שלטון מקומי רקוב (151)  |  

רמת גן, בת-ים, פתח תקוה, אלעד, אילת, ערד, נצרת עילית וקריית מוצקין הן רק חלק מן הרשויות המקומיות בארץ מן הצפון ועד הדרום בהן פועלת עמותת אומ"ץ לחשיפת שחיתות ופגיעות במינהל התקין ובטוהר המידות. אומ"ץ דואגת לרשויות אלו לטיפול נמרץ וגם למעקב שוטף המעידים על מחלה ממארת המחייבת ריפוי

                                                    
                                                        ▪  ▪  ▪
מעצרם המתוקשר השבוע של ראש עיריית חדרה חיים אביטן יחד עם קבוצת עובדי עירייה בכירים כחשודים בביצוע שורה של עבירות פליליות חמורות, בהן קבלת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בשיתוף עם אנשי פשע מהליגה העליונה, לא הפתיע את מי שעקב מקרוב אחר המתרחש בעיר.

לאורך כל תקופת כהונתו כראש העיר הוכיח אביטן שהוא בז לשלטון החוק ועושה בעיר כבתוך שלו בעזרת שותפים גלויים וסמויים. תנועת אומ"ץ התריעה על כך פעמים רבות, העבירה חומרים רלוונטיים לרשויות החוק והתריעה על כך שחדרה היא, למרבה הצער, דוגמה לעיר שבה חדר ארגון פשע למשרדי העירייה.

1. חדווה יחזקאלי לא מפחדת 
יש לנו בחדרה בת-ברית נאמנה, חברת מועצת העיר חדווה יחזקאלי, שקראה מעל כל במה שראש העיר מושחת והציגה לכך ראיות לכאורה. יחזקאלי לא חששה מההתנכלות הבלתי פוסקת נגדה, הוכיחה נחישות ואומץ לב אישי, ועל כך זכתה בשנה החולפת לזכות באות אומ"ץ כהוקרה לחושפת מעשי שחיתות. באותו אירוע חגיגי ניצבה יחזקאלי באורח סמלי ליד מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שזכה באות מופת על מאבקו הבלתי נלאה בשחיתות השלטונית הממלכתית והמוניציפלית.

2. ניגוד עניינים בולט 
קופת השרצים של אביטן החלה להתמלא בחודש אוגוסט 2009 - מועד שבו העבירה המשטרה לפרקליטות המדינה המלצה להעמיד לדין את אביטן בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. אביטן נחשד במעורבות אישית במינוי אחד ממקורביו, יפים רויזמן, לתפקיד מנכ"ל "החברה לטיפול והשבת מי הביוב באזור נחל חדרה".

החקירה, שהחלה שלוש שנים קודם לכן, העלתה שאביטן, שכיהן באותה העת כיו"ר ועדת המכרזים העירונית, תמך במועמדותו של רויזמן לתפקיד, למרות שבעת ובעונה אחת החזיק ב-5% ממניות החברה שהייתה בבעלות רויזמן. אביטן לא טרח לדווח על קשריו העסקיים עם רויזמן והשתתף בהצבעה שהובילה לבחירתו למרות ניגוד העניינים הבולט. הפרקליטות ניסתה לגמגם וענתה כי נדרשה השלמת החקירה של המשטרה, אך למרות השלמת החקירה לא הוגש לבית המשפט כתב אישום נגד אביטן.

העובדה שהפרקליטות השהתה את הגשת כתב האישום נגד אביטן, הגבירה את ביטחונו העצמי ודחפה אותו להמשיך ולבעוט בשלטון החוק בתחומים ובפרויקטים נוספים שנחקרים בימים אלה על-ידי המשטרה.
 
3. אומ"ץ נגד החוק ה"תומך" 
אביטן התכוון להמשיך בתפקידו ולהתמודד אחרי הבחירות הקרובות לראשות העירייה, אך דומה שמעצרו הנוכחי טרף את קלפיו. מקורביו של אביטן טענו כי עיתוי מעצרו אינו מקרי וקשור למערכת הבחירות הממשמשת ובאה. בתקופה זו יש לדידם תהליך של "חיסול חשבונות".

לרוע המזל של כוחות האור במדינה, החוק מאפשר למרבה הצער לראשי ערים שהוגשו נגדם כתבי אישום וכאלה שהורשעו בפלילים ללא קלון להמשיך בתפקידם כל עוד הם זוכים לתמיכה של חברי המועצה שחלקם מצ'ופרים על-ידי ראש העיר. אומ"ץ פועלת בימים אלה כדי לזרז חקיקת חוק בכנסת שישווה את מעמדם של ראשי הערים לשרי הממשלה, שמחויבים לפרוש מתפקידם כאשר מוגש נגדם כתב אישום.

מי שמתכוונת לנקות באיחור רב את העיר המסואבת היא יחזקאלי, המתמודדת על תפקיד ראשת העיר הבאה, ויש לה סיכויים לנצח את המועמדים האחרים.
 
4. חדרה לא לבד 
חדרה אינה העיר היחידה שקרסה מוסרית וראשי ארגוני פשיעה חוגגים בה ועושים בה כבתוך שלהם. אומ"ץ אינה עומדת מנגד ועושה כל שביכולתה כדי למנוע מארגוני הפשע להרחיב את מאחזיהם בערים נוספות במדינה, וזאת בתנאי שמערכת אכיפת החוק תעלה להילוך גבוה יותר וחקירות מוניציפליות יזכו לטיפול מועדף בכל ימות השנה.

גם ביהוד הייתה בימים האחרונים התפתחות מאוחרת, כאשר ראש העיר יוסי בן-דוד נעצר כחשוד בקבלת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים - עבירות חמורות, זהות לאלה שבהן הוחשד ראש עיריית חדרה. מקורביו של בן-דוד דקלמו את המנטרה הקבועה: "יריביו הפוליטיים משמיצים אותו בערב הבחירות". יחד עם ראש עיריית יהוד נעצרו כמה קבלנים כחשודים במתן שוחד תמורת קבלת עבודות בינוי באורח בלתי חוקי בהיקפים גדולים.

לאחת הפרשות שפורסמו בתקשורת שורבב גם שמו של איל ההון אלי פפושדו, שחברת בנייה בבעלותו בונה בעיר. בשנים האחרונות כיכב פפושדו הבליין בעיקר במדורי הרכילות בשל נטייתו לנשים צעירות. עכשיו מתברר שעדיין נותרו לפפושדו על-פי החשד גם נטיות לעשות קיצורי דרך בעסקים.

מי שהצביעה לראשונה על פרשות השחיתות ביהוד הייתה עובדת העירייה ז'קלין סוויסה. בזכות פעילותה ביהוד זכתה סוויסה כבר לפני ארבע שנים לאות אומ"ץ ואנו גאים על כך.

5. חקירות ברחבי הארץ 
הפעילות של אומ"ץ בתחום המוניציפלי נעשית באמצעות שלוחה מיוחדת שבראשה עומד הלל גרנות, מומחה בתחום המוניציפלי ששימש בעבר מנהל החברה הכלכלית של פתח תקוה. כיועצה המשפטי של אומ"ץ משמש עורך הדין אבינועם מגן, בעל ידע מקצועי וניסיון מגוון בתחום זה, שזקף לזכותו כמה הישגים מקצועיים.

בקדנציה הנוכחית טיפלה אומ"ץ בעשרות ערים ויישובים ברחבי המדינה שראשיהם סרחו וסרו מדרך הישר. התרענו על פגיעות במינהל התקין ובטוהר המידות, וחשפנו מעשי שחיתות ברמות שונות. אין חולק על כך שלאומ"ץ יש חלק נכבד בהכנת גיליונות האישום נגד כמה ראשי ערים בולטים, ביניהם ראש עיריית רמת גן צבי בר, ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, וראש עיריית פתח תקוה לשעבר יצחק אוחיון (שהתפטר לפני כמה חודשים מתפקידו מסיבות רפואיות מעוררות מחלוקת).

אנו מעורבים בשורה של חקירות משטרה שהתנהלו בשנים האחרונות נגד שורה של ראשי ערים ורשויות ברחבי המדינה, וחלקן הבשילו לטעמנו באיחור. רשימת הערים והיישובים שמקבלים טיפול נמרץ או נתונים למעקב על-ידי אומ"ץ בעקבות פרשות מן העבר מעוררת פלצות ומשקפת את עומקה של השחיתות המוניציפלית הפרוסה על פני כל חלקי המדינה.

חלק מראשי הערים ביישובים שבהם טיפלנו הועמדו לדין; לגבי נבחרי ציבור אחרים מתנהלות חקירות. על יתרם נקבע שאין ראיות להעמידם לדין.

במרכז: רמת גן, בת-ים, פתח תקוה, רמת השרון, נתניה, ראשון לציון, רחובות, לוד, בני ברק, כפר סבא, הרצליה, יבנה, גדרה, בית שמש, אלעד, תל מונד, אור יהודה, שהם, הוד השרון.

בדרום: אילת, אשקלון, אשדוד, אופקים, שדרות, ערד.

בצפון: צפת, טבריה, עפולה, נצרת עילית, קריית מוצקין, חריש.

6. גם רוני גולן נלחם 
לצורך קבלת חומרים אנחנו עומדים בקשרים עם מבקרי פנים, חברי מועצה מהאופוזיציה ואזרחים מן השורה שהמאבק בשחיתות בוער בעצמותיהם. בדרך אנחנו פוגשים כמה אנשים נפלאים שמשתפים אתנו פעולה. אחד מהם הוא רוני גולן מתל מונד, שהקים תנועה מקומית בשם "התקווה" שנאבקה בשנים האחרונות בשלטון המקומי המסואב.

גולן העביר חומרים רלוונטיים למשטרה שחוקרת חשדות למעשים פליליים שבוצעו לכאורה על-ידי שלמה רצבי, יו"ר המועצה המקומית. גולן ספג בעקבות זאת איומים על חייו ודבר זה רק הגביר אצלו את המוטיבציה להמשיך להיאבק בגיבויה של אומ"ץ. בתום חקירה העבירה המשטרה את התיק של רצבי להכרעת הפרקליטות. בינתיים החליט גולן להתמודד על ראשות המועצה בתקווה שיזכה מול ראש המועצה ויצליח לנקות את היישוב.

7. הדחיפות של אולמרט 
במסגרת איסוף נתונים למחקר אקדמי על "רמת השחיתות ברשויות המקומיות בישראל" שנעשה בימים אלה על-ידי המחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם תנועת אומ"ץ, מתבררות כמה עובדות מאלפות.

שחיתות מוניציפלית הייתה קיימת פה ושם מאז הקמת המדינה ביישובים שונים, חלקם במגזר המיעוטים, אבל לא ברמות שהרעידו את אמות הספים.

בדברי ההקדמה למחקר המצוי בשלבי הכנה כתב ד"ר רוני פקטור בין השאר: "הרשויות המקומיות הן כר פורח לשחיתות, שכן השחיתות מתרחשת כאשר הסקטור הציבורי נפגש עם הסקטור הפרטי. כפי שקורה לעיתים קרובות ברשויות המקומיות. הרשויות המקומיות הן מן המערכות הציבוריות הקרובות ביותר לתושבים ומשרתות אותם בשורה של תחומים: חינוך, בריאות, תברואה, תנועה, תכנון ובנייה, לכן יש חשיבות רבה להבנת תופעת השחיתות ברשויות".

אין כיום ספק שאת מלאכת ההשחתה המשמעותית בתחום המוניציפלי ואת הדחיפה הגדולה להתעשרות מהירה במהלך השירות הציבורי באמצעות קבלת שוחד וטובות הונאה, סללו במחצית שנות התשעים אהוד אולמרט ואלי לנדאו, שכיהנו במקביל כראשי ערים.

אולמרט ולנדאו, שניהם בעלי אופי כמעט זהה, חסרי עכבות מוסריים, מתוחכמים, ערמומיים, מניפולטיביים, שקרנים, שפעלו באמצעות מקורבים, אנשי-קש ושליחים לדבר-עבירה כדי לטשטש עקבות שהוליכו אליהם.

מי שזיהה היטב את אופיים המושחת היה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שטיפח אותם, ומשפחתו הגדילה את נכסיה הפיננסיים בזכותם. אולמרט המגה-מושחת עשה זאת כאשר כיהן כראש עיריית ירושלים ודחף להקמת פרויקטים שונים בעיר, שהבולט בהם היה מתחם הולילנד, ויצא נשכר בדרכים ישירות ועקיפות. למרבה הצער, המשיך אולמרט במעלליו בתפקידיו המיניסטריאליים והיה מעורב במעשי שחיתות בערים נוספות במדינה.

8. היוזמות של לנדאו 
בניגוד לאולמרט שהמתין לבואם של יזמים אליו כדי לרצות ביקרם, נהג לנדאו ליזום פרויקטים מושחתים בעיר. לצורך זה בדק לנדאו את כל השטחים הפנויים בעיר כדי להחליט באלו מהם יוכל לבצע את הפרויקטים הללו שהזרימו לכיסו את הערך המוסף.

הדוגמה הבולטת לכך היא המרינה בהרצליה, שהוקמה באמצעות מכרז תפור בשותפות של מוטי זיסר, האחים עופר, משפחת בן-ציון ומוזי ורטהיים. המרינה כוללת שטחים מסחריים גדולים ומגורי נופש, ומגבילה במידה ניכרת את שטח הרחצה של הציבור.

לנדאו לא הסתפק במעשי השחיתות שביצע בעירו וביקש להקים מרינות דומות באשקלון, באשדוד, בתל אביב, בנתניה ובנהרייה, ולהתעשר עוד יותר במהלך שירותו הציבורי. רק בעקבות חשיפת פרשת השחיתות על-ידי עבדכם הנאמן, בסדרת כתבות "קומבינה במרינה", שפורסמה בעיתון ידיעות אחרונות, הוקמה מרינה נוספת רק באשקלון.

אבל לא היה צריך לדאוג ללנדאו; בתפקידו הבא כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל היה מעורב בפרשות של קבלת שוחד מהאחים עופר תמורת מכרזים להובלת פחם לחברת סימנס בעקבות רכישת טורבינות לחברת החשמל וחברת מרחב בעסקת הגז שחתמה חברת החשמל עם מצרים.

העובדה שהמשטרה לא הצליחה לפענח עד כה כיצד השיגו שני בניו של אלי לנדאו סכום של כ-60 מיליון שקלים לרכישת בעלות חלקית על המדיקל סנטר בהרצליה, אינה מדברת לשבחה של המשטרה, אבל מבהירה הרבה תעלומות.

אגב, לא רק לגבי לנדאו לא פענחה המשטרה עבירות פליליות שונות; תלמידו המצטיין לדבר-עבירה יצא גם הוא בכתב אישום צמחוני שלא כלל שורה של פרטים על מהות עסקיהם של שני בניהם של לנדאו ובר בלונדון. אילו הייתה נערכת חקירה לעומק על-ידי המשטרה והרשות להגנת הלבנת הון, היו נחשפים אולי עסקיהם המפוקפקים של שני יורשי העצר. מעשי אבות סימן לבנים.

9. אפילוג 
לא ידעתי השבוע אם לצחוק או לבכות למשמע דבריו של יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט, שקבל על הרעש התקשורתי סביב מעצרו של ראש עיריית חדרה ופנה למשטרה ולפרקליטות בבקשה לזרז את חקירותיהם של ראשי ערים החשודים בפלילים כדי לא לגרום להם חלילה עינוי דין.

"כל ראשי העיריות הם אנשים הגונים וישרים שממלאים את תפקידם באמונה וההיטפלות אליהם לפני הבחירות וכל הפרסומים על החקירות פוגעות בדמוקרטיה הישראלית" אמר בוחבוט, שבעבר נחקר בחשד לאי-סדרים בעיר מעלות שבראשה עמד בעבר. כיום נזקפים לחובתו מעשים שיש בהם פגיעה במינהל התקין שהתרחשו בין כותלי מרכז השלטון המקומי ויש בהם בבחינת צפצוף על החוק.

לבסוף החלטתי לצחוק.

צוחק מי שצוחק הראשון.