דוח שבועי (9) - היהירים   |  

מעל הכול, מדאיגה התנכרות גוברת והולכת של נתניהו לערכי יסוד הדמוקרטיה. שרת המשפטים שקד כבר הגיעה לעימות החזיתי הראשון שלה עם בג"ץ. לפיד לוחם השחיתות מספר 1 בקרב עצמו, התעלם ממנה שנים 




                                                                ▪  ▪  ▪
1.ראש ממשלה דיקטטור

בעיצומה של החקירה המשטרתית שנערכת בימים אלה לגבי ההוצאות הכספיות המופרזות מכספי הציבור בעבר, באחזקת שלושת בתיו של ראש הממשלה, פורסם השבוע דוח מעודכן על הוצאות הבתים של משפחת נתניהו שהצביעו אומנם על ירידה מסוימת אבל הבעיה נותרה בעינה.
תנועת אומ"ץ שעסקה במשך השנים בפרשות שונות שקשורות במשפחת נתניהו, לרבות ההוצאות של הבתים, הרימה מחדש את הכפפה ופנתה פעם נוספת אל מבקר המדינה בנושא טעון זה: "משרד ראש הממשלה פרסם את הוצאות שלושת בתיו של ראש הממשלה בשנה החולפת.

מנתונים אלה עולה אומנם כי חלה ירידה כללית בהוצאות בהשוואה לשנים הקודמות, אך לעומת זאת חסר פירוט מדויק שמבהיר את חלוקת סכומי ההוצאות בין בתו של ראש הממשלה ברחוב בלפור לבין חווילתו הפרטית בקיסריה ודירתו הפרטית ברחוב עזה בירושלים.
בהקשר לכך, יצוין כי ההוצאות של הבית הפרטי בקיסריה הסתכמו, על-פי דיווחים ממקורות אחרים, בעלייה של 55 אחוז לעומת השנה הקודמת וזה אומר דרשני.

משרד מבקר המדינה בדק בעבר נושא זה ביסודיות ואנו מבקשים שהנושא ייבדק מחדש לאור הנתונים שפרסם משרד ראש הממשלה". לא הייתה זו הפניה היחידה של אומ"ץ באחרונה בנושאים בעיתיים שקשורים בראש הממשלה. לא יכולנו לעמוד מן הצד, למשל, כאשר התברר לנו שנתניהו מתערב באורח בוטה במינוי המפכ"ל החדש של המשטרה מסיבות שלא היה קשה לנחשן.

פניתי השבוע אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שנטה חסד מיוחד לנתניהו לאורך כל תקופת כהונתו והפניתי את תשומת ליבו לכך שנתניהו ראיין את שלושת קציני המשטרה הבכירים המועמדים לתפקיד ולא היסס לפסול את המועמד שהוצע לו ע"י השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

הבהרתי ליועץ שתנועת אומ"ץ סבורה שהתערבות מעין זו הינה פסולה הן משום שתלויה ועומדת חקירה שקשורה בראש הממשלה ורעייתו, גם שעד כה על-פי הנוהל הקיים נבחרו המועמדים על-ידי השרים לביטחון פנים וקיבלו רק אישור פורמלי של ראשי הממשלה.

השר לביטחון פנים ארדן לא אהב כמובן את גילוי ערוותו המיניסטריאלית ברבים וטען בתגובה לפניית אומ"ץ שהוא רק התייעץ עם ראש הממשלה.

אם זו עובדה נכונה השר ארדן חייב להסביר מדוע הוא הודיע בפומבי לפני זמן קצר שהמפכ"ל הבא יבוא מתוך שורות המשטרה ואילו השבוע פורסם שנתניהו והוא מחפשים מועמד חיצוני. הציבור חדל מזמן להיות סומא בארובה.

הבחירות האחרונות לכנסת שבהן זכה ראש הממשלה בנימין נתניהו לניצחון אישי סוחף שסתר את כל הסקרים המוקמים גרמו לשינויים מפליגים באישיותו. התחושה שהוא עומד להיות ראש הממשלה בעל הכהונה הארוכה ביותר בתולדות המדינה העניקה לנתניהו ביטחון עצמי מופרז של "אני ואפסי עוד".

לא מן הנמנע שתחושה זו תודלקה מהמאבק העיקש שנתניהו ניהל בשנה החולפת עם ברק אובמה מנהיג העולם החופשי בנושא הסכם הגרעין האירני.

האצילות, האיפוק והחינוך הביתי נדחקו לקרן זווית ואת מקומם תפשו רוח קרב, נרגנות, חוסר סבלנות והכפית תוכניותיו. מעל הכול מדאיגה התנכרות גוברת והולכת של נתניהו לערכי יסוד הדמוקרטיה, לחופש הביטוי, ולהתנכלות ליריבים פוליטיים מבית ומחוץ.

ההתנהלות של נתניהו החלה כבר בהקמת הממשלה החדשה הנוכחית כאשר הוא התעקש לשמור בידו את תיק התקשורת כדי שרשות השידור, ערוצי הטלוויזיה והרדיו הפרטיים וגופי תקשורת אחרים יסורו למרותו או יהיו חייבים לו.

קרוב לוודאי שגם מינוייה של חברת הכנסת מירי רגב כשרת התרבות לא היה מקרי. השתלחותה המידית של רגב בגורמי תרבות ואמנות והתנכרותה לחופש הביטוי זכו לגיבוי מלא של נתניהו שלא פצה את פיו בפומבי ולא צייץ באורח וירטואלי.

מאבקו הבלתי נילאה של נתניהו למען אישור מזורז של מתווה הגז עורר הרמת גבות בעיקר אחרי שהממונה על ההגבלים דוד גילה שהתנגד לסגידה לטייקונים נאלץ לפרוש מתפקידו שרוקן מתוכנו.

גם התחברותו הגוברת של נתניהו לאילי הון מקומיים שאותם הוא מארח לשיחות בארבע עיניים ללא ניהול פרוטוקולים מדאיגה ומעוררת חשד לחידוש תופעת ההון לשלטון על כל הסיאוב הכרוך בכך. בעבר היה מחובר נוחי דנקנר אל נתניהו והם עמדו בקשר רציף עד שדנקנר מעד וירד מעל הבמה העסקית. לאחרונה נפגש נתניהו עם אודי אנג'ל מבעלי ערוץ 2 ועם יצחק תשובה מבעלי החברות להפקת גז לדיון בנושא המתווה שאושר השבוע על-ידי רוב מכריע של שרי הממשלה.

מתווה זה יקדם הקמת תאגיד ענק בראשותו של יצחק תשובה, שישלוט במדינה, יטיל עומס תשלומים על אזרחי המדינה, יכופף בעתיד את הרגולטורים, ירכוש את הפוליטיקאים וינטרל את אנשי התקשורת. לא בכדי פרסם השבוע מטה המאבק במתווה הגז הודעה חריפה שהסתימה בתחזית עגומה: ההיסטוריה תשפוט את מי שנטל חלק בתהליך גיבוש והעברת מתווה מונופול הגז ויהיה חייב לתת הסברים בפני ועדת חקירה שתקום לעניין שוד הגז.

השבוע עשה נתניהו תרגיל נוסף לטובת משפחת עופר בעלת חברת כי"ל כאשר הצליח לטרפד סעיף בחוק ההסדרים שנועד לבחון מחדש את גובה התקבולים של החברות שעוסקות במרבצי טבע.

פגישותיו של נתניהו עם אילי ההון היו לרוב בארבע עיניים ללא רישום פרוטוקולים וזאת בניגוד להנחייתו של מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שהסתמך על דוח ועדה ציבורית לבחינת תופעת ההון והשלטון שהוא מינה.

נתניהו החל לזלזל למרבה הצער בשלטון החוק למרות שהכריז באחרונה שצריך לשמור על עצמאותו של בית המשפט העליון. ואמנם, יש סימנים מדאיגים גוברים והולכים על התנהלותו הלא ראויה של נתניהו שנמשכת לאורך שנים וצוברת תאוצה: במקרים מסוימים בעט תחילה נתניהו בכללי המנהל התקין וטוהר המידות. אחר כך החל להתעלם מסעיפים כתובים של עבירות על שלטון החוק.

נתניהו נמנע להתייחס לשחיתות גם כאשר היה ראש האופוזיציה בתקופת כהונתו של המגה מושחת אהוד אולמרט כראש ממשלה. נתניהו לא פעל כמתחייב מתפקידו באופוזיציה ולא עלה על במת הכנסת לא האשים את אולמרט בהשחתת המדינה ולא קרא לו להתפטר.

פעמים רבות שאלתי את עצמי מדוע היה נתניהו יו"ר אופוזיציה אנמי כל-כך שנמנע מלתקוף את ראש הממשלה המגה-מושחת אהוד אולמרט, בעקבות חשיפת מעלליו העברייניים, לרבות נסיעותיו הראוותניות. ביבי לא תבע את התפטרותו של אולמרט וחטא לתפקידו הפרלמנטארי כאשר הותיר את מלאכת ההדחה לברק. מן הסתם הייתה לביבי סיבה סמויה ואולי הוא חשש שלאולמרט המסוכן וחסר המעצורים יש תיק נגדו.

נתניהו העדיף להסתתר מאחורי גבו של שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, אדם בעל קופת שרצים וחברו הקרוב של אולמרט. נאמן נהג בהפקרות כאשר בתקופה שבה כיהן כשר המשפטים העיד עדות מפוקפקת לטובתו של אולמרט בניסיון לחלצו מהבוץ הפלילי.

נתניהו הזחוח עקף כמה פעמים את חובתו כראש ממשלה להיאבק בשחיתות השלטונית שהפכה למחלה ממארת וגרורותיה התפשטו כבר לחלקות הטובות במדינה. האדיקות של נתניהו שלא להתמודד עם השחיתות המפלצתית שמטרידה אוכלוסיות רחבות במדינה מעוררת תהייה.

בהקשר לכך כדאי לציין שנתניהו התעלם כליל מחקירת המשטרה בפרשת השחיתות החמורה בישראל ביתנו ולא טרח לגבות את היועץ המשפטי לממשלה ואת חוקרי המשטרה שזכו לקיתונות של שופכין מפיו של מנהיג המפלגה אביגדור ליברמן ולביקורת מגמגמת של השר לביטחון פנים לשעבר יצחק אהרונוביץ.

אין ספק שהתנהלות בעייתית מעין זו של ראש הממשלה מאותתת לעבריינים פוליטיים למיניהם שדרכם סלולה להשתלח במערכת אכיפת החוק כפי שעשו בעבר אישים פוליטיים מושחתים מסוגו של אהוד אולמרט ושליחיו לדבר עבירה. העובדה שליברמן ואהרונוביץ האשימו בפומבי את חוקרי המשטרה וגורמים בפרקליטות בקונספירציה ובתפירת תיק חקירה ערב הבחירות לא יכולה להידחק מסדר היום הציבורי.

לפני זמן קצר נעצרו מחדש כמה מהמעורבים בפרשה בעקבות מידע חדש שהגיע למשטרה.

ערב הבחירות האחרונות פנתה אומ"ץ פעם נוספת אל נתניהו בניסיון לרתום אותו למאבקה המתמשך בשחיתות השלטונית "אנו מנהלים בשנים האחרונות מאבק עיקש בשחיתות השלטונית במדינה שהגיעה לממדים מבהילים. לצערנו, לא הצליחו עד כה גופי אכיפת החוק לצמצם את ממדי התופעה הפסולה שפוגעת באושיות המדינה. הדרך היחידה להתמודד עם בעיה חמורה זו היא, לעניות דעתנו, שיתוף פעולה הדוק עם הכנסת והממשלה הן בתחומי החמרת התחיקה והן במתן אמצעים נאותים לרשויות אכיפת החוק להתמודד עם הבעיה הקשה.

תנועת אומ"ץ פונה אליך, כמי שעומד בראש הליכוד, בבקשה לכלול במצע המפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה- 20 סעיף מיוחד שבו תינתן התחייבות לציבור הבוחרים להצטרף למאבק נגד השחיתות השלטונית ובמקביל נגד פגיעות בטוהר המידות ובמנהל התקין בגופי ממשל ממלכתיים, מוניציפליים וציבוריים".

נתניהו לא הגיב. ראש הממשלה המיועד לא טרח גם לשבץ סעיף בנושא השחיתות במסגרת ההסכם הקואליציוני אם משום שתכנן כבר אז להשתלט על גופי אכיפת החוק ואם משום שבממשלה הנוכחית יש כמה שרים עבריינים עם קבלות וכמה שרים פורעי חוק שעדיין אין ברשותם קבלות כאלה.

2. שרת משפטים שלפנית

כאשר נבחרה חברת הכנסת איילת שקד לתפקיד שרת המשפטים במסגרת ההסדר הקואליציוני בין הליכוד ו"הבית היהודי" חרף העדר כישורים בסיסיים לתפקיד זה החליטה אומ"ץ לפתוח אתה דף חדש. כתבנו לה בחודש מאי האחרון מכתב ברכה שבו החמאנו לה על עמדתה בנושא סירובם של הפרקליטים הציבוריים לקבל את מרותה של נציבות מערך הבקרה על הפרקליטות. עם זאת התרענו בהמשך המכתב על דברים שאמרה מיד אחרי כניסתה לתפקידה על כוונתה לכווץ את סמכויות בית המשפט העליון.

שקד לא טרחה להגיב על מכתבנו. רק השבוע, כעבור כמה שבועות, קיבלנו תשובה לקונית מלשכתה של שרת המשפטים המאשרת את קבלת המכתב.

אין לנו בעיה עם התנהלה של שקד. נתמודד עם עמדותיה ונשפוט אותה לפי מעשיה. שלושת שרי המשפטים שקדמו לשקד חיים רמון, פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' יעקב נאמן היו לקוחות של אומ"ץ מאחר שהיו מחוברים בדרך זו או אחרת אל ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אהוד אולמרט ופעלו כל אחד בדרכו שלו כדי לחלץ את אולמרט מהבוץ הפילי שהוא שקע בו. אין ספק ששקד הפזיזה והקופצנית לא אהבה כמה צעדים שנקטה אומ"ץ בתקופה שבה כיהנה בחברת הכנסת ה-19 שהיו מכוונים נגד הפטרון שלה שר החינוך נפתלי בנט ונגדה. בין השאר התרענו על השלטון הדיקטטורי של בנט במפלגתו שהיא נתנה את ידה לכך והבענו הסתייגות מעמדות קיצוניות של השניים בנושאים שפגעו באושיות הדמוקרטיה.

אומ"ץ לא נרתעה להתמודד עם נושא רגיש נוסף שהיה קשור במערכת יחסיהם הטעונה של בנט ושקד עם נתניהו ורעייתו שרה. המדובר היה בתשלום ששילם נתניהו, כצעד נדיר ויוצא דופן, מחשבון הבנק המשפחתי לעובדים במחיצתו למורת רוחה של רעייתו שלא הייתה בתמונה.

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מנהל רשות המיסים נאמר בין השאר: "בימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקופה שכיהן כראש האופוזיציה בכנסת ואולי גם בתפקידיו המיניסטריאליים שילם מחשבונו הפרטי בצ'קים או במזומן לכמה מעובדי לשכותיו, ביניהם נפתלי בנט, איילת שקד ואחרים.

תנועת אומ"ץ מבקשת לדעת האם התשלומים הללו דווחו כחוק לשלטונות המס הן על-ידי נתניהו כמעביד והן על-ידי עובדי הלשכה ומקבלי השכר". רשות המיסים העדיפה לא להתעמת עם נתניהו.

בנט ושקד רגזו על פנייתה של אומ"ץ לרשת המיסים. מאוחר יותר סירבו השניים להיענות לבקשתה של שרה נתניהו להחזיר למשפחה את הכספים הפרטיים שקיבלו מבעלה.

סוד גלוי הוא שראש הממשלה נתניהו לא רצה את שקד בממשלתו ובוודאי שלא בתפקיד הרגיש של שרת המשפטים אך נאלץ לעשות זאת בשל שיקולי קואליציה וממשלה צרה. עד היום לא מצא נתניהו לנכון לפגוש את שקד לשיחת עבודה חיונית ובכך הוא מועל בתפקידו כראש הממשלה. אני רוצה להאמין שהוא לא עשה זאת רק בגלל וטו שהטילה רעייתו.

שקד עצמה לא מבזבזת זמן.

העימות החזיתי הראשון שלה עם בג"ץ היה לפני זמן קצר בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין המסתננים שהיו במשמורת במחנה בדרום הארץ. כמה שעות לפני הכרעת בג"ץ נהגה שקד בילדותיות כאשר העלתה באינטרנט סרטונים וסטאטוסים שהיה בהם כדי להשפיע לכאורה על שופטי בג"ץ והזדרזה להסירם.

אחרי הכרעת בג"ץ אמרה שקד "לצערי יש פה התערבות בעניינים שהם הזכות והחובה של המחוקק".

לפני זמן קצר פנתה אומ"ץ אל שרת המשפטים ואל השר לביטחון פנים בדרישה להקים ועדת חקירה בפרשת התאבדותו של תת ניצב אפרים ברכה. ביקשנו שהוועדה תברר שורה של נושאים חשובים כמו, למשל, מדוע לא הייתה פעולה בעקבות איומיו החוזרים ונשנים של ברכה כי עלול לשלוח יד בנפשו ומדוע לא נערכה בדיקה בשורה של תיקים בהם הוא טיפל.

השבוע החלה שקד לשתף פעולה עם אומ"ץ והודיעה לנו בתשובה לפנייתנו כי החליטה להקים "ועדה לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעים כמו בריונות ברשת" בראשותה של השופטת העליונה בדימוס עדנה ארבל. מגמת הקמתה של הוועדה במקום לבדוק את התנהלותה הבעייתית של מערכת אכיפת החוק יבדקו אלה שחושפים את מחדליה של המערכת. מה כבר יש לצפות משרת המשפטים. כנראה שאין מה לעשות מול שיקול הדעת של שרת המשפטים.

הבעיה המרכזית של נתניהו תהיה קשורה בבחירת היועץ המשפטי החדש לממשלה במקום וינשטיין שמסיים את תפקידו בראשית השנה הבאה. שקד הקימה אומנם ועדת איתור בראשותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס לא לפני שהכריזה שיש מקום לפצל את תפקיד היועץ למורת רוחו של נתניהו.

השאלה הגדולה היא אם נתניהו יצליח לתמרן מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת יועץ שיהיה מקובל עליו ואולי יהיה חייב לו בעת צרה או שיפסיד במערכה מול איילת שקד עוזרתו לשעבר בלשכה. שקד הכריזה השבוע בראיון עיתונאי: "באנו להשפיע ולשלוט ואולי זה גם מה שמעצבן חלק מהאנשים" אחד מהם הוא, ללא ספק, נתניהו שחזר והפך להיות "אזרח מודאג" כפי שחתם בעבר הרחוק.

3. יו"ר מפלגה צבוע

יו"ר מפלגת "יש עתיד" הצטייר השבוע מחדש כפוליטיקאי קטן כאשר הכריז פעם נוספת כי בבחירות הבאות הוא מתכוון לרוץ מול נתניהו לראשות הממשלה לא פחות ולא יותר.

הפעם הקודמת הייתה ערב הבחירות הקודמות לכנסת ה-19, אז הכריז לפיד שהוא רץ לראשות הממשלה למרות שמעולם לא כיהן בתפקיד מיניסטריאלי ואחר כך חזר בו וטען שטעה באמירה אומללה. אחרי שלפיד היה שר אוצר כושל הוא סבור כנראה שזכה בכרטיס כניסה ללשכת ראש ממשלה. בשלב זה הוא לא מפסיק לחתור תחת ראש האופוזיציה הרשמי חבר הכנסת יצחק ( בוז'י) הרצוג במטרה לגמד את דמותו ולזכות בבכורה.

במקביל מבקש לפיד למנף את עצמו כלוחם השחיתות מספר 1 בקרב חברי הכנסת. לאורך שנים רבות התעלם לפיד מכך שהשחיתות הפכה להיות מחלה ממארת במדינה והספיקה לשלוח את גרורותיה אל כל מגזרי החברה והכלכלה, לרבות הצמרת הפוליטית. התפוח לא נפל רחוק מין העץ.

כאשר אביו המנוח יוסף (טומי) לפיד כיהן כשר המשפטים. בממשלתו של חברו הטוב אולמרט הוא החריש נוכח העבריינות הבלתי פוסקת שלו ולא יצא להגנתם של אנשי מערכת אכיפת החוק שאולמרט ושליחיו לדבר עבירה רדפו אותם עד חורמה. אולמרט הציניקן הבלתי נלאה הצליח להקסים את לפיד הצעיר בעת ביקוריו התכופים בבית הוריו, עד שיאיר לפיד איבד את שיקול הדעת המקצועי שלו וערך בשעתו בביתו חגיגת יום הולדת לראש הממשלה המסואב בעיצומן של חשיפת פרשות השחיתות האישיות נגדו.

ליאיר לפיד, בעל שני השמות הסמליים והיומרניים, לא הפריע באותה עת לפרסם דברי שבח והלל על אולמרט בטורו ב'ידיעות אחרונות', טוריו התאימו בהחלט לאג'נדה נעדרת האתיקה של העיתון. נוני מוזס, הבעלים של העיתון, היה מאז ומתמיד חבר ובן ברית ותיק של אולמרט שסייע לעיתון בדרכים גלויות וסמויות בתחומים שונים. יד מזוהמת אחת רחצה את היד המזוהמת השנייה.

מוזס לא התרגש מעולם מרמתו המוסרית הירודה של ראש הממשלה המושחת והמשחית, והעניק לו הגנה תקשורתית היקפית, התגייס למתוח ביקורת על ערכות אכיפת החוק והנחה לתקוף את יריביו.
זאת ועוד: כאשר שימש לפיד מראיין בטלוויזיה הוא לא היסס להחניף לאולמרט בראיונות שערך עמו ולעתים היה נדמה שהשאלות תואמו בין השניים מראש.

אין לתמוה אפוא על כך שכאשר לפיד פירט בהרחבה את מעלליהם של שורת אישי ציבור מושחתים ובראשם בנימין נתניהו נשמט מהרשימה שמו של ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אהוד אולמרט. הבעיה היא שהחסינות הגורפת שמעניק לפיד לאולמרט הינה לא תולדה מהידידות הרבה ששררה בינו לבין אביו יוסף (טומי) לפיד, אלא הוקרת תודה על כך שהוא היה החונך הפוליטי שלו.
לא נעים כנראה ללפיד להיזכר שאחרי שאולמרט הצליח לתעתע בשלטון החוק, לפני שמנהלת לשכתו לשעבר שולה זקן חשפה את הקלטותיה, לא פסל לפיד אפשרות לחבור אליו פוליטית. ההכחשה הרפה של אנשי לפיד נפלה על אוזניים מוסיקליות שיודעות להבחין בין שקר שחור לבין שקר מולבן.

שם נוסף שנפקד מרשימת האישים המושחתים שציין לפיד הוא לא להאמין - שר החוץ אביגדור ליברמן. "תעודת היושר" שלפיד העניק לליברמן שהפך לאחד מסמלי ההסתאבות השלטונית נובעת משיקולים פוליטיים ציניים של אופציה לשותפות קואליציונית ותדלוק הדדי של האיבה האובססיבית לנתניהו. השחיתות האישית זוכה, אפוא, לטיהור ולזיכוך אצל לפיד כאשר מדובר באישיות פוליטית שיש לו ציפיות ממנה.

לאביגדור ליברמן וליאיר לפיד מכנה משותף זהה: שניהם דיקטטורים מוצהרים במפלגותיהם ועל פיהם נושקים כל הדברים. מי שמנסה להמרות את פיהם או לגלות עצמאות יתר, נענש ומסכן את המשך הקריירה הפוליטית שלו.

יש לציין שבמהלך עימות פומבי שנערך בשעתו בין ראש הממשלה נתניהו לבין לפיד בתקופה שלפיד כיהן כשר האוצר, טען נתניהו בין השאר כי "קיימת שחיתות בקרב היועצים של שר האוצר במגעיהם עם קבלנים".

לפיד שלא הציב עצמו עדיין כלוחם בשחיתות לא הגיב על האשמה חמורה זו. מלאכתם של צדיקים נעשית, כידוע, בידי אחרים גם אם הם מתחזים. אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין והודיעה לו שלעניות דעתה המשפטית אין לעבור על קביעה חמורה זו לסדר היום וביקשה שיורה לחקור האם אומנם יש ממש בהחשדה זו. סיימנו את הפניה כך: "אם יתברר שאמנם קיימות ראיות למעשים לא כשרים בקרבתו של שר האוצר, מן הדין שינקטו הצעדים המתבקשים". לצערנו היועץ המשפטי הנרפה לא הרים את הכפפה, כפי שנהג בעשרות פרשת אחרות, והעננה לא הוסרה.

גם בתחום היושר האינטלקטואלי הוכיח לפיד צביעות כאשר התהדר בנוצות של אחרים. במהלך מסע הבחירות המתוקשר שלו החל לפיד לזקוף לזכותו חלק משמעותי מהישגיה הלא רבים של הממשלה שהיו בזכותם של שרים אחרים ביניהם אחיו לשעבר שר הכלכלה נפתלי בנט. צעד זה עורר ביקורת נוקבת על לפיד כמה אנשי תקשורת בלתי קנויים וכנועים שבה הצביעו על תופעה פסולה שבה לפיד מייחס לעצמנו הישגים והצלחות של שרים אחרים וממחיש את עצמת הצביעות שלו.

נחמיה שטרסלר הפרשן הכלכלי של הארץ הצליף בשעתו בלפיד והעמיד אותו במקומו הראוי כאשר כתב: "לתפקיד שר אוצר היה דרוש אדם חזק אמיץ בעל הבנה בכלכלה שלא מפחד מבעלי הון וועדי עובדים חזקים. לפיד אכזב בגדול. הוא נכנס לתפקידו עם אסטרטגיה ברורה שלא לריב עם כולם חוץ מהחרדים...הוא לא רצה לפתוח חזית עם אף קבוצה חזקה במשק מתוך שאיפה שכולם יאהבו אותו לכן נכנע ללא קרב לעופר עיני ולא ביצע את הרפורמה הנחוצה במגזר הציבורי, הוא לא עסק בהפרשות הנמוכות של מיוחסי הפנסיה התקציבית, לא ביטל את הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, לא העלה את גיל הפרישה לנשים. לא ביצע את הרפורמה בחברת החשמל ולא טיפל במנהל מקרקע ישראל".

יש סימנים ברורים לכך שלפיד המפונק והיהיר לא התבגר גם כאשר כיהן כשר האוצר. עובדה: לאורך תקופה זו פנתה אליו אומ"ץ כמה פעמים בשאלות לגיטימיות ולא נענתה חרף תזכורות חוזרות ונשנות. אין לי ספק שהוא עשה זאת כנקמה על כך שלא הנחתי לו במרוצת השנים. אי-מתן תשובה בצורה כרונית ע"י נבחר ציבור המשמש בתפקיד ביצועי נחשבת לכאורה עבירה על החוק.

בשלב מסוים הייתה כוונה באומ"ץ לנקוט בצעדים משפטיים נגד לפיד אבל החלטנו להקפיא את הטיפול בנושא זה בתקווה שהוא יתעשת. משום מה יש לי תחושה שביום מן הימים ינפיק לפיד כרטיס ביקור שעליו ייכתב מתחת לשמו: "מועמד לשעבר לתפקיד ראש הממשלה".