נתניהו הנהנתן  |  

נתניהו הזחוח עקף פעם נוספת את החובה להיאבק בשחיתות השלטונית שהפכה למחלה ממארת וגרורותיה התפשטו כבר לחלקות הטובות במדינה. האדיקות של נתניהו שלא להתמודד עם השחיתות המפלצתית שמטרידה אוכלוסיות רחבות במדינה מעוררת תהייה


בנאום שנשא השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השקת מסע ההסברה של הליכוד לקראת הבחירות לכנסת הייתה חסרה התחייבות בלתי נמנעת בעת הזו.

נתניהו הזחוח עקף פעם נוספת את החובה להיאבק בשחיתות השלטונית שהפכה למחלה ממארת וגרורותיה התפשטו כבר לחלקות הטובות במדינה. האדיקות של נתניהו שלא להתמודד עם השחיתות המפלצתית שמטרידה אוכלוסיות רחבות במדינה מעוררת תהייה.

בהקשר לכך כדאי לציין שנתניהו התעלם כליל מחקירת המשטרה בפרשת השחיתות החמורה בישראל ביתנו ולא טרח לגבות את היועץ המשפטי לממשלה ואת חוקרי המשטרה שזכו לקיתונות של שופכין מפיו של רספוטין ליברמן ולביקורת מגמגמת וצבועה של השר לחוסר ביטחון פנים אהרונוביץ.

אין ספק שהתנהלות בעייתית מעין זו של ראש הממשלה מאותתת לעבריינים פוליטיים למיניהם שדרכם סלולה להשתלח במערכת אכיפת החוק כפי שעשו בעבר אישים פוליטיים מושחתים מסוגו של אהוד אולמרט ושליחיו לדבר עבירה.

העובדה שליברמן ואהרונוביץ האשימו בפומבי את חוקרי המשטרה וגורמים בפרקליטות בקונספירציה ובתפירת תיק חקירה ערב הבחירות לא יכולה להידחק מסדר היום הציבורי.

אומ"ץ לא מתכוונת להשלים עם מצב בלתי נסבל זה ותעשה ככל יכולתה כדי שהאמת תצא לאור עם או בלי מעורבותו של נתניהו. במסגרת זו פנינו השבוע אל מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא בדרישה שיבדוק את השתלשלות החקירה ואת עיתוי חשיפתה.
עוד לפני שנחשפה פרשת ישראל ביתנו פנתה אומ"ץ אל כל מנהיגי המפלגות ובראשם נתניהו בנושא זה: "תנועת אומ"ץ מנהלת בשנים האחרונות מאבק עיקש בשחיתות השלטונית במדינה שהגיעה לממדים מבהילים. לצערנו, לא הצליחו עד כה גופי אכיפת החוק לצמצם את ממדי התופעה הפסולה שפוגעת באושיות המדינה.

הדרך היחידה להתמודד עם בעיה חמורה זו היא, לעניות דעתנו, שיתוף פעולה הדוק עם הכנסת והממשלה הן בתחומי החמרת התחיקה והן במתן אמצעים נאותים לרשויות אכיפת החוק להתמודד עם הבעיה הקשה.

תנועת אומ"ץ פונה אליך, כמי שעומד בראש המפלגה, בבקשה לכלול במצע המפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה- 20, בחודש מרס הקרוב, סעיף מיוחד שבו תינתן התחייבות לציבור הבוחרים להצטרף למאבק נגד השחיתות השלטונית ובמקביל נגד פגיעות בטוהר המידות ובמנהל התקין בגופי ממשל ממלכתיים, מוניציפליים וציבוריים".

כצפוי לא השיב נתניהו על פניית אומ"ץ. כך הוא נהג פני שנתיים ערב הבחירות לכנסת ה 19.

המסקנה הבלתי נמנעת היא שהשחיתות לגבי נתניהו הייתה ונשארה יוק.

התעלם מן השחיתות עוד כיו"ר אופוזיציה  

נתניהו נמנע להתייחס לשחיתות גם כאשר היה יו"ר האופוזיציה בתקופת כהונתו של המגה מושחת אהוד אולמרט כראש ממשלה. נתניהו לא פעל כמתחייב מתפקידו באופוזיציה ולא עלה על במת הכנסת לא האשים את אולמרט בהשחתת המדינה ולא קרא לו להתפטר.

פעמים רבות שאלתי את עצמי מדוע היה נתניהו יו"ר אופוזיציה אנמי כל-כך שנמנע מלתקוף את ראש הממשלה המגה-מושחת אהוד אולמרט, בעקבות חשיפת מעלליו העברייניים, לרבות נסיעותיו הראוותניות. ביבי לא תבע את התפטרותו של אולמרט וחטא לתפקידו הפרלמנטרי כאשר הותיר את מלאכת ההדחה לברק. מן הסתם הייתה לביבי סיבה סמויה ואולי הוא חשש שלאולמרט המסוכן וחסר המעצורים יש תיק נגדו.

נתניהו העדיף להסתתר מאחורי גבו של שר המשפטים פרופ: יעקב נאמן, אדם בעל קופת שרצים וחברו הקרוב של אולמרט. נאמן נהג בהפקרות כאשר בתקופה שבה כיהן כשר המשפטים העיד עדות מפוקפקת לטובתו של אולמרט בניסיון חלצו מהבוץ הפלילי.

נאמן נהג כך גם בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה בשלהי שנות התשעים כאשר העיד למענו של אולמרט במשפט זיוף חשבוניות מס של הליכוד בטרם הסתבך בפרשה אישי נודפת ריח פלילי ונאלץ להתפטר מתפקיד שר המשפטים.

עד היום קשה לסלוח לנתניהו על כך שכאשר הקים את הממשלה אחרי הבחירות לכנסת ה-18 הפקיד בידי ליברמן למנות את אנשי לפקידי מפתח פוליטיים בתחום אכיפת החוק.

ליברמן היה מעורב בשעתו ישירות במינוי של השרים נאמן ואהרונוביץ ושל יו"ר חוקה חוק ומשפט של הכנסת חבר הכנסת דוד רותם ובעקיפין במינוי של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין והמפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו.

נתניהו – אחד מחמשת ראשי הממשלה המושחתים  

מדוע הרחיק נתניהו את עצמו לאורך השנים באובססיביות מחובתו הציבורית להיאבק בשחיתות?

יכול להיות רק הסבר אחד לכך: מי שמרוחה חמאה על ראשו מוטב שלא ילך בשמש הקופחת. כל הסימנים מעידים על כך שעל ראשו של נתניהו, המאופר באחרונה דרך קבע בשל ליקוקיהם החוזרים ונשנים של ערוצי הטלוויזיה מאז שהוא מחזיק בידיו את תיק התקשורת, מרוחה כמות גדולה של חמאה רובה מתוצרת חוץ.

מזלו של נתניהו שיחק לו לאורך השנים. תיקי חקירה במשטרה בחשד שביצע עבירות שונות לא הבשילו אן נסגרו ע"י הפרקליטות והוא יצא מהן יבש.

למרות זאת נתניהו נכלל ברשימת חמשת ראשי הממשלה המושחתים שכיהנו בעשרים השנים האחרונות: שמעון פרס, אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט והוא בלי כבודו ובעצמו.

ואמנם, יש סימנים מדאיגים גוברים והולכים על התנהלותו הלא ראויה של נתניהו שנמשכת לאורך שנים וצוברת תאוצה: במקרים מסוימים בעט תחילה נתניהו בכללי המנהל התקין וטוהר המידות. אחר כך החל להתעלם מסעיפים כתובים של עבירות על שלטון החוק. לנתניהו שיחק השבוע המזל המשפטי פעם נוספת אחרי ששופטת בית משפט בית המשפט האזורי לעבודה בירושלים נענתה לבקשה תמוהה של הפרקליטות ודחתה תביעה שהגיש אב הבית לשעבר נגד רעייתו שרה שהתנהלותה הבעייתית החוזרת ונשנית הפכה גם למשל ולשנינה.

גם התחברותו הגוברת של נתניהו לאילי הון מקומיים שאותם הוא מארח לשיחות בארבע עיניים ללא ניהול פרוטוקולים מדאיגה ומעוררת חשד לחידוש תופעת ההון לשלטון על כל הסיאוב הכרוך בכך.

בעבר היה מחובר נוחי דנקנר אל נתניהו והם עמדו בקשר רציף עד שדנקנר מעד וירד מעל הבמה העסקית. אחרונה נפגש נתניהו עם אודי אנג'ל מבעלי ערוץ 2 ועם יצחק תשובה מבעלי החברות להפקת גז לדיון בנושאים אקטואליים.

הפגישות הללו היו בארבע עיניים ללא רישום פרוטוקולים וזאת בניגוד להנחייתו של מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שהסתמך על דוח ועדה ציבורית לבחינת תופעת ההון והשלטון שהוא מינה.

תהליך התרחקותו של נתניהו משלטון החוק 

ואמנם, יש סימנים מדאיגים גוברים והולכים על התנהלותו הלא ראויה של נתניהו שנמשכת לאורך שנים וצוברת תאוצה: במקרים מסוימים בעט תחילה נתניהו בכללי המנהל התקין וטוהר המידות. אחר כך החל להתעלם מסעיפים כתובים של עבירות על שלטון החוק.

תזכורת: עוד לפני שנתניהו נבחר לראש הממשלה ב-1996 בקדנציה הראשונה היה ידוע בירושלים שבני הזוג נתניהו נוהגים לבקש הנחות מכל הבא ליד, בעיקר במסעדות יוקרה. בשנת 1994 פרסם העיתונאי יואב קווה בשבועון "כל העיר" תחקיר מקיף - "חגיגת ההנחות של נתניהו" - שהבהיר כי מדובר בשיטה, וכי בני הזוג נהגו לקבל ארוחות במסעדות רבות בבירה, כמו גם שלל שירותים אחרים, במחירי מבצע ולפעמים גם בלי לשלם. אבל אז לא היה מדובר עדיין בכסף ציבורי.

תהליך התרחקותו של נתניהו משלטון החוק החל כבר בתקופת כהונתו הראשונה כראש ממשלה. היה זה כאשר נתן את ידו למהלך מושחת שנרקח על-ידי שר המשפטים דאז, חבר הכנסת צחי הנגבי, השר אריה דרעי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אביגדור ליברמן, בתמיכה סמויה של אהוד אולמרט, שכיהן אז כראש עיריית ירושלים, למנות את חבר הכנסת לשעבר עו"ד רוני בר-און לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

המטרה הזדונית הייתה להציב בראש התביעה הכללית במדינה פרקליט מקורב להם, שיסגור תיקים פליליים של אישים בכירים מושחתים מסוגם של דרעי, אולמרט וליברמן. בר-און כיהן בתפקיד זה יממה אחת בלבד ונאלץ לפרוש בבושת פנים.

נתניהו ניצל בנס חרף המלצת המשטרה להעמידו לדין, רק בגלל רוחב ליבו של היועץ המשפטי דאז החדש אליקים רובינשטיין (כיום שופט בית המשפט העליון) שהסתפק בפרסום דוח ציבורי חריף נגד כל המעורבים בניסיון להשתלט על שלטון החוק.

המעידה השנייה הייתה כבר בשיתוף פעולה עם רעייתו שרה, שיש בה שילוב הרסני של נהנתנית אובססיבית, שתלטנית חסרת רסן, קמצנית מדופלמת, נקמנית סדרתית וחולת ניקיון. התברר שראש הממשלה נתניהו ורעייתו נטלו בתום תקופה מסוימת לכהונתו עשרות מתנות שקיבלו בתוקף תפקידם הממלכתי וניסו להסב את ההובלות הפרטיות על חשבון משרד ראש הממשלה.

אגב, זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה ביקשה שרה נתניהו, כאשר כיהנה כאשת ראש הממשלה, להסב כסף פרטי לכסף ציבורי. באחת ההזדמנויות, בעת שהותם של בני הזוג בניו-יורק, פנה מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אביגדור ליברמן אל מנהל הלשכה עו"ד פנחס (פיני) פישלר, בבקשה שירשום מתנות פרטיות שרכשה שרה בניו-יורק על חשבון הוצאות הלשכה. פישלר סירב ובעקבות זאת החל ליברמן להתנכל לו ודאג לפרישתו מתפקידו אחרי שהעליל עליו עלילה. החשבון ביניהם נותר עדיין פתוח.

פרט מאלף: במהלך חקירת המשטרה בפרשת הובלות לא חוקיות של המתנות הפגינו בני הזוג תחושות לחץ וזעם: נתניהו האשים את החוקרים שגרמו למותה של אמו, ואילו שרה צעקה עליהם צעקות היסטריות.

קדנציה שנייה: התעצמות תופעת הנהנתנות 

אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה לשעבר השופט (בדימוס) מיכה לינדרשטראוס, בעקבות טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לניו-יורק וביקשה ממנו לבדוק את עלותה הגבוהה של הטיסה ואת כל הקשור במכרז שנערך בקרב חברות תעופה לשם כך.

במכתב ששיגר יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נכתב: "על-פי נתונים שפורסמו בימים אלה ע"י "דה מרקר", עלות טיסתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ופמלייתו במטוס אל-על לניו-יורק לצורך השתתפות בפסגה מדינית עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ויו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, להשתתפות בעצרת הכללית של האו"ם, הסתכמה ב-1.3 מיליון דולר.

על-פי ממצאי העיתון הוגשו הצעות נוספות שכולן היו זולות יותר בסכומים ניכרים. בתגובה לכך טענה לשכת ראש הממשלה כי מטעמי ביטחון נדרש נתניהו לטוס רק בחברה תעופה ישראלית. אם כך הדבר, נשאלת השאלה מדוע פורסם בכלל מכרז שבו נטלו חלק החברות הזרות "סוויס אייר" השוויצית ו"קונטיננטל "האמריקנית. יתרה מזאת ידוע שנשיאי מדינה וראשי ממשלה בעבר טסו לחו"ל בטיסות מסחריות רגילות עם פמליות מצומצמות יותר ומשום כך לא היה צורך בכלל לפרסם מכרז לטיסה בעלת קיבולת גדולה. עלותן של הטיסות הללו הייתה נמוכה יחסית.

חוסר הרגישות של נתניהו לדעת הקהל ולאמות המוסר הציבוריות באה לידי ביטוי גם בפרשת מנהל לשכתו לשעבר.

מסתבר שלמרות הפרשה המבישה, בה נחשד נתן אשל בהטרדת עובדת בלשכת ראש הממשלה ונאלץ לפרוש מעבודתו ע"י נציבו שירות המדינה, המשיך בנימין נתניהו להתייחס אליו כאיש אמונו הקרוב, והטיל עליו שליחויות שונות, בעיקר בתחום הפוליטי.

מי שהפסידה מהרחקתו של אשל הייתה הרעיה שרה שאשל שימש "מודיע" שלה על המתרחש בלשכה.

מעניין היה מי שלם לאשל שכר עבור פעילותו המתמשכת בלשכת ראש הממשלה.


באחרונה השתרבב שמו של אשל לפעילות הבינלאומית של חברת מקורות בעקבות תביעה לתשלום מאות אלפי שקלים כדמי תיווך שאשל הגיש.

פרשת ביבי-טורס 

פרק בפני עצמו מהווה פרשת ביבי טורס שהחלה בקדנציה השנייה של נתניהו כראש ממשלה וגלשה לקדנציה השלישית. תחילתה של הפרשה בתחקיר התוכנית "המקור" בערוץ 10 ששודרה לפני כשלוש וחצי שנים ע"י רביב דרוקר נטען כי בני הזוג נתניהו קיבלו מימון כפול משני גורמים שונים על אותה נסיעה לארצות הברית בספטמבר 2006 כאשר נתניהו כיהן כראש האופוזיציה. עוד נטען כי במלחמת לבנון השנייה שאירעה באותה שנה, נסעו נתניהו, רעייתו ואחד מבניהם ללונדון, לכאורה במימון כפול של הכנסת והבונדס.
בנוסף נטען בכתבה כי בני הזוג נתניהו נסעו פעמים נוספות לחו"ל במועדים שונים לכאורה במימון אילי הון זרים המקורבים אליהם. נסיעה אחת לפחות הייתה בשנת 2005 כאשר נתניהו שימש כשר האוצר בממשלתו של שרון.

בתוכנית נחשף גם סיכום נסיעותיה של משפחת נתניהו לחו"ל ב2004-2008. המסמך כולל נסיעות של המשפחה בשנים שבהן נתניהו לא שימש בתפקיד ציבורי - אך גם בשנים שבהן חזר לכהן כשר האוצר ושר החוץ.

בתוכנית כיכבה בנפרד שרה נתניהו בגין טיסותיה הרבות לחו"ל בנפרד בתקופה הרלוונטית. על-פי המסמכים שחשף דרוקר, ב-2001-1999 נסעה שרה נתניהו לחו"ל 24 פעמים וכרטיסי הטיסה שלה מומנו על-ידי גופים או בעלי הון שונים. בסך-הכל, שילמו אנשים וגופים אלה 108 אלף דולר בגין נסיעות של שרה נתניהו לחו"ל במשך 22 חודשים - רגע לפני שבעלה חוזר לפוליטיקה.

דרוקר חשף בתוכנית, בין השאר רישומים שנעשו בשנת 2002 על גבי ספר טלפונים של משפחת נתניהו לפני חזרתו של נתניהו לזירה הפוליטית וכשלוש שנים לאחר שסיים את הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה.

בספר הטלפונים נכללות הערות על בעלי הון שונים וההתנהלות שלהם כלפי משפחת נתניהו וגם הערות על מקורביו של נתניהו לשכת נתניהו הגיבה אז "הכתבה היא חלק ממגמה רבת שנים של רביב דרוקר לפגוע בשמו של ראש הממשלה ובבני משפחתו. אחרי חודשים רבים של נבירה מיקרוסקופית התברר שלא נמצא כל פגם. מעולם לא שילם שום גוף חיצוני עבור טיסות ילדיו של מר נתניהו, בעת שכיהן בתפקיד ציבורי כלשהו. עד 2007 רשאית הייתה גברת נתניהו להתלוות לבעלה כאשת ראש הממשלה לשעבר על חשבון הגורם המזמין. לאחר מכן שולמו נסיעותיה על ידה, על-ידי בני משפחתה, או על-ידי גופים שהזמינו אותה להרצות בפניהם בנפרד".

בעקבות החשיפה שהכתה גלים בציבור הרחב נכנס מבקר המדינה לשעבר לינדנשטראוס לתמונה והורה לעוזרו למאבק בשחיתות הציבורית קצין המשטרה לשעבר נחום לוי לבדוק את הפרשה. הטלת המשימה על לוי הייתה לצנינים בעיני משפחת נתניהו שלא שכחה את חריצותו הרבה בשעה שעמד בראש צוות חקירה של יאח"ה שחקר את פרשת עמדי (קבלת מתנות והובלתן) שאירעה בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש הממשלה.

נתניהו נקט בצעד מחוכם כאשר תבע במפגיע מהמבקר שהבדיקה לא תתמקד רק בו וברעייתו בתקופות שבהן כיהן שר וחבר כנסת אלא גם בשרים, סגני שרים וחברי כנסת נוספים.

אומ"ץ פנתה בשעתו אל לינדנשטראוס כמה פעמים בבקשה שיזרז את סיום הבדיקה במשמרת שלו. אבל הבדיקה התנהלה בעצלתיים בגלל העדר שיתוף פעולה של המבקרים אולי משום שהעריכו שלינדנשטראוס לא ישלים את הדוח מאחר שהוא נמצא על סף סיום הקדנציה שלו כמבקר המדינה ואמנם הממצאים הלא שלמים הועברו כתפוח אדמה ליורשו מבקר המדינה החדש השופט (בדימ.) יוסף שפירא.

רבים תהו לדעת כיצד ינהג המבקר החדש ושאלו עצמם האם יעניק הנחות לנתניהו שפגש אותו זמן קצר לפני אישור מינויו לתפקיד. כלי התקשורת מצאו רמזים לעמדתו של המבקר החדש בעקבות החלטתו של שפירא להחליף את היועץ למאבק בשחיתות הציבורית נחום לוי בניצב (בדימ.) עמיחי שי שזכה לתואר חדש שקיים בשורה של גופים ציבוריים ופרטיים: "יועץ לעניינים מיוחדים".

אומ"ץ נכנסה מחדש לתמונה ופנתה אל שפירא בבקשה שישלים את המלאכה והציעה לשתף פעולה עם משרד מבקר המדינה בתחום זה. לא הרפינו וחזרנו לעסוק מדי פעם בנושא. באחת הפניות נאמר: "תנועת אומ"ץ פנתה אליך בשעתו בנושא בדיקת התנהלותו הנהנתנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיקר בתקופה שהיה ראש האופוזיציה שבהן הרבה בנסיעות ראוותניות עם רעייתו לחו"ל ע"ח גופים ציבוריים ואילי הון שונים שהכיסוי לחלק מהן היה הרצאות.

בתגובה לכך נמסר לנו כי הבדיקה כוללת אישי ציבור נוספים שנסעו לחו"ל בנסיבות שנויות במחלוקת ורק לאחר שיתקבלו כל התגובות יתפרסם הדוח. אומ"ץ מבקשת לדעת האם נושא הדוח עומד על הפרק ומתי אמור להתפרסם".

מסתבר שמבקר המדינה החדש טרף את הקלפים של מבקריו שטענו כי הוא חייב לנתניהו את מינויו ומשום כך לא יגע בו.

הוא הטיל את הטיפול על ניצב בדימוס עמיחי שי עוזרו לתפקידים מיוחדים. בהקשר לכך כתב לנו עמיחי שי תשובה מפורטת: "נושא נסיעותיו של ראש הממשלה בהיותו חבר כנסת נבדק בשעתו ע"י קודמי בתפקיד נחום לוי בהמשך התברר כי למבקר המדינה אין סמכות לבדוק ולחקור חברי כנסת והטיפול הופסק".

שי טען בהמשך שלאור חוות דעת משפטית פנימית במשרד מבקר המדינה עמדו בפני מבקר המדינה שלוש אפשרויות לגבי החומרים שנאספו בנושא זה:
  • להעביר את הנושא לבדיקת ועתהאתיקה של הכנסת.
  • להעביר את הנושא ליו"ר הכנסת. להעביר החומרים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.
  • לדבריו של שי המבקר בחר בדרך השלישית המחמירה והעביר את החומרים להכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה.
שי גילה במכתב התשובה לאומ"ץ כי נתניהו ביקש בשעתו מהיועץ המשפטי לקבל את ממצאי המבקר, אך היועץ המשפטי לממשלה דחה את הבקשה בנימוק שצעד מעין זה עלול להזיק לחקירה אחרת שאותה לא פירט. נוכח הסחבת התעורר מחדש מסע של לחישות על הכוונה לטייח את הפרשה דווקא מכיוונו של היועץ המשפטי לממשלה.

אבל העניינים התגלגלו אחרת.

אחרי ששפירא השלים את מלאכת איסוף החומרים לגבי נסיעותיו של נתניהו בתקופה שבה כיהן כשר האוצר ושל שרים וסגני שרים אחרים העביר את כל החומרים ליועץ המשפטי לממשלה. בשלב מאוחר יותר העבירה, כאמור, גם משטרת ישראל את מסקנותיה בעקבות בדיקה מקדמית ליועץ המשפטי. וינשטיין הורה לעורך הדין אורי קורב, אחד הפרקליטים הבכירים במשרד לבחון את הממצאים.

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה נאמר: "מבקר המדינה לשעבר השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס התראיין בסוף השבוע בערוץ 2 בטלוויזיה וקבל, בין היתר, על כך שעדיין לא נתקבלה הכרעה בתיק החקירה בפרשת נסיעותיהם של רה"מ ורעייתו בעבר לחו"ל שהיו כרוכות בחשד לביצוע עבירות.

תיק זה טופל בשעתו ע"י מבקר המדינה לשעבר, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס. בהמשך טופל ע"י המבקר הנוכחי השופט (בדימ.) יוסף שפירא שהעביר את התיק להכרעתך. אנו מבקשים לדעת מתי יסתיים הטיפול בתיק זה במשרדך".

התשובה שקיבלנו הייתה שהטיפול בתיק "ביבי טורס" שכולל נסיעות כשר וכחבר כנסת לא הסתיים עדיין. הסחבת של וינשטיין עוררה באומ"ץ את השאלה האם היועץ המשפטי לא מנוע מלקבל החלטה בגלל ניגוד עניינים מאחר שבעבר הרחוק העניק יעוץ משפטי למשפחת נתניהו.

פנינו אל היועץ המשפטי בנדון.

עדי מנחם עוזרת ליועץ המשפטי השיבה לנו על כך: "טיפולו של היועץ המשפטי לממשלה בבדיקה שנוהלה בעניינו של ראש הממשלה מר בנימין נתניהו נעשה בהתאם להסדר ניגוד עניינים שעליו חתם היועץ המשפטי. מעבר לכך, כבר בשנת 2010 נדרש בג"ץ לטענת ניגוד עניינים בהקשר למעורבות ראש מר נתניהו במינוי של היועץ המשפטי לממשלה ולא מצא בה ממש . מאז התקבל פסק הדין חלפו למעלה מארבע שנים".

אין ספק שמבצע "צוק איתן" עשה חסד רב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שהעניק פסק זמן נוסף ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הידוע כהססן כרוני לדחות פעם נוספת את הכרעתו אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגדו בפרשת "ביבי טורס".

היועץ אמור היה לקבל את הכרעתו במוקדם או במאוחר על יסוד ממצאי בדיקה מוקדמת שערכו חוקרי יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) שגבו, בין השאר, עדויות מראש הממשלה ורעייתו.

היועץ המשפטי לממשלה התלבט אם להורות על חיקורי דין בחו"ל, שכן חלק מהמממנים של הנסיעות הם אנשי עסקים החיים מעבר לים. בדיקתו של אורי קורב, שארכה למעלה משנה עסקה בתשתית העובדתית, כדי שניתן יהיה להחליט האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית.

בסופו של דבר החליט וינשטיין לסגור את תיק "ביבי טורס" בנסיבות שנויות המחלוקת. היועץ המשפט קבע בהחלטתו: "במכלול החומר שנאסף לא נמצא שיש מקום לפתיחה בחקירה בחשד לביצוע עבירה ע"י מר נתניהו".

מי שמנתח ביקורת על התנהלות האיטית בבדיקת החשדות בפרשה זו היה פרקליט המדינה לשעבר משה לדור שרמז על כך שהאיטיות של הבדיקה מנעה חקירה פלילית ולא מסיבות ענייניות לדעת לדור ההתקדמות בבדיקה הייתה איטית מדי ומאוחרת מדי ולא הגיעה לשלילת החשדות אלא למסקנה שתהליך החקירה בשלב זה לא יתקדם כי אין סיכוי לאסוף ראיות נוספות.

כך או אחרת הבחירות הקרובות יעלו מחדש ללא ספק את פרשת "ביבי טורס" על סדר היום הציבורי. דבריו של לפיד השבוע היו הסנונית הראשונה בכיוון זה. נתניהו ייאלץ להזיע הרבה בניסיון לבלום את התדמית שדבקה בו וברעייתו שרה שנחשפו כזוג נהנתן ללא הפסקה לרוב על חשבונם של אחרים.

אפילוג 

חסידיו של נתניהו יכולים להתנחם בכך שמגזין כלכלה הנפוץ Business Insider כלל באחרונה ברשימת 18 האנשים החכמים ביותר בעולם גם את נתניהו, הנהנה מרמת IQ מהגבוהות בעולם - 180 נקודות.

מדובר על נתון גבוה בהרבה מהדירוג הממוצע אדם רגיל, העומד על 100 נקודות. נתניהו דורג במקום ה-11 ברשימה שפרסם המגזין, ובכך עקף מפורסמים מבריקים אחרים, דוגמת האסטרו-פיזיקאי סטיבן הוקינג ואלוף העולם לשעבר בשחמט גרי קספארוב, דורגו על-ידי המגזין במקום גבוה יותר.

בראש הרשימה עומד טרנס טאו מאוסטרליה עם IQ של 230 נקודות, המחזיק במשרת פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת UCLA בארה"ב. נתניהו מחזיק בתואר ראשון באדריכלות ותואר שני במינהל עסקים אותם קיבל מאוניברסיטת MIT אשר במסצ'וסטס. בנוסף, למד נתניהו מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד.

מוזר מדוע אדם חכם כל כך מסוגו של נתניהו נוהג בהפקרות בתחום טוהר המידות.

והמשכיל בעת הזו לא יידום.