה נוספת של עובדי תע"א לליכוד. פרט מאלף: חלק מהמתפקדים של התע"א הם בני-משפחה מדרגה ראשונה, שנייה ושלישית.
 
קשרי הזרזיר והעורב 
ח"כ כץ היה מאז ומתמיד אדם חסר רגישות לכללי המינהל התקין. זו הייתה אולי הסיבה שהוא נתן את ידו בשעתו לבן-בריתו, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, לבטל את הבחירות להסתדרות בהסכמה מוקדמת. רק הודות לפעילותם של גופים ציבוריים, בהם אומ"ץ, שפנו לבית המשפט, סוכל המהלך הציבורי.

כץ צבר בעוצמה רבה, בתפקידו בראש אחד מארגוני העובדים הגדולים במדינה, כאשר הצליח להשיג לאלפי העובדים תנאי שכר והטבות בלתי מקובלים במשק. כך נסללה דרכו להפוך לאחד המנהיגים הבולטים בהסתדרות העובדים הכללית. כץ לא רצה לפעול במסגרת סיעת הליכוד בהסתדרות שנמוגה בהדרגה, והעדיף להקים סיעה עצמאית בשם "עוז", שהפכה לשותפה בכירה בקואליציה ההסתדרותית תמורת אתנן נדיב.

כך, למשל, ניסה בעבר ח"כ כץ במסגרת פעילות הוועדה לדחוף מחדש את קופת החולים הכללית המולאמת לחיקה של ההסתדרות, בעידודו הסמוי של יו"ר ההסתדרות עיני, שהתגלה כמגלומן בעל נטיות של התרחבות. אומ"ץ פנתה בעניין זה אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתוקף תפקידו כשר הבריאות, והפנתה את תשומת ליבו למהלך הסמוי המתבשל, אבל הוא נמנע למרבה הצער לנקוט צעדים מחויבי מציאות נגד כץ.

טעות היא לחשוב שח"כ כץ דואג רק לבן-בריתו עיני בהסתדרות. לרוב הוא דואג רק לעצמו. בסתר ליבו הוא קיווה ערב הבחירות האחרונות להסתדרות שעיני יממש את החלטתו לפרוש מתפקידו ויממש את החלטתו להשתלב בקרב אחד מאילי ההון שהוא כל כך אוהב להתחכך בהם. ההימור היה שהוא יקבל תפקיד בכיר אצל אחד מחבריו הקרובים, יצחק תשובה או נוחי דנקנר. אבל עיני החליט לסגת ברגע האחרון, אולי מחשש לביקורת ציבורית קשה, והתמודד פעם נוספת לראשות ההסתדרות וכץ חבר אליו מחדש.

הזרזיר והעורב מנקרים ביחד את העוגה ההסתדרותית המצומקת, ושניהם ממתינים בדריכות בנקודת הזינוק לתפקידים הציבוריים הבאים שלהם בתקווה שיהיה בהם גם כבוד וגם כסף.

והמשכיל בעת הזו לא יחריש.