מצעד העוולות (פרק ט') השרלטנים  |  

מתגנב החשד שכל הרעיון ל"הסדר הטיעון" עם הרב פינטו לא בא לעולם אלא כדי למנוע קיומו של משפט, שבו יתגלו הקשרים בין קציני משטרה לבין פוליטיקאים ואנשי עסקים והכל בחסות הרב פינטו. רק תמימים לא מבינים כיצד קרה שערב הבחירות לנשיאות יצאה דליה איציק יבשה ופרשות השחיתות החדשות שלה שנחשפו ע"י אומ"ץ לא צברו תאוצה בתקשורת המגויסת. גם פרקליט המדינה לא יכול היה למנוע מהפרקליט הפלילי רונאל פישר להמשיך לעסוק בעניינים הפליליים של לקוחותיו



                                                                 ▪ ▪ ▪
1. רונאל פישר 
עורך הדין רונאל פישר, הפרקליט שנחשד בשורה של עבירות פליליות חמורות, בהן: תיווך לקבלת שוחד, שיבוש הליכי חקירה, הפרת אמונים, העלמת מס והונאת כמה מלקוחותיו, חזר אל משרדו כאילו העסקים כרגיל. אומ"ץ מלווה מאז הקמתה לפני 11 שנים את מעלליו של פישר ופעלה לאורך השנים כדי שיפסיק לתחמן את אנשי מערכת אכיפת החוק וייתן את הדין על מעשיו.

לצערנו, הדבר לא עלה בידנו בגלל ההנחות המפליגות שהעניקה לפישר לשכת עורכי הדין, הרפיסות של היועץ המשפטי לממשלה בטיפולו בחומרים שהובאו לבחינתו והגיבוי שנתנו לו משום מה כלי התקשורת תמורת תגמול כזה או אחר.

אומ"ץ לא עמדה מנגד. לקראת האפשרות שרונאל פישר הפרקליט העבריין יחדש את החגיגות הפליליות במשרדו באין מפריע. פנינו בשעתו אל לשכת עורכי הדין בדרישה להשעות את פישר מחברותו בלשכה ומעיסוקו כעורך דין עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו ולא לאפשר לו לחזור לתפקידו. בתגובה נאמר לנו כי הליך מעין זה אינו מקובל כל עוד לא הוגש כתב אישום נגדו.

בעקבות זאת פנתה אומ"ץ אל פרקליט המדינה, שי ניצן, וצלצלה בפעמונים: "בעוד זמן קצר מסתיימת תקופת מעצר הבית שהוטלה על עו"ד רונאל פישר והוא עשוי לחזור לעבודתו המקצועית. תנועת אומ"ץ, שטיפלה בשנים האחרונות בשורה של פרשות שקשורות לעו"ד פישר שמהן עולה חשד לביצוע עבירות פליליות, פונה אליך בבקשה לבחון אפשרות שהפרקליטות תתערב ותמנע את המשך עבודתו המקצועית כל עוד לא הסתיימה החקירה של מח"ש לגבי מעורבותו בפרשת נמל אשדוד ובפרשות נוספות שהתגלו במהלך החקירה. שובו לעבודה המקצועית במשרדו עלול לגרום לא רק לשיבוש דרכי חקירה אלא לשמש במקביל דוגמה שלילית לציבור אזרחי המדינה בכלל ולציבור עורכי הדין בפרט".

גם פרקליט המדינה לא יכול היה למנוע מהפרקליט הפלילי להמשיך לעסוק בעניינים הפליליים של לקוחותיו השאלה הגדולה והמסקרנת: כיצד תנהג פרקליטת מחוז תל אביב פלילי לשעבר, רות דוד בלום, שהינה שותפה פעילה במשרדו של פישר וניהלה את המשרד בהעדרו. האם היא תמשיך להעלים עין מהעבירות החוזרות ונשנות שנעברו בין כותלי המשרד?.

עורכת הדין דוד בלום שימשה גם כפרקליטתו של פישר בעת מעצרו, מאמינה בחפותו ומאשימה גורמים שונים בהתנכלות לו. אין ספק שמערכת קשריהם ההדוקה של פישר ודוד בלום מחייבת, לדעת אומ"ץ, בדיקה לעומק אם הפרקליט הנוכל ניצל אותם כדי לקבל לקוחות שעברו עבירות פליליות ולגבות מהם כדרכו סכומי עתק.

לפני זמן קצר פנינו אל השופטת בדימוס הילה גרסטל המשמשת כנציבת הביקורת על הפרקליטות וביקשנו שפרשת פישר דוד תיבדק באורח יסודי. בפנייה שלנו נאמר בין השאר: "פרשת עורך הדין פישר שנעצר כחשוד ביצוע עבירות פליליות חמורות חשפה בין השאר מערכת קשרים בינו לבין פרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עורכת הדין רות דוד בלום שהפכה גם לשותפה במשרדו ומייצגת אותו בימים אלה בחקירות שמתנהלות נגדו".

"בפרשה זו קיים חשד לכאורה שעורך הדין פישר ניצל את קשריו עם עורכת הדין דוד בלום שהייתה עדיין בתפקיד לצורך רכישת לקוחות והבטיח להם הבטחות שונות בידיעתה ושלא בידיעתה. אומ"ץ מבקשת שיבדקו התיקים שבהם טיפל עו"ד פישר מול פרקליטת מחוז ת"א פלילי בתקופת כהונתה של עו"ד דוד בלום כדי לברר האם ניתנו הנחות ללקוחותיו והאם מעורבים אנשי פרקליטות נוספים בכך".
עד כה לא נתקבלו ממצאי הבדיקה.

מתברר שעורך הדין פישר חושש יותר מכל משלילת רישיונו שהפך מנוף להתעשרותו בדרכים לא כשרות. לראשונה בחייו נתקל פישר באומ"ץ, גוף עיקש של מתנדבים שאינו נכנע לאיומיו ואיני נבהל מההכפשות שלו. נעשה הכול כדי שהפעם ייתן פישר הדין על מעלליו ולא יחמוק באמצעות תחבולות ותחמונים כפי שעלב בידיו בעבר.

2. הרב פינטו  
הפרסה סביב הרב יאשיהו פינטו שנתן כספים לקציני משטרה בכירים עדיין לא הגיעה לסיומה למרבה הצער והבושה. אזרחי המדינה שוחרי הצדק המשפטי מודעים היטב להתנהלות התמוהה של מערכת אכיפת החוק שמאפשרת לרב לשטות בה ולהפר בראש חוצות עסקת טיעון הזויה שנחתמה אתו בנסיבות טראגיות לשלטון החוק, אבל היועץ המשפטי לממשלה הרופס יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה הנגרר שי ניצן עדיין לא קיבלו את ההחלטה המכרעת לבטל לאלתר את עסקת הטיעון עם הרב שהפך את החוק לצחוק.

לשבחה של תנועת אומ"ץ יאמר שעוד בטרם נחתמה העסקה המבישה עם הרב היא פתחה במערכה משפטית וציבורית בהנהגתו של חבר הצוות המשפטי עורך הדין שמואל שנהר שזיהה עוולה גדולה שנגרמה לחוק בעצם חתימת העסקה. פנינו בשעתו אל היועץ המשפטי לממשלה ואל פרקליט המדינה וכתבנו לו בין השאר: "תנועת אומ"ץ מתנגדת בכל תוקף להסדר טיעון ההולך ומתגבש בין פרקליטו של הרב פינטו לבין פרקליטות המדינה".

בין השאר חשוד הרב לכאורה בנטילת מיליוני שקלים מעמותות ציבוריות, כהלוואות. במתן טובות הנאה לראש להב 433 לשעבר ניצב מנשה ארביב בהיקף בלתי ידוע, בניסיון לשחד את ראש יאח"ה תת-ניצב אפרים ברכה בסכום של 200,000 דולר אמריקני ועוד. הנימוק להסדר הטיעון הוא החומר שנתן ושעתיד לתת הרב פינטו למשטרת ישראל בעניין ניצב ארביב, ששילם את מחיר כישלונו הגדול בהתפטרותו ממשטרת ישראל.

מעלליו של הרב פינטו חמורים ביותר. מעבר לשתי החקירות המתנהלות נגדו בשני הנושאים שצוינו לעיל, יש לשים קץ לכל התופעה הזאת, שמתרחשת לא רק בחצרו של הרב פינטו, שבה מתרועעים יחדיו, תחת קורת גג אחת, פוליטיקאים, בעלי עסקים גדולים ביותר, פושעים מן העולם התחתון הישראלי וקציני משטרה בכירים ביותר המבקשים, באמצעות פינטו והאוחזים בשולי גלימתו, לסדר לעצמם ג'ובים ועסקים, בתום שירותם במשטרה.

מעבר לכך, מתגנב החשד שכל הרעיון ל"הסדר הטיעון" לא בא לעולם אלא כדי למנוע קיומו של משפט, שבו יתגלו הקשרים המדויקים בין קציני משטרה לבין פוליטיקאים ואנשי עסקים והכל בחסות הרב פינטו ועוזריו הקרובים.

"אומ"ץ" דורשת ממך, היועץ המשפטי לממשלה, להתנגד לכל הסדר טיעון עם הרב פינטו, להגיש כתבי אישום נגדו ולקיים משפט פתוח וגלוי לציבור ובמידת הצורך, להוציא נגד הרב פינטו צו איסור יציאה מן הארץ עד לתום חקירתו, יחד עם צו למעצר בית, שימנע ממנו לשבש את הליכי המשפט".

לצערנו נחתמה עם הרב עסקת טיעון וניתן לו לעזוב את הארץ ולנסוע לארה"ב שבה הוא מחזיק מתחם ומוקף בקהל של חסידים. בינתיים המשיכו הרב ורעייתו החסודה לצפצף על החוק והפרו את כללי העסקה בראיונות שהעניקו לתקשורת בניגוד למוסכם, ואין פוצה פה ומצפצף צפצוף נגדי.

אומ"ץ לא הסתפקה בכך, עורך הדין שנהר פנה אל ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי בשאלה לגיטימית אם משפחתו של הרב פינטו שמחזיקה בבעלות בחווילה מפוארת במרכז העיר משלמת ארנונה כנדרש בחוק או שיש לה פטור חלקי או מלא מתשלומי ארנונה.

הפניה נעשתה אחרי שנודע לנו שהחווילה נועדה במקור להיות בית כנסת הנהנה מפטור ממיסים ובהדרגה הפכה הקומה השנייה לדירתו הפרטית של הרב וגם בקומה הראשונה הוכשרו חדרי אירוח. "הרב פינטו נהג כמו במערב הפרוע. הוא הפך את הקומה השנייה של בית הכנסת שנבנה תוך ביצוע עבירות בנייה חמורות לדירה מרווחת לכל דבר וגם הקומה התחתונה הפכה משכן לאברכים מזדמנים" כתב הפרקליט.

עיריית אשדוד לא הזדרזה למסור לנו את המידע המבוקש בנימוק סרק של "צנעת הפרט", אין בדעתנו להניח לנושא שמצביע על דפוסי התנהגות כלפי הרב. לפני זמן קצר נקטה אומ"ץ בצעד נוסף והגישה באמצעות עורך הדין יובל יועז עתירה לבג"ץ נגד פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ומנהל מח"ש בדרישה להורות להם לפתוח בחקירה פלילית כנגד ראש יאח"ה, תת-ניצב אפרים ברכה, בפרשת הרב פינטו.

בעתירה נטען, בין השאר, כי כתב האישום שהוגש נגד הרב פינטו, במסגרת הסדר טיעון שנחתם עמו, מגלה חשדות לקבלת טובות הנאה, שוחד ומרמה והפרת אמונים מצידו של תנ"צ ברכה וזאת לאורך שנים. עוד נטען, כי גם העדויות והראיות מחקירתו של פינטו, שנחשפו בשבועות האחרונים בתקשורת, מחזקות את החשדות המתעוררים כנגד פינטו. על-רקע כל זאת, החלטתם של פרקליט המדינה והיועמ"ש שלא לפתוח בחקירה כנגד ברכה היא בלתי סבירה באופן קיצוני.

עסקת הטיעון בין הפרקליטות לבין הרב פינטו נחתמה כדי שמערכת אכיפת החוק תוכל להשתמש בעדויות ובמסמכים שהעבירו הרב פינטו ואנשיו למח"ש, במסגרת החקירה המתנהלת נגד ניצב (בדימוס) מנשה ארביב, לשעבר מפקד להב 433, החשוד בקבלת טובות הנאה מפינטו. ואולם בד-בבד, מתעלמים הפרקליטות והיועמ"ש מדבריו של הרב פינטו, שלפיהם העניק טובות הנאה גם לתנ"צ ברכה.

לאורך שנים, זמן רב לפני שדיווח למפקדיו על הצעת השוחד הראשונה כביכול שקיבל מצד פינטו. עוד נטען בעתירה כי ניהול חקירת פרשת השוחד נגד הרב פינטו ביאח"ה, היחידה שעליה מופקד תנ"צ ברכה – היעד למתן השוחד כביכול, מגלמת כשל מובנה בניהול החקירה. למעשה מדובר בכשל כפול: הן באי-העברת העניין לידיה האמונות של מח"ש, שהיא גוף החקירה האמון על חקירת חשדות כנגד אנשי משטרת ישראל, במקרה שיתברר שב"טנגו השוחד" רוקדים שניים גם במקרה זה – נותן השוחד ומקבל השוחד; והן בהפקדת החקירה בדבר חשדות למתן שוחד לקצין משטרה בידי יחידה שאותו קצין עצמו מופקד עליה".

הכרעת בג"ץ בעתירה תהיה רק אחרי שהמדינה חויבה להשיב לעתירה. בראשית השבוע נחקר ניצב (בדימ.) ארביב בחשד שקיבל טובות הנאה מהרב פינטו כאשר שימש נציג המשטרה בארה"ב והיה מבאי ביתו האמריקני של הרב הסורר. למרבה האירוניה ייתכן שכל הלחץ הציבורי והפעילות של אומ"ץ יהיו בבחינת ברכה לבטלה. הרב פינטו ששוהה מזה כמה חודשים בארה"ב עלול שלא לחזור ארצה ואז יוכרז כעבריין נמלט מעסקת הטיעון.

3. דליה איציק 
כאשר נתבקשתי באחרונה בכמה הזדמנויות לפרט את הישגיה של תנועת אומ"ץ במרוצת שנות קיומה ציינתי, בין השאר, את חסימתה של יו"ר הכנסת לשעבר, דליה איציק במרוץ הבלתי נלאה שלה למשכן נשיאי ישראל.

עדיין מוקדם לפרסם את מכלול הפעילות של אומ"ץ, אבל די אם אומר שהתנהל קרב מוחות בין איציק הערמומית והתחמנית שהצליחה לעבוד על חברי כנסת לא מעטים ולפזר הבטחות במטרה לגייס את קולם בהצבעה לבחירת הנשיא הבא, לבין אומ"ץ שקראה היטב את מהלכיה ופעלה כדי לחשוף את חוסר אמינותה ומעלליה.

רק תמימים לא מבינים כיצד קרה שערב הבחירות לנשיאות איציק יצאה יבשה ופרשות השחיתות החדשות שלה שנחשפו ע"י אומ"ץ לא צברו תאוצה בתקשורת המגויסת. לעומת זאת, הוצאו לאור השמש שלדים מארונותיהם של שלושה מתחרים מולה על הנשיאות. שניים מהם השר סילבן שלום וחבר הכנסת פואד בן-אליעזר שפרשו בעיצומה של מערכת הבחירות. המועמד השלישי חבר הכנסת מאיר שטרית נפגע אבל לא פרש.

גם הנשיא הנבחר ראובן ריבלין טווח בכוונה נואלת להדביק בו העדר טוהר מידות אישי אבל הוא לא נפגע. למרבה הצער, עד כה לא נתקבלה דרישת אומ"ץ לחקור מי ארגן את מסע ההכפשות בבחירות לנשיאות. יש לי ניחוש לא פרוע.

בשלב זה אוכל רק לגלות שאיציק לא חדלה מלשלוח אלי שליחים שונים, ביניהם חברים קרובים שהפצירו בי שאומ"ץ תמעל ביעדה ולא תחשוף מידע על-אודותיה לפני הבחירות לנשיאות. החתונה הראוותנית של בנה של איציק נתנה הזדמנות נוספת ללמוד על דרכי התעשרותה של איציק לא רק במהלך שירותה הציבורי, אלא גם לאחר מכן, כפועל יוצא מתפקידה בעבר כיו"ר הכנסת.

אחד מאלה שלא הגיע לחתונה למגינת ליבה של איציק היה איל ההון הישראלי הבינלאומי חיים סבן שניסה להריץ אותה לנשיאות. סבן קיבל בשעתו מאיציק - כאשר שימשה כשרת התקשורת - היתר להחזיק בעת ובעונה אחת בעלות על בזק ושותפות בערוץ 2, וזאת בניגוד לתקנות הרגולציה. האם לא היה זה אותו סבן שתרם בעבר 120 אלף דולר למטה הבחירות של שמעון פרס לראשות מפלגת העבודה כאשר איציק שימשה ראש המטה שלו? (אין תימה שגולת הכותרת של פעילותה של איציק באחרונה הייתה השתתפותה בפורום סבן היוקרתי למדיניות בינלאומית שהתקיים כמדי שנה בוושינגטון).

מי שכן באו לחתונה היו כמה אילי הון שמעסיקים את איציק בשנים האחרונות ומזרימים לכיסה סכומים ניכרים. הבולטים ביניהן היו רמי לוי ואודי אנג'ל. איציק משמשת דירקטורית בחברת רמי לוי בשכר של 150-200 אלף שקל בשנה. איציק משמשת במקביל נשיאת מיזם "סיסמה לכל תלמיד" תמורת 240 אלף שקל בשנה. מטרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד", לפי אנשיו, היא "לצמצם פערים דיגיטליים במערכת החינוך". המיזם ממומן בעיקר מתרומות, שרובן באות מחברות ציבוריות. בין התורמים הגדולים אפשר למצוא את בנק הפועלים, החברה לישראל ובז"ן - שתי האחרונות בשליטת משפחת עופר. האחראי למינויה של איציק בתאגיד הוא אודי אנג'ל, שהיה נשוי לליאורה עופר, בתו של יולי עופר, וכיום אחד הבכירים בקבוצת עופר.

איציק משתכרת עשרות אלפי שקלים לשנה כדירקטורית בתאגיד מחזור הבקבוקים אל"ה שקשור למשפחת מוזי ורטהיים, מבעלי קשת. יו"ר דירקטוריון ערוץ 2 דרורית ורטהיים לא הגיעה אומנם לברך את איציק, אבל חברה רוני פוקס הגיע. הוא חייב את שחרורו מגאורגיה במידה רבה לאיציק, שעמלה למענו ללא לאות.

כאשר נשאלה איציק על פעילותה העסקית הפרטית הקשתה: "מה אתם רוצים - שאעבוד אצל עניים?". איציק היא היום, לכאורה, אזרחית פרטית שרשאית לעשות כחפצה במסגרת החוק עד כמה שהיא מסוגלת, לייצג אינטרסים של אילי הון שהיא חברה אליהם בעבר לשלטון, ועתה נוסעת איציק הנהנתנית הבלתי-נלאית על חשבונם לחו"ל.

באורח פלא השתפר באחרונה עוד יותר מצבה הכלכלי והיא רכשה מחברתה הוותיקה רונית רפאל דירה מפוארת בפרויקט גן העיר, תמורת 4.5 מיליון שקלים, שנוספה לדירות האחרות שבבעלותה. בעלה של איציק הוא בודק-מונים שכיר בחברת החשמל, והיא סופרת דירות בנסיבות שלא קשה לנחשן וטעונות בדיקה רצינית של רשויות אכיפת החוק.

אי-אפשר להתעלם מספיח שלילי נוסף של פעילותה הציבורית של איציק שהתברר שהיא שיאנית ההטבות שחולקו ליושבי-ראש הכנסת לשעבר. בשנה החולפת, למשל, קיבלה איציק סכום של 500 אלף שקלים לצרכי תשלום שכר עבור עוזריה ועוד 166 שקלים כהחזר הוצאות למטרות של פורסמו ברבים. מתברר שלא פורסמו גם נתונים על ההוצאות המוגזמות שאיציק קיבלה החל משנת 2008, אחרי שפרשה מתפקיד יו"ר הכנסת.

אומ"ץ פנתה השבוע אל מבקר המדינה בדרישה שיבדוק את ההתנהלות הכספית של איציק על חשבון הקופה הציבורית, בתקווה שנושא זה ייבדק. מבקר המדינה גרם לדעתנו עוולה כאשר משרדו לא בדק תלונה נוספת שאומ"ץ הגישה נגד איציק. בתלונה נאמר בין השאר: "תנועת אומ"ץ טיפלה בעבר בשורה של פרשות חמורות בפגיעה במנהל התקין ובטוהר המידות ע"י יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק. חלק מהחומרים שהיו ברשותנו והועברו למשרד מבקר המדינה הצביעו על התנהלות פלילית לכאורה. לצערנו בשעתו פורסם דוח צמחוני של משרד מבקר המדינה שלא שיקף את חומרת מעשיה.

כך, למשל, התברר כי איציק יזמה כנס בהשתתפות ראשי יהדות ספרד ולא טרחה להבהיר שיש לה אינטרסים אישיים עסקיים עם שניים מהמוזמנים שהיא עובדת כיום בשירותם ואף נסעה על חשבונם לחו"ל. מן הראוי שמשרד מבקר המדינה יברר האם נעשתה בדיקה מוקדמת של מניעיה.

זאת ועוד: ערב פרישתה הסדירה איציק שתמומן לה לשכה בתל אביב על חשבון הציבור, ואנו מבקשים לדעת מה מטרת הלשכה המשמשת כיום למרכז עסקיה הפרטיים. איציק רכשה גם לאחרונה דירת פאר בתל אביב ממקורות כספיים עלומים והיא חייבת הסבר לציבור הרחב על מקורות הכנסתה".

ניצב בדימוס עמיחי שי, היועץ הבכיר של מבקר המדינה לתפקידים מיוחדים, טען בתשובתו בשם המבקר: "מאחר שאיציק הינה כיום אדם פרטי אין מקום לערוך בירור או ביקורת על התנהלותה". שי הוסיף: "ועדת הכנסת החליטה שלא לדרוש דיווח מהיו"ר לשעבר על פעילותו הציבורית וכפועל יוצא מכך אין הוא נדרש לדווח על השימוש שהוא עושה בלשכה שהועמדה לרשותו".

אומ"ץ חולקת על עמדת משרד מבקר המדינה לאור העובדה שאיציק מנצלת את תפקידה הקודם לצרכי התעשרות.