הרומן המבוים של זקן (152)  |  

לפני מספר ימים נולד לו במשפט הולילנד נושא הרומן שהתנהל בשעתו, כביכול, בין שמואל דכנר, עד המדינה שהלך זה מכבר לעולמו, לבין שולה זקן, סייעניתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט; זאת במטרה להכשיר את כספי השוחד שזקן קיבלה מדכנר, שחלקם הועברו לחשבונות של אחרים


מותו של שמואל דכנר, עד המדינה במשפט הולילנד, בעיצומו של משפט מתוקשר שבו מואשמים, בין השאר, ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט והסייענית המושחתת שלו שולה זקן בקבלת שוחד, מאפשר לצמד המסואב לשלוף מדי פעם שפנים חדשים מגזע מעורב של שקר ודמיון. כך נולד לפני כמה ימים במשפט הולילנד נושא הרומן שהתנהל בשעתו, כביכול, בין דכנר לבין זקן, במטרה להכשיר את כספי השוחד שהיא קיבלה ממנו, שחלקם הועברו לחשבונותיהם של אחרים, ואילו את התכשיטים היקרים שהוא העניק לה העדיפה לענוד באירועים חגיגיים.

דכנר המנוח לא היה טלית שכולה תכלת. טליתו של דכנר הייתה מוכתמת בכתמים שונים שנוצרו על-ידי עבירות פליליות ובשל תכונות שליליות מגוונות, בהן אי-אמירת אמת. אבל משום-מה נטיתי בשעתו להאמין לעדותו של דכנר בשלבים המוקדמים של משפט הולילנד, שבמהלכה הכחיש מכל וכל את הסיפור שכאילו היו לו קשרים אינטימיים עם זקן. דכנר טען שהייתה לו היכרות בלבד עם זקן, שנולדה במהלך מגעיו הפליליים עם אולמרט. זקן עצמה אמרה בעדותה במשטרה, שיחסיה עם דכנר שהיה מבוגר ממנה בלמעלה מעשרים שנה היו של אבא ובת. ככל הנראה זה לא המקרה של "גילוי עריות".

אגב, לא שכחנו שזמן קצר לפני פטירתו של דכנר, זקן עמדה לחתום על עסקת טיעון לגבי כתב האישום שהוגש נגדה בפרשת הולילנד וכך הייתה מודה בעקיפין בקבלת שוחד. אלא שהיא חזרה בה, ברגע האחרון, בגל אנשי אולמרט שלחצו עליה שמא האש תתקרב אליו.

אחרי שדכנר נפטר החליטו שולה זקן ויקיריה לטפח מחדש את נושא הרומן. אני מוכן לנחש שזקן כינסה באחד הימים את בעלה הסטטיסט, ילדיה ובני משפחתה, נשבעה בפניהם שלא היה לה כל קשר רומנטי עם דכנר, והבהירה להם שבנסיבות שנוצרו הברירה שעומדת בפניה היא להמתין לגזר הדין ולהתפלל שלא תורשע ותיכלא, או לחלופין, לשלוף את נוסח ה"רומן" כאמצעי מניעה של הרשעתה בקבלת שוחד. השאלה שמסקרנת אותי עכשיו היא האם הפרקליטים של זקן, שאמורים לאמץ גרסה זו, מאמינים לה הלכה למעשה?

מסתבר שעד כה שיחק המזל לזקן והיא נחלצה בזול יחסית מכתבי האישום שהוגשו נגדה, בפרשות טלנסקי, ראשונטורס, האזנות סתר ורשות המיסים. עכשיו היא מצפה שהמזל יחזור אליה גם בכתב האישום של הולילנד. כדי לסייע למזל, נולד ה"רומן".

לא "רק מזכירה" 
כדי ללמוד על דרכי התנהלותה של העבריינית הסדרתית של זקן, כדאי להרחיב את הדיבור על פרשת רשות המיסים שאירעה בתקופה שבה היה אולמרט שר האוצר וביצע עבירות פליליות למכביר. בין השאר ניסה אולמרט למכור את מניותיה של הממשלה בבנק לאומי לשני אילי הון זרים, ועשה זאת לא לשם שמיים אלא למען הכיס.

לעומת זאת הצליח אולמרט לחמוק מכתב אישום נוסף בפרשת רשות המיסים, שהייתה בשורה התחתונה ניסיון נואל של אולמרט להשתלט על רשות המיסים בעזרתם של שולה זקן, אחיה יורם קארשי ואיש העסקים קובי בן-גור, שניצלו את תמימותו של הממונה על הרשות לשעבר ג'קי מצא, שהסתבך בגללם, נדון למאסר וקטע קריירה מזהירה.

רק שופט שלא היה מעודכן כנראה בחלקה המשמעותי הפלילי של זקן בפרשה המסואבת של מערכת המיסים, יכול היה לקבוע שזקן הייתה, כביכול, "רק מזכירה", ולכן גזר עליה רק עבודות שירות.

זקן שאבה חוצפה מגזר הדין המגוחך והכריזה קבל עם ותקשורת: "אם זה הפרצוף של המדינה, אני מתביישת בה". למען האמת, לא הבנתי לאיזה פרצוף בדיוק התכוונה זקן, שהייתה שותפה פעילה למעלליו הפליליים של הבוס האישי שלה, אהוד אולמרט, שהשחית את מרבית החלקות הטובות במדינה.

העונש שלו הייתה ראויה זקן בגין מעשי העבריינות הבלתי נלאים שלה במערכת המיסים, בסעיפים של מרמה והפרת אמונים, היה חייב להיות, לעניות הדעה ולעשירות המידע, מאסר של כמה שנים.

ידה הארוכה - בכל 
כאשר התמנה אולמרט כראש הממשלה הוא התעקש, לא במקרה, למנות את אברהם הירשזון, שותפו לדברי עבירות במשך שנים, לתפקיד שר האוצר, ואילו את עמיר פרץ חסר-הניסיון הוא מינה כשר הביטחון. ידה הייתה בכל והיא משכה בכל החוטים, הגלויים והסמויים. זקן ידעה היטב כיצד עובד הראש הקרימינלי של אולמרט וכיצד יש לסייע לו בעיגול פינות, בהסתרת קבלת כספי שוחד ובעיקר בטשטוש עקבות. זקן קבעה מי יפגוש את שר האוצר ויתוגמל על ידו אחרי שיסדיר את ענייני המתן בסתר לעשירים, ומי יישאר בלי תאוותו בידו. כך היא נהגה גם בלשכות האחרות שבהן התנהלו מערכות סמויות של אולמרט עם אילי הון מקומיים וזרים שאפשרו לו להתעשר במהלך שירותו הציבורי.

פרשת השחיתות במערכת המיסים אירעה בתקופה שבה כיהן אולמרט כשר האוצר והיה מופקד על הצינור הראשי של ההון החודר לשלטון, שהוא היה אחד מאדריכליו הראשיים.

מנהל רשות המיסים לשעבר ג'קי מצא, שהסתבך בפלילים אחרי שנשבה בידי "כנופייה" בת שלושה אנשים ששלטה במערכת המיסים - שולה זקן, אחיה יורם קארשי ורו"ח קובי בן-גור - אמר לי בשעתו שידה של זקן הייתה בכל הרבה מעבר למה שיוחס לה. בין השאר עלה בידה של זקן להביא לסגירת תיקים של עברייני מס, להקל בשיעורי המס של נישומים שונים ולדחוף למינויים של אנשי שלומה ולמינויים של מקורבים פוליטיים לבוס שלה אולמרט.

אומ"ץ פנתה בשעתו אל פרקליט המדינה משה לדור, בעניינו של אחד מהם - איש העסקים משה טובול. בפנייה נאמר בין השאר: "לפני כחמש שנים נעצר איש העסקים הירושלמי סימון טובול כחשוד בהעלמת הכנסות בסך 12 מיליון ש"ח, שוחרר כעבור שבעה ימים והחלה חקירה מסועפת של משטרת ישראל ברשות המיסים בעניינו. באמצעי התקשורת פורסם בימים אלה כי גורמים מסוימים, ביניהם יורם קארשי, אחיה של שולה זקן, מזכירתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, פעל מאחורי הקלעים כדי לסייע לטובול להיחלץ מהגשת כתב אישום. למרבה ההפתעה, למרות שנאספו ראיות להגשת כתב אישום נגד טובול, לא טרחה עד כה פרקליטות מחוז ירושלים להגיש כתב אישום נגד הנ"ל. אנו מבקשים לדעת האם אומנם הסתיימה החקירה המשולבת ונמצאו ראיות להגשת כתב אישום נגד טובול ואם כן מדוע לא הוגש כתב אישום עד היום למרות שחלף זמן רב".

למרבה הצער, הטיפול של המערכה המשפטית בפרשה זו היה כושל מעיקרו, והסתיים בקול ענות חלושה ובקולות צהלה של זקן שהמשיכה לחגוג.

קשה לי להאמין שזקן עשתה פעולות לא חוקיות נוספות במשרד האוצר על תקן של אספנית מצוות. אני נוטה יותר להתייחס אליה כאל אספנית ממון למרות שהיא נהגה מאז ומתמיד להציג עצמה כבעלת אמצעים כספיים מוגבלים.

המורה ותלמידתו הטובה 
זקן החלה לעבוד במחיצתו של אולמרט בהיותה בת 16, כאשר זה היה עדיין עורך דין פרטי וביצע כבר אז מעשי נוכלות תוך ניצול קשריו עם אישים פוליטיים בכירים, והוכיחה שהיא תלמידה טובה שראויה למלגה. הייתה מנהלת לשכותיו של אולמרט כחבר כנסת, ראש עיריית ירושלים, שר בכמה משרדים, ובתפקידו האחרון כראש הממשלה.

התייחסותה המתמשכת כלפי אולמרט היא שילוב קטלני מבחינת שלטון החוק, של הערכה, הערצה, אהבה וסגידה. זקן פיתחה באולמרט תלות מוחלטת. אולמרט המניפולטור, הקומבינטור, הערמומי והתחמן ידע היטב כיצד לשלוט בזקן בנוכחות קרובה ובשלט רחוק. זו הייתה למעשה הסיבה העיקרית לכך שהיא מעולם לא הסגירה אותו ולא הייתה מוכנה להעיד נגדו, גם כאשר הפסיקה לנהל את לשכתו בפעילות העסקית הנוכחית שלו, שבמסגרתה הוא מנצל היטב את הקשרים שרקם במהלך שירותו הציבורי.

זקן ידעה את סודותיו הכמוסים ביותר של אולמרט, לרבות חשבונות הבנק האישיים שלו. היא הכירה את הדרכים הנפתלות שבאמצעותן התעשר באורח בלתי חוקי הן מהקופה הציבורית והן מכיסיהם של אילי הון, והייתה מעורה בתמורות שהוא העניק. זקן החזיקה ברשותה רשימה מעודכנת של אילי הון שהעניקו הלוואות כספיות נדיבות לאולמרט, והוא לא טרח להחזיר אותן לעולם.

זקן השתלבה היטב בפרשות השחיתות של אולמרט, שלא כולן נחשפו עד היום, והפכה למושחתת בזכות עצמה. בכמה תחומים התלמידה עלתה על המורה שלה. זקן חיקתה את אורחות-חייו של אולמרט והפכה לנהנתנית בזכות עצמה. לא פעם טסה במחלקה ראשונה. היא הרבתה להתחכך עם חבריו המיליונרים של אולמרט ויצאה נשכרת מכך. בהדרגה הפכה זקן ידוענית בזכות עצמה והקיפה עצמה ברבים ורעים מקהילת המי ומי ומדוע ולמה ובעיקר איך הם צברו את כספם.

החוק לא היה מעולם נר לרגליה של זקן ואילו ידיה בחשו בכל פרשה פלילית שבה היה מעורב אולמרט.

פרט מאלף: בשעתו, כאשר מעדה זקן בביתה ונפצעה קלות, הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי בדרישה שיקבעו אחוזי נכות קבועים והייתה נטייה להיענות לה בחיוב, אולי בגלל קשריה המסועפים. כאשר נודע הדבר לתנועת אומ"ץ, פנינו להנהלת המוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבל פרטים על הפרשה. באורח פלא משכה זקן את תביעתה.

דאגה לאישי ציבור 
למעשה החזיקה זקן לאורך השנים את אולמרט במקום רגיש ביותר, ונראה היה שאולמרט חשש שהפה הגדול שלה עלול להמיט עליו שואה פלילית. ביטוי מוחשי לכך ניתן כאשר המשטרה חשפה שזקן קיימה האזנות סתר קבועות לשיחות שניהל אולמרט כאשר כיהן כראש הממשלה. על כך תעמוד זקן לדין במשפט אחר. כאשר נודע לאולמרט על ההאזנות הלא-חוקיות הללו, שנעשו מסיבות שידועות למתי-מספר, היה מופתע ביותר. מאוחר יותר חזר בו אולמרט וטען שהן נעשו, כביכול, בידיעתו. אני מוכן לשים את נפשי בכפי ולהעלות חשד שזקן ביצעה לאולמרט האזנות ומעקבים שונים גם בחלק מתפקידיו הציבוריים האחרים. אם אולמרט ידע, הוא שתק.

כאשר נחקרו אולמרט וזקן בפרשת טלנסקי וראשונטורס, נאסר עליהם להיפגש על-מנת שלא יתאמו חלילה עדויות ביניהם, אבל הם מצאו דרכי תקשורת לצרכי תיאומים, ולאו-דווקא באמצעות יונת דואר מסוג זו שכיכבה בספרו של מאיר שלו "יונה ונער".

לשבחה של זקן ייאמר, שמדי פעם היא דאגה לאישי ציבור בכירים עבריינים אחרים שנמנו עם חבריו הטובים של אולמרט. אחד הבולטים בהם היה חיים רמון. בתקופה שבה נחשד רמון בהטרדה מינית, פעלו כמה עובדות לשכת ראש הממשלה בניצוחה של זקן לבשל עדויות סותרות לעדותה של הקצינה המוטרדת.

שאינה יודעת גבול 
מסתבר שהחוצפה של זקן אינה יודעת גבולות. בשעתו היא פנתה לסניגוריה הציבורית בבקשה להעמיד לה פרקליט, מאחר שלטענתה היא נקלעה לקשיים כספיים ואין באפשרותה לממן את שכר הטרחה היקר של הפרקליטים שאמורים להגן עליה במשפטים הפליליים האחרים שבהם היא מואשמת בעבירות נוספות. למרבה האירוניה, הוגשה הבקשה במקביל לאירוע ראוותני ששולה זקן ובעלה ערכו באולם המחוות הירושלמי היוקרתי "view" לכבוד בר-המצווה של בנם תומר.

בתקשורת נאמר כי באירוע זה נכחו כ-900 אורחים, ביניהם חברת הכנסת דליה איציק, איש העסקים ארקדי גאידמק, אשת החברה ג'ודי ניר מוזס שלום, אישי ציבור וידוענים. האורחים קיבלו מזון משובח שכלל כבד אווז, סטייק פילה, צלעות טלה, מאפים במילוי עגל ופרגיות, אגסים ממולאים בחזה אווז ועוד מאכלים מגוונים, ולגמו משקאות יקרים.

אורח הכבוד, איך לא, היה הוד מלכותו אולמרט, שבירך את חתן בר-המצווה תומר, וגילה שהוא היה הסנדק שלו בברית המילה והוא ימשיך לגדלו לחופה ולמעשים טובים. מי שמדבר ומברך...

אומ"ץ לא הייתה יכולה לעמוד מן הצד נוכח סמיכות הגשת הבקשה לסניגוריה הציבורית ועריכת המסיבה המשפחתית המפוארת. במכתב ששיגרנו לסניגור הציבורי הראשי, ד"ר יואב ספיר, נאמר בין השאר:

"תנועת אומ"ץ מטפלת בשנים האחרונות בהתנהלותה העבריינית של מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר שולה זקן. המידע שנצבר באומ"ץ הועבר לרשויות אכיפת החוק וחלקו שימש בסיס להגשת כתבי אישום נגדה. במקביל עקבנו אחר רמת חייה הגבוהה של זקן והתרשמנו שהמצב הכלכלי של משפחתה סביר בהחלט. באחרונה פורסם שזקן שיחררה את פרקליטה בנימוק שאין ביכולתה להמשיך לממן את שכר טירחתו ובדעתה לפנות לקבלת סיוע מהסניגוריה הציבורית. הודעה זו עוררה הרמת-גבות נוכח המידע הנ"ל. הפתעתנו גברה כאשר התברר שבמקביל לפנייתה לסניגוריה הציבורית היא ערכה מסיבת פאר משפחתית יקרה בהשתתפות מאות אורחים - דבר המעיד על כך שהיא אינה בחזקת נזקקת. לאור האמור לעיל אנו מבקשים לדעת האם עונה זקן על הקריטריונים של האזרחים הזכאים לסיוע משפטי של הסניגוריה הציבורית?"

לצערנו, בקשתנו לא נענתה וזקן נהנתה מאז משירותים משפטיים חינם אין כסף על תקן של קשת-יום. מעניין מדוע עטרת ראשה אהוד אולמרט לא משך כספים מחשבונות הבנק שלו כדי לסייע לה בעת מצוקתה. ניתן לומר שזקן הצליחה לבצע תרגיל עוקץ נוסף על מערכת המשפט.
 
אפילוג 
במרוצת השנים שבהן היה לי הכבוד המפוקפק לעסוק בפרשות השחיתות של אהוד אולמרט, נשאלתי לא אחת, מדוע התייצבה זקן באורח טוטאלי לימינו של אולמרט, הייתה מוכנה להסתכן בתשלום מחיר אישי כבד וסירבה לכל הצעה לשמש עדת מדינה נגדו ולחלץ את עצמה מהבוץ הטובעני?

יש לכך כמה סיבות שלא את כולן ניתן לגלות במסגרת זו. סיבה אחת בכל זאת ניתן לחשוף: זמן קצר לפני שנפטר אביה של זקן, בא אליו אולמרט בשעה ששכב על ערש דווי וביקש את ברכתו בנוכחות בתו. האב השביע באותו מעמד את בתו שלעולם לא תזיק לאולמרט. זקן מילאה את מצוות אביה שלא היה מודע לכך שבתו מעורבת בפלילים בעצמה וזכות השתיקה מסייעת גם לה.