תיקים פתוחים (א')  |  

המשטרה תצטרך עתה לקבוע אם יש במעשיה של משפחת נתניהו עבירה פלילית. התיק יובא להכרעת וינשטיין שלא יזדרז להכריע גם הפעם. אבל המשפחה המלכותית לא מודאגת שכן ממילא וינשטיין פורש בעוד שנה בתום המשמרת שלו. יש כאלה שמאמינים שגזר הדין החמור שפסק רוזן לאולמרט, שעשוי לקבל הקלה ע"י ביהמ"ש העליון לא יבוצע הלכה למעשה. אולמרט יזכה לחנינה מהנשיא ריבלין אחרי שיעלה בידי פרקליטיו למשוך את ההליכים ללא גבול


                                                      ▪  ▪  ▪
הבחירות לכנסת העשרים הסתיימו השבוע וגופי אכיפת החוק חייבים להעלות הילוך ולטפל בשורה של תיקים פתוחים רבי משמעות שיש בהם עניין רב לציבור הרחב. מתעורר הרושם שלגיבורי התיקים הללו יש עינוי דין ולא בכדי במסגרת זו נתמקד בכתבה זו בשני תיקים רבי משמעות שהייתה להם נגיעה לבחירות האחרונות.

נתניהו המורם מעם

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, סובל כנראה, מנקיפות מצפון בגלל התנהלותו השערורייתית בפרשת ההוצאות הכספיות הבעייתיות של משפחת נתניהו מהקופה הציבורית בדירת השרד ברחוב בלפור בירושלים, ובביתה הפרטי של המשפחה בקיסריה. זו אולי הסיבה שגרמה ליועץ המשפטי להתעורר למחרת הבחירות ולבקש מהמשטרה לערוך בדיקה יסודית בנושא טעון זה. ההנחיה הקודמת שוינשטין העביר למשטרה זמן קצר לפני הבחירות, ושעוררה ביקורת ציבורית נוקבת, הייתה לעכב את הבדיקה עד אחרי הבחירות. היועץ המשפטי וינשטין סומן מזמן כיועץ הכושל והנרפה ביותר בתולדות המדינה.

אין ספק שמרבית הכרעותיו לא ילמדו בפקולטות למשפט מחשש שסטודנטים לא יקבלו הערכה שלילית על שומרי הסף עוד בטרם החלו את דרכם בעולם המשפט. יש להוסיף לכך עובדה מאלפת שנודעה לי רק בימים האחרונים ומצביעה, ללא ספק, על מחדל חדש של היועץ ועל שחיקה נוספת באמינותו. מתברר שבעיצומו של הוויכוח הפנימי הפומבי שהתנהל בשעתו בין היועץ המשפטי לבין מבקר המדינה האשים היועץ את המבקר בכך שלא אמר אמת, כביכול, כאשר טען שהעביר ללשכתו את כל החומרים הרלוונטיים בפרשת ההוצאות המנופחות בבתיו של ראש הממשלה. פרט מביך זה פורסם בכלי התקשורת וגם אני לא יצאתי צדיק בפרסום זה. מבקר המדינה התעקש לשמור על כבודו וטען שעובדיו אומנם העבירו את החומרים הללו. רק אחרי שהיועץ המשפטי ערך בדיקה חוזרת בלשכתו התברר לו שהמבקר צדק והחומרים היו בלשכה, אך עוזריו לא טרחו לעדכנו. ליועץ המשפטי לא נותרה ברירה אלא להתנצל בפני מבקר המדינה על אשמת השווא שטפל בו. מאחר שההתנצלות של היועץ המשפטי הייתה בקול ענות חולשה אני מזדרז לפרסמה בצירוף הבעת צער על ההכשלה של היועץ המשפטי לממשלה. כתזכורת כדאי אולי לציין כי בשעתו שני האישים המרכזיים בתחום אכיפת החוק במדינה - היועץ המשפטי ומבקר המדינה כדררו זה לעבר זה וחוזר חלילה והטיחו האשמות הדדיות שכללו, בין השאר, ניסיונות טיוח, בריחה מאחריות והתחמקות מלבצע את התפקיד.

ברקע נחשפה התחשבות יתר בפני משפחת נתניהו שזכתה פעם נוספת להגנה היקפית של מערכת אכיפת החוק. למען ההגינות כדאי לציין שהמאבק בין השניים לא התנהל בתנאים שווים. בעוד שוינשטיין המותקף היה במשרדו בירושלים מוקף עוזרים ויועצים, שפירא שהה בחופשה בחו"ל והיה צריך לנווט את המתקפה, המגננה בשלט טלפוני רחוק. היועץ המשפטי נחשף פעם נוספת כמי שאינו מסוגל לטפל במעשי שחיתות גוברים והולכים של אישי ציבור בכירים, ושפירא נחשף כמי שאינו רוצה להתמודד עם השחיתות השלטונית הגואה.

מחול השדים שנערך ערב הבחירות סביב ראש הממשלה ורעייתו כלל מקבץ של בעיות משפטיות, חשד לפלילים, פגיעה באתיקה, הפרת אמונים ודוגמה אישית לקויה. על הפרק התביעה של אב הבית לשעבר נגד שרה נתניהו, פרשת רהיטי הגן, שערוריית הבקבוקים, הדוח המעוכב על הוצאות שלושת בתיו של ראש הממשלה וספיחיה של פרשת ביבי טורס שנסגרה בינתיים בפקודת היועץ. אומ"ץ החליטה להמשיך את טיפולה בפרשת ההוצאות המנפחות בעקבות עובדות חדשות שמסר אב הבית לשעבר, מני נפתלי שלא הסתפק בתצהיר שמסר לבית המשפט אלא הזין את התקשורת שהייתה רעבה לפגוע בשרה ובביבי. במקביל דרשנו מרשויות החוק לבדוק חשדת נגד נפתלי על מתן הצהרת שקר בבית משפט, הטרדות מיניות והסתת עובדים.

זאת ועוד: אחרי שהתברר שמבקר המדינה נענה לבקשתו של פרקליטה של משפחת נתניהו שביקש לפרסם את הדוח המעוכב אחרי הבחירות. אומ"ץ מחתה על כך באמצעות עורך הדין אבינועם מגן, פרקליטה של הנהלת אומ"ץ שכתב אל מבקר המדינה: "הזכות לדעת במי בוחרים, היא חלק בלתי נפרד מהזכות לבחור ולהיבחר, שהרי איזה ערך יש לבחירות בעיניים מכוסות שאינן יותר מרכישת "חתול בשק". כאשר מדובר בבחירות, הנערכות אחת למספר שנים. הסתרת מידע מהציבור, ופרסומו רק לאחר הבחירות, היא הטעיה רבתי של הציבור, וניסיון מפורש, להעמיד אותו בפני מעשה עשוי ובלתי הפיך, רק משום שהבחירות כבר הסתיימו, כשמודבר בראש ממשלה". שמחנו, אפוא, שכעבור יומיים הודיע משרד מבקר המדינה על כוונתו לפרסם את הדוח ב-17 בפברואר חודש ימים לפני הבחירות.

עתה תצטרך המשטרה לקבוע אם יש במעשיה של משפחת נתניהו עבירה פלילית. התיק יובא להכרעתו של וינשטיין שלא יזדרז להכריע גם הפעם. מי יודע אולי נתניהו יעשה קסם נוסף ויוציא את שרה מהבוץ, אבל המשפחה המלכותית לא מודאגת שכן ממילא וינשטיין פורש בעוד שנה בתום המשמרת שלו. את פרישתו המיועדת של היועץ המשפטי תלווה, ללא ספק, ברכתם של רבים שיאמרו "ברוך שפטרנו מעונשו של זה".

אולמרט המיוחס 

השופט העליון סלים ג'ובראן שיושב בראש הרכב שופטי בית המשפט העליון שאמור לדון בערעורם של נאשמי פרשת הולילנד, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, סיים השבוע את תפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת העשרים.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן גזר בחודש מאי אשתקד עונשי מאסר וקנס כבדים על הנאשמים שהואשמו בקבלת מתן שוחד.

אולמרט נדון ל-6 שנות מאסר ולקנס בסך חצי מיליון שקלים.

השופט קבע שהנאשמים יכנסו לכלא בחודש ספטמבר כעבור ארבעה חודשים עוד לפני שמיעת הערעור, אבל בית משפט העליון הפך את החלטתו וקבע כי רק אחרי שמיעת הערעור יבוצע העונש הסופי שייגזר עליהם.

מאז חלפה חצי שנה נוספת ועדיין לא נקבע המועד הסופי של שמיעת הערעור. כאשר נשאל השופט ג'ובראן בשיחה פרטית אם יש קשר בין בירור הערעור לתפקיד של יו"ר ועדת הבחירות טען שהתפקיד הנוסף אינו מהוה גורם לקביעת מועד הערעור.

לדחיית המועד היה ערך מסף לפרקליטות שהשתמשה בעמדתה התקיפה נגד הקלת עונשו של אולמרט במידע חדש שהיה גלום בהקלטות שביצעה שולה זקן מנהלת לשכתו לשעבר לגבי אשמת קבלת השוחד בפרשת הולילנד.

לא בסוגריים כדאי להדגיש שקשה היה להרכיב הרכב מתאים של שופטים בעלי אוריינטציה פלילית שידונו בערעור מאחר שהייתה התחמקות אלגנטית של שופטים עליונים לשבת בהרכב בנימוק של הכרות מוקדמת עם הנאשם.

סוד גלוי בקרב משפטנים בכירים מוערכים במדינה שראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אהוד אולמרט זוכה ליחס מיוחד בבית המשפט העליון. דבר זה בא לידי ביטוי בהתחמקותם של חלק מהשופטים לכהן בערעור הראשון של המדינה על שני סעיפי אישום בפרשות טלנסקי וראשונטורס שבהם זוכה אולמרט ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים בנסיבות שנויות במחלוקת.

מועד שמיעת הערעור נדחה בנסיבת תמוהות למועד רחוק. פניות חוזרות ונשנות של אומ"ץ בנדון נענו בתשובות פורמליות בלתי מחייבות.

המזל שיחק להרכב השופטים אחרי ששולה זקן העידה נגד אולמרט וחשפה הקלטות סמויות נוספת שהיה בהן כדי לבסס את החשד לביצוע עבירות פליליות שבהן זוכה אולמרט בפרשה טלנסקי.

שופטי הרכב הערעור של בית המשפט העליון שהאזינו לקלטות הרלוונטיות החליטו להחזיר פרשת טלנסקי לדיון חוזר בבית המשפט המחוזי בירושלים. הדיון המשפטי נערך מחדש וזקן העידה הפעם נגד אולמרט והסיפור הוא הפעם שונה.

אולמרט ממתין עתה לפסק הדין האלטרנטיבי.

יש כאלה שמאמינים שגזר הדין החמור שפסק רוזן לאולמרט, שעשוי לקבל הקלה מסוימת ע"י בית המשפט העליון לא יבוצע הלכה למעשה. אולמרט יזכה לדידם לחנינה מהנשיא ריבלין אחרי שיעלה בידי פרקליטיו למשוך את ההליכים המשפטיים ללא גבול באמצעות בקשות לדיונים חוזרים.

אולי תהיה לכך סיבה פרוזאית נוספת: ראש הממשלה לשעבר מאובטח על-פי נהלי השב"כ. כיצד ניתן היה להכניס מאבטחים לכלא אלא אם יגויסו כמה מאנשי יחידת אבטחת אישים של השב"כ לשב"ס.