שרה, אל תתערבי (130)  |  

גברת נתניהו, צר לי שלא שעית לעצותיי הכנות ולאורך כל תקופת כהונתו האחרונה של בעלך לא הפסקת להתערב בנושאים ממלכתיים שונים. אולי הפעם לא תתערבי?. מכתב פומבי אל אשת ראש הממשלה


שרה שלום,
בבחירות האחרונות שנערכו השבוע לא היה חסר הרבה שבתום ספירת הקולות יפנה אלייך בעלך היקר ביבי ויאמר לך מול המצלמות: "שרה, בואי הביתה" ממש כפי שאירע בשנת 1999 כאשר הוא הפסיד בבחירות מול אהוד ברק. החיוך שהיה מרוח על פנייך בשעות הבוקר בקלפי, כאשר הצבעת יחד עם ביבי ושני הבנים נעלם בשעות הלילה אחרי שפורסמו תוצאות הבחירות. אם הבנים כבר לא שמחה הללויה.

רק בנס ימשיך כנראה ביבי לכהן כראש הממשלה, אבל בעקבות תוצאות הבחירות והמכה הצורבת שספג הליכוד, מה שהיה לא יהיה יותר. ביבי יהיה מכאן ואילך ברווז צולע שתלוי בחסדיהם של אחרים ואת תיאלצי להתרגל למצב החדש שייכפה עלייך. בעצם, זה לא נורא כל כך. ביבי הרי אוהב ברווזים.

בחודש מרס 2012, עמד בעלך על בימת ארגון איפא"ק בניו-יורק ונשא את נאום הברווזים כאשר הזהיר את הנוכחים מפני תוכנית הגרעין האירנית. ביבי השתמש בנאומו באחד הביטויים המפורסמים בשפה האנגלית, "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז, מה זה?". בזכות האינטליגנציה הטבעית שלך אין לי ספק שאת מבינה היטב את הכוונה.

כבר לא "קינג ביבי" 
במקביל אני משוכנע שאת מתחילה להפנים את המצב החדש שנוצר במערכת השלטון במדינה בעקבות הבחירות האחרונות. ביבי לא יהיה "בעל הבית" הבלעדי של המדינה או ה"מלך" כפי שהכתיר אותו השבועון האמריקני "טיים" וייאלץ לשנות את סגנון שלטונו הבלעדי.

בממשלה החדשה יהיו לו שותפים שינשפו בעורפו ללא הרף, ישמרו את צעדיו, לא יאפשרו לו לזגזג ולשטות בהם, ויבהירו לו כי לא יוכל יותר לקבל על דעת עצמו בלבד החלטות מכריעות בתחומי הביטחון, הכלכלה והחברה.

לעומת זאת יש לי ספק אם את יכולה להשתנות ולהתאים את עצמך למציאות המשתנה. אני לא מכיר אותך באורח אישי. מעולם לא החלפנו מילה בעל-פה ואם איני טועה, לא נפגשנו פנים אל פנים באירוע זה או אחר, וההפסד הוא כמובן כולו שלי.

בחישות בקדירה הממלכתית 
לפני כשלוש שנים שלחתי לך מכתב פומבי שבו ביקשתי ממך לאפשר לבעלך ראש הממשלה בנימין נתניהו לנהל את ענייני המדינה הבוערים והמסובכים מתוך שיקול דעת לאומי, כשהוא משוחרר מלחצים משפחתיים. אני מוצא לנכון להדגיש שאני חף מהחשד שפעלתי ממניעים פוליטיים זרים. רק טובת המדינה ועתידה עמדו לנגד עיניי כמו גם עכשיו.

צר לי על שלא שעית לעצותיי הכנות ולאורך כל תקופת כהונתו לא הפסקת להתערב בנושאים ממלכתיים שונים, כולל כאלה שאינם בתחום עיסוקך כפסיכולוגית קלינית ואין לך כל הבנה וידע בהם. למרבה הצער המשכת לבחוש בענייני מינויים לתפקידים ממלכתיים שונים, כולל שרים בממשלה, המלצת על אנשי שלומך שחלקם לא היו מתאימים לתפקידם, מסוגו של שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, והטלת וטו למינוים של אנשים מוכשרים לתפקידים שונים רק בגלל ניהול חשבונות שלך.

סוד גלוי הייתה שליטתך בשלט רחוק בעבודה השוטפת של לשכת ראש הממשלה בסיועם של כמה מאנשי שלומך. את חושבת ששכחנו שהסוכן הבכיר שלך בלשכה, מנהל הלשכה לשעבר נתן אשל בכבודו ובעצמו, מעד כאשר הסתבך בעבירה שביצע כלפי אחת העובדות? אשל נאלץ לעזוב את תפקידו בלחצה של נציבות שירות המדינה, אך הודות לפעולת התגמול שלך כמה עובדים הגונים בלשכה שחשפו את הפרשה הודחו על לא עוול בכפם.

לא לשים רגל לבנט 
אין לי ספק שגרמת לביבי נזק מסוים בעבודתו כראש הממשלה, למרות שאת הנזק העיקרי הוא גרם לעצמו. אני פונה אלייך מחדש בדרך זו לקראת הקמתה של הממשלה החדשה, בבקשה שתגייסי את כוחות הנפש שלך ותימנעי מלהתערב בעבודתה של הממשלה החדשה.

למשל, אם בעלך יחליט לצרף לקואליציה את מפלגת הבית היהודי בראשותו של נפתלי בנט, אל תפסלי אותו בנימוק שאת מסוכסכת איתו ואין לו מקום בממשלה. העובדה שהוא נאלץ בשעתו לפרוש מתפקידו כעוזרו ויועצו של ביבי רק משום שהוא קבל באוזניו שאת מתערבת בענייני הלשכה ופוסלת תוכניות שונות, נאמרת לזכותו ולא לחובתו. הבעיה הייתה אצל ביבי שנכנע לך וחזר בו מהתוכניות שהסכים להן.

ולא לחסום את לבני 
הדברים אמורים גם לגבי שנואת נפשך ציפי לבני, שאת עלולה לחסום את דרכה לממשלה אם ביבי יחליט לפנות אל מפלגתה בהצעה שתצטרף לקואליציה. מאז ומתמיד שנאת נשים אטרקטיביות ומצליחות, בעיקר פוליטיקאיות בכירות, וניסית להרחיק אותן מבעלך. האם זה מקרי שבכל פגישה מעין זו בלשכת ראש הממשלה נכתב ביומן הפגישות שם קוד אחר ולא שמה האמיתי של הגברת הפוליטית שנפגשה איתו. תעיד על כך השרה לימור לבנת למשל שחשה על בשרה את נחת זרועך.

כל הסימנים מעידים על-כך שאנשי התקשורת חסרי המעצורים, שנעצו בכם את ציפורניהם בתקופת שלטונו של ביבי כראש ממשלה, יעשו הכל כדי להפילו ולא יניחו לכם. הם מצויים כבר בכוננות כדי "להתלבש" מחדש עלייך ועל ביבי. ראי הוזהרת. תקופת שלטונו הראשונה של ביבי כראש הממשלה לפני תריסר שנים עלולה לחזור על עצמה. עיתונאים ש"יחפשו" את ביבי, לעיתים ממניעים לא טהורים, יציקו לך ללא הרף ויהפכו אותך מטרה נייחת לניגוחו של בעלך.

פרשות הזוג נתניהו 
מאז ומתמיד הערכתי מאוד את הנחישות ואת רוח הלחימה שלך. נאמר לי שאת פסיכולוגית ילדים מיומנת, אישה דעתנית בעלת ראש פתוח, ובכך שמעולם לא חשפת את עצמך ואת דעותייך וסירבת בעקשנות להעניק ראיונות לכלי התקשורת - נגרם לך עוול. לעומת זאת, כל אימת שגילית אי-דיוקים תקשורתיים בדברים שנכתבו או שודרו על אודותייך - לא ויתרת, תבעת את עלבונך ואת עלבונו של ביבי, ודרשת במפגיע להכחיש שמועות זדוניות חסרות בסיס. במקרה מסוים גילית אומץ לב והגשת לבית המשפט תביעת לשון הרע נגד אחד מכלי התקשורת. בתביעה מעין זו נטלת סיכון של חשיפה אישית לא נעימה.

הלוואי שלביבי היה אומץ לב כזה כאשר נטפלו אליו והטילו בו קיתונות השופכין והוא החריש. אבל מה לעשות שלעיתים היו הפרסומים מבוססים על עובדות. כבר אז התברר שהתקשית להפנים שאת אשת ציבור בתוקף מעמדך כרעיית ראש הממשלה, ומעמדך מחייב אותך לנהוג במשנה זהירות. בזו אחר זו נחתו עלינו "פרשות" עסיסיות שהפכו אותך ואת ביבי, שלא בטובתכם, שנויים במחלוקת לגבי שמירת כללי המינהל התקין וטוהר המידות.

חשבתי לתומי שלמדתם לקח מפרשות העבר שבהן הייתם מעורבים, ביניהן קבלת מתנות אסורות לכאורה וחשד לקבלת טובות הנאה מבעליה של חברת הובלות. מסתבר שטעיתי.

"ביבי טורס" והוצאות אחרות 
בימים אלה בודק מבקר המדינה שורה של נסיעות שלכם לחו"ל שנודף מהן ריח של נהנתנות מוגזמת ובזבוז כספי ציבור, למרות שלכאורה שובצו בהן פה ושם הרצאות לצרכי קישוט והסוואה. נסיעות אלה זכו כבר לשם הראוי להן "ביבי טורס".

לא במקרה נמנע בשעתו ביבי מלמתוח ביקורת על נסיעות השחיתות של ראש הממשלה אהוד אולמרט, לפי הכלל הבדוק שמי שגר בבית זכוכית מוטב שלא ישליך אבנים.

לסיום - איני רוצה להיכנס, כמובן, גם לנושאים משפחתיים פנימיים ואישיים כמו, למשל, ההסכם שניסח בשעתו שר המשפטים היוצא פרופ' יעקב נאמן שחתמתם ביבי ואת, המחייב אותו בין השאר שלא ללון לעולם בגפו מחוץ לבית.

איני רוצה להתערב בחייכם הפרטיים ולמתוח ביקורת על הצטרפותך האובססיבית לכל נסיעותיו הממלכתיות של בעלך לחו"ל מסיבות השמורות עמכם. אבל העובדה שטיסות רבות שבגינן הושקעו כספי מדינה בהכשרת חדרי שינה במטוסים ונרשמו בגינן הוצאות רבות אחרות, לא תוכל יותר לעבור ללא תגובה.

כדאי שתתרגלי מעכשיו לכך שנפתח עידן חדש שבו ביבי יהיה ראש ממשלה על תנאי ומוטב שתפסיקי להקשות עליו כדי לאפשר לו להתחיל ברגל ימין את הקדנציה החדשה שלו כראש ממשלה בחברתן של מפלגות מהשמאל.