מלחמת הצ'ילבות (27)  |  

"שר הביטחון אהוד ברק לא הגיע לתרגיל אמונים של חטיבת מילואים שהתאמנה בכיבוש 'שמורת טבע' הזהה לשטחים סבוכי הצמחיה שבהם מסתתרים אנשי החיזבאללה שבו נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל רב-אלוף גבי אשכנזי" (מן העיתונות)


ה"ברוגז" המתוקשר בין שר הביטחון אהוד ברק לבין הרמטכ"ל גבי אשכנזי החל בעקבות פגישה בארבע עיניים ושני ראשים שהתקיימה ביניהם באחרונה.
באותה הזדמנות לא חגיגית הודיע ברק לאשכנזי על החלטתו שלא להאריך את כהונתו כרמטכ"ל שנה חמישית, והבהיר לו כי בראשית השנה האזרחית הבאה הוא אמור לפשוט את מדיו שופט.
אשכנזי השיב לברק: "סיימתי את תהליך שיקום צה"ל אחרי מלחמת לבנון השנייה. אין לי בעיה לפרוש". ברק העיר לאשכנזי: "קראתי בעיתון שאתה דווקא מעוניין להמשיך לשקם עוד שנה והחלטתי להראות לך מאיפה משתין הכריש למרות שכרישים רק מחרבנים. עכשיו תתחיל לשקם את עצמך".
אשכנזי לא נשאר חייב לברק: "מישהו בסביבתך הקרובה שלח בלון ניסוי פרובוקטיבי מדגם 'בלוף 3' כדי שאבלע את הפיתיון, אכנס למלכודת שלך ומקורבי הרחוקים יאלצו להכחיש על קיומה של ביצה שלא נולדה. כדאי שתדע שאותי לא עשו עם ויברטור".
מאז אותה פגישה אומללה הפכו ברק ואשכנזי לשני צ'ילבות שאינם מדברים ביניהם אפילו על נושאים דחופים שנוגעים לביטחון המדינה, נמנעים מלהסתכל הדדית בלובן העיניים, מתחמקים מלהרים כוסית ביחד ולא משתמשים באותו בית שימוש בקריה.
ביום העצמאות האחרון נעשה אמנם ניסיון לחמם את היחסים המופשרים בין השנים בשעה שהתארחו במשכן הנשיא. ברק הושב ליד אשכנזי ושניהם נתבקשו לשיר סולו וזייפו. אחר-כך הם נמנעו מלשיר בצוותא עם כל האורחים והמבצע נכשל כשלון עצל.
מאחר שבעיותיה הביטחוניות הבוערות של מדינת ישראל, בתקופה הרת גורל זו, מחייבת לעיתים התייעצות דחופות, הוחלט בין שני פרקליטיהם שראש הממשלה נתניהו שיש לו סיווג בטחוני גבוה יהיה המתווך והמגשר ביניהם. ואמנם, ביבי העביר מסרים, הודעות ושאלות כתובות שהיו משולבות בעקיצות, צביטות ובעיטות. להלן אנו מפרסמים כמה קטעים מהתכתובת הביטחונית בין שר הביטחון לבין הרמטכ"ל, שהייתה בימים האחרונים אחרי מחיקות חיוניות של הצנזורה (כל השיחות נערכו באמצעות בנימין נתניהו:
אשכנזי: "מורי ורבי שוגרו היום טילים לאזור אשקלון. מבקש אישור להפציץ מנהרות. מה יהיה אם ימשך ירי הטילים ולא יישארו מנהרות להפציץ".
ברק: "תלמידי העצלן. המשך לחפש מנהרות. אם אלך תמצא נפציץ מערות".
אשכנזי: "אדוני השר. צפון קוריאה מאיימת במלחמה כוללת. מציע להעביר את הלוויין "נמר 007" לאזור. אנחנו בסכנה מאחר ששר החוץ ליברמן האשים באחרונה את צפון קוריאה בניסיון לספק נשק לחיזבאללה ולחמאס. היה סיכול ממוקד של יחידת קצפת".
ברק: "מר רמטכ"ל. עד כמה שאני יודע צפון קוריאה הינה מחוץ לתחום המים הטריטוריאליים שלנו. לא צריך לעורר פאניקה מיותרת ואתה ממלא עומד לסיים את תפקידך עוד לפני שהזירה תתחמם. אני לא אתן לך לקצור את התהילה".
אשכנזי: "אדון ברק. אני משאיר לך את התהילה ללשכת מפלגת העבודה. בשבוע הבא אנחנו עורכים תרגיל רב היקף כדי לבדוק את מכונות העורף ים למלחמת טילים. כל אזרחי המדינה נתבקשו להיכנס למקלט קרוב. אני מציע שגם אתה תכנס למקלט של בנין משרד הביטחון ותשהה בו עד שיסתיים התרגיל".
ברק: "אשכנזי הגולנצ'יק. החיקוי שלך בתכנית ארץ נעדרת נהדר. אתה בחור פשוט עם פה גדול ושכל סטנדרטי. אגב, האם יש חומר חדש על אירן? הם מתחמנים את כולנו ויש לי חשש שיתפסו אותנו עם המכנסים למטה".
אשכנזי: "אדוני יו"ר מפלגת העבודה. אני מקווה שתבחר רמטכ"ל חדש שהוריו היו מפאינ"קים מהעלייה השנייה, והוא ימלמל כל הזמן: יס מיניסטר. ולא יהיה יצירתי בתחום המבצעי וגם יזמין לך סוויטות מפוארות בפאריז".
ברק: "אדוני הקצין הבכיר. מדרום נפתחת הרעה. המצב בגבול מתחמם יש ירי טילים מחדש והפגזות של מחבלים והראש המקובע שלך מכוון רק לצפון. יש לך מזל שעד עכשיו חיפיתי כעל ההעדרויות שלך".
אשכנזי: "אדוני המצביא בעל המוח האנליטי. מדוע לא נכחת השבוע בתרגיל של החטיבה שכבשה שטח מיוער מסוג אלה שמחזיק החיזבאללה בלבנון? אולי בגלל העדרך התרגיל הצליח מעל למשוער"
ברק: "הרמטכ"ל לשעבר: אתה מושבניק ואינך מבין בעסקי נדל"ן. רעייתי נילי הזעיקה אותי הביתה. בא קונה לדירה שלנו בבתי אקירוב שהיה מוכן לשלם 35 מיליון שקלים. מיליון שקלים יותר ממה שהיה מוכן לשלם הקונה הקודם. תסכים אתי שמכירת הבית חשובה מהתרגיל הצבאי שלך".
אשכנזי: "אדוני הבליין הסדרתי. מדוע לא אישרת לשר החינוך גדעון סער לפגוש אותי כדי לדון בנושא רמת החינוך בצה"ל תחום שאף פעם לא עניין אותך".
ברק: "כבוד המחנך הדגול. לפני שתיפגש עם שרים שחולמים להיות ראשי ממשלה ומצפים שתחבור אליהם בעתיד תעבור אצלי סידרת חינוך של "ארצה פול".
אשכנזי: "אודי חמודי. אחרי שאשתחרר מהצבא אכתוב ספר זיכרונות כפי שכתבו קודמי בתפקיד בוגי יעלון ודן חלוץ. אקדיש לך. הספר יוקדש לך שר הביטחון שנכנס לנעליו הגדולות של עמיר פרץ".
ברק: "גבי האטום. אני מרחם עליך. היו לך דווקא נתונים בסיסיים להיות רמטכ"ל טוב, אבל בזבזת את האשראי ויש עכשיו אוברדראפט גדול במטכ"ל. אני מקווה שלמרות המשבר הכלכלי העולמי נצליח להתאזן".
ראש הממשלה נתניהו שעיין בחילופי הדברים נכח לדעת שהתכתובת בין שר הביטחון לבין הרמטכ"ל מדרדרת את היחסים ביניהם ועלולה לפגוע בביטחון המדינה ולהחליש את ישראל מול האיום האירני החמור.
ביבי שלח בסוף השבוע מסרון זהה אל ברק ואשכנזי, שבו כתב להם: "פוס. שברו את הכלים ולא משחקים יותר. ברוגז ברוגז אף פעם שולם שולם לעולם".
כך ניצלה המדינה ברגע האחרון ממלחמה נוספת ויבוא שלום על ישראל אמן כן יהיה רצון.