רונאל המגה נוכל  |  

עתה מותר לגלות שאומ"ץ הייתה מעורבת מאחורי הקלעים באורח פסיבי בפרשת חסן-פישר. כיצד סלל רונאל פישר את דרכו לצמרת ולמה הוא עדיין חבר בלשכת עורכי הדין


                                                               ▪  ▪  ▪
אודה ואתוודה: כמי שליווה את מעלליו של עו"ד רונאל פישר קרוב לעשרים שנה וניסה פעמים רבות לגרום לכך שימוצה איתו הדין, הופתעתי במידה מסוימת מהיקף הפעילות הפלילית שלו שנחשפה בימים האחרונים במלוא עוצמתה.

המעגל נסגר באיחור רב סביב הפרקליט הפלילי, שהצליח לעבוד לאורך זמן על רבים וטובים והתגלה כארכי-מושחת שהשחית אחרים, מקבל ומשלם שוחד, סחטן ברמות, גונב דעת, שקרן מופלג מניפולטור מדופלם ומה לא. בעבר היה פישר גם מלשין של המשטרה ומס ההכנסה וניצל קשרים סמויים אלה לגיוס לקוחות בדרכים אפלות.

כך, בשימוש מסיבי באמצעים פלילים, צבר פישר בשנים האחרונות סכומי עתק בהיקף שנאמד במיליוני דולרים. קשריו הטובים של הפרקליט המסואב עם ארגוני פשע מעלים חשד שעלה בידו של הפרקליט העבריין להלבין חלק מהכספים הללו. פחות הופתעתי מקשריו הפליליים של פישר עם איש העסקים עפר נמרודי שהיה בעבר המו"ל של מעריב העיתון שבו עשה פישר כעיתונאי את ראשית צעדיו הפליליים כסחטן.

העיתונאי אמיר זוהר, שניסה לפרסם בעבר בהארץ ללא הצלחה כתבת תחקיר על רונאל פישר העבריין הסדרתי ונגנזה בעקבות לחציו ופיתוייו של פישר, סיפר על כך: "בעניין איש העסקים רונאל פישר פורסמו בעבר ידיעות רבות על כך שלמעשה העיתונאי פישר שימש כ'דוברמן' של איש העסקים, שהיה אז בראשית דרכו כמוציא לאור ונתקל בקשיים מול המפרסמים הגדולים במשק. נטען אז, שהמו"ל היה מסמן לתחקירן פישר מטרות, חברות ואנשי עסקים אשר סירבו לפרסם במיזמים של המו"ל, ופישר היה מוציא לפועל תחקירים עיתונאיים נגדם. כך באו לעולם כמה מהתחקירים החשובים שפישר פרסם בתחילת דרכו, אלה אשר הקנו לו את שמו ומעמדו כ'תחקירן-על', הגם שהוא היה מונע מאינטרסים צרים ונהג לגנוז תחקירים רבים כאשר התייתר ה'צורך' בהם.

"בעקבות כתבת תחקיר עיתונאית על דפוס ההתנהלות הזה, הגישו פישר והמו"ל תביעת דיבה שנמשכה תקופה ארוכה והסתיימה בהסדר עם מפרסמי התחקיר, אשר נאלצו להתנצל על פרטים מסוימים בתחקיר שלהם. במהלך המשפט התברר כי בזמן שירותו הצבאי של פישר בשנות השמונים הוגש נגדו כתב אישום על סחר בסמים - אספקת סמים קלים לקצינת צה"ל. פרקליטיו הצליחו לחלץ אותו מהרשעה בסחר בסמים, והמשפט הסתיים באחזקת סמים בלבד, מה שלא מנע ממנו לדרוש את פסילת הפרקליטים שהטיבו עמו כאשר אלה התייצבו נגדו באותה תביעת דיבה מצד העיתון שפרסם את התחקיר".

תנועת אומ"ץ ניהלה במרוצת השנים מאבק עיקש למנוע מהפרקליט המושחת להמשיך להונות את לקוחותיו ולהדיח את אנשי אכיפת החוק. פנינו אל גופי אכיפת החוק במדינה כמה פעמים. העברנו מידע חדש וחומרים מרשיעים נגד פישר, וטענּו שמדובר בעבריין נקלה שפועל כתמנון רב-זרועות ויש צורך לדעתנו לשבץ בחקירת הפרשה חוקרים מהמדרגה הראשונה שיוכלו להתמודד עם התחכום של פישר.

לצערנו, התנהלה החקירה בעצלתיים עד שבימים האחרונים חל המפנה המיוחל בעקבות פיצוח הקוד במכשיר הטלפון הנייד שלו, שהביא לחשיפות מדהימות ולשורה של מעצרים סנסציוניים לרבות זה של פרקליטת מחוז תל אביב פלילי לשעבר רות דוד-בלום, ידידתו הקרובה של פישר ושותפה פעילה במשרדו.

במקביל, הגישה אומ"ץ תלונות נגד הפרקליט הסורר ללשכת עורכי הדין בדרישה שיושעה לאלתר מחברותו בלשכה ולא יוכל להמשיך בתעלוליו מתחת לגלימה. הלשכה עיכבה את ההליך והודיעה לנו שהיא ממתינה לקבלת חומרים ממשרד המשפטים.

בעקבות זאת פנינו אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין: "תנועת אומ"ץ פנתה באחרונה אל לשכת עוה"ד בתל אביב בבקשה לבחון אפשרות להשעות את עבודתו המקצועית של עו"ד רונאל פישר עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. אומ"ץ סבורה ששובו לעבודה עלול לא רק לגרום לשיבוש הליכי החקירה אלא גם דוגמה שלילית לאזרחי המדינה ולציבור עוה"ד. בתשובה לכך נמסר לנו כי כל עוד לא הוגש כתב אישום, הלשכה מנועה מלנקוט בצעדים כלשהם. במקביל, אנו מבקשים לזרז את התהליכים בקבלת ההכרעה הסופית לגבי הכנת כתב האישום. במקביל, נמסר לנו כי הלשכה פנתה אליך ואל פרקליט המדינה בבקשה לקבל חומרים הקשורים בחקירה הפלילית נגד עו"ד פישר כדי שניתן על פיהם להשתמש בעבירות חד-משמעיות שבוצעו על ידו במטרה לנקוט נגדו בצעדים משמעתיים. אומ"ץ מצטרפת לפנייה זו".

יש רק לקוות שנוכח החשיפות האחרונות לשכת עורכי הדין לא תמתין יותר ותקיא מתוכה לאלתר את פישר, והמחזה הגרוטסקי יגיע לסיום. פרט מאלף: בעבר הגשתי ללשכת עורכי הדין קובלנה נגד פישר בגין השתלחות חסרת מעצורים בשופט תל אביבי. מי שהגנה בלהט רב על פישר ולא חדלה להתעמת איתי בעת הדיון בבית הדין המשמעתי של הלשכה הייתה לא אחרת מאשר עורכת הדין רות דוד-בלום, שהתגלתה במלוא עליבותה. קשה להאמין שהיא לא הייתה מודעת לשותף הפלילי שלה, שניצל את קשריו עימה כדי לצוד לקוחות.

אין ספק, שהפרשה הגדולה בגינה הסתבך פישר, שפעלה בשיטת הדומינו, קשורה כידוע ליו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן ששכר את שירותיו של פישר אחרי שנפתחה נגדו חקירת משטרה בחשד שביצע כמה עבירות על החוק. לא בכדי הכריז חסן בעקבות הגילויים האחרונים שבזכותו נחשפה פרשת רונאל פישר במלוא עצמתה. מסתבר שכאשר צד פישר את חסן כדג שמן ולקוח פוטנציאלי הוא לא העריך אל נכון עם מי יש לו עסק וסבר שחסן יהיה משאבת כסף נוספת בדרכו העקלקלה עם לקוחותיו שאת חלקם הונה ועשק.

תנועת אומ"ץ עקבה בעבר מקרוב אחר פעילותו של פישר באשדוד בשירותם של נבחרי ציבור, מוסדות וגופים בדומה לערים אחרות ברחבי הארץ שבהן הוא תקע יתדות. לא קשה היה לנחש שפישר השתמש במידע מחשיד שצבר במהלך עבודתו העיתונאית כעיתונאי חוקר על שורה של עיריות וגופים ציבוריים, חברות כלכליות ואישים שונים. מידע זה סייע לו לפתוח בקלות דלתות וניפח את חשבון הבנק שלו. חששו שינצל את המידע שברשותו. פישר חצה בהדרגה את הקווים והחל לייצג אנשים שבהם טיפל או נמנע מלטפל בעבודתו העיתונאית שהייתה נגועה בחוסר אתיקה.

היו כמה ראשי ערים שסרחו והעסיקו את פישר בחברות הכלכליות העירוניות ובתמורה הוא העניק להם שירותים משפטיים אישיים חינם אין כסף. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היה ראש עיריית פתח תקוה לשעבר יצחק אוחיון. אומ"ץ התריעה על כך והפנתה את תשומת ליבו של משרד הפנים לתופעה פסולה זו מבית מדרשו הפלילי של פישר (כמה ראשי ערים מסרו עדויות במשטרה על ניסיונות סחיטה שביצע כלפיהם פישר).

עתה מותר לגלות שאומ"ץ הייתה מעורבת מאחורי הקלעים באורח פסיבי בפרשת חסן-פישר. המעורבות שלנו בנמל אשדוד החלה בעקבות גילויים מסעירים על פעילותו הכוחנית של יו"ר ועד העובדים אלון חסן ועל-אודות עסקיו הפרטיים המסועפים בנמל, שפרסמה העיתונאית החוקרת שרון שפורר ב"דה מארקר". אומ"ץ פנתה לשורה של גורמים, ביניהם היועץ המשפטי לממשלה ושר התחבורה, בדרישה לחקור את הממצאים. ואמנם, נפתחה חקירה סמויה של המשטרה שהפכה לגלויה.

באחד הימים סיפר לי איש קשר מאשדוד שחסן שכר את שירותיו של פישר מול המשטרה. תגובתי הראשונה הייתה שחסן יצטער על כך. כאשר הובאה תגובתי לידיעתו של חסן הוא אמר: "יש ביניהם יריבות אישית. אומ"ץ פועלת נגדי למרות שאני נחשב כחושף חושף שחיתויות".

בשלב מאוחר יותר עמדה להיערך פגישת הבהרה בין חסן לביני אך היא בוטלה ברגע האחרון. נדמה שפישר הטיל וטו על הפגישה. כעבור זמן נודע לי שפישר ביקש מחסן מיליון דולר והבטיח לפעול לסגירת התיק נגדו. חסן סירב ומאז לא שמענו ממנו.

רק אחרי מעצרו של פישר נודע שחסן האשים אותו בניסיון לתיווך בשוחד בינו לבין אנשי משטרה בסכום של 150 אלף דולר ומסר לו סכום זה שהועמד לרשותו על-ידי מח"ש.

מאוחר יותר נודע לאומ"ץ שתחילה מסר חסן את המידע המרשיע לחוקריו ביחידה 433 ורק אחרי שהתרשם, לטענתו, שאוזנם אינה כרויה לשמוע את הגילוי המדהים על פישר וקשריו הפלילים לכאורה עם המשטרה פנה למח"ש וההמשך ידוע.

אומ"ץ מלווה, מאז הקמתה לפני 11 שנים, את מעלליו של פישר ופעלה לאורך השנים כדי שיפסיק לתחמן את אנשי מערכת אכיפת החוק ויתן את הדין על מעשיו. לצערנו, הדבר לא עלה בידנו בגלל ההנחות המפליגות שהעניקה לפישר לשכת עורכי הדין, הרפיסות של היועץ המשפטי לממשלה בטיפולו בחומרים שהובאו לבחינתו והגיבוי שנתנו לו משום מה כלי התקשורת תמורת תגמול כזה או אחר.

אומ"ץ לא רוצה לעמוד מנגד לקראת האפשרות שהפרקליט העבריין יחדש את החגיגות הפליליות במשרדו באין מפריע. פנינו, אפוא, השבוע ללשכת עורכי הדין בדרישה להשעות את פישר מחברותו בלשכה ומעיסוקו כעורך דין עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. נאמר לנו כי הליך מעין זה אינו מקובל כל עוד לא הוגש כתב אישום נגדו. בעקבות זאת פנתה אומ"ץ אל פרקליט המדינה שי ניצן. במכתב אל הפרקליט נאמר בין השאר:

"בעוד זמן קצר מסתיימת תקופת מעצר הבית שהוטלה על עו"ד רונאל פישר והוא עשוי לחזור לעבודתו המקצועית. תנועת אומ"ץ, שטיפלה בשנים האחרונות בשורה של פרשות שקשורות לעו"ד פישר שמהן עולה חשד לביצוע עבירות פליליות, פונה אליך בבקשה לבחון אפשרות שהפרקליטות תתערב ותמנע את המשך עבודתו המקצועית כל עוד לא הסתיימה החקירה של מח"ש לגבי מעורבותו בפרשת נמל אשדוד ובפרשות נוספות שהתגלו במהלך החקירה. שובו לעבודה המקצועית במשרדו עלול לגרום לא רק לשיבוש דרכי חקירה אלא לשמש במקביל דוגמה שלילית לציבור אזרחי המדינה בכלל ולציבור עורכי הדין בפרט".

השאלה הגדולה והמסקרנת שעניינה אותנו הייתה כיצד תנהג פרקליטת מחוז תל אביב בפלילי לשעבר רות דוד-בלום, שהינה שותפה פעילה במשרדו של פישר וניהלה את המשרד בהעדרו. האם היא תמשיך להעלים עין מהעבירות החוזרות ונשנות שנעברו בין כותלי המשרד.

עורכת הדין דוד-בלום שימשה גם כפרקליטתו של פישר בעת מעצרו, מאמינה בחפותו ומאשימה גורמים שונים בהתנכלות לו. קשה לדעת אם התנהלותה של דוד נובעת מסחרור שהינו תוצאה של מתק שפתיו ומוחו היצרני של פישר או מתוך חשש שהסתבכותו של פישר עלולה לגרום נזק למשרד ולה באורח אישי.

אין ספק שמערכת קשריהם של פישר ודוד-בלום חייבה, לדעת אומ"ץ, בדיקה לעומק אם הפרקליט הנוכל ניצל אותם כדי לקבל לקוחות שעברו עבירות פליליות ולגבות מהם כדרכו סכומי עתק. הנורה האדומה הראשונה בנושא זה נדלקה באומ"ץ לפני תשע שנים בעקבות חקירת משטרה שנפתחה נגד שוקי משעול, עובד בכיר במע"מ שנחשב בעת ובעונה אחת כחושף שחיתויות וכמי שעבר על החוק בכך שמסר מידע מתוך המחשב של משרדו לבעלי עסקים. בסוגרים כדאי לציין שמשעול שיתף פעולה אז עם רפי רותם לשעבר קצין מודיעין במכס שחשף שורה של מעשי שחיתות ברשות המיסים.

משעול סיפר לי כי באחד הימים פנה אליו עורך הדין פישר והציע להעניק לו שירותי הגנה משפטיים והוסיף שהוא יכול להסדיר הסכמים נוחים של עד מדינה, בזכות קשריו המיוחדים עם עורכת הדין דוד-בלום, שכיהנה אז כפרקליטת מחוז תל אביב. שיחתו של פישר עם משעול הוקלטה, והתמלול הועבר אל אומ"ץ שפנתה ליועץ המשפטי לממשלה. משום מה החליטה הפרקליטות שלא לנקוט באמצעים נגד פישר ולבדוק.

פישר השתמש בשמה של דוד-בלום פעמים נוספות כדי לגייס לקוחות בעלי יכולת. בשלב זה לא ברור אם דבר זה נעשה בידיעתה של דוד או ללא ידיעתה. בהקשר לכך מן הראוי לחזור על גילוי מדהים של העיתונאי יואב יצחק באתר News1: "עורכת הדין רות דוד קיבלה מעורך הדין רונאל פישר מתנות בשווי עשרות אלפי שקלים, בתקופה שכיהנה בתפקיד פרקליטת מחוז תל אביב. המתנות ניתנו באופן הנוגד את החוק, האוסר על עובדי ציבור ועל עובדי מדינה לקבל מתנות, למעט מתנות סמליות בערך של עד 100 שקל. המתנות ניתנו לדוד כאשר במקביל הסתייע בה פישר לקידום ענייני לקוחותיו בפרקליטות ובקרב גורמי אכיפה נוספים. עולה חשש סביר לפיו פישר ציפה ואף קיבל יחס מיוחד מרות דוד. המדובר בשוחד לכל דבר ועניין, שניתן אגב קשריו האישיים עמה ונוכח רצונו וכוונתו לנצל לרעה את מעמדה ותפקידה".

גילוי מדהים זה, שלא הוכחש על-ידי דוד-בלום, הוביל את אומ"ץ לפנייה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה שיורה על חקירה פלילית בנושא רגיש זה. מי שעוקב מקרוב אחר התנהלותו השערורייתית של הרועץ המשפטי לממשלה אינו יכול לצפות לתגובה נחרצת. למרבה הצער לא נקט הרועץ המשפטי בצעדים הדרושים.

לפני זמן קצר פנינו אל השופטת בדימוס הילה גרסטל המשמשת כנציבת הביקורת על הפרקליטות וביקשנו שפרשת פישר דוד-בלום תיבדק באורח יסודי. בפנייה שלנו נאמר בין השאר: "פרשת עורך הדין פישר שנעצר כחשוד ביצוע עבירות פליליות חמורות חשפה בין השאר מערכת קשרים בינו לבין פרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עורכת הדין רות דוד-בלום שהפכה גם לשותפה במשרדו ומייצגת אותו בימים אלה בחקירות שמתנהלות נגדו. בפרשה זו קיים חשד לכאורה שעורך הדין פישר ניצל את קשריו עם עורכת הדין דוד-בלום שהייתה עדיין בתפקיד לצורך רכישת לקוחות והבטיח להם הבטחות שונות בידיעתה ושלא בידיעתה. תנועת אומ"ץ מבקשת שייבדקו התיקים שבהם טיפל עו"ד פישר מול פרקליטת מחוז ת"א פלילי בתקופת כהונתה של עו"ד דוד-בלום כדי לברר האם ניתנו הנחות ללקוחותיו והאם מעורבים אנשי פרקליטות נוספים בכך. בהזדמנות זו נראה לנו שכדאי להרחיב את הבדיקה גם לגבי מכלול מערכת היחסים בין פרקליטים לעורכי דין פליליסטים ולקבוע הנחיות ברורות כדי למנוע תופעות פסולות". נציבת הקבילות פתחה כבר בבדיקה, אך בגלל העימות שיש לה עם הפרקליטים הציבוריים הבדיקה מתנהלת בעצלתיים.

פישר חיפש תמיד דרכים להאיץ את תהליך ההתעשרות הקלה שלו. אחרי שניצל את עבודתו בעבר בתקשורת כקרדום לחפור בה החליט שכדאי שתהיה לו דריסת רגל מחדש בתקשורת כמנוף לגיוס לקוחות. הוא הכריז אומנם בשעתו באוזני כל מי שהיה מוכן לשמוע, כי אין לו כוונה לחזור לתקשורת, אבל היה זה מס שפתיים בלבד. הודות לקשריו האישיים עם אחד המנהלים הבכירים בערוץ 2 הוא החל לככּב בערוץ בתוכניות שונות. פישר היה גם במשך תקופה ממושכת כוכב תקשורת בערוץ 2. חלק מהתוכניות שהנחה היו מיועדות לצבירת רווחים כספיים באמצעות גיוס לקוחות מקרב המרואיינים, כפי שהוא אומנם עשה בפועל.

הפרקליט הנבל טבל והרבה שרצים היו בידיו. לא הייתה לו כלל בעיה להופיע על תקן של מטיף מוסר כמו ב"עשרת הדיברות" או כמומחה לטוהר המידות. הצביעות, ההתחסדות וגלגול העיניים שלטו בכיפה.

נתקלתי בעבר באקראי בקדימון לתוכנית האח הגדול ונתקלתי בדמותו של פישר, שהופיע על תקן שופט מדומה שדן בחטאיהם הפיקטיביים של דיירי הבית, לא נפלתי מהכיסא. אצל פישר כל האמצעים הלא-כשרים מוכשרים כדי להגיע למטרות שהוא הציב לעצמו. מבחינתו, הדרך מהנחיית תוכנית דנה בעשרת הדיברות לתוכנית ריאליטי רדודה.

בהזדמנות מסוימת הכריז פישר הצבוע: "כל אדם שאני מראיין, פוגש ברחוב, או שהקשר שלי אליו הוא בכל מישור - אם יש עניין משפטי שלו שמעניין אותי, הוא לקוח פוטנציאלי וראוי". הנטייה האובססיבית של עו"ד רונאל פישר בעל קופת השרצים להרבות להופיע על מרקע הטלוויזיה, בדרך כלל בערוץ 2 שבו יש לו קשרים אישיים, נועדה בעיקרה לרכוש לקוחות נוספים והינה סוד גלוי.

את הלקוח הכבד ביותר, האוליגרך ארקדי גאידמק, רכש עו"ד פישר באמצעות תוכנית "גברים בשחור", שלה היה שותפו לראיון חבר הכנסת מיקי רוזנטל, אז עיתונאי-חוקר ובעצמו לקוח של עו"ד פישר. תנועת אומ"ץ הגישה לנציב הקבילות של הרשות השנייה תלונה נגד פישר על פגיעה חמורה באתיקה המקצועית העיתונאית, אך זו נדחתה בנסיבות מוזרות.

גם רוזנטל שוחר האתיקה שהפך בינתיים לחבר כנסת מילא את פיו מים דלוחים ולא היה מוכן לצאת חזיתית נגד שותפו, שביצע דבר עבירה בחסותן. הוא הבהיר לי רק שהסיק מסקנות והפסיק את התוכנית.

בראיון אישי מעמיק שפורסם באחרונה בגלובס, חבש פישר מסכה וניסה להציג את עצמו כאיש מופת שוחר תרבות ומוזיקה, תוך הסתרת מעלליו הרבים שרובם לא פורסמו ברבים ונחשפים בימים אלה בתקשורת בזה אחר זה.

מסתבר שרונאל פישר כרה לעצמו בור מאחר שסבר שהוא החכם מכולם. לפני כשנה וחצי הגיש עורך הדין פישר בשם שלוחתו אורלי אינס, שעמדה בראש פרויקט עיר ללא אלימות, תביעות לשון הרע נגד מרבית כלי התקשורת בנימוק שהם פגעו בשמה הטוב בכך שקידומה נעשה באמצעות חדרי מיטות. בעקבות זאת החליטו כלי התקשורת להיפרע מפישר ולסקר את מעלליו בהרחבת יתר.

אפילוג
הייתה לי השבוע שיחה עם איש תקשורת ותיק ומוערך סביב השאלה כיצד תסתיים פרשת רונאל פישר. חיוויתי את דעתי שבמהלך ההליך המשפטי ינסה פישר לחמוק מבית הכלא, יתחזה לאדם בלתי שפוי ויתאשפז במחלקה סגורה במוסד לחולי נפש כפי שנהג בעבר כאשר אשפז לקוחות בריאים בנפשם. איש התקשורת חלק עלי ואמר: "הוא ירצה עונשו בכלא כמה שנים טובות ואחר כך יעמוד בראש ארגון פשע חדש שהוא ינהיג".