מצעד העוולות (פרק ו') - מיוחסי החוק  |  

המזכיר הבעייתי - לא יעלה על הדעת שמזכיר הממשלה החשוד בהסתרת מסמך הרפז ימשיך לכהן בתפקידו בימים שבהם הוא נחקר במשטרה  המזכ"ל הנכלולי - יוסי וסרמן אינו חסין יותר מביקורת. המבקר יבדוק את הכספים המועברים לארגוני המורים דרך הגופים המבוקרים  היו"ר הערמומי - מתברר כי ח"כ חיים כץ, יו"ר עובדי התע"א מצוי בחל"ת משנת 1999 במהלך 15 שנה. על כן אינו יכול להמשיך בתפקידו בחברה במקביל לחברותו בכנסת


                                                                ▪  ▪  ▪
המזכיר הבעייתי
המלצה שגיבשה המשטרה להעמיד לדין פלילי ארבעה מהמעורבים בפרשת הרפז הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (מיל) גבי אשכנזי, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אלוף (מיל) אביחי מנדלבליט, דובר צה"ל לשעבר תא"ל (מיל) אבי בניהו וראש לשכת הרמטכ"ל לשעבר אל"ם (מיל) ארז וינר, התקבלה באומ"ץ ברגשות מעורבים.

מצד אחד כאב לנו, כמו לרבים מאזרחי המדינה, שאישים רמי דרג לשעבר בפיקוד הצבאי העליון עברו לכאורה עבירות פליליות במהלך המרוץ לתפקיד הרמטכ"ל שאמור היה לרשת את אשכנזי. מצד שני חשנו שהמערכה שלנו לא הייתה לשווא. אומ"ץ הגישה בשעתו עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בגלל סירובו להורות על חקירת משטרה ועשה ככל שביכולתו כדי לקבור את הפרשה.

העתירה נדחתה להפתעתנו הבלתי נעימה בעיקר בגלל מדיניות שופטי בג"ץ שלא להתערב בשיקולי היועץ המשפטי לממשלה ועל אומ"ץ הוטל תשלום הוצאות בסך 15 אלך שקלים ברוח המדיניות החדשה והשנויה במחלוקת שהנהיג נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס לבלום עותרים ציבוריים. למרבה האירוניה הורה וינשטיין כעבור כמה חודשים בעקבות המלצת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) להורות על חקירת משטרה שהולידה, כאמור, הנחיה למשטרה לערוך חקירה יסודית בפרשת הרפז.

אין ספק שהכללתו של אלוף (מיל) מנדלבליט ברשימת המומלצים להגשת כתב האישום הינה בעייתית במיוחד. בשעתו הגישה אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה תלונה נגד אלוף מנדלבליט כאשר כיהן עדיין בתפקיד הפרקליט הצבאי הרשי (פצ"ר) בגין פגיעה לכאורה בשלטון החוק והתנהגות בניגוד לכללי האתיקה בפרשת הטרקטורון של תא"ל (מיל) צ'יקו תמיר שאישר בשעתו לבנו הקטין לנהוג בטרקטורון ללא רישיון.

בתלונה טענו, בין השאר, כי מנדלבליט הגיע לעסקת טיעון עם סנגורו האזרחי של תמיר עו"ד משה ישראל ולא פסל את עצמו למרות שבעבר שימש בעצמו סנגור של תמיר שהועמד לדין צבאי במשפט אחר.

אומ"ץ טענה בהקשר לכך שקיים לכאורה ניגוד עניינים חמור בתיק זה, כאשר מצד אחד ייצג הפצ"ר את הנאשם בביה"ד הצבאי כסנגור, ומצד שני הוא גם זה שהגיע להסדר טיעון עמו בהליך אחר, כאשר הפעם הוא משמש בתפקיד הפצ"ר.

"על הפצ"ר, אין צורך לומר זאת, חלה חובת נאמנות לפרקליטות הצבאית, ועליו לפעול לקידום האינטרסים של הפרקליטות", נאמר בפניית אומ"ץ, עולה כי לא היה באפשרותו של הפצ"ר לפעול במיטב ובמירב לטובת הפרקליטות הצבאית, נוכח העובדה כי ייצג בעבר את הנאשם, ומתוך כך יכול להיות שיתפרש כי רצה לפעול, לכאורה, לטובתו של תא"ל תמיר ולהקל עמו, דבר הנוגד את האינטרס המובהק שלו כפצ"ר. התנהגותו של הפצ"ר והחלטותיו בעניינו של תא"ל (מיל) תמיר פוגעות באינטרס הציבורי, שכן מעצם העובדה ששימש כסנגורו של הנאשם בעבר, לא יכול להיות אוביקטיבי, ואינו יכול לשקול שיקולים ענייניים.

אין צורך להדגיש שוינשטיין לא הרים את הכפפה וקיבל אז את הסברו הדחוק של הפצ"ר לשעבר שהפך למזכיר הממשלה.

גם בפרשת מסמך הרפז נקלע מנדלבליט למצב לא נעים. זאת ועוד בעוד ששלושת המומלצים האחרים החלו לעבוד בעסקים פרטיים הוא נשאר בשירות הציבורי ונתמנה לתפקיד מזכיר הממשלה שהינו תפקיד בכיר ורגיש במיוחד.

אחרי שפורסם בכלי התקשורת שמנדלבליט נחקר במשטרה כחשוד בשיבוש הליכי חקירה בפרשה זו בכך שלא הורה לאשכנזי להעביר למשטרה את המסמך החיוני שהיה דרוש לה פנתה אומ"ץ לפני כמה שבועות אל ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שיפעל להשעייתו המידית של מזכיר הממשלה.

נתניהו לא הזדרז להשיב על הפניה מה גם שבינתיים פרצה מלחמת "צוק איתן" שהעסיקה אותו יותר. פניה דומה שלנו הייתה אל היועץ המשפטי לממשלה כדי שיפעיל את סמכותו למרות שלא היו לנו ציפיות ממנו שיגלה אומץ לב כמתחייב מתפקידו.

בפניה נאמר בין השאר: "אומ"ץ פונה אליך בדרישה לבחון את השעייתו המיידית של מזכיר הממשלה, אלוף (מיל) אביחי מנדלבליט מתפקידו, בעקבות חקירותיו במשטרה בפרשת מסמך הרפז כחשוד בעבירות של מרמה, הפרת אמונים, שיבוש הליכי חקירה ועוד.

לא יעלה על הדעת שמזכיר הממשלה שמודע למסמכים הסודיים ביותר במדינה, וחשוד בהסתרת מסמך הרפז ימשיך לכהן בתפקידו בימים שבהם הוא נחקר במשטרה, בין השאר, משום שהיה שותף על-פי החשד בהסתרת מסמך חשוב, דבר המצביע על התנהלות לא תקינה של הדרג הצבאי במטכ"ל מול הדרג המדיני.

אומ"ץ סבורה שבמקרה הנדון האינטרס הציבורי גובר על סעיפי החוק לגבי השעיית עובד ציבור מתפקידו". וינשטיין לא הגיב. מה אנחנו יכולים לצפות מיועץ משפטי שהתחייב לפני שלוש שנים בפני מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס ש"תוך זמן קצר" יגיש כתב אישם נגד בועז הרפז בגין זיוף המסמך אחרי שהרפז הודה בכך.

עד כה לא הוגש כתב האישום.

השבוע, אחרי פרסום המלצת המשטרה, הזדרז מנדלבליט להכריז: "אני משוכנע שפעלתי כראוי ומשוכנע שהגורמים המשפטיים המוסמכים יחליטו על כך".

אומ"ץ סבורה אחרת.

בהתאם לכך פנינו השבוע אל נציב שירות המדינה משה דיין בדרישה שיפעל לאלתר להשעייתו של מזכיר הממשלה על-פי סעיף מיוחד בתקשי"ר הקובע הנחיה ברורה לגבי מקרים כגון אלה.

תם ולא נשלם.

המזכ"ל הנכלולי 
לקראת תחילתה שנת הלימודים החדשה בבתי הספר היסודיים ברחבי המדינה שהחלה השבוע פרסמה הסתדרות המורים ברכה מיוחדת לרבבות חבריה. על ברכה זו העיבה התנהגת נלוזה של מזכ"ל הסתדרות המורים יוסף וסרמן שהשתלח בראש האופוזיציה גילה קליין האויבת שלו משכבר הימים ואף איים עליה בפומבי.

"חטאה" היחיד של קליין נבע משאילתה שהציגה לו בעניין קרקעות בהוד השרון שמצויות בבעלותה של הסתדרות המורים שמשום מה ניסתה במרוצת השנים להסתירן. וסרמן השיב לה בזעף וחמק משאלתה האם מדובר באדמות חקלאיות או שהן הופשרו לבניה וסיבותיו עמו.

אומ"ץ הצטרפה בשעתו לתלונה מוסמכת שהגישה קליין למשטרה נגד וסרמן בחשד שהוא ביצע בין כותלי הסתדרות המורים שורה של עבירות. זו הייתה הזדמנות לפנות השבוע אל ניצב מני יצחקי ראש אח"ם ולשאול באיזה שלב מצויה החקירה. בפניה נאמר בין השאר: "יחידת להב 433 של משטרת ישראל טיפלה בשעתו בתלונה נגד מזכיר הסתדרות המורים יוסי וסרמן בחשד שביצע שורה של עבירות פליליות.

את התלונה הגישה בשעתו ראש האופוזיציה גילה קליין.

בינתיים, החמיר העימות הפנימי בהסתדרות המורים ובישיבה שהתקיימה השבוע באחד המוסדות של הארגון, איים וסרמן על קליין לטענתה אחרי שחשפה חשדות למעשים הנוגדים את טוהר המידות. נודה לך אם תבהיר לנו האם חקירת המשטרה הסתיימה והתיק הועבר לחקירת הפרקליטות". כרטיסי הביקור הציבורי של וסרמן עמוס לעייפה בשורה של פרשות שחיתות שהחלו מיד אחרי שנכנס לתפקידו לפני למעלה מתריסר שנים.

השרצים הראשונים של וסרמן היו "פעוטים" כמו נפוטיזם ותפירת מכרזים למקורבים למיניהם. אבל בהדרגה שמן וסרמן והחל לבעוט יותר ויותר בשלטון החוק. בהזדמנות מסוימת לפני שבע שנים, נחקר וסרמן במשטרה בגין הטיית מכרז בסך מיליון שקלים. במהלך החקירה פרץ בבכי מרורים והבטיח לראש צוות החוקרים כי למד לקח ויפרוש מתפקידו. וסרמן לא עמד בדיבורו, ומסיבות בלתי ברורות לא הודח מתפקידו הציבורי שמחייב ניקיון כפיים.

בין השאר התברר שוסרמן ניצל את מעמדו הבלתי מעורער להשגת טובות הנאה לעצמו, למשפחתו ולמקורביו מגורמים שהיו בקשרים עסקיים עם הסתדרות המורים, כמו אירוח בבתי מלון. בהקשר לכך יש לציין את קשריו המיוחדים עם משרדי נסיעות שהעניקו כביכול הנחות ותנאים מיוחדים למורים, ובפועל צ'יפרו דווקא את הבוס בטיסות לחו"ל. בהקשר לכך נכתב בשעתו ב-ישראל היום: "הסתדרות המורים רימתה אלפים מחבריה. יותר מחצי מיליון הוקצו לצורך סבסוד טיסות של מורים לחו"ל אבל הכסף שימש למימון טיסות של מקורבים לוסרמן ללא ידיעת המורים".

מי שהרימה בשעתו את נס המרד בהסתדרות המורים הייתה גילה קליין, יו"ר הסיעה האופוזיציונית נחל, ועל כך היא שילמה מחיר יקר. וסרמן ואנשיו החלו לרדוף אותה ועשו הכל כדי לסלקה מהסתדרות המורים תוך שימוש באמצעים פסולים.

חוקת הסתדרות המורים, שהינה אנטי-דמוקרטית מיסודה, שונתה ערב הבחירות הפנימיות, אחרי שקליין החליטה בבחירות האחרונות להתמודד מול וסרמן. שינוי החוקה להצבעה בפתק אחד עבור הסיעה והיו"ר גרם לכך שרומו חלק מהמורים שהתפקחו והתפכחו והצביעו בלית ברירה לוסרמן שאותו לא רצו.

לאחר שוסרמן ראה שסיעת נחל פועלת נושמת באופוזיציה למרות כל המאמצים ליבשה ולחסלה, החליט וסרמן לפני למעלה משנה להביא לשינויים נוספים בחוקה כדי לסגור את מקורות המימון לסיעה האופוזיציונית. אומ"ץ לא עמדה מן הצד והתריעה בפני וסרמן בכתב ובעל-פה על התנהגותו הנלוזה, והוא השיב תשובות דחוקות. נראה היה שכלה ונחרצה עמו לחסל את קליין. וסרמן לא ידע כנראה עם מי יש לו עסק. קליין עלתה מדרגה והגישה נגד וסרמן תלונה למשטרה בחשד שהוא ביצע עבירות פליליות.

כדי שגורלה של תלונה זו לא יהיה דומה לתלונות אחרות, אומ"ץ נכנסה לתמונה, פנתה לראש אגף החקירות החדש ניצב מני יצחקי והצטרפה לתלונה של קליין. מכאן ואילך - כל סחבת או החלטה משטרתית שגויה תביא להגשת עתירה לבג"ץ.

בעקבות הגשת התלונה החליט וסרמן להחריף את המערכה נגד קליין ולאסור עליה להשתתף בכנסים פנימיים של המורים. אומ"ץ פתחה במערכה משפטית באמצעות חבר הצוות המשפטי עו"ד אבינועם מגן במטרה להביא לשינוי פני הדברים.

במקביל נשלח בשעתו מכתב אל שר החינוך שי פירון ע"י חבר אחר בצוות המשפטי של אומ"ץ עו"ד עמירם סבר שבו נאמר בין השאר: "תנועת אומ"ץ מטפלת בשנים האחרונות בפרשות שיש בהן חשד לפגיעה בטוהר המידות והמינהל התקין שבהם מעורב מזכיר הסתדרות המורים הוותיק יוסף וסרמן.

"בחינת הבעיה העיקרית מעלה שהסתדרות המורים נמצאת מחוץ לגופים המבוקרים על-ידי מבקר המדינה או כל גורם אחר והמזכ"ל חסר המעצורים מנצל זאת היטב ועושה בה ובכספיה כראות עיניו.
"באחרונה פורסם כי משרד החינוך ממשיך להזרים מדי שנה סכום של כמאה מיליון שקל להסתדרות המורים מבלי שיש ביקורת ממשית אפקטיבית של המשרד או כל גורם אחר, לרבות מבקר המדינה, על דרכי השימוש בכספים הללו.

יצוין כי בשעתו פנתה אומ"ץ אל משרד החינוך בניסיון לרתום את המשרד לביקורת חיצונית על הסתדרות המורים וזאת דרך עמותה משותפת למשרד ולהסתדרות המורים שנתמכה מכספי קופת המדינה, אך הניסיון לא צלח מאחר שהסתדרות המורים העדיפה להקפיא את פעילות העמותה הזו ומלבד שתצליח לחמוק מביקורת יסודית על פעולותיה.

"נראה לנו שיש מקום ליוזמה פרלמנטארית וממשלתית כדי לגרום לכך שהסתדרות המורים תהיה גוף מבוקר ולא ייעשה שימוש חורג בכספי הציבור. "אומ"ץ מוכנה להיות שותפה פעילה ליוזמה זו".מאחר שמשרד החינוך לא טפל בבעיה זו בכובד ראש הייתה בחודשים האחרונים פנייה מקבילה של אומ"ץ אל מבקר המדינה.

ביקשנו לעשות כל מאמץ כדי שוסרמן וחבריו להנהגת הסתדרות המורים לא יהיו מחוץ לביקורת. בסוף השבוע בקעה קרן אור כאשר ניצב בדימוס עמיחי שי הודיע לאומ"ץ: "לאחר מספר דיונים הנחה מבקר המדינה לבדוק את התקציבים המועברים לארגוני המורים דרך הגופים המבוקרים".

למעשה אימץ המבקר את הצעתה של אומ"ץ ועל כך אנחנו מברכים.

היו"ר הערמומי  
מקור סמוי בתעשיה האווירית גילה לנו השבוע שגורמים מסוימים בארגון עובדי התעשיה האוירית שנחשב לאחת מקבוצות הלחץ הגדולות במדינה פועלים מאחורי הקלעים כדי להעלות את גיל הפרישה של יו"ר הארגון ח"כ חיים כ"ץ מ-67 ל-70 על-מנת למנוע את פרישתו ולאפשר לו לכהן בתפקידו שלוש שנים נוספת כדי להמשיך לדאוג לאינטרסים של הארגון בתפקידיו הפרלמנטריים.

המקור מגלה עוד שיש כוונה לרתום למהלך הן את הנהלת התעשיה האוירית החוששת מידו הארוכה של כ"ץ, ואת יו"ר ההסתדרות החדש אבי ניסנקורן בזכות העובדה שכ"ץ עומד בראש הסיעה ההסתדרותית "עוז" השותפה בקואליציה ההסתדרותית.

אם צעד ציני זה יצא לפועל העיתוי הוא אירוני. לפני זמן קצר הנחה מנכ"ל רשות החברות אורי יוגב את החברות הממשלתיות ובכללן התעשיה האוירית, שכל עובד בחברה ממשלתית זכאי לקבל שנת חופש ללא תשלום (חל"ת) אחת בלבד .

ח"כ כ"ץ הינו אלוף החל"ת במדינה בזכות היכולת המניפולטיבית והתחמנות שלו שהפכו לשם דבר. בעקבות החלטת רשות החברות הממשלתיות פנתה באחרונה תנועת אומ"ץ אל יוסי וייס מנכ"ל תעשיה אוירית שבה נאמר: "רשות החברות הממשלתיות פנתה בימים אלה ליו"ר הדירקטוריונים והמנכ"לים בדרישה להסדיר לאלתר חופשה ללא תשלום בחברות ממשלתיות.

במסגרת ההנחיה שקבעה הראשות נאמר כי תוך שלושים יום החברות הממשלתיות חייבות לגבש נוהל להסדרת מדיניות של חל"ת. בהקשר לכך קבעה הרשות כי "קביעת העילות אשר בהתקיימן ניתן יהיה לאשר חופשה ללא תשלום, ומשך התקופה המקסימאלית אותה ניתן יהיה לאשר בעבור כל עילה. ככלל, עמדת רשות החברות הממשלתיות כי אין לאשר חופשה ללא תשלום לתקופה ארוכה משנה".

בהתאם לכך מתברר כי יו"ר עובדי התעשיה האוירית ח"כ חיים כ"ץ המצוי בחל"ת משנת 1999 במהלך 15 שנה אינו יכול להמשיך עוד בתפקידו בחברה במקביל לחברותו בכנסת."אנו מבקשים שינקטו כל הצעדים להפסקת עבודתו של ח"כ כ"ץ", דרשה אומ"ץ. עד כה לא טרח מנכ"ל התעשיה האוירית להשיב על פניית אומ"ץ, ואילו לרשות החברות נמסר ש"הנושא בטיפול". אין ספק שצריך מידה רבה של חוצפה לצפצף על כללי המנהל התקין להיות נהנתן, ובעת ובעונה אחת לעמוד בראש ועדה פרלמנטרית שמטפלת בנושאי חברה ורווחה ולטפל בעוולות שנגרמות לבני הגיל השלישי ובבריאותם של ניצולי השואה.

למי שלא ניחש עדיין, ה"כוכב" הפעם הוא ח"כ חיים כץ, המכהן בעת ובעונה אחת בשלושה תפקידים ציבוריים: יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יו"ר ארגון עובדי התעשיה האוירית (תע"א) ויו"ר סיעת "עוז" בהסתדרות.

המציאות העגומה מלמדת שלאורך השנים זכה כץ למידה מוגזמת של חסד מאנשי משרד מבקר המדינה ומחברי ועדת האתיקה של הכנסת. שלושת התפקידים של ח"כ כץ יצרו לו גם מעמד מיוחד בכנסת, שבה הוא נהנה ממרחב ממוגן מפני טילי ביקורת ציבורית, מטיל את מרותו על סביבתו ונוהג לפי הכלל שעל פיו יישק כל דבר, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה. מי שמסרב לח"כ כץ יכול רק לנשק לו.

במקביל מוצא עצמו ח"כ כץ בעשור האחרון בעמדת כוח מרכזית בליכוד, כמי שיכול לסייע לאלה שמכרכרים סביבו להיבחר לכנסת, בסיועם של אלפי עובדי התעשיה האוירית שהתפקדו לליכוד וסרים למרותו. רבים מאלה שהתפקדו לליכוד במרוצת השנים זכו לקידום בשכרם ובתנאי עבודתם. כמה מאלה שסירבו מנימוקים אידיאולוגיים חשו עצמם מאוימים ומוחרמים. בפריימריז של הליכוד מוסעים העובדים בשעות עבודתם באוטובוסים מיוחדים שארגון העובדים מעמיד לשירותם, ודבר זה מנוגד לחוק הבחירות ומעלה חשד לשוחד פוליטי.

בשעתו פנתה אומ"ץ אל מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מכה לינדנשטראוס בבקשה שיתערב כדי למנוע מעלל נוסף של הח"כ המצפצף על החוק ועל כללי המנהל התקין. בפנייה הפננו את תשומת לבו לכך שעובדי התעשיה האוירית שגויסו ע"י יו"ר הארגון ח"כ חיים כץ להצטרף לליכוד (חלקם נגד רצונם) הפסיקו את עבודתם ביום הבחירות הפנימיות לליכוד ואורגנו עבורם אוטובוסים. בתגובה לכך קיבלנו הודעה שהנושא נבדק ולאור ממצאי הבדיקה הוחלט שלא לנקוט בפעולות.

משום מה, תגובת מבקר המדינה לשעבר למעלליו הפוליטיים של כץ נעשתה מאז ומתמיד כקול ענות חלושה. גם הפעם הוא נמנע מלהתערב במבצע ההסעה הפוליטי. כל הסימנים מעידים על כך שמשרד מבקר המדינה אינו נוטה להתעמת עם כ"ץ. גם בעידן של המבקר הנוכחי השופט (בדימוס) יוסף שפירא. אבל אומ"ץ לא מתכוונת להרים ידיים. נפעל בדרכים ציבוריות ומשפטיות כדי שח"כ חיים כץ לא ימשיך להיות מעל החוק וגם לא מעל המנהל התקין.