חקירה תקועה  |  

אביגדור ליברמן מנסה בימים אלה להפוך את היוצרות ולנסות למחוק את פרשת השחיתות של מפלגתו כדי שלא תמשיך לבעבע עד הבחירות. ליברמן מחזיק עדיין בדעה שהמדובר בחקירה בעלת אופי פוליטי שתתחיל להתפוגג ואולי תתחדש אחרי הבחירות


שר החוץ אביגדור ליברמן נראה בימים אלה זחוח ורגוע. קשה לדעת את הסיבה העיקרית לכך אבל אני מוכן לנחש שהוא מעריך בחושיו הבריאים שהסערה הציבורית הגואה שפרצה בשבועות האחרונים בעקבות החקירה נגד בכירים במפלגת "ישראל ביתנו" שחשודים בקבלת שוחד חלפה.

ליברמן מנסה בימים אלה להפוך את היוצרות ולנסות למחוק את פרשת השחיתות של מפלגתו כדי שלא תמשיך לבעבע עד הבחירות. ליברמן מחזיק עדיין בדעה שהמדובר בחקירה בעלת אופי פוליטי שתתחיל להתפוגג ואולי תתחדש אחרי הבחירות.

הפגנת ביטחון עצמי מופרזת  
 
בהקשר לכך ליברמן החל לשדר באחרונה בראיונות בכלי התקשורת ביטחון עצמי רב בכוחה האלקטוראלי של מפלגתו כאשר הודיע אולטימטיבית שיצטרף לממשלה הבאה רק בתפקיד שר הביטחון. בדרך לקבלת התפקיד לא שכח למתוח ביקורת חריפה על תפקודו של שר הביטחון הנוכחי משה (בוגי) יעלון.

כדי להמחיש את מעמדו הבינלאומי יצא ליברמן לאוקראינה לחתימת הסכמים חדשים ולא שלל את האפשרות שהוא ינסה לתווך בין רוסיה לבין אוקראינה השרויות במצב לחימה. בסופו של דבר התברר שליברמן לא תיווך והמלחמה לא הסתיימה.

הפעם לשם שינוי לא קפץ ליברמן בדרכו חזרה ארצה לווינה כדי לבקר את איל ההון מרטין שלאף שהוא מחובר אליו בכמה פרשות פיננסיות עלומות שלא נחשפו ע"י המשטרה.

גם רעייתו של ליברמן, אלה גויסה למערכת הבחירות וסיפרה על בעל עדין, אנושי, מתחשב חובב מוזיקה וטניס תדמית שונה מן הקצה מזו שמציירים.

הבדיחה הגדולה הייתה כמו הצהרת ההון של ליברמן שגילה כי הנטו מסתכם ב-2 מיליון שקלים בלבד (כולל הבית בנוקדים). מעניין לאן נעלמו והתאיידו עשרות מיליוני השקלים שליברמן גלגל לאורך השנים בעסקיו הבינלאומיים המסועפים שחלקם נעשו בשיתוף עם שלאף.

חרף פניות חוזרות ונשנות של אומ"ץ לא חקרה משטרת ישראל עד היום למרבה הצער את מלוא היקף היחסים העסקיים בין השניים אלא רק בקטעים מסוימים כמו, למשל, הזרמת כספים לחשבון בנק בקפריסין. (מיכל בתו של ליברמן הייתה בעלת חברה שעל שמה היה החשבון בקפריסין שבקופתה נמצא סכום של 7 מיליון שקלים שניתן להם הסבר דחוק).

גם שלטונות מס ההכנסה שהיו אמורים לשתף פעולה עם המשטרה לגבי ממצאים פיננסיים מתיקי החקירות של ליברמן אינם מתאמצים במיוחד ואולי משום כך יוכל ליברמן לגלות באחד הימים שהוא נזקק להשלמת הכנסה.

המציאות שנחשפה בפני אומ"ץ מוכיחה כי אישי ציבור שיוצאים זכאים בדין או שתיקי החקירה שלהם נסגרים ללא העמדה לדין זוכים להעדפה מיוחדת במשטרה שנזהרת להשקיע משאבים בחקירות נוספות. לגבי ליברמן המצב מורכב יותר.

בדרכו לקושש קולות למפלגתו הדועכת לבחירות הקרובות המשיך ליברמן להשתלח בימים האחרונים בחוקרי המשטרה שחקרו את הפרשה וכינה אותם "סוטים" מבלי שאיש מפלגתו המודח השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ יגיב. גם מפכ"ל המשטרה המותש מההטרדות המיניות של נבחרת הניצבים החריש.

ליברמן הגדיל לעשות כאשר הכריז בפומבי שהוא משוכנע בחפותה של סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום החשודה המרכזית בפרשת השוחד של "ישראל ביתנו".

אין להתפלא על כך שפאינה החשודה שלא נעצרה ע"י המשטרה רק בגלל החסינות הפרלמנטארית שלה זקפה באחרונה את קומתה בסיועו של הבוס והחלה להופיע בחוגי בית מטעם המפלגה ולהטיף מוסר לאחרים. יש לנו תחושה שליברמן הצליח להחדיר מורא בצמרת המשטרה בהתקפותיו החוזרות ונשנות והחקירה הגדולה בפרשת "ישראל ביתנו" שהחלה בקול תרועה גדולה והייתה חייבת להסתעף ולהגיע עד לפתחו של ליברמן נתקעה בדרך.

האינדיקציה העיקרית לכך היא שכמה פניות שלנו למשטרה בנושא של העברת חומרים רלוונטיים ומסירת מקורות מידע בהסכמתם המפורשת לא הבשילו.

דוגמה בולטת היא פניה של אומ"ץ לפני זמן קצר אל ראש אח"ם ניצב מני יצחקי שהייתה קשורה אל מנכ"ל משרד החקלאות רמי, כהן לשעבר עוזר קרוב של ליברמן שהיה מעורב אישית בקבלת תרומות אסורות מתקציב המדינה שחלקן הוחזרו על-פי החשד למשטרה וייתרם הגיעו לכיסיהם הפרטיים של אישים מצמרת "ישראל ביתנו". בפניה אל ראש אח"ם הבאנו לידיעת המשטרה שורה של עובדות שחייבו לעניות דעתנו פעולה מידית של המשטרה.

בגלל חשיבותו של המסמך אני מביא אותו ככתבו וכלשונו: "במהלך החודשים האחרונים פניתי מספר פעמים ליועץ המשפטי לממשלה, למבקר המדינה, לנציב שירות המדינה, לשר האוצר ולחשבת הכללית באוצר בתלונות חמורות שונות אודות מר רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות, לאור חומרים שהגיעו אלי ממתלוננים שונים.

במהלך שירותו על ציר זמן של שנה ומחצה כמנכ"ל משרד החקלאות, הספיק הלה לדברי רבים וטובים להשחית כל חלקה טובה במשרד. בניהול רשלני, פוגעני ומגמתי כלפי שומרי סף, כאשר קו המגמה ששלט ובלט היה טיפול בנושאי פעולה שונים בעלי היבט כלכלי, מתוך ראיית התועלת הפרטית שתצא לו ולבעלי עניין שונים מזאת.

תרגיל העוקץ של רמי כהן  

להלן על קצה המזלג, מספר נושאים מרכזיים שבהם טמן את ידו בצלחת שיש לעניות דעתנו מקום לבדקם ולחקרם במהלך פעולתכם בנושא:

הפרויקט לשיקום תשתיות בישובים הכפריים, המדובר בתקציב בסך של 50 מיליון ש"ח שהוקצה מתוך תקציבים מקופת ישראל ביתנו, שרובם הופעלו באמצעות החטיבה להתיישבות, תקציבים אלו נוהלו ללא כל בקרה של משרד החקלאות, ניסיונו של מר משה שבתאי, המבקר הפנימי של המשרד לערוך ביקורת בנושא, נקטעה באיבה בהוראה ישירה של מר רמי כהן, מסיבותיו הוא.

דוח ביקורת חמור ביותר של המבקר הפנימי שהעלה חשדות למעשים פליליים לכאורה של מנהל התחנה לחקר הסחף באגף לשימור קרקע, במשרד החקלאות, לא טופל על-ידי מר רמי כהן וע"י גב' רחל פנצר הסמנכ"לית למינהל ולא הועברה תלונה בנושא למשטרת ישראל כמתחייב.

ביצוע עבודות ללא מכרז: במסגרת זו הועסק עוזרו לשעבר, עו"ד מוטי נחום, ללא מכרז ושולמו לו כספים מתוך קופת המשרד שלא כדין.

העסקת יועציו לשעבר באמצעות מכרזים קבלניים תפורים בסכומים של מאות אלפי שקלים המדובר בהעסקתם של עו"ד מוטי נחום ומר שחר אור-גבע. לצורך העסקתם של שני עוזריו אלה, יזם רמי כהן תרגיל עוקץ של התקשרויות פטורות ממכרז עם מכון הייצוא והקרן לנזקי טבע שבמסגרתם הועסקו הנ"ל כיועצים על-ידי גופים אלה.

התערבות והטיית מכרזי כוח-אדם: מר רמי כהן, דאג כי בכל אחד ממכרזי כוח האדם שפורסמו על-ידי המשרד, יבחרו עובדים אומרי הן שיעשו אך ורק כמצוותו. במסגרת כל אחת מוועדות הבחירה שקוימו לתפקידים מרכזיים במשרד דאג הלה שהשתתף בעצמו כנציג בוועדה לדרוס ברגל גסה את ההנחיות ותקנות שירות המדינה, בדרך זו פגע בקשת רחבה ביותר של עובדים מוכשרים בעלי דעות עצמאיות מוצקות.

בנושא זה הגשתי תלונות מספר למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה שלדאבוני הרב לא עשו דבר עד כה והנושאים תקועים אצלם מזה חודשים רבים. יש להדגיש כי מר רמי כהן מונה על-ידי הממשלה לפני חודשים מספר כחבר בוועדת השירות שליד נציב שירות המדינה (דירקטוריון הנציבות) במעמדו זה ניצל את כוחו, השפעתו וקשריו האישיים עם נציב שירות המדינה על-מנת לדחות ההשגות שהוגשו ולהעביר את כל המינויים שאודותיהם הוגשו השגות על-ידי העובדים שלא נבחרו.

במהלך שירותו עשה רמי כהן פעולות חמורות שונות שהיה בהם כדי לאיים על שומרי סף במטרה להניאם מלבדוק נושאי פעולה חמורים שבלטו באי כשרותם, המדובר באיומים בפיטורין על המבקר הפנימי מר משה שבתאי, על ד"ראורן סונין מאגף הדיג ועל מר ערן שביט מתאם ה-OECD בחטיבה לאסטרטגיה. כמו-כן, נתגלו פעולות שונות שבמסגרתם דיכא מנהלים דומיננטיים והשתיקם. נמסר לנו כי מר רמי כהן סייע באמצעות ד"רנדב גלאון, מנהל השירותים הווטרינריים, להסדיר רישיונות לייבוא בשר ובעלי חיים מארצות שונות בחו"ל למקורביו - לדברי יודעי דבר קיבל ככל הנראה בגין זאת שלמונים מגורמים אלה.

המדובר במנכ"ל כוחני ודומיננטי שהשתלט על משרד החקלאות ודרס ברגל גסה כל חלקה טובה בשדות הארגון והמינהל בנצלו את העובדה שבראש המערכה המנהלית עומדת גב' רחל פנצ'ר, סמנכ"לית למינהל, חסרת חוט שדרה, חששנית, ששיתפה עמו פעולה לאורך כל החזית. מר רמי כהן גייס למשרדו בכוונת מכוון עוזרים דלי-יכולת נטולי כישורים מקצועיים שעשו כמצוותו ללא כל היסוס, גם אם המדובר היה במעשים בלתי כשרים, לכאורה.

עוזרים אלה שוהים גם עתה במשרדו ויש לנו חשש כבד כי במצב זה הם יעשו הכל על-מנת לשבש חקירה ולטשטש ולהעלים ראיות באשר הם עצמם נגועים לכאורה בחלק מן המעשים. המדובר בעורכת הדין רחל וידל, ד"ראסף לוי, גב' עדנה הורנשטיין ומר אורי ביינה.

נשאלת כאן השאלה מדוע לא נקטתם באמצעי הראשוני שחייבים הייתם לעניות דעתנו לנקוט ואשר הינו תפיסת כל המסמכים והמחשבים ביחידות כדלקמן: לשכת מנכ"ל, יחידת המכרזים המרכזית של המשרד, היחידה לתכנון כפרי אזורי, המרכז לסחר חוץ, החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה והיחידה למימון והשקעות בהנהלתו של מר צביקה כהן מקורבו של רמי כהן ושר החקלאות שמונה על-ידי השר כממלא מקומו של המנכ"ל רמי כהן".

נוסף לפניה בכתב מסרנו למשטרה שמותיהם של שלושה מקורות מידע מהימנים שהסכימו למסור עדויות. לצערנו לא נעשתה פעולה משטרתית ראויה בין כותלי המשרד ולא הייתה פניה למקורות שהיה ביכולתם לעדכן את החוקרים. השבוע הודיע רמי כהן במפתיע על התפטרותו עוד לפני שנסתיימה החקירה המשטרתית התקועה.

כל הסימנים מעידים על כך שליברמן הורה לו לעשות כך במטרה לשמוט את השטיח מתחת לרגלי המשטרה, להנמיך האת הלהבות ולהרחיקן ממנו.

אומ"ץ העבירה למשטרה גם חומרים מאלפים שקשורים בחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"ץ) שהייתה נגועה מאז ומתמיד בפרות שחיתות בגלל היקף הפעילות שלה וריבוי המכרזים התפורים.

ליברמן נהג להשאיר בחברות ממשלתיות שהיו בעבר בתחום טיפולו כאשר כיהן כשר התחבורה והשר לתשתיות לאומיות מקורבים אליו שהמשיכו לעשות בנדיבות לביתם ולבתיהם של אחרים ממפלגת ישראל בתינו. המדובר היה, בין השאר, בחברת החשמל, רכבת ישראל, מקורות, חברת נתיבי ישראל ועוד.

המשטרה לא הצליחה בעבר להתמודד עם פרשות שחיתות אלה ועתה בעקבות פתיחת החקירה בפרשת "ישראל ביתנו" ניתנה לה הזדמנות בלתי חוזרת אולי לנסות לפצחן.

על-פי המידע שמצוי באומ"ץ גם בחברת נתיבי ישראל החקירה לא נערכה עד כה בהיקף ובעומק הנדרשים. משום מה נדמה שחוקרי המשטרה הורידו הילוך.

בניסיון למצוא פריצת דרך פנתה השבוע אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה שיורה על פתיחת חקירה בחברה מכיוון אחר.

היועץ המשפטי הבכיר של התנועה עורך הדין בועז ארד כתב לוינשטיין: "בשם תנועת אומ"ץ אבקשך להורות על חקירה פלילית נגד מנכ"ל נתיבי ישראל בע"מ לשעבר, שי ברס, בשל חשד לעבירות של מרמה והפרת אמונים, כמפורט להלן:
 
  • בדוח מבקר המדינה שפורסם באחרונה צוין כי מבקר המדינה המליץ לבחון את ההיבטים הפליליים שבמעשיו של מנכ"ל נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ לשעבר, שי ברס, לרבות אישור התקשרות עם אדם המקורב לו, בעלות של מיליוני שקלים.
  • פרשה זו מצטרפת לפרשות נוספות שנקשרו בחברה, עוד בימים בהם היה שמה "החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ" (מקודם מע"צ), ובהן התקשרות כספית מושחתת עם עורך הדין האישי של השר אביגדור ליברמן, והיועץ המשפטי של מפלגת ישראל ביתנו, עו"ד יואב מני, מי שלגביו המליצה הפרקליטות על העמדה לדין פלילי – בכפוף לשימוע, בפרשת 'מרטין שלאף' וחברת 'מ.ל.1'.
  • תנועת אומ"ץ דורשת כי תורה על הקמת צוות מיוחד בפרקליטות המדינה, אשר ירכז את הטיפול בכל פרשות השחיתות הקשורות בחברה, ובמנכ"ל לשעבר ברס, וילווה את החקירה הפלילית בנושאים שהועברו לטיפול הפרקליטות על-ידי מבקר המדינה.
  • כן אבקשך להורות לפרקליטות המדינה לבחון הגשת תביעה אזרחית – אישית נגד המנכ"ל לשעבר ברס, וילווה את החקירה הפלילית בנושאים שהועברו לטיפול הפרקליטות ע"י מבקר המדינה.
  • אבקשך להורות לפרקליטות המדינה לבחון הגשת תביעה אזרחית אישית נגד המנכ"ל לשעבר ברס לפצות את החברה על הנזקים שנגרמו לה, ככל שיוכח כי נגרמו, עקב הפרת חובת האמון כלפי החברה".
אם אומנם יענה היועץ המשפטי לבקשה ייתכן שבדרך זו תורחב סו"ס החקירה המשטרתית המקרטעת.

תלונה נגד דליה איציק

זאת ועוד: אומ"ץ הגישה בשעתו תלונה למשטרה נגד יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק בחשד שהיא שיחדה את פאינה קירשנבאום בכך שהסדירה לה ולבנותיה טיפולים רפואיים קוסמטיים יקרים אצל חברתה רונית רפאל תמורת תמיכת ישראל ביתנו במועמדותה לנשיאות המדינה.

למרבה התמיהה המשטרה לא פתחה בחקירה בנושא זה.