נהנתניהו החוגג (135)  |  

מכתב פומבי אל ראש הממשלה בנימין נתניהו: באחת מפגישותינו בעבר נתת לי את התחושה שאם תהיה ראש ממשלה, תהיה ישר, עממי ואנושי, ראש ממשלה של כולם. לצערי, עמדת רק חלקית ביעדים שהצבת לעצמך. ואולי בכלל הכל זה עניין של גלידת פיסטוק בשבילך?

 
כבוד ראש הממשלה,

בראשית מכתבי אני מבקש להביע את הוקרתי על האזרחות הטובה שגילית בימים אלה, כאשר בישרת לאומה על קיצוץ דרסטי בהוצאות האיפור השנתיות שלך על חשבוננו, המסתכמות ב-35 אלף שקלים. בכך נתת דוגמה אישית מופתית וסימנת את תחילת מבצע הקיצוצים בסך 40 מיליארד שקלים מתקציב המדינה שתיאלץ הממשלה החדשה בראשותך לקצץ במהלך הקדנציה, שאיש אינו יכול לנחש עתה מה יהיה אורכה.

האיפור שנעשה על-ידי צוות מאפרות העובדות כנראה במשמרות מסביב לשעון, דרוש לצורך שיפור הופעותיך בטלוויזיה ובמסיבות עיתונאים שאתה עורך תכופות בבניין ראש הממשלה. אני מקווה שהקיצוץ במערך האיפור שלך לא יפגום בביקורו הקרוב בארץ של חברך הטוב, נשיא ארה"ב ברק אובמה, שמן הסתם תרצה להצטלם בחברתו בכל זווית אפשרית לקראת מערכת הבחירות הבאה עלינו לרעה.

נראה כיצד תסתדר עם הקיצוץ שכפית על עצמך לקראת הופעותיך המשותפות הקרובות עם כל אחד מראשי המפלגות שיחתמו על הסכם הצטרפות לקואליציה. שמתי לב שבגלל הקימוצים לא היית מאופר כראוי בעת הופעתך המשותפת השבוע עם ציפי לבני, שבה הכרזת על מינויה הקרוב כשרת המשפטים. אין לי ספק שהשושבין להצטרפותה של לבני לקואליציה היה המיועד לכהן כשר החוץ, אביגדור ליברמן, שהינו הרוקח הראשי בהרכבת הממשלה. (בקרוב יצרף ליברמן לממשלה את חברו הטוב, העבריין אריה דרעי. בחגיגת יום ההולדת של דרעי שנערכה השבוע הם כבר נישקו בפומבי זה את זקנו של זה.)

אני רוצה להאמין שבקואליציה החדשה לא תאפשר לליברמן למנות את כל השרים ויושבי-ראש ועדות הכנסת המופקדים על אכיפת החוק, כפי שהיה בממשלה הנוכחית שבה אבדה הבושה מראשית כהונתה.

בכל מקרה, תנועת אומ"ץ לא הייתה יכולה לעבור לסדר היום על ההסכם המוקדם שחתמת עם ליברמן בעניין הפקדת תיק החוץ בידך עד לסיום ההליכים הפליליים נגדו. מאחר שהסכם זה נראה על פניו לא חוקי, פנינו אל היועץ המשפטי לממשלה לדון בסוגיה זו. צר לי על הסלחנות והאטימות שלך בתחום זה. חבל שנדבקת באופטימיות של ליברמן שהוא לא יגיע למעשיהו בתום משפטו.

לעומת זאת, אומ"ץ מודה לך על המינוי הצפוי של לבני - כלת אות אומ"ץ - בעלת היושרה האישית לתפקיד השרה הממונה על אכיפת החוק. אנו מצפים לכך שלבני תיאבק נגד החוקים האנטי-דמוקרטיים והחוקים לכיווץ בית המשפט העליון שרקחו כמה מחברי הכנסת של הליכוד.

אתה נוהג אומנם להכריז מדי פעם שיש לכבד את שלטון החוק, אבל באורח אישי אתה מכבד את אלה שעוקפים את שלטון החוק או נאבקים בו. זאת ועוד: הגיע הזמן שבראש משרד המשפטים תעמוד שרה שאין לה קופת-שרצים מסוג זו שהייתה לכמה שרי משפטים שקדמו לה.

מי מפחד מנפתלי בנט? 
אני יודע שאתה טרוד מאוד בימים אלה במלאכה המסובכת והמורכבת של הקמת הממשלה החדשה, כאשר מולך עומדים הפעם שני מנהיגי מפלגות - הטירונים הפוליטיים יאיר לפיד ונפתלי בנט. שני הטווסים הללו קורצו מחומרים שאתה לא מורגל להם והם מערימים בפניך קשיים רבים, ואתה לא מצליח למרוט את נוצותיהם ולהפריד ביניהם. לפיד הצליח להרגיז אותך במיוחד כאשר באחת מפליטות הפה שלו אמר, שבכוונתו להחליף אותך בממשלה הבאה בתפקיד ראש הממשלה, ומשום כך אתה עושה לו בימים אלה גן-ילדים - וספק אם יתקבל לבית הספר הממשלתי.

לתומי חשבתי שאתה תסתפק בשלוש קדנציות ותהיה ראש הממשלה ארוך-המועד ביותר בדברי ימי עם ישראל, אבל כנראה שהתאהבת בתפקיד שמקנה לך אפשרות להפקיד את משכורתך בבנק ולממן את כל הוצאותיך על חשבוננו.

בנט החוצפן פגע בשרה כאשר אמר שהיא והוא "למדו" בקורס לתורת הטרור. הרמז בדבריו היה שקוף מאוד. ההתנצלות הפומבית של בנט לפני זמן קצר בפני רעייתך עדיין לא הפיסה את דעתה ולא ריככה אותך. נחשים פוליטיים מסוגו צריך להרוג כשהם עדיין קטנים, אבל הוא כבר הספיק לגדול ואתה חושש מהארס שלו.

גם אצל מנהיגת העבודה שלי יחימוביץ' אתה לא מלקק גלידת פיסטוק והיא לא נענית לחיזוריך התכופים. אל תשלה את עצמך שהיא נגמלה מכוונתה להיות ראש ממשלה. בשלב זה היא רוצה למנוע ממך להקים ממשלה חדשה, למרות שהיא מנסה כביכול להיות פאסיבית ומגלה כלפיך נימוסים ובאה ללשכתך כל אימת שאתה מזמין אותה.

ראש ממשלה של כולם? 
ביבי, אנחנו מכרים ותיקים. לאורך השנים הזדמן לנו לדון בנושאים שונים. אחת השיחות הללו שנערכה בניו-יורק כאשר כיהנת כשגריר ישראל באו"ם, זכורה לי במיוחד. באותה שיחה נגענו בראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שהיה אז חבר-כנסת והתעשר בדרכים לא כשרות במהלך שירותו הציבורי.

בין השאר שוחחנו על אורחות התנהגותו המוחצנת של אולמרט, שסימני ההיכר שלה היו העבריינות, הנהנתנות, הרברבנות והיהירות. אמרת לי באותה הזדמנות ששניכם עשויים להיות המתחרים העיקריים על תפקיד ראש הפירמידה הפוליטית במדינה, אבל בניגוד אליך הוא חסר-מעצורים והמטרה מקדשת אצלו את כל האמצעים הלא כשרים. חשתי כבר אז שיש לך חשש מפניו. הדבר בא לידי ביטוי כעבור שנים, כאשר היית ראש אופוזיציה אנמי כשאולמרט כיהן כראש ממשלה ובעצבנות שתקפה אותך ערב הבחירות האחרונות כשהמועמדות שלו להתחרות מולך עמדה על הפרק.

בכל מקרה, בפגישה בניו-יורק נתת לי את התחושה שאם אתה תהיה ראש ממשלה, תהיה אדם שונה מן הקצה. ישר, עממי, אנושי. ראש ממשלה של כולם. לצערי, עמדת רק חלקית ביעדים שהצבת לעצמך. אתה יכול כבר לתלות בלשכתך צילום של אולמרט מחייך לעברך. זה יהיה פיצוי מסוים עבור אולמרט שיהיה כנראה ראש הממשלה היחיד במדינה שלא ייקרא רחוב על שמו.

שתי תכונות בעייתיות מאפיינות אותך: חוסר רגישות בסיסית לכללי המינהל התקין וטוהר המידות, ונהנתנות בלתי נשלטת.

סעיפי חוק הנעלמים ממך 
אני מוכן להעיד על כך שמטבעך אינך אדם מושחת בדומה לכמה משרי ממשלתך ושורה של אישים פוליטיים במישור הממלכתי והמוניציפלי, אבל אינך בקיא כנראה בכל סעיפי החוק ונוהג להתעלם מכמה מהם. בתקופת כהונתך הראשונה כראש ממשלה, מינית את אביגדור ליברמן כמנהל משרדך, למרות שידעת שהוא שור מועד ונוגח והוא לא תרם להעלאת קרנך המוסרית.

הסתבכת בכמה פרשות שהיה בהן לכאורה חשד לעבירה על שלטון החוק, ובנס יצאת מהן בשן ועין ואוזן ללא פגע פלילי. המדובר היה, בין השאר, בניסיון להשתלט על התביעה הכללית ועל הפרקליטות באמצעות מינויו של השר לשעבר, עו"ד רוני בר-און, ליועץ המשפטי לממשלה, בתרגיל מסריח שרקחו במשותף צחי הנגבי, אריה דרעי, דוד אפל ואביגדור ליברמן בהסכמתך בשתיקה.

אחר-כך הסתבכת בפרשת הובלות של מתנות אסורות, והתדמית המוסרית שלך נסדקה. הסתבכות זו הייתה הרבה בגלל רעייתך שרה שידה בכל. מעולם לא הייתה לה בעיה להעמיס על הקופה הציבורית רכישות פרטיות בארץ ובחו"ל, ולמרבה הצער אתה לא מחית בידה.

יוקרה ונהנתנות ברחבי הגלובוס 
למרבה הצער, לא למדת לקח מפרשיות העבר שבהן היית מעורב ויצאת מהן, כאמור, בשן, עין ואוזן.

עצמאותה היתרה של שרה ויכולת שליטתה מבית ומחוץ היו לך לרועץ, ולמרבה הצער אתה עדיין שקוע בבוץ. שרה הייתה שותפה פעילה בפרשת "ביבי טורס" שנחקרה בשנים האחרונות על-ידי משרד מבקר המדינה ועלולה להגיע לחקירת משטרה. פרשה זו - שנחשפה בשעתו בערוץ 10 על-ידי רביב דרוקר, אף הוא חתן אות אומ"ץ - גילתה שלאורך התקופה שבה כיהנת בשנות התשעים כיו"ר האופוזיציה וכשר האוצר, נסעת עם רעייתך שרה עשרות פעמים לטיולי נהנתנות יקרים בחו"ל על חשבונם של אילי הון זרים הנמנים על חוג חבריך הקרוב. שמותיהם מפארים את פנקס הכתובות האישי שלך שפורסם ברבים. במרבית הנסיעות הללו שובצו, אומנם, הרצאות, על-ידי תפירה גסה ומאולצת, אבל אתה ואני יודעים שזו הייתה רק תפאורה למסע נהנתנות, אך הנסיעות היו בפירוש בניגוד לכללי המינהל התקין, אם לא מעבר לכך.

להגנת שמך, שחדל להיות טוב, טענת שמרבית הנסיעות הללו היו לצורך מתן הרצאות בהתנדבות למען האינטרסים של המדינה - הסבר ששיכנע את חסידיך השוטים, והם לא מעטים. אחרי שהחלה בדיקת מבקר המדינה, הפעלת לחצים כדי שהבדיקה תתרחב ותתמקד בשרים ובחברי כנסת אחרים, כדי שהפרשה שלך תהיה בטלה בארבעים או בפחות מכך. מקורביך ניסו למשוך זמן עד לסיום כהונתו של מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בתקווה שהמבקר החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, שקיבל את ברכתך המוקדמת, ישכח מהעניין האישי הבעייתי שלך.

יש לי חדשות רעות בשבילך: המבקר החדש הוא אדם עצמאי, בלתי תלוי ואמיץ. בתשובה לפניית אומ"ץ נמסר לנו, כי כל המבוקרים, ואתה בראשם, קיבלתם כבר טיוטא של דוח ביקורת לצורך מתן תגובה עד לסוף החודש. אני מתרשם שאצל המבקר החדש לא יהיו הנחות. אולי אנחות.

נראה לי שהבעיה העיקרית שלך היא שאתה המשכת ביתר שאת את תהליך החיבור ההרסני בין ההון לשלטון, שבו החלו קודמיך אריאל שרון ואהוד אולמרט, ודאגת לאינטרסים הכלכליים של אילי ההון ולהעשרתם האישית. ההבדל היחיד אולי נעוץ בכך שהם עשו זאת בראש חוצות, תוגמלו בניגוד לחוק וכיסיהם תפחו, ואילו אתה נוהג לטשטש את הקשרים ומצטייר במגעיך עם אנשים כאדם חסכן שהפרוטה אינה מצויה בכיסו.

החבר הטוב שלדון והעיתון 
אחד מחבריך הטובים שלדון אדלסון מימן עבורך את החינמון "ישראל היום", שלמרבה הצער לא הצליח להזניק אותך בבחירות לכנסת. אני סקרן לדעת איזו השפעה יש לאדלסון עליך כאן בארץ. בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב גרר אותך אדלסון לתמוך במועמד הרפובליקני שכשל, מיט רומני.

דבר אחד אני יודע בבירור: מנהל לשכתך לשעבר, נתן אשל הזכור לרע, היה בעבר מקורב לאדלסון. עכשיו הוא "חייל" בשירותה של רעייתך, וזו אולי הסיבה שאתה לא מצליח להרחיק אותו מלשכתך, שאותה הוא נאלץ לנטוש בבושת-פנים.

אז מה, הכל עניין של גלידה? 
האם אף פעם לא שאלת את עצמך מדוע אתה שנוא כל-כך על חוגים רחבים בציבור? יחס עוין זה כלפיך בא לידי ביטוי מוחשי בתוצאות הבחירות האחרונות לכנסת. התשובה לכך היא חוסר רגישותך הבסיסית לבזבוז כספי ציבור חרף המחאה החברתית ההמונית שהייתה לפני שנה ברחבי המדינה ולמרות המצב הכלכלי הקשה. אתה נדיב מאוד בכל הנוגע לרווחתה של משפחתך על חשבוננו, בשעה שאת משכורתך הנדיבה ומשכורתה של רעייתך אתם מפקידים בחשבון הבנק שלכם. הביקורת הציבורית בתחום זה לא מרתיעה אותך בדרך כלל.

האם אינך סבור שההוצאות של בית השרד של ראש ההמשלה ברחוב בלפור מוגזמות? בנתונים שפורסמו בשעתו לגבי ההוצאות לשנת 2011, התברר שהן הסתכמו בכ-2.5 מיליון שקלים. סכום זה לא כולל את הסעיפים הבאים: שירותים רפואיים, אבטחה של בני המשפחה, אירוח אורחים מחו"ל, חשבון טלפון מקומי, שיחות פרטיות לחו"ל, אינטרנט, כיבוד קל, ציוד משרדי ועוד.

פירוט ההוצאות לשנה זו מלמד שהוצאות ניקיון בלבד עלו על 700 אלף שקלים, רכישת מזון סטנדרטי הסתכמה ב-270 אלף שקלים ועוד 70 אלף שקלים שולמו עבור רכישת מזון במסעדות. להוצאה השנתית הנ"ל יש להוסיף הוצאות אבטחה לביתך הפרטי ברחוב עזה בסך למעלה ממיליון שקלים ועוד 200 אלף שקלים הוצאות עבור ביתך בקיסריה. אגב, מעניין לדעת האם רעייתך שרה נפגשה באחרונה על דעתך עם היועץ המשפטי לממשלה בנושאים הקשורים באחזקת בתיכם.

מנתונים מעודכנים לשנה החולפת, התברר שהוצאות בית ראש הממשלה גדלו ב-50 אחוז והסתכמו בכ-3.3 מיליון שקל. סכום זה כולל למזלנו את עשרת אלפי השקלים שהוצאו לצרכי רכישת גלידה בגלידרייה ירושלמית יוקרתית. שם המשחק, כנראה, גלידת פיסטוק בלי סוכר. עכשיו אני מתחיל להבין מדוע יש קופצים רבים במדינה על תפקיד ראש הממשלה ומדוע אתה לא מגביל את מספר הקדנציות שלך...