ציון טוב למבקר (126)  |  

יוסף שפירא הוא אדם נעים-הליכות, חביב ובעל הומור, שנמנע מעימותים עם אישי ציבור ידועים, אינו מחזר אחרי התקשורת, אך מודע היטב לכך שמשווים אותו לקודמו בתפקיד. הוא לא מטייח או סוגר תיקים פתוחים וגם הוכיח שאינו חייב דבר לנתניהו. ביקורת טובה

 
כאשר נכנס לתפקידו לפני חצי שנה מבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, היו רבים שגילו ספקות לגבי האפשרות שיעלה בידו להיכנס לנעליו הגדולות של מבקר המדינה המיתולוגי, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שהזניק את משרד המבקר לפלנטה אחרת בעיקר בתחום המאבק הבלתי מתפשר בשחיתות הציבורית.

למען האמת העובדתית, גם תנועת אומ"ץ שקיימה עם המבקר לשעבר קשרים הדוקים ביותר ותרמה רבות בהעברת מידע ומסמכים לחשיפת מעלליהם של אישי ציבור בכירים ביותר מסוגם של אהוד אולמרט, אביגדור ליברמן, אברהם הירשזון ודליה איציק, תהתה לראות כיצד יתגלגלו פני הדברים.

נקודת המוצא הבעייתית הייתה התמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו במינויו של שפירא לתפקיד מבקר המדינה אחרי פגישה קצרה שהתקיימה ביניהם. את מינויו של שפירא יזמה אומנם הקליקה המשפטית הירושלמית שבקרב חבריה יש ערבות הדדית, אבל הוא אומץ עד מהרה על-ידי בכירי הליכוד שתרו אחר מבקר נוח שלא יעשה גלים ולא יפריע לליכוד להישאר בשלטון.

לינדנשטראוס הסוער והעקשן קבע רף עבודה גבוה, רדף את הגדולים תוך שימוש מוגזם בתקשורת שהייתה כלי עבודה מרכזי, והתביית על כמה נושאים מרכזיים ומורכבים שעמדו על סדר היום הציבורי, ואי-אפשר היה להזיז אותו מעמדתו. יורשו שפירא הינו לעומתו אדם נעים-הליכות, חביב ובעל הומור, שנמנע מעימותים עם אישי ציבור ידועים, אינו מחזר אחרי התקשורת, אך מודע היטב לכך שמשווים אותו ללינדנשטראוס ולא רוצה להפסיק.

עידן לא חדש 
בשלב מסוים נחרדנו מהמחשבה שנפתח עידן חדש במשרד מבקר המדינה. היה זה בעקבות דברים שנשא שפירא בכנס הפורום למשפט וחברה במכללת נתניה, שבו אמר בין השאר: "תפקידו של מבקר המדינה אינו לעסוק בשחיתות או בבדיקת חשדות לעבירות של שחיתות שלטונית של נבחרי ציבור". התקשורת פסקה כי הצהרתו של שפירא עומדת בניגוד חריף לגישתו של לינדנשטראוס, שייעד חלק ניכר ממשאבי משרד מבקר המדינה לצורך המאבק בשחיתות השלטונית.

כתבתי לשפירא מכתב אישי בנדון:
"תנועת אומ"ץ החוגגת בקרוב 10 שנים לקיומה חרטה על דגלה מאז הקמתה את המאבק בשחיתות השלטונית כאחד הנושאים המרכזיים שבהם יש להיאבק מאבק חסר פשרות.

במסגרת זו מצאנו לנו את משרד מבקר המדינה בן ברית נאמן ורשמנו ביחד הישגים בחשיפת פרשות שחיתות חמורות שנגעו לאישים מרכזיים במדינה.

אחרי כניסתך לתפקידך רשמנו לעצמנו בסיפוק את העובדה שהחלטת לפעול בתחום זה ביתר שאת ואף נרתמנו להמשך שיתוף הפעולה.

על-רקע הנאמר לעיל הופתעתי לקרוא בכלי התקשורת דברים שצוטטו מפיך בהופעתך בפורום משפטי שלפיהם אמרת: 'תפקידו של מבקר המדינה איננו לעסוק בשחיתות או בבדיקת חשדות לעבירות של שחיתות שלטונית מצד נבחרי ציבור... ביקורת לא עוסקת בשחיתות פרופר או בעבירות פליליות שהן מעשים של מי שחטאו בשחיתות'.

המשמעות של הדברים הללו, מסמנים, לכאורה, שינוי מגמה של משרד מבקר המדינה ושלך אישית בהתייחסות למאבק בשחיתות השלטונית ועומדים בניגוד גמור למדיניות שהייתה נהוגה במשרד מבקר המדינה כמפורט לעיל.

נודה לך באם תבהיר לנו את עמדתך בנדון.

אומ"ץ מבקשת לראות במשרד מבקר המדינה שותף לדרך ולא צינור להעברת תלונות בעלי אופי פלילי ללשכת היועץ המשפטי".
שפירא שיגר לאומ"ץ צפירת הרגעה. במכתב תשובה כתב לי בין השאר: "לא חל שום שינוי בעמדתי ובעמדת המשרד בנדון. הדברים נאמרו על-רקע ההקדמה בדברי שיועדה לאנשים הרבים שהיו שם שאין להם ידע מה תפקיד הביקורת שלנו וציינתי כי כאשר יש חשש לביצוע עבירה פלילית המבקר אינו ממשיך בבדיקה אלא עליו להעביר את החומר ליועץ המשפטי לממשלה על-מנת שיחליט אם וכיצד לפעול והדגשתי במפורש כי מדובר בחשד שהינו פחות מאשר חשד. כאשר במהלך ביצוע המטלה מתגלה חשש לטוהר המידות או אז מועבר החומר ליועץ המשפטי לממשלה".

נבחרי ציבור בבדיקה 
ואומנם, ניצב בדימוס עמיחי שי, היועץ החדש של מבקר המדינה למאבק בשחיתות הציבורית, שנושא באורח רשמי תואר של "יועץ לפרויקטים מיוחדים", עוסק בימים אלה בבדיקת התנהלותם של כמה נבחרי ציבור ידועים בעקבות תלונות שהגיעו למשרד מבקר המדינה מתנועת אומ"ץ ומגורמים נוספים, על חשדות לפגיעה במינהל התקין ובטוהר המידות.

המדובר הוא, בין השאר, ביו"ר מפלגת העבודה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שלגביה העבירה אומ"ץ מסמכים שמעוררים ספקות לגבי סיווגה כ"גברת קלין". נבדק נוסף הוא יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חבר הכנסת חיים כץ, שבעט בחוקי הבחירות כשניצל את תפקידו השני כיו"ר ארגון עובדי התעשיה האוירית להבאתם המאורגנת של אלפי עובדים בשעות עבודתם להצבעה בפריימריז של הליכוד.

מצויים אישים פוליטיים נוספים שלגבי התנהלותם הבעייתית נערכות בימים אלה בדיקות יסודיות במשרד מבקר המדינה. על-מנת שלא ינסו לשבש את הבדיקות הללו, לא נפרסם בשלב זה את שמותיהם.

לא חייב דבר לנתניהו 
אין ספק שהמבחן המעשי הראשון של מבקר המדינה החדש היה קשור להתייחסותו כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו. מתברר ששפירא הוכיח כבר בתחילת עבודתו שאינו חייב דבר לנתניהו, והוא פועל ללא משוא פנים וללא מורא של השלטון. הסימן הראשון לכך היה כאשר ביקש נתניהו לכנס בבניין ראש הממשלה את ישיבת ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, שדנה בנושא אסון הכרמל בהשתתפות מבקר המדינה החדש. שפירא הטיל וטו על דרישתו של נתניהו והישיבה התקיימה במשכן הכנסת. התקשורת החמיאה לשפירא וטענה בצדק שהוא כופף את נתניהו.

הנושא השני ששמו של נתניהו נקשר אליו היה פרשת "ביבי טורס". פרשה זו נחשפה בשעתו בערוץ 10 ונגעה לנסיעותיו הרבות של נתניהו לחו"ל עם רעייתו, בעיקר בתקופה שבה כיהן כיו"ר האופוזיציה. מרבית הנסיעות הללו, שכללו אירוח במלונות פאר וארוחות במסעדות יוקרתיות, היו במימונם של אישים וגופים שונים ושולבו בהן פה ושם הרצאות באמצעות תפירה גסה. מבקר המדינה לשעבר החל לבדוק פרשה זו שעוררה סערה פוליטית, בנימוק שלא נבדקו מסעי תענוגות של שרים אחרים ממפלגות שונות. פרשת "ביבי טורס" הפכה לפרשת "ממשלת ישראל טורס" ובשל היקפה הגדול לא הסתיימה הבדיקה.

אחרי שמבקר המדינה החדש נכנס לתפקידו פנתה אליו אומ"ץ בבקשה שימשיך הטיפול בשורה של תיקים פתוחים שהותיר לינדנשטראוס במשרד. שמחנו להיווכח שהמבקר החדש העביר הנחיות מתאימות לאנשי משרדו ואין טיוח או סגירת תיקים פתוחים. אחד התיקים הללו היה "ביביטורס", ואומנם, לפני כמה ימים העביר משרד מבקר המדינה לשורה של שרים בהווה ובעבר, שנסיעותיהם לחו"ל נבדקו, דוחות לצורך קבלת תגובותיהם עד לסוף חודש ינואר (כמה ימים אחרי הבחירות).

החומרים שקשורים לנתניהו הועברו לבחינה מוקדמת של היועץ המשפטי לממשלה, מאחר שהתעוררה שאלה עקרונית אם המבקר יכול לבדוק לגבי הנסיעות שביבי ביצע כשלא היה ראש ממשלה או שר בממשלה. לעומת זאת, נסיעותיו הפרטיות של נתניהו בתקופה שכיהן כשר האוצר נבדקו בנפרד. עיתוי הפנייה ליועץ המשפטי בעניינו של ראש הממשלה עורר תגובה חריפה של הליכוד, שקבל על כך שפרשת "ביבי טורס" צפה מחדש דווקא ערב הבחירות לכנסת, אבל שפירא המשיך לצבור נקודות-זכות בדעת הקהל.

לעומת זאת דחה המבקר בשלב זה את בקשת אומ"ץ לבדוק חשיפה של News1 באחרונה, בעניין תרומות שגייס ביבי מתורמים שונים לצרכי ההתמודדות הפנימית בפריימריז של הליכוד, למרות שהוא לא התמודד בבחירות הללו, שכן מקומו היה משוריין.

הוצאות מוגזמות מדי 
על הפרק עומדת עתה שאלת ההוצאות של מעונו הרשמי של ראש הממשלה בירושלים שפורסמו בימים אלה ומצביעות על כך שהן הסתכמו בשנה החולפת ב-2.5 מיליון שקלים ורשמו עלייה משמעותית לעומת השנים הקודמות. הוצאות אלה כוללות, בין השאר, מזון, ביגוד, שירותי ניקיון, סידורי פרחים ועוד. (המדינה מממנת גם שירותים שניתנים לשני בתיו האחרים של נתניהו בירושלים ובקיסריה.)

אומ"ץ פנתה בשעתו אל מבקר המדינה לשעבר, בבקשה שנושא ההוצאות המוגזמות של בית ראש הממשלה ייבדק, אך לא נענתה בחיוב, אולי משום שלינדנשטראוס לא רצה להצטייר כמי שרודף גם את נתניהו. עתה יש סיכוי סביר שתיערך בדיקה בנושא רגיש זה, לאו-דווקא לפני הבחירות.

מה קורה ברשות השידור? 
החלטה מסוג אחר של שפירא הינה ליישם את המלצותיה של ועדה ציבורית לבדיקת התופעה ההרסנית של מערכת היחסים בין ההון לשלטון במדינה, שיש לה השלכות חברתיות מרחיקות-לכת.

מבקר המדינה לשעבר לינדנשטראוס הקים את הוועדה הציבורית שבחנה את הנושא על כל היבטיו והכינה דוח מקיף. יישום הדוח מחייב הקמת צוותים ביצועיים, פרסום הנחיות חדשות וקביעת דרכי אכיפה, ועל כך שוקדים בימים אלה במשרד המבקר.

שפירא החליט להתלבש על רשות השידור מחדש למרות שלינדנשטראוס פרסם כבר בשעתו דוח חמור על המתרחש ברשות השידור סביב הרפורמה שלא מתבצעת עד היום. החלטתו של המבקר החדש קשורה, בין השאר, לחומרים קשים על רשות השידור, שהגיעו אליו ממקורות שונים וביניהם אומ"ץ.

אחד מצירי הבדיקה קשור במערכת היחסים שנרקמה בין היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה מצקביץ, שהאריכה בשעתו בדרך לא תקינה את תקופת כהונתה, לבין גורמים מסוימים בפרקליטות שמעניקים לה גיבוי מוזר ומסייעים לטייח פעולות לא תקינות של הרשות.

אנשי המבקר בודקים גם את דרכי השתלטותו של זליג רבינוביץ', עוזרו של מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם, אדם חסר כישורים השכלתיים וניהוליים, על ניהול הרשות. רבינוביץ' הפך לאיש המרכזי ברשות שעל פיו יישק דבר וזינוקו המפתיע מסקרן. בעניינו של רבינוביץ' הייתה כבר פנייה אל אומ"ץ לשתף פעולה בהעברת חומרים אקטואליים.

במקביל התבקשה אומ"ץ להעביר חומרים נוספים שברשותה המעידים על כך שמאז הדוח הקודם על הרשות, המצב רק החריף בגלל התנהלות בעייתית של כמה מבכירי הרשות. אומ"ץ העבירה לבדיקת המבקר את פרשת מינויה של השופטת בדימוס בלהה כהנא, שהייתה מעורבת בעבר בפרשה אתית חמורה - תפקיד יו"ר ועדת האתיקה של הרשות.

מבחן היועמ"ש וינשטיין 
מבחן חשוב נוסף שבו עומד בימים אלה מבקר המדינה החדש, הוא מימוש ההחלטה שהוא קיבל, לערוך בדיקה לעומק על התנהלות כושלת של זרועות החקירה והאכיפה, ובכללם המשטרה, הפרקליטות בטיפול הממושך, המסורבל והקלוקל בתיקיו של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן.

באופן פורמאלי מהווה הבדיקה נדבך נוסף בבדיקה מתמשכת של עבודת פרקליטות המדינה על שלוחותיה, שהחלה כבר בתקופתו של מבקר המדינה לשעבר. אבל הפעם הציר המרכזי של הבדיקה יהיה סביב התנהלותו הקלוקלת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, העומדת בסתירה לסדרי מינהל תקינים ובמקביל לכשליו המקצועיים המוכחים שהתגלו באופן טיפולו בפרשה. הכוונה היא לבדיקת דרכי העבודה של וינשטיין ולא לשיקולים שהיו בסגירת התיק הגדול ובהחלטה להעמיד לדין בתיק הקטן.

אגב, ללא קשר לבדיקה זו, פנתה באחרונה אומ"ץ למבקר המדינה בדרישה לבדוק את הסחבת המוזרה של הפרקליטות בהעברת הנחיה למנהלת ההגירה להעמיד לדין את רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה אביבה וינשטיין, בגין העסקת עובד זר בניגוד לחוק. פעולה זו נעשתה אומנם לפני שהיועץ המשפטי נכנס לתפקידו, אבל אין ספק שבמדינה מתוקנת היה וינשטיין חייב להתפטר מתפקידו מיד אחרי שנחשפה הפרשה. אין מצב שהוא לא ידע מי עובד בביתו. אבל ממתי מדינת ישראל נחשבת למדינה נאורה בתחום המשפטי?

בשעתו התקבלה החלטה עקרונית להגיש כתב אישום נגד וינשטיין, אבל משום מה מתעכבת מזה כחצי שנה העברת האישור הסופי של הפרקליטות למנהלת ההגירה להגיש את כתב האישום.

פרשת הרפז החמורה 
רק מנושא אחד החליט מבקר המדינה החדש להתרחק כמו מתפוח-אדמה לוהט, בנימוק שהוא לא עסק בה ופרטיה הרבים שרובם חסויים, אינם מוכרים לו ואין הוא יכול להעניק להם גושפנקה. הכוונה היא כמובן לפרשת הרפז שנבדקה לאורך תקופה ממושכת על-ידי צוות מיוחד של משרד מבקר המדינה בראשותו של אלוף (במיל.) יעקב (מנדי) אור. בגלל המורכבות של הפרשה המסובכת, שחשפה ממצאים חמורים ביותר במערכת היחסים בין הדרג הצבאי לדרג המדיני, הוארכה, כזכור, תקופת כהונתו של לינדנשטראוס בשלושה חודשים. גם מנדי דחה את פרישתו המתוכננת.

בשעתו פנה לינדנשטראוס אל היועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורה על חקירה משטרתית בפרשה זו, אך וינשטיין מתמהמה כדרכו, ולמרות שחלפה למעלה מחצי שנה מאז, הוא עדיין לא הכריע. בעקבות זאת הגישה אומ"ץ באחרונה עתירה לבג"ץ בדרישה שיחייב את היועץ העצל לפעול, אך למגינת ליבנו נדחתה העתירה על הסף מסיבות פורמאליות.

הדוח הסופי של משרד מבקר המדינה הוגש לפני זמן קצר ליו"ר ועדת הכנסת לביקורת המדינה, חבר הכנסת אורי אריאל, בגיבויו של מבקר המדינה שפירא, שלא יכול היה לעמוד מנגד נוכח ממצאיו החמורים של הדוח. לא במקרה אמר לי חבר הכנסת אריאל, שמאז שהוא עיין בממצאי הדוח, הוא אינו ישן בלילות. זו הייתה הסיבה לפנייתו הדחופה של חבר הכנסת אריאל אל היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין בדרישה שיורה לאלתר על חקירת משטרה, אך למרבה הפתעתו הוא זכה לתשובה מתחמקת. על-רקע זה נערכה בין שניהם התכתבות חריפה.

בימים האחרונים בקעה קרן אור כאשר אומ"ץ הצליחה לשכנע את חבר הכנסת אריאל להפעיל את סמכותו למען הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את פרשת הרפז לעומקה. בשבוע הבא עומדת ועדת ביקורת המדינה להתכנס לישיבה מיוחדת לדון בנושא זה. בישיבה זו ישתתפו לראשונה שני מבקרי המדינה שעסקו בנושא - לינדנשטראוס ושפירא - התומכים בהקמת ועדת החקירה הממלכתית שהינו מהלך בלתי נמנע. מצער הדבר שבגלל מחדליו המתמשכים של היועץ המשפטי לממשלה, עשויה להיות שעדת חקירה ממלכתית לבדיקת נושא קיומי למדינה בבחינת ברירת מחדל.