עבריינים מוניציפליים (132)  |  

מספר תיקים פליליים תלויים ועומדים נגד חמישה ראשי ערים בישראל: שלומי לחיאני, צבי בר, יצחק רוכברגר, חיים אביטן ושמעון גפסו. כל החמישה, למרות קופות השרצים שהם נושאים על גבם, מתכוונים להתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות

 
אין ספק שהבחירות האחרונות לכנסת מעניקות עידוד רב לראשי ערים לשעבר ולאישי ציבור למיניהם שהורשעו בעבר בביצוע עבירות פליליות ברמות שונות ומבקשים להתמודד במערכת הבחירות המוניציפלית שאמורה להתקיים ברחבי המדינה בחודש נובמבר הקרוב.

מקור העידוד נובע מכך שלכנסת החדשה נבחרו שרים לשעבר שהורשעו בפלילים, מסוגם של אריה דרעי וצחי הנגבי, אביגדור ליברמן שנגדו תלוי ועומד כתב אישום פלילי, ועבריינים פוליטיים ארציים בדימוס נוספים. כך נסללה הדרך לעבריינים מוניציפליים שפרשו בעבר מתפקיד ראשי ערים ומועצות מקומיות אחרי שהורשעו בדין, לחזור ולהתמודד ולהלך בקומה זקופה בקרב התושבים.

רק ראש עיריית רחובות לשעבר, שוקי פורר, הורשע בשנת 2009 בעבירה של הפרת אמונים ונגזר עליו עונש קלון שימנע ממנו להתמודד במערכת הבחירות הקרובה. לעומת זאת, אין כנראה כוח משפטי שימנע, למשל, מראש עיריית טבריה, זוהר עובד, שעומד לדין פלילי בבית המשפט המחוזי בנצרת על עבירות של הפרת אמונים ופגיעה בצנעת הפרט, מלהתמודד פעם נוספת בבחירות הקרובות.

ואם אלה שהורשעו בעבר או עומדים לדין בימים אלה מתכוונים להתמודד בבחירות המוניציפליות, מדוע שלא יכריזו על התמודדותם החוזרת שורה של ראשי ערים בעלי קופות שרצים, שלגביהם יש כוונה להגיש כתבי אישום ורק בגלל כשלים וסחבת בפרקליטות המדינה ושלוחותיה לא הוגשו עדיין כתבי האישום לבתי המשפט.

כמה דוגמאות זועקות בעד עצמן:

1. ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני 
לראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני היו בחודשים האחרונים סיבות טובות לרקוד רומבה לא רק עם כוכבי התוכנית הטלוויזיונית "רוקדים עם כוכבים", אלא גם עם כמה עובדים בכירים בעיריית בת-ים, שעל-פי החשד עברו על החוק למענו וקיימת לגביהם המלצה של המשטרה להעמידם לדין פלילי. אחרון-אחרון לא חביב ברשימה זו, הוא ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, שנוהג כמי שהתיק הפלילי שלו לא מזיז לו בכלל, ובין ריקוד אחד למשנהו רוקם תוכנית להיות ביום מן הימים ראש הממשלה.

בחודש ספטמבר 2011 המליצה המשטרה לפרקליטות מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה להעמיד לדין את לחיאני בגין שורת עבירות של שחיתות שלטונית. בהודעת המשטרה נאמר בין השאר, כי היחידה לחקירת פשיעה כלכלית שחקרה את החשדות נגד לחיאני "סבורה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת כנגד לחיאני בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים על-ידי עובד ציבור, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות". מאז, נראה לנו שיש סחבת בלתי מובנת בהגשת כתב אישום נגד לחיאני.

אומ"ץ לא הרפתה מנושא זה, מחשש שגורמים מסוימים קיבלו רגליים קרות. הייתה לכך סיבה נוספת: בניגוד לראשי הערים האחרים החשודים בפלילים שנזהרים שלא להתעמת בפומבי עם הפרקליטות, לחיאני לא נמנע מלהשתלח תכופות בכלי התקשורת במשטרה ובפרקליטות.

בחודש אוקטובר אשתקד פנתה אומ"ץ אל עו"ד אלה רובנציק, פרקליטת מחוז תל אביב כלכלה ומיסוי שפרשה בינתיים מתפקידה: "מזה למעלה מארבע שנים נפתחה חקירה בחשד שראש עיריית בת-ים שלמה לחיאני עבר שורה של עבירות פליליות חמורות. תנועת אומ"ץ ליוותה את החקירה והעבירה חומרים רבים לגופי אכיפת החוק".

במקביל פנינו כמה פעמים לפרקליטות לגבי לוח הזמנים של הגשת כתב האישום נגד לחיאני: "אנו מבקשים לדעת מתי יש בכוונת הפרקליטות להגיש את כתב האישום נגד לחיאני. פנייתנו נובעת בין השאר מהעובדה שלחיאני אינו מהסס להשתלח בכלי התקשורת ובגופי אכיפת החוק בנושא הנדון, ואינו נמנע מלזרות חול בעיני הציבור במסירת מידע מגמתי או חלקי על פרשת החשדות נגדו".

בתשובה לכך הודיעה לנו פרקליטת המחוז שתיק החקירה נגד לחיאני וחשודים נוספים בעירייה הועבר לפרקליטות רק לאחרונה. עו"ד רובנציק הוסיפה: "מדובר בפרשה רבת עניינים, דמויות והסתעפויות אשר נחקרה ע"י משטרת ישראל זמן רב. אם ובמידה ויתקבלו החלטות בקשר להגשת כתב אישום, יעשו אלה רק לאחר לימוד חומר החקירה הרב, ניתוחו ושקילת הסוגיות המשפטיות שעולות ממנו".

בשולי תשובתה אמרה פרקליטת המחוז לשעבר, שהפרקליטות עושה מאמץ להשלים את ההליך בהקדם האפשרי, אך לא תוכל לנקוב במועד השלמת ההליך. מאז היו פניות נוספות של אומ"ץ אל הפרקליטות, אך למרבה התמיהה מועד קבלת ההכרעה אינו נראה באופק. זו אולי הסיבה לאופטימיות של לחיאני ולעובדה שהוא מרבה לרקוד בפומבי ובאותה הזדמנות גם לצפצף על שלטון החוק.

גם בתקופת כהונתה של פרקליטת המחוז החדשה, עו"ד ליאת בן ארי, לא זורזה הגשת כתב האישום. הפעם הנימוק הפורמאלי הוא שבינתיים הוחלף הפרקליט שטיפל בתיק ושפרקליטה אחרת צריכה ללמוד את החומר מחדש.

השבוע פנתה אומ"ץ מחדש אל פרקליט המדינה: "תנועת אומ"ץ ליוותה בשנים האחרונות את פרשת החשדות שלפיהם ראש עיריית בת-ים שלמה לחיאני ביצע עבירות פליליות במהלך שהותו בעירייה. בהקשר לכך העברנו חומרים רלוונטיים למשטרת ישראל, מבקר המדינה ולגורמי אכיפה נוספים. בשעתו פורסם כי התקבלה החלטה עקרונית להגיש נגד לחיאני כתב אישום פלילי נגד חלק מהחשדות הנ"ל. למרבה הצער קיימת סחבת רבה בנושא זה בפרקליטות מחוז ת"א לכלכלה ומיסוי.

"אומ"ץ סבורה שיש לסיים פרשה זו בהקדם ולהגיש לאלתר את כתב האישום מאחר שראש העירייה לחיאני הודיע בינתיים על כוונתו להתמודד פעם נוספת לראשות העירייה, בבחירות שאמורות להתקיים בחודש נובמבר הקרוב. לא יעלה על הדעת שראש עירייה שנגדו עומד ותלוי כתב אישום פלילי יעמוד לבחירה מחודשת רק משום שתחנות הצדק טוחנות לאט מדי".

לחיאני מצידו לא סופר את הפרקליטות ונערך לקראת הבחירות הבאות.

2. ראש עיריית רמת גן צבי בר 
מקרהו של ראש עיריית רמת גן צבי בר חמור במיוחד. פרקליטות מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה הגישה נגדו כתב אישום רק עתה, לאחר סחבת ממושכת, וזאת לאחר המלצת המשטרה מחודש אפריל 2011 להעמידו לדין בגין קבלת שוחד בסך מיליוני שקלים מחמישה קבלנים ויזמי נדל"ן, תמורת קידום פרויקטים נדל"ניים בעיר והיתרים להרמת מגדלי מגורים. במהלך פעילות עבריינית זו ביצע בר עבירות של הלבנת הון, זיוף מסמכים, מרמה והפרת אמונים וגם שיבוש מהלכי חקירה ומשפט.

בנוסף הוטל עיקול זמני על נכסיו של צבי בר. ניתן לציין עוד, כי לראשונה בתולדות המדינה חולט רכוש של איש ציבור שתיקו הפלילי תלוי ועומד.

אומ"ץ הצליחה לבלום תוכנית הזויה של הנהלת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על-שמו של צבי בר במסגרת חגיגות ה-90 לעיר רמת גן. אין לנו ספק שבר עמד מאחורי יוזמה זו. מאחר שבית הדין נענה לבקשת אומ"ץ וביטל את ההנצחה בחיים של ראש העיר המושחת בוטלו החגיגות. בעקבות זאת הגישה אומ"ץ תביעות אישיות נגד בר להחזרת כספי הציבור שירדו לטמיון.

במהלך הסחבת הממושכת הגיש חבר מועצת עיריית רמת גן, ד"ר אברהם ליליאן, עתירה לבג"ץ שמטרתה הייתה לזרז את הפרקליטות. בעקבות זאת הודיעה הפרקליטות כי בחקירה זו הושקעו מאמצים רבים על-ידי גורמי החקירה והפרקליטות אך תהליך החקירה עלול להימשך ודרוש פרק זמן נוסף. הפרקליטות התחייבה לבג"ץ להגיש עד סוף חודש פברואר את תשובתה הסופית באם יוגש בסופו של דבר כתב אישום נגד בר או לא. בסופו של דבר הוגש כתב האישום ביום 31.01.13.

צבי בר בן ה-77, המכהן כראש העירייה כבר 24 שנים, הודיע לפני זמן קצר בפגישה עם קבלני רמת גן על כוונתו להתמודד בפעם החמישית על ראשות העיר.

בסוף השבוע הוגש בתום סחבת ממושכת כתב אישום פלילי נגדו, שכלל רק חלק מהעבירות שבר עבר במהלך תקופת כהונתו הממושכת. לדברי אחד מחבריו של בר, הגשת כתב האישום לא מונעת מבר להתמודד בבחירות הקרובות והוא יכול לכהן כראש עירייה גם בשעה שיתנהל משפטו. רק הרשעה בדין בקלון תביא להפסקת כהונתו, אבל הדרך לכך עוד ארוכה. גם בימים אלה, לאחר שהוגש כתב האישום, חזר צבי בר על כוונתו.

אומ"ץ מתכוונת לפתוח במערכה ציבורית ומשפטית כדי להפסיק כהונתו של בר עוד לפני הבחירות הבאות לראשות העיר.

3. ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר 
המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, שהועברה לפרקליטת מחוז תל אביב לכלכלה ומיסוי בחודש נובמבר 2007, הייתה בתום חקירה בחשד שרוכברגר חתם על חשבוניות פיקטיביות בתקופה שבה כיהן בשנים 2006-2004 כיו"ר קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות המסונפת להסתדרות.

כעבור כמה חודשים, במחצית 2008, הוגשה לפרקליטות המלצה נוספת של המשטרה להעמיד לדין את רוכברגר גם בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף מסמך והפרת אמונים, וזאת בפרשה שבה נחשד בקבלת החזרי הוצאות בניגוד לחוק.

בתגובה לפניית עיתון "דה-מרקר" בשעתו, הודיעה הפרקליטות ש"החלטה בתיק על בסיס כל תשתית הראיות שנאספה עד לעת האחרונה עתידה להתקבל בהקדם". עד היום לא הוגש כתב האישום הפלילי נגד רוכברגר, וזו הסיבה שהוא מתכוון להתמודד פעם נוספת על ראשות העירייה.

4. ראש עיריית חדרה חיים אביטן 
גם לגבי ראש עיריית חדרה חיים אביטן, שקופת השרצים שלו התמלאה בתקופת ההשהיה בקבלת ההכרעה, נוהגת הפרקליטות בסלחנות בלתי מובנת. בחודש אוגוסט 2009 העבירה המשטרה לפרקליטות המדינה המלצה להעמיד לדין את אביטן בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. אביטן נחשד במעורבות אישית במינוי אחד ממקורביו, יפים רויזמן, לתפקיד מנכ"ל "החברה לטיפול והשבת מי הביוב באזור נחל חדרה".

החקירה, שהחלה שלוש שנים קודם לכן, העלתה שאביטן, שכיהן באותה העת כיו"ר ועדת המכרזים העירונית, תמך במועמדותו של רויזמן לתפקיד למרות שבעת ובעונה אחת החזיק ב-5% ממניות חברה שהייתה בבעלות רויזמן. אביטן לא טרח לדווח על קשריו העסקיים עם רויזמן והשתתף בהצבעה שהובילה לבחירתו למרות ניגוד העניינים הבולט. הפרקליטות ניסתה לגמגם וענתה כי נדרשה השלמת החקירה של המשטרה, אך למרות השלמת החקירה לא הוגש לבית המשפט כתב אישום נגד אביטן.

העובדה שהפרקליטות השהתה את הגשת כתב האישום נגד אביטן הגבירה את ביטחונו העצמי ודחפה אותו להמשיך ולבעוט בשלטון החוק בתחומים ובפרויקטים נוספים שנחקרים בימים אלה על-ידי המשטרה.

דומה שאין צורך לציין שגם אביטן מתכוון להמשיך בתפקידו אחרי הבחירות הקרובות לראשות העירייה.

5. ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו 
גם תיקו של ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, הועבר בראשית 2011 על-ידי המשטרה לפרקליטות מחוז הצפון, מתוך כוונה שיועמד לדין פלילי. גפסו נחקר בחשד לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים, בכל הקשור להפעלת שוק מזון וביגוד במתחם השוק העירוני.

גם פרקליטות מחוז צפון אינה נחפזת להגיש כתב אישום נגד גפסו, בנימוק שהתיק מורכב ורב-היקף משל כאילו התיקים נגד ראשי הערים החשודים האחרים רזים יותר.

לפני זמן קצר נערך עימות חריף בין גפסו לבין מבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, על פרסום דוח חריף של משרד מבקר המדינה על התנהלותה הקלוקלת של עיריית נצרת עילית. בתגובה לכך תקף גפסו בחריפות את מבקר המדינה ששוקל עדיין באם לנקוט נגדו בהליכים משפטיים בגין העלבת עובד ציבור. דבר זה אינו הפריע לגפסו להודיע על כוונתו להמשיך לכהן כראש העירייה.
 
סוף דבר 
בשעתו שיגרנו מכתב אל פרקליט המדינה משה לדור, בו התרענו על הסחבת שקיימת נגד כל העבריינים המוניציפליים בנוסח הבא:

"תנועת אומ"ץ העבירה בשנים האחרונות לגופי אכיפת החוק - משרד מבקר המדינה, המשטרה, רשות המיסים והרשות למניעת הלבנת הון - חומרים רבים נגד שורה של ראשי ערים ורשויות שחשודים בביצוע מעשים פליליים. במהלך השנים נחקרו ראשי הערים הללו והמשטרה אף המליצה להעמידם לדין פלילי בביצוע עבירות שונות.

"לצערנו חרף פניותינו החוזרות ונשנות קיימת סחבת תמוהה בהגשת כתבי אישום למרות שלמרבית ראשי הערים הללו נערכו כבר שימועים. מתברר שתיקים אלה שמצויים בפרקליטות מונחים עדיין כאבן שאין לה הופכין, בין השאר בגלל סיבוכים פנימיים בפרקליטות לא מוגשים כתבי האישום.

"כידוע, הולך וקרב מועד מערכת הבחירות לרשויות המקומיות וראשי הערים הללו ממשיכים לכהן בתפקידם חרף המלצת המשטרה להעמידם לדין. סביר שרובם או כולם יציגו את מועמדותם מחדש ועלול להיווצר מצב בלתי נסבל.

"אנו פונים אליך בבקשה לפעול לזירוז הטיפול בתיקים הללו על-מנת למנוע מצב שבו ניתנת דוגמה שלילית לאזרחי המדינה שגם ראשי ערים שביצעו עבירות פליליות יכולים להמשיך לכהן בתפקידם".

בתגובה לכך הודיעה פרקליטות המדינה שהיא מפעילה מאמץ מיוחד לטפל ב"תיקים תקועים" של אישי ציבור, בין השאר באמצעות הקמת צוות מיוחד למלחמה בשחיתות השלטונית ברשויות המקומיות. הצוות החל לפעול אך למרות שחלפו מאז כמה חודשים, בשטח אין עדיין תוצאות מעשיות.

אומ"ץ לא יכולה להיות שאננה לתופעה של התיקים התלויים נוכח התקרבות מועד הבחירות ומתכוונת לנהל מערכה ציבורית ומשפטית להגשת כתבי האישום.

לצערי, אני עדיין לא איש בשורה לקנאי שלטון החוק במדינה.